A vérláb

A bécsi ügetőn a Vérnász
darabot adták, nem tudom,
közönség ottmaradt-e, téblász,
elücsörgök a tribünön,
vesztesek, tépett kuponoknak
söprése közepette, én
mindenesetre ezt a popnak
esélyére vettem, szerény
angol szövegem Tarantino
nagypolgári-film zenéjére
elénekeltem, asztal-dobszó
bécsi fellépésem kisérte,
táncolt az asztal, gyakoroltam
egy áruházutcai pad
támláján, daloltam s doboltam
egy olyan Beuys-plakát alatt,
mely – kiállításról – tudatta,
hogy Joseph Beuys mindent tudott,
ismert kép, holt nyulát ringatva
kérdezte, vajon mint tudok
poézist megértetni egy holt
nyúllal, ugyanezt Alvarez
is írja, közös nyelv a szennyfolt
világban mint halál lehetsz,
kihaltság, szíved-hekatomba,
madaraid elhullanak,
és héja csap le egy galambra
magas-emeleted alatt,
a galamb megszökik, a héja
lába tollas és csupa vér,
szétrebben széncinkék karéja,
a héja még ott les azért,
mész virslizni, a Beuys-plakátot
nézed: „Végszükség esetén
szív nélkül is megélünk”. Látod,
mit mondott Beuys! Megvolt szerény
– első! angol nyelvű! sok éven
s húsz percen át koholt dalod,
a Szöveg! Ezután mi légyen?
Kiürül a készület-ok,
az összefüggés-függelemből
így sem szabadulsz: Antonin
Artaud-t vásárolsz, örömdzsesszből,
és üt sziven, és üt sziven,
és elered a március-hó,
az égi, és fehérre von,
cipőd repedésén latyak-tó
anyaga jön, a zoknidon
megáll, darócossá keményszik,
lábad felsajog, ahogy An-
tonin Artaud a fogveszésig
eljutott, hogy? valahogyan,
szív-veszésig és fogveszésig,
tollhullásig, s véres a láb,
valami latyakol, nem értik
agyadban a memóriák,
egységeik fellucskolódnak,
két kisujjadból folyik a
vér a cipődbe, már a foltnak
hihetetlenje, mell lika,
szív-alak a krétafehéren,
vonszolódsz Bécs belvárosán,
daróczokni a sebközépen,
letéped, ujjnyi bőrhiány,
a szívhiány megfelelője,
a lábujjadban több van itt,
mint amit kihozol belőle,
hogy mind-mind-mind: halottaid,
idegen madárkergetőzést
figyelhetsz, más-estéje-dalt
a sövényben, ahogy a lőrést
leled, hol kezed félrehajt
még egy-egy ágat, kenyeret csak
másoknak szórsz végképpesen,
de vérré nyúzod a kisujjad
– több van benne! –, térképesen
vöröslik és krétafehérlik
Joyce-performansz tornacipőd,
és az ügető messze-rémlik,
hol fehér szárnyként azelőtt
Szpéród láttad, fertőzetével
úgynevezetten eviden-
ciaszellemed, bár nem ésszel,
győzte valamivel, ilyen
volt ez a kintlét most. A lábad
hazavonszoltad. Dermafor
sárgájában kérgülve állnak
körmök, bütykök, a sárga por
szerte a padlón, ahol egykor
Szpéró járt, fehér szárny, s magok
hulltak szerte, térkép homokból,
valamikor, egykor; dobod
szemétbe a tornacipődet,
ez is lyuk már, lyuk a lyukon,
az utólagra hullt előleg,
messzebbi szemétdombokon
francia foglyok kergetőznek.
[ Digitális Irodalmi Akadémia ]