Színházi élet

 
„Katasztrófával fenyeget
minden közeledő
mezítelen talp, sok keres-
nivalónk nincs itt nekünk…”
Kb. Kálnoky László
 
Megvetem a lábam és megvetem magam,
iszonyú hazaérni és elmenni hazulról,
 
lesüllyedni saját
szintemre valami úrrá valami úrból,
 
félretérni az útról,
valahova betérni, minden elől kitérni,
 
járni pincék sorát,
inni borát,
fogadni senki semmijét,
 
hogy megvethesd a lábad,
 
és ne becsüld magad,
ha a törik-szakad,
 
főleg csak az tiéd.
Borzalmas szellemi betegség martaléka:
 
ide-oda villogva vagy,
és semmid semmidnek nem tartaléka,
folyton rád ront, ami kihagy,
filmszakadásokig se jutsz, csak szertelifegve
 
mocskos ég föld közén
súrol fűrészporos kocsmapadlót az agy-
 
tekervény, hiú, lucsoktünemény.
És semmi kedved ezt a színházi életet,
 
mely egyetlen porondod,
elölről kezdeni, vagy bevégezteni
 
módját visszafogadni, az eredeti
üres-helyet, ahonnét – mióta! – egyre rontod
 
az egyetlen esélyt,
mely mindig új sekély-
 
t tár, hüvelyknyit, kisujjnyit,
hogy ha túl-zár, ha túl-nyit,
azt nevezed az évszak hisztériáiból
 
hasítható karéjnak,
sárkenyered köpettel
 
a szellemlétezés,
bármi gondolkodás,
hiúság-alkotás,
és mezítlábaid vagy tört gumicipőid
körforgásaival pocsétáznád erőid:
 
meg se szülessenek! ne legyenek!
ne legyen, hogy beteg-állag a téttelenség,
 
a tétlenség, ha nem
vagy közben tehetetlen, csak épp az Eredetben
 
vétettek el:
állatnak lenni kell-
ett volna; lenne úgy egyetlen mód sajátod,
az lehetnél magad:
 
két rém-arc szembetátog,
győzzön az irgalmatlanabb, de a minden-alak
másmilyenség ne lenne örök bíráltatásod.
Ne lenne hűlt helyed e színházi manézs,
 
melyet felforrósítanod:
rendelgetnek! hibák mind a szóállagok
is, és amit fakult vagy rothadásba hajló
 
alakjuk felpolíroz,
csak olyan csattanó,
 
mint ami abból lesz, hogy egy kéz
– mohóságában bőszen feltarajló! –
 
egy csövet, forgó-tár teret
célzatra zsíroz,
 
ez lesz majd az úgynevezett Való,
addig csak keress neveket,
 
elnémulásokat,
hatásokat, legyen neked! –:
 
a rettegéshez vagy te eszköz,
a magadéhoz, ez a magadé, k-
ínszenvedése még kiszenvedés se,
 
csak örök akadék,
a tár egy-töltény híja mind üres,
de eljön az a Végleges,
 
akár a Múltban,
melytől egykor kimúltan
hever, pocsétán, vagy tavaszi sétán,
fűrészpor-ragacsban, hogy létrehoztak,
visszhangjára üres padozatoknak,
 
és addig töredéknek hagyhatod,
amiről csak képzelged, hogy a „véged”,
 
és akkor tényleg mindegy, Itt vagy Ott,
avagy sehol:
Egy-Színházi Élet az, mely hozzákohol
 
ahhoz, ami egy földpokol
kínjaival tarkázza sok igyekvő
 
gyötrelmedet, amit elhinni meddő,
igyekezet,
 
minden odaadásod
ezt alakítja: változásod,
hűtlenkedésre-másod,
magad-lába, magad-keze
 
szétmásolásod,
süllyeszt le, le,
süllyeszt minden fele
 
semmi-fele.
A szenvedés kipróbált eszméje az Erő,
 
enyhítése a Gyengeség,
és te mégis örökké olyan Tőrekedő
 
maradsz, ki egy „Elég!”
sóhajtást mer rebegni, bátorságnak hiszi,
sorakoznak e sóhajok, mint poharai-
 
nak mocska, vécéülőkék lefosva,
deszkamennyezetet büdösítő szurok
 
szürkéllve karikázó
ábrándjai, és nincsen erre más szó,
 
csak az a Semmi,
amiért egyedül érdemes volna lenni,
 
átesni minimális szerepváltozatok
kurta során, korpasorán,
becsukni könyved – Artaud! –, s az olcsóbb állomány
 
praktikumára hagyni,
működve, kihagyón
 
a lélek és az agy mi,
és többé nem nagyon
 
jelenni meg e Színen, két szárnnyá ne feszítsen,
ormánnyá ne, se csuklyás villámfejjé ne metsszen
 
az állítólagos Kéz,
melynek tölténye röptéz,
 
luka fogad, anyag
meg eszme,
 
hogy mint egy filckalap
tetvét, téged, nemezne,
 
múlna e forgatag,
aki nem igenel, nem is tagad,
te Semmiféle,
 
ki „Te” nevére
se méltó, földi rend, szer,
mely annyi förtelemmel elegyíti magát,
mintha a miriád
változaton nem és nem bírna át-
törni oda, hogy a maga poros, pohos
porondján csak megálljon, és – átok? jó szerencse? –
 
mindent maga után hagyva, már nem „világon”,
magát a mélybe vesse: Élet,
 
ha megölnéd magad, azt nézném, mi küldene?
El, el, el, elszületne? Akkor közel
lenne, amiért élni érdemes
lenne, megszületetlen,
sehonnan ki se veszve,
ez a Messze,
és messzi lenne, ami végzetekre
 
oly elvégzetlenül,
oly eldöntetlenül,
 
oly hitványul közel.
Ott lennék én közönség, már egy Nirvána túlján,
ennek tudásán,
 
hol semmi üdvözítés, semmi ármány,
semmi költői Angyal, semmi Sátán
 
nem munkálkodna: az – valóság
lenne! ha mintha
sosem lett volna az anyag se,
valami tinta
 
kavarulna, de nem, hogy kifejezne
valaha is majd valamit,
csak járnánk massza fordulatait,
mi, tengerbe se fúlt
 
színi hajósok,
és nem kellene jósok,
írástudók bölcsessége, miből
 
mi lesz, és ha kidől,
ami úgyse volt végleges,
nem lenne, hogy mi lesz,
és mert emlékezet se lenne, hogy mi volt,
a Jelen volna csak, nélkülünk és velünk,
 
és nem lenne hova,
és nem lenne sora, nem lenne Ki: ez messze, ez közel
– Nincs Hogy a Nincs Mivel –,
 
ez Nincs Hova lebegne,
és közben annyi lenne,
 
mint hogy kutyám,
ahogy fekszem a padlón, házi színházi színen,
 
még onnan, máris innen,
ügyét átveti rám:
 
megnyalja a szemem,
de nem
 
én magam vagyok, ki felriadok,
 
szemközt ő is az, ott,
és neki adhatom, hogy vagyok, nem vagyok,
 
ő vágyik erre, meg sem érthetem,
milyen Semmije van, és van, velem,
 
túl az emberképzeleten.
Felébreszt – s én őt ébredem.
Szárny, ormány, vipera, én-is
 
társaság nagy szelídje,
 
akiért, és vadabbakért is,
lehetne mégis Ittje
 
a világ színpadának,
de az emberföldön soha,
most már soha nem lennék ennyi se:
 
állat
se lennék már, ez hát a semmije,
hogy rohadás és újjászületés körbeforog:
 
mi lenne más? kietlen kapkodok.
***
És e hazai színen
kutyánk, Szuszi
„rágja magát”, nyaldossa magát,
s kiált
feleségem imígyen
– ahogy gyakran teszi,
csak Ez A Pillanat! –:
„Mit eszed folyton magad?!”
[ Digitális Irodalmi Akadémia ]