Sós forrás

1967–1972

 

 

 

 

Új szótár szirmait

Aki a kék s a mély rózsáit laktam
és testvért leltem vízben, halakban,
fölhoztam ezt a nagy követ…
– Minek őrölne ott? –
Karókkal, fénnyel és hinárral így az ég
és világunk tükre, víz, a csillagokkal
körül-ússzák és asztalom
kő-partjain új ábrák szárnya
új szótár szirmait lapozza!
– De azt ki mondja ki? – amelybe
fölépül majd a rendje, verse
és elénk áll, mint e kő,
 
amelyet onnan,
 
pincénk elé
a fényes hullámokból hoztam.

 

 

 

A látványon túl

Minden pillanat csak egyszer él…
Mégsem halott: a teljes része!
A látványon túl szívünkkel
indul a mindenségbe.

 

 

 

A berkenye

– Mindaz, mi itt áll körbe-körbe,
már mind-mind élt az emberekbe,
mert látta mind az elődök szeme. –
Erről beszélt minap egy berkenye…
Nem értettem… Dadogva álltam…
– Ő él tovább, vagy én a halálban? –

 

 

 

Időtlen pillanat

Szobámban fehér a reggel,
mint holdfényben halak hasa…
Öt fehér fal táncol körül
s akár a bárkát,
most a hajnal taván
viszik meszelt szobám
e szárnyas, lélegző falak,
mint törékeny kagylót
a monda hajdan – tengerén,
amelyen jártam…
Viszik a szirtek és gesztenyék fölött,
melyek közt élek…

 

 

 

Mint az Egész

Mint kürt, mikor rózsalugasból
zeng és a sugárral rézszínű fény,
oly tiszta és teli e perc.
Ritka fuvolával köszönt.
És tágul, mint az Egész
a fénylőkön túli csillagok között…
Nyolcágú, messzi idézet
szólít kék füzetem fölött.

 

 

 

Tudattal bár

A rügyek közt, akár a párduc
feketén megáll a macska.
Tavaszi téboly… Terített asztal
fölött a gerlék hangja
szívébe tép, hogy szárnya nincsen,
torkon ragadni! Őrület
szikrázik át a rügybe, fogba
s szálankint húzza a füvet,
akár a tollam – mert nincs nagyobb –,
formázni, mint a szárny s gyökér!
Tudattal bár, de mint a tűz,
mely énünk szebb pólusában ég.

 

 

 

A csigás mércébe állva

Rónay Györgynek

 
A tüskéken a kecskék szőre
világít vízre, holdra, kőre…
Tudom: este a nővér összeszedi…
Zsákjával, mint a szellem
a sziklákon a hegyekben
bolyong…
 
És mögötte csak a tenger!
A mennyet tartó só
ívének síkja a szirtek oszlopán,
a zafirkék só föl-le jár,
mintha a világ órája volna…
 
Az ég mézébe
 
fogyva-nőve,
 
nemcsak az időt,
 
de mint a mérce
 
– ki benne jár s megáll –,
mindent meg- és kegyetlen lemérve…
 
Mindent: meg és le!
 
Így jár az óra,
e vertikális és negyedik dimenzióba…
Csigás szirtek mesze a tornya
és sisakján egy zöld lény
öltözködik… Egyetlen lába!
Társam, a pásztor és mind
vele – az élők – állunk
egyetlen zöld fa árnyékában…
Az óra másik jura-oszlopán,
a zölddel szemben, kétlábon állva,
mint törött, karéjos tükör csillog
egyetlen sirály szárnyába zárva,
a végtelen vakító magánya…
Közöttük csupán e tüskék szőre
biztat!…
 
És fehéren lobogva,
hátán egy batyu kecskeszőrrel
asszony jön, lépést az idővel.
Jön… Lobog, mintha szárnya volna.
A test napját hozza óriás guzsalyba!
S a mennyet tartó sónak síkja
most mintha melle íve volna.
S a csigás torony-mércébe állva,
az izzad – jelétől – oszlopában…
Izzad, remeg az idő tornya!
S a zafirkék só sziklái közt
a sirály kegyetlen tükrével szembe
a zöld, egylábú fából
kilép a mezítlen pásztor…
Az arca csupa tüske…
Melle, mint oldalán e kövek.
És botját kapujukba döntve,
a történelem maszkjait keresztül ütve,
küszöbön és roncson, tornyon és szárnyon,
csípőnkön és csillagon túl
– akár e tüskéken a kecskék szőre –
melegít, fénylik az idő,
világít vízre, holdra, kőre.

Dubrovnik

 

 

 

Piros szikrák helyett

Ez az ember nemrég kovács volt,
már nem a vasat,
a vulkán kövét veri.
Piros szikrák helyett
a zöld lángokat kedveli…
A pillanat szikráin túl
kis létrákat rakva,
látja, mint jönnek föl a napra
a föld alól a fák,
ahol minden kovácsok
egyetlen nagy kohója lángol.

 

 

 

A zöld óra

Kolibri mind a tulipán
és páva a pünkösdi rózsa.
Forog és jár a szirmuk,
mint óra mutatója…
Mérik az időt a kertbe!
Zománc-zöld óra-keretbe
a perceket színekre váltva
egy nagyobb s egy belső
világ zöld ritmusára…
Virágok mérik a világot.
Lándzsájukra száll és beleszól
a méh és poszáta is, ha dalol.
A számlap füzéres kapuján
rugók és tengelyek között
zümmögve ki-be jár,
olajozva egy inas darázs,
s alattuk némán kaszálva,
jár az árnyék inga-szárnya…
Palánktól föl a napig,
mint óra feszesen dolgozik
ez a színes részekből szerelt
– tulipán- és rózsa-kerekű,
földtengelyű és naprugós
és hengeres, és lándzsa-mutatós –
zománc-zöld négyszögü kert.

 

 

 

Zöld hajnalból

Erdők zöld, tiszta hajnala,
nem lépek benne, szárnyak,
mindenlátó mátyások kiabálnak.
Fodros gombák között
félmeztelen ropog előttem,
keres a láthatatlan remete.
Amit talál, lehajlok érte
s barlangjánál nem osztozom vele.
Utamra küld… tovább adom,
mert nem enyém, s az övé se volt!
Értjük s már tudjuk ezt.
Mint méhész az erdőkből a kast,
e zöld hajnalból viszem kosaramat.

 

 

 

Remete?

Gyűjtöttem: nyárban, télbe.
Aszaltam magam is keményre.
– Remete?… – Soha magamnak!
Forrás méheknek, vadaknak…
– Barlangom szikla? –
De hombár a szája:
élő szem, így is, úgy is a világra.

 

 

 

Poétai trigonometria

1
A démon
A sátra úgy ragyog, mint páva farka
és glóriát tart kecske-szarva.
A tőgyét mindig új búcsus sereg
kóstolgatja, mint a sárkány-tejet!
2
A bálvány
Igazuk van?… Mindig az őrület
lobbantja fel a tüzeket
s a lángtól aki visszahátrál,
jéggé lesz, mint a sarki bálvány?
3
A szeráf
A teret, a napot és az eszmét
ki adhatná nekem?… Csak az vagyok,
ki malmaik közt egyre csak kopik,
olyannyira, hogy már a szép is átragyog!

 

 

 

Hideg-tű

 

1

A téli fehérben, mint rajzlapon, a parkok,
erdők mélyéről egyszerre elénk állnak az
örökzöld fák. Oly hatalmasak és olyan feketék,
akár a sziklák. De csak a színük, nem a szivük.
A nyári zöld és az őszi tarkaság után
a mulandóság lehullt leveles cserjéiből
okosan válaszolnak. – Hogy eddig észre sem
vettük őket? – Nincs bennük se hiúság, se
büszkeség. Szembenéznek veled és a téllel.
Tudják a sorsukat. Egy óriás tiszafa már
le is rogyott. Tudják, kivesznek mind, akár
az óriáscsontú ős-állatfajok, mint
a kivágott parkok szép kertészházai és a víz
nélkül maradt szökőkutak…
 

2

A zöldtől a hegy gerincét sem láttad eddig.
Derékba törte az élet, s a meszes csigolyák
között, a magaspartú útban most kocsi zörög.
Visszhangzik a tört gerinc fala. Rajta át
legrövidebb az út. – Hová? – Mielőtt útjára
lépnél, mint mértani rajzon, a körződdel
lemérheted. – Hová? – … A völgyből,
a völgybe! De a legmagasabb gerincen át.
Itt a legrövidebb az út. A januári lap mestere
jéggel metszette eléd…
 

3

– De ki lakik ott, azon a havas tetőn? – Mint
csillag, fénylik présház-ablaka. Alatta és
előtted szőlő-teraszok. Most olyanok, mint
az óriásméretű carrarai márványból vágott
lépcsőfokok. A bor istenének grádicsai a Kapos-
völgyében… – Költők, társaim, nézzétek,
micsoda méretü lépcsőfokok!…  Emberek,
barátaim, nézzétek, milyen magas ez a kékeres
márvány… Uram, micsoda ragyogás!… – De
csak azért – hogyha kerülőkkel egyszer is
följutottál oda –, hogy ott fönt a pince bárddal
ácsolt szemöldökfája alatt meghajthassad
a homlokod. Aztán a térded is a két kézzel
kapart pince tiszta mámorának forrása előtt…
 

4

Már ismét lent vagy a völgyben. Ezt is a tél
metszette eléd. Ezt a tíz nádazott kaptárt, itt
az erdő alatt. Az ágdurrogtató fagyban, nézd
csak, a méhek körül egy róka ólálkodik. A sok
gaztól, virágtól és zöldtől tán ezt sem láttad
volna soha. A dermesztő tél acél-tűje úgy tette
elém, mint a legnagyobb mester, ezt az eddig
látott, talán legszebb metszetet. A ragyogó
lapon a hóban a méheket és a rókát. Mint
pergetés után, még a méz illatát is érzem
a fagyban. – Hogy köszönjem és kinek? –
Sehol senki. Csak az örökzöld fák,
a legmagasabb út, a legrövidebb átjáró,
a márvány lépcsők és itt a mézet szimatoló
róka. El sem mozdulhatok, mert eliramlik
ez is…
Minden oly világos és minden egyre
dermesztőbb a mester körül.

 

 

 

Hegyi legenda

A citerás
A lándzsáik elől,
de értük – kik rászegezték –
hátrált fehér ingben,
pengő citerával a hegyig.
A pincét rátörték.
Az első lándzsás torka,
mint visszhang zengett a borba…
S magasra fölmutatva
a dermedt, zöld butella
nézett, mint rémült
üvegfuvónak arca.
Kutatták tovább:
a hordók pajzs-sora előtt.
Prés… Daráló… Csántér
és sajtárok, muszkolók között
égre-földre a citerást!
S csak egy gálicos kabát…
Mint a százados páncélja állt!
Belé, mögéje néztek…
Mint Tamás a sebbe,
a mustos vértbe nyúltak csendbe.
– Tán ott áll, aki zeng,
s e bort aki szürte? –
Már nem is azért…
Végül a sípon át
kék négyszög, az égről
emelte zászlaját!
Akkor ráhajoltak újra.
Szakálluk rőten égett,
mint téli rőzse…
Kóstolták s már nem kezükben,
üvegből metszve…
Szívükben zengett
és mintha mind s a hang is
vissza, rája emlékezne…
Fölöttük a festett gerendán
nemes-penész egében szállva,
nyílvert vadlúd szárnya.
Kezükkel, a freskó is
kinyúlt utána
és mintha foglyuk volna,
körülvették… Látták a borba!…
Az éles vasakat akkor
vértjükre szórva,
kihordták mind a nyest-
és rókakörmös hóba…

 

 

 

Pásztorkarc, lopótökre

Egy várúr lakott a hegyen.
Úgy mondják kétszáz éve,
s arannyá lett a föld a kezébe!
Ma láttam üvegen át a kezét,
egy boros-pincényi bolt alatt.
Az ujjai közt semmi sem maradt…
Csupán a hegy, mely eltakarja.
Dolmányán csipkerózsa-gombja
és áll a bál a régi fogadóba,
mely szövetkezeti kocsma lett,
s a cintányér, ahogy bevág,
rözzentgeti szép Csonka Máriát.
A kürtök meg, mint éhes rézkígyók,
már átfontak három legényt.
Arcukba préselik a vért.
Szemük dagad… Egyik még állja…
Az fújja, fújja három éve,
s arannyá lett a hegy az ő kezébe!
Sugárként ömlik, mint a nyár, bora.
Azt isszák most is… Fürdik az üveg,
mint a ludak s kivül-belül fénylenek.

 

 

 

Nappali lidércek

Mikor gáliccal permeteznek,
a fölvert és elvesztett rezek
egyszerre, mint a csillagok…
A hegy zöld fényüktől ragyog.
Kilincs a kézben… És a késen
a bicska csontos veretében
a szeg is… Minden zugokban
nappali lidércek lobognak.
Sok rokon… Így tűnnek nekem…
Ceruzám, betűm elengedem,
mert több úgysem lehet.
Mondják tovább csak versemet.
Oly ritka, hogy e lények
a gáliccal így összebeszélnek
s nekem segítve zománc-lobogást
kapnak a sorok és a fák.

 

 

 

Hattyú és halfogók

Berki románc

Fodor Andrásnak

 
Téged is csak néha látlak,
Hattyú-szárnyú, pillanatra
fölvillansz és ellebegsz…
– Fényes tollad merre száll? –
Pedig itt álltak a szárnyak
szigetünkön, mely alatt
alszanak már a falak…
Tollaid is azt idézték…
Ablak-rózsák udvarát
mért kerülöd, fészkedet?…
Halak nyája… Compó, ökle
uszonyán szivárvány zöldje
ringatja és a keszeg
pikkelyén is az remeg,
túl a nádon a monostor…
Kárász-sárban itt köve.
– Hattyú-szárnyú merre szállsz?
Oszlopok közt öles láp.
Benne állt akár a gólya…
Alatta már a hajó:
bordák, dongák ívei
szétfeszülnek kék iszapban,
mint teknőcök lábai.
Körülöttük fulladt csorda
úszkál, szuszog s szarvukon
sötét gyertya, buzogány,
fényében áll egy király…
Tőzegbe nőtt nagy szakállal
a gyékényen Géza áll…
Zárókő szigetén László
kuporog, hajója nincs.
Vagy jeruzsálemi András,
mint aranybotos hal-ispán?
Aki hajdan idehozta,
berki zanócos bozótba
a kő-rózsát és kaput…
Közülük egyik király
itt aludt a béka-dalba,
ezer napig, kő-csónakba.
Kagylós-márvány koronája
fénylik a hajó orrába.
Úgy mondják a berkiek,
érte újra visszajött,
mint a pásztor – öreg Beszti –,
itt faricskál csorda közt.
Hogyha fölnéz, azt a szárnyat
csontba, fába rakja át,
mert a hattyú visszajár.
Így mondják a halfogók:
De csak Beszti bizsókjába…
– Hattyú-tollú merre szállsz? –
– Hol a szárnyad?… Hol a márvány? –
Égbe, sárba belezárva,
hogy mutassam meg nekik?…
Árokcsősz kertjén a vendég
tolla úszkál kis tavon.
Szorít a toll a kezemben
és a mester is szorít…
Halász-mester udvarában
ünnepre hív, s mint arany-
kehely, úgy jön föl a nap.
Kőtoronyban kongatnak.
A berkiek indulnak.
Szűk úszónál gémes fája,
mint a kés a csizmaszárba.
Így indulnak szentmisére
ködön át, gyékény-zanócon
gólya kaszál mély útat,
s fényes nád-falak között
az is jön, ki elúszott.
Lábán kővel, hátán ponttyal,
vidra, hattyú, hód vasakkal
jönnek a rózsák közül…
Óntányéron, mint oltáron
már terítve, mint vasárnap:
kenyér, hagyma, hal és bor
kecskelábú asztalon.
Csak egy szék üres, a régi,
mint odalent a hajó.
– Hattyú-szárnyú, szállj ide! –
Fényes tollad úgy suhintson,
hogyha jönnek, ők is lássák,
ne csak az elrohadt varsák
s végre én is, ővelük,
fekete vízben a márványt,
mint ahogy hajdan is látták
s szárnyad is a berkiek…

 

 

 

Oly arányban

Fáim… Elveszitek időm!…
Szőlőm… A verseim?…
Tollam lángjába mikor néztem?
Sötét kertünkben
ketyegnek perceim.
Csak szívem ébreszt: a görcs
s a szomj – nem pincém –,
a tüdőm fölötti szorít
a szóra, hogy kidobjam,
mint cukrát, savát a fürt,
a torokszorító kínt,
hogy itt… De oly arányban,
mint ti e földnek lángjait.

 

 

 

A kígyólátta fa

Ez az almafa mindig olvas
göcsös-bogos keze
az út fölött alig mozdul
mégis zizeg a levele
Kulcscsontjára száll a szarka
Kinyitja és a csőre
kimondja mi áll a könyvbe
Bólint a fa és összenéznek
Szemükben szárny és gyökér
tudása lángol
az út fölött mely mindig újra
rálel egy másik útra
s így adják tovább
míg visszajön a világból ide
közénk és leül megint a szó
ismét könyvére lelve
a kígyólátta alma-gyökerekre

 

 

 

Spanyolozott tükrös balladája

Elfogták mégis Nád Jancsit.
Befogták zöld sárkányait.
A nagy hínáron ült pedig,
a legnagyobbon ma napig…
– Milyen golyó? – Talán a nap! –
Mint ágyú, az találta el.
Lehullt a vargánya-kalap.
Mocsárba karcolt fegyvere.
Viszik az új vízház fele.
Húzzák, akár az új csatorna.
Nem magát… Csak tetemit…
Fölötte csákó tolla.
Vigadhat már a káplár
a pandur-jelző fánál,
s ráverhetik… Nem a vasat!
A tőzeget… Kakas-mellén
úgy feszül majd, mint a mellény
s ahol villog a mocsárba,
darázs-törzsű lesz gyertyája.
Nem halotti… Szép feszesen
libeg-lobog kint a berken
s újra látják a kanászok,
amint gyertyák tüzes nyelve
kései közt száll nyeregbe
s mint táltosok sárkányai,
úgy repítik nádasai.

 

 

 

Kör zárja porba

Tüzes pozdorja… Szirti kaszáló…
Ha csak sárga lenne.
Hajnalonta még az igénytelen
sűn sem keresgél benne…
Kegyetlen lángban szétesett sziklák
vad, mészarcú láza.
Ezüst-tövis szurkál körül,
mint fecskendőtű lángja.
Valami meddőn tiszta tűz szaga
lepi e vert teret.
Sasok helyett kis fényes tücskök
gyásza tépi az eget.
Izzó kulcsaid jegye ég belém
és hangyasav, darázs-fulánk,
de sarkamtól ötven láb mélyen
– tudom – a kristályvízű ág
rohan és hűset, szívet se hajt!
Partot?… Még azt sem ér.
Gejzir-virága lent a tó alatt
possadt iszapban mállik szét,
mint itt e zöld, gyönyörű gyik
a kádban, mert szomját oltva
kapkod az élet… És sárgul a pajzs:
kör fojtja vízbe… Kör zárja porba,
s hófehér meszelt falon a való
mezítlen vált ruhát.
Csak nézi-nézi s még árnyékáról
sem ismeri föl magát.

 

 

 

Talpánálló délibáb

Egy freskó emléke
 
Már akkor is, csak mint a hártya, mint
az anyaméh burka, oly vékony volt az élete.
Szerényebb a templom koldusánál. Belelapult
a falba a harang érc-sátra alatt.
 
Nevét királytól kapta, de testét és arcát
egy festőtől örökölte. Mert szívében az hozta
ide. És itt szülte meg, nem asszony, a férfi,
e falon.
 
És Kajdács, a tatár, tüzet rakott fejének
arany-abroncsa alá. Mint télen a gazdák,
disznóforrázáshoz tüzet, a vasabroncsok alá.
A török kilökte tornyának falát is. És ezrével
dőltek el… Nem ők, a tornyok, mert köveik
akkor is pontosan oda, a lábuk alá gurultak és
ezért és így áll ő is a helyén. Áll az időben,
oly vékonyan, akár a talpánálló délibáb.
 
A pásztorok látják… A cigányok is…
Néha betérnek házába a romok közé, melyet
a repülők az égről még jobban látnak nálunk
is. De csak a gyep alatti kövek kiégett, szárnyas
rajzát. Azt látják, nem őket és nem őt. Mert
más a világ az égből és e földről is, ahol
a cigányok néha még hegedülnek is neki.
Együtt vigadnak a pásztorokkal, mert a hegedű
mellé ezek birkát hoznak és bort és
kökényvirágot.
 
És látják mind… Még akkor is, ha én
soha! És beszélnek is hozzá és megesküsznek
erre, akárcsak ők, itt körben, e temető lakói.
A halottak, akik még élő testét is látták.
Megesküsznek a pásztorok-cigányok szavára.
Mert csont-szemükben most is úgy él, akárcsak
a ledölt nagy falon élt egykor, a mindent
összemarkoló harang sátra alatt.

 

 

 

Preobrazsenszki tábla

Mikor esik, a szalamandrák
az útat és hegyet beragyogják.
Feketekörmű tüzes jelek
fénylenek, mint a szerzetesek
ikonja előtt a gyertyák,
s perceg a tábla falába
a cár zöldarcú magánya.
Röpköd a gyöngyös diadém…
Karddal, ecsettel vágott hegyen
angyalok alatt a pásztor
piros ingében lángol.
Feketék közt egyetlen fehér
bárányka béget a kolostor
zsindelyes, cifra tetején.

 

 

 

Izzó kalitkák

Parázsló, iszonyú katlan
körülötted és a szavakban.
Tüzes lándzsákká
egyszerre váltak,
mint kést-tartó fogasok,
szikráznak az ágak.
Zöldjük szárnyát, erét
fölvágta már a fény.
Fekete forgács:
füstöl a gesztenyés.
Izzó kalitkák
pattogó tüzébe,
mintha a madarak
éneke is égne.

 

 

 

Mert lényeddel egy

Leszedett hegyen, hol gomba
és madár tart, csupán
tojással és elhagyott biling…
Itt élek, remete sorban
püspök-süvegű hegyeink
között… Még itt… De sziklám
és üres hálóink fölött
egy távcső nagyítóin át,
ott járok, egyre ott,
a sarki oszlopokon túl,
hol szárny nélkül is
– ha van – leszek…
Szemembe, műszeremre
csapkod, mint gyémánt kefe
a holdfény Niagara-vize…
Zúdul… És egyre hidegebben
és fényesebben lő vissza rád.
mert lényeddel egy
– fénylő semmi –
már minden porcikám…
Mohó és rózsás
ujjbegyem körül
elül az ösztön seregély-hada…
Kormát hasítva szét,
a fényes gyöngybagoly röpül,
s odvát suhintja csak,
mint a lélek
csontunk jelrendszerét…

 

 

 

Fölébred száraz kráterében

Betonvermekben gyűjtjük a vizet
s az időmérő hegy nyarában
zománcos bádog hordja szét…
Bójáktól csillámlik az alkony
s fölébred száraz kráterében,
kriptából kél a kislombú remény!
Elrúgja görcseit, a férgek odvát
s a kőbesulykolt tölgyfa
most lényegül… Föláll lobogva…
Rálép a jura mészkövére
és vermünk tükréig,
mint tündér robog…
Hogy rálelt, akár az anyját,
csak nézi és benne: önnön arcát!
S a víztől visszavert mosollyal
a kútból is kilép a hajnal.

 

 

 

Szervetlen apróságok

Mégis kivágtuk a fákat
a csavarttörzsű öreg mandulákat.
A szél most már hiába keresi
a sok sistergő élő oszlopot,
hogy mintázza tovább – szerzetesi
makacs türelemmel – dicsőségire!
Nem látja többet senki se.
Csupán bennünk… Mi ketten…
Így élnek tovább a hegyben
s csak addig, mennyit az időből kivág
ritmusával az a bárd
nekünk… A többit egy lencse
rajza adja tovább,
mint a ceruzát és a szívet
a papír oly vékony lapja…
Deszkák, műanyag és bádog,
az ilyen szervetlen apróságok
szervezik tovább a világot…

 

 

 

Várkapu

A tetőn már semmi több
fehér szárnyakba rakva
csak ez áll az ormon
a várkapu
mögötte ég
előtte rózsaszín szikla
rajta át a semmibe
és vissza sincs tovább
pontosan ugyanez
bazalttá hűlt kövön
a mult falába
toldozott jelen
kapu-koszorúja

 

 

 

Triptichon

 

1

A tiszta és tündéri rend
csak ott, mélyen mindenkibe…
Ó, dobogj hát szép remény,
miként az első ős-pete,
hogy lehet és lehetsz te még,
 
tündéri rend
a mindenség értelmes szíve.
 

2

…Szentek?… Próféták!…
Hallgatok hát inkább magamra.
Könyvemben ő, a lelkiismeret
fehér törvénye diktál,
s ha megállta annyi förtelem között
és mindig hattyú-tisztán,
ki szólhat hát, ki ellenem,
ha szavam önnön mércémhez emelem!
 

3

Majd akkor beszélj!… De addig magam
vésem és formálom tovább,
mert csupán ezt hagyom!
S ez is lesz akkora, mint annyi tett
a sivatagnyi temetők felett!

 

 

 

Fölnézve lobogódra

Az örökkévalóból át az örökkévalóba
rövid a barlang.
És csillagokkal… és… cseppkövekkel
kivert…
És átmenőben felettünk és bennünk
mégsem ők ragyognak.
Nem a remény csillárai,
sem a könnyek oszlopai.
Csak a szavak…
A vers tüze:
a telitalálatok!
Egy nádszálat végy hát a kezedbe
s e tüzek fényéből szabjad ki rá a zászlód.
És fölnézve lobogódra,
mondd ki a széllel:
– Nem amelyen állok,
melyet fölöttem látsz,
e nádszálon leng,
ami enyém! –

 

 

 

Boszporusz és Gibraltár között

Keresztury Dezsőnek

 
Egysíkú, rácsos feketére
csikorogta rá a kréta éle!…
A kréta fehér volt: dermesztő tiszta.
Padomon kék volt a tinta
és előttem, mintha fekete tóba
hattyú tolla járna,
vakítón fénylett a mester írása!
Latin betűkkel fénylett,
de ő és Lázár is hová lett?…
– S miért, hogy ez jut eszembe,
kikötve legszebb szigetedre? –
Kikötve, de most se a partra!
Mindig a szörny szarva előtt állva,
bezárva itt is a szigeti várba…
Acél-keresztek, szablya-holdak éle
csattog felém és lobog ezer vitorla,
mintha cápák torka volna…
Sátrak, tevék körös-körbe
s Afrika előtt szívembe marva –
ropog a bástyán Velence karma…
– Sós, oroszlánsörényű gályák,
hát ti védtétek Zrínyi várát? –
Akár Miklós toronyárok kőre,
hajlok én a tenger küszöbére
s míg romok közt a rózsák
mondák szarvát koszorúzzák,
ujjammal, mint tollal,
hogy kiserked vére,
húzom betűm Kréta szigetére.
Vésem, hal-testére írva,
Szulejmán-látta föld fia
– aki jött –, írom, hogy vigyed
Boszporusz és Gibraltár között
testedre tetovált jeleimet.
– Egy kör!… Két csont!… Keresztbe vágva:
mint sziklán régi nép rovása,
Zrínyi feje, Balassi lába,
de átlátszik-e innen Európába? –…
Mert volt, kinek voltál delfinek fogatja.
Tengered mintha Szahara volna.
Knósszosz és az idő trónjára így dőlve,
só a vérrel még csak jobban éget,
mintha vízből csapna lángra:
szigetestől zárva kettős Szigetvárba!

 

 

 

Csontom és testem is

A nemzet és emberiség:
ennyi az én hazám!
S mert hús és mag együtt gyümölcs
minden gyökérnevelte fán,
hát lelket és tettet is te adj,
mert csontom és testem is te vagy.

 

 

 

Madách

A sztregovai kertben
. . . . . . . . . . . . . . . . . . .
– néma iskolák
tapossák egymást ezred-éve –
. . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Megállt egy tölgy tövébe.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . .
– felelet helyett
kérdések sora
megannyi tízujjas fogás
büszke részlet
pántol fejet és kezet –
. . . . . . . . . . . . . . . . . . .
A rácson túlra néz.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . .
– de Az és az Egész –
. . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Sztregova nem is látszik.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . .
– melyet a rendületlen Kéz
a mindig másnak ujja sző
mely vág ha már vagyok –
. . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Az utolsó szekér zokog.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . .
– mint trágyát a skarabeuszok
és földi égi parkjaim
sikoltó útjain a csönd –
. . . . . . . . . . . . . . . . . . .
A kastélyból kiront az éj!
. . . . . . . . . . . . . . . . . . .
– ó tollam csillag-mondata
csak most vezess ma még
kis kerti házamig haza –
. . . . . . . . . . . . . . . . . . .
A tölgy s a szerkezet fölötte
mintha papíron betűsor zörögne.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 

 

 

Utolsó niklai töredékek

1
Kölcseyhez
Nem feledtetés fátyolával!
Terítettél le engem bárddal,
Mint szérűdre toppant bikát.
. . . . . . . . . .
Eged, pennád kicsiny… Alája
Nem fért agancsom koronája…
2
Magára
Hogy elhagyjon a Múzsa,
Csak ezt akarta volna?
De akkor kövemre,
Ha nem én,
Mint érc-csapású jel,
Oroszlán-körmű sors
Te írjad: Dániel!…

 

 

 

Kiűzetés

Jártuk az erdőket iszonyú magányosan.
Ismerni mindent… Tudni s kézbe venni…
 
– De soha semmit szájba tenni! –
Ez védett csak!… Anyánknak démoni parancsa
s kisérthetett az alma és narancsfa,
anyarozs, beléndek, gomba és a többi sok,
nekünk csak tárgy volt… Testvéri seregbe
 
tereltünk mindent, így keverve
a mérget és a jót s e megfogott világba
új fajt szemeztünk a galagonyákba.
A pásztor – mint Ádám – csak állt… Botját letette…
– Minémű fa kisért a nyájam mellett? –
 
Mint részeg állt a fényes berken,
s mi villogtunk!… Nem kellett szesz!… Se mérgek lisztje,
hogy szellemünk világunkat hevítse.
Égtünk… Boncoltunk… Téptünk, présbe téve mindent…
Befúrtuk már magunk, akár a sperma,
 
nem volt oly rés és annak titka,
mert állat és növény velünk és bennünk nőve:
a természet magunk s úgy jártunk benne,
oly iszonyú magányban, hogy már kisértés volt,
ezt gyűjteni és látni!… Nemcsak nézni…
 
Világot kézből fölidézni!…
És bármi támadt, védett anyánknak parancsa,
kisérthetett a kígyó s legszebb alma.
– Mi űzött ki? – Ó, nem az angyal szárnya, kardja!
Bennünk oly egész volt föld a mennyel,
 
hogy nem lett volna hová verjen…
De ránk találtak ők… S kivert a másik partra
az ostoros betűk hatalma!

 

 

 

Mintha nem a sárkány

Furcsa jel… Éjjel világít…
Feketéből szikrázik a házig,
mintha a parázs hajnalkaszín fénye
bőrünk és a világ közé égne…
Se zsalu, se pilla,
fekete zománcba szorítva
világítunk s mint az inda ujja,
horgas kaccsaival
szívünk árnyékát is
pincénk szárnyaira húzza…
Fölöttünk ötszögű tűzfal
holdas tábla-keretébe,
mintha nem a sárkány,
mintha világölő
Szent György arca égne…

 

 

 

Korunk hírnöke

Az élet?… És miből!… S körül mi vesz?…
A nyers anyag s a rendező?…
Szüntelen zeng, üvölt a dzsessz
haranggal és síró gitárral
vak páter és vakabb tudós duettje
löttyenti, verklizi fejünkre…
És most, hogy már recseg és lánccá verve
csörög szívünkön is a láb és karperec
s zokog e fűtött, fényes Afrika,
segít-e rajtunk hát a biblia,
az emberbőrbe és égbe-kötött
s a szent statisztika okos agya!
Vagy az marad?… János rettentő jóslata,
amely elől már új csillagra át…
De mit vigyen?… És ki?… És hol az Ararát?
Mert ezt – ha néz körül és józan –
meglékelné, hogy tenger mélyibe
vigye titkát, az irtó semmibe.
A kontinensek talpai alatt
ne lássák meg a nagy tányér-halak
se!… Csizma sötétbe vesszen el,
melytől ma itt a széthasadt
tudat s atom izzad és perel,
bontva tovább, miből vagyunk,
oly rafinált iszappá, melyen már a láb
a léthez nem verhet hazát…
S róla?… Gubancba, kígyó-fejjel
az emberi ideg meglódult dzsungele
burjánzik föl vesztettreményü egire…
S az öntudat?… A lét magas foka!
Veszett farkasként villámlik foga,
kitörni, vagy neki s mely szárnyat adna,
a távlatnak lett épp a rabja?!…
S ha ezt örökli?… Meddig érdemes
a barlangkor fölébredt iszonyát,
dobásra készen kézbe tartani,
az oly tökélyre fölcsiszolt követ?…
– S mint eddig tette, mi tartja vissza?… –
A géppel csiszolt legújabb kőkor
ránk virradt napjáról már kisért,
egyetlen holt bolygóra írni.
A semmi őrizze nevét!…
Pedig van nyelvünk és szemünk
s mind néma!? Vak!?… S körül mi vesz?…
Te szép dobos, tündéri dzsessz,
vitusba rángva tviszt, gitár
ölelj!… Fülem, mint kagyló, melyet kivetett
az Óceán-Világ, hallgatja, őrzi
zsongító zenéd… Jó éjt tudós urak!…
Hattyú-páncél s te gyémánt-gombú frakk
már nélküled, tisztán köszöntlek,
oly mezítlen már és így, merülve
nézem ujjam, nől-e a zöld uszony
s iszonyt tapintó szárnya, ujjbegye
elér-e jó remény új Ararát hegye?…
El-e?… És mint egy karszti zöld öbölbe,
sóból kilépve, tüskés testünk
megint édes forrásaink fürösztgetik,
emberré mosva azt, aki kilép?!…
– Hová?… S kié e kép?… Kié e láb?…
E széthasadt tudat s anyag?… –
De nem!… Még érzem a szárnyaid remény!
S uszony helyett szemem tenyérrel árnyékolva még,
lesem zöld gépedet megtérő pilótánk,
új korszak ember-hírnökét!

 

 

 

Varsa

Nagy varsa… Kegyetlen varsa a nap.
A fákat gyökérig kifogta
és szőlőinket forró partra tette,
mint pikkely zörög a karók bokra.
Iszonyú hóhér-halász!… Csak nézhetik
parázsról mind, mind a vizet.
Tüzes nyársra húzva!… S délre?…
Sült fügét és ringlót csipeget.
Fölkap két horgas ujja közt…
Fogó szorít… Kopoltyú, tarkó
bódultan zúg és úgy dobol,
mint égbe vert üres harangszó.
Lepörzsölt kertek és rímek között
árnyéka-sincs angyal kutat.
Nem lénye, égő szárny bűze
feszít e fények közt utat,
hogy itt a por sátrában még
s e kettős sárba verve
napot törhessünk és eget,
mint október nyárűző kedve.

 

 

 

Még nagyobb

Látom és elképzelem,
milyenek voltak e villák,
mikor üresek lettek a límeszek,
s a szőlők, a tó és szentélyek közé
bevágott a sárgaszemű villám…
Beültek első rokonaink:
a hun, avar s a többiek!… Kunok…
A bőrök, nyilak és kardok
jöttek, vonultak és a fügefák, oszlopsorok
üresek lettek, mint a házam most
és szobám… Üresek, mint
sarki holdas este
jéggel és mésszel kiverve s az ablak
tört ráccsal égre szegezve!…
– Ilyen lesz minden?… Vagy ilyen volt?… –
Mint a mértant rajzolom.
Formáit lassan tanulom.
Évezreket előre és mögöttem,
mert a Semmi a legnagyobb hatalom,
és így teljes e dermesztő lecke,
már nem is az emberi,
de túl, a háromszögletű és gömbölyű
kövek földkorszaki intelme.
Ahogy a hegy útjára verve,
évmilliók kezében egyre
csak vonul kaviccsá kerekedve.
És fölöttük és közöttük csak a por
és a szúnyogok hada…
És hun, avar, magyar s a kunok
apró lovakról motorra ülve,
mint a por, akképpen űzve,
mely végül elborítja… Ha elborítja?
Ha megesik a szíve rajta!
Így kezdődik?… Szobámban állva
tengek a terek s már nem a perc,
fényévek viszonylatába…
Ilyen lesz, mikor a tárgyak:
hajók, gépek, vitorlák kiszállnak
s helyükben csupán az marad,
melyben megkezdik napjaik
a baglyok, hangyák és darazsak…
Ilyen lesz, mikor a tárgyak lelke
– melyet a használat, e szép isten adott –
elhagyja már az ablakot,
s az üres fal már kettős kripta,
mert nemcsak urna, de a lelke,
az is elhagyta már,
a tízujjas szeretet kötelme…
Már itt sem az ujjak nyoma,
az üresség villog a nikkelkilincsen!
Állok előtte…
A hiány tanít!
A hiány tanít! És értem:
mit ad az emberek keze!
Állok előtte…
Az üresség tanít!
Az üresség tanít! És látom:
mit rombol az emberek keze!
Olyan már és olyan lesz e ház is,
mint alattunk lettek e villák,
mikor a megcsapolt hegyek vizét
– a kristályt – a nádasok fölitták.
Mikor a denevérek szárnya
tündöklött csak a forrás mocsarába,
mert bedőlt a fal és le az aquadukt
s az üres és kitépett kapuk
úgy néztek végig e tavon,
akárcsak föltépett ablakom,
melyen át elszállt az urna és a lélek,
a csiszolt rend, mely mint tükörben,
fürdött e tiszta völgyben.
Ti fattyú, tekergő nomádok,
motorral, ló helyett s gyalog
s ha már a kard helyett a vésők éle fog,
hát olvassátok el Homéroszom!
A testamentumom s rakjátok föl
a nagy kalandból és a szóból
egy teljes hon legtisztább szirmait,
melyre ellopott mappám tanít…
A nagy Határozó!… Az oly szerény
és bátor jellemek hona,
mint a virágok arcképcsarnoka!
S melyen ez mind megáll: a Térkép
s körötte, mint a méh, ezer világ,
a csillagok fény-atlasza,
mind, mind vezesse gebétek oda,
hogy ne csak nikkel-üresség,
holdbéli táj, dermedt falak,
állati láb és kéz pata-nyoma,
de megérjem azt, hogy haza
hozzátok s én nektek adom
égi és földi atlaszom…
Ledőlt a límesz?… Vagy kitágult?…
Nézem üres, fehér szobámból:
ilyen lesz minden?… Vagy ilyen volt?
Jéggel és mésszel kiverve,
tört ráccsal égre szerelve.
 
És mint a mértant
 
ujjammal rajzolom,
 
formáid irtó hatalom,
mert mindennél hatalmasabb a Semmi!?…
De még nagyobb a Tett! Az emberi!
 
OTTHONRA LELNI
 
és benne újra kezdeni!

 

 

 

Új Atlantisz…

A forró fényhez alakul minden itt…
Zörgő szőkeség és hamuszín bokrok!
És a szélhez: mint korbács vagy gyertyatartók,
oly összefontak és összehajlók…
Néhány kút is beleszól,
hogy milyen lesz és legyen
ezen a kemény mészkőhegyen
a fügefák testén túl, ami
az évet és életünket helyére teszi…
Mint a pásztor egy hajdani
mondából… Akként… és mégse!
Lesem szikrázó fényeid, melyek
kegyetlen lantként pengenek…
Lesem és hordom: verseim és korsóm…
Cserepet a mozgó por,
parázsról forró kőre lépve.
Mint a pásztor szél, fény és kutak
hegyéről egyre és mindig várva
tüzes jeleknek áramába…
Mint a pásztor, nézlek és várlak.
Nem istenként, csupán
mint a magány néz a társa után,
mint része e vékony egésznek…
S egy kortynyi hűs, pihegő remény,
tollas szárnyadhoz emel
zölden vakító kotlós,
hogy forró felhőid közt, világ,
a napjaimat forgassam tovább…
Forgassam és talpam alól kivéve,
mely éget, tüzes krétáddal írjam
a fehéren izzó mészre!
Írjam e sziklák kőrózsái közt,
hol fügék és mandulák
borok kriptáira állva, mint bikák,
időtlen, csavart viadalba
tombolnak a forró harasztba…
És hajnalonkint a kőgaratban,
mint kínban, gyászban megcsökött tudós,
látom: a borz tétován motoz!
Sörtés és fekete és néma kisértet
kerekre csiszolt, csírátlan mészkövek,
 
egy elvadult kisérlet,
 
tárgyai között.
Így nézem és várom és járom
fényeid és éjszakád…
Mint a pásztor, egy hajdani mondából:
csak néz… És hallom a szavad…
És új rétek reménye
kontinensről kontinensre int!
S míg egyre csak emlékezik
a kőről rézre, bronzra, vasra állva
s vonul napjaink nyomába
fölötte fény… És előtte
lyukas kövek falába
rövidzárlat villog az éjszakába…
Gyertyaágú bokrok, kőrózsák, mandulák!
S e fénylő és zörgő szőkeségbe
lassan úgy nézi házát és magát,
mint a mondát, amelyből kilépve
fölért a villogó sziklák hegyére…
– És most!… Vagy akkor, tovább ki mondja?
És hova lesz akkor a monda,
ha piros cserepét leejti? –
Nyers, mázatlan cserepét, amelybe
már nem az eltűnt üres tekercse,
az új Atlantisz terve volt!

 

 

 

Tarkóm, betűm mögött

Zöld volt és rózsaszínre
változott az őszi szöcske…
Vad lilába kondul a füge.
Valami éles cirregéssel teli
a nehéz szív…
Hegyi kaszálónk
tüzes széna-sivatagja
fényt lő cellám falára.
Vadméhek nézik,
reszkető szakállba bújva,
vén muskotály kasából
dolgos szomszédaim…
Nézik s a mész rezegve,
mintha egy ismeretlen
és egy messzi dráma
képernyője lenne…
Nézik és tarkóm
és betűm mögött
pereg egyszerre kettő!
Zörög a mészen
s mint tengelyről-szaladt tekercs,
kockáin, az élők világ-kövétől
föl a csillagig
vágások egymást metsző síkján
– rosszul mért idővel –
iszonyú hős és tér és fény vakít…
Vakít a széna sivatag…
A tó kis sótlan Neptúnusza
és erdők, és faunusz fölött vonulnak
fáradt, fölparancsolt holdak…
Lábamnál törpe sárkányunk
a küszöb alatt
már tojást rakott…
– Kelnek a kis gyíkok. –
Szívemben hüllők hada,
mint hajdan e forró kövön,
mely tartja mind
és ringatná tovább
a cserép és rozsdahegy között
riszált romantikát…
Pereg egyszerre kettő!…
Tarkóm, betűm mögött
meszelt falon zörög
a hold, a szikla… Karók között
a méhek dermesztő rendje…
Éden és kvarc-kopár
egyképpen éles szárnya…
Ellentétes szondák
két végén a császár névjegye,
s reményszín Golgotán
a szőlő megtört teste
égi-földi pályák
szögén és hurkán
cellám falára verve…
Tollam, falam, tarkóm mögött
mintha képernyője lenne,
üveg és rongyhalmok mögött
üres tenger kő-barlangjában
a korcs, utolsó delfin
hátán vacog az isten…
Kémények sora…
Kopaszra fésült világ!
S a Képlet távlata
csillantja fogsorát…
Zöld volt… Érlelte volna még!…
S mint rézharang hajón,
sötét bokrunkban zeng fügénk,
hogy útra kész!… Ott lent.
kötél-kígyók és vasbikák
és égő nád között remeg
– nem cellafal –, mint hó vitorla:
a hűséges hajó!
Ó, gyantakönnyes borda!
– De hol van ő?…
Hol van Rodriguez Bermejo,
kinek szeme? –
– S az égi Bahamák?…
És itt a tű hegyén
van-e Salvador szigete?! –

 

 

 

Meglelni azt

Tízezer év kettős barlangi lét
falán meglelni azt a rést…
Nem Hádesz…
Nem Hádesz… A fenti alvilág
csiszoltan fényes vadonában
meglelni azt a rést,
mentem, mert mondták
ott lakik:
ott lakik: s tanácsot most is adna!
S a térkép:
S a térkép: tüskére szúrva ott ragyog,
mint barlangján túl
mint barlangján túl a part és az a táj…
… Ahol a lélek és a szellem
nem külön, együtt ragyogva
– egy hajnali-hajdani korba –
fénylett, mint gyökerén virág,
mint tett szárán az értelem…
Mint egykor Trákiába,
– barlangod keresve Szent Iván
mentem Orfeusz szavára
s azóta is és egyre visz
e fordított Hádesz
s a trák dala és csillaga
meglelni azt a remetét…
… A rejtett számot.
A biztos szalamandra-jelt,
melyet barlangja rejt.
S hites pecséttel hozni el
a tő-mondatu kartát:
„– Angyal kezéből is
parancs, kitörni kardját! –”
… Hogy visszavívjuk, ahonnan
kicsaptak láng-pallossal.
Mert zuhanva is kisért
a görcs szomjában is remény
s a mély-tudat-ernyőn a szárny,
mint rózsás felhők között
a repülők kondenz jele!
Hajt, kisért és fénylik
nekünk e porból is
a szép remény hite,
mint neked, szívedből fénylett
a tündér Eurydike…

Rila, 1968

 

 

 

Újévi bordal

Hogy vert a jég!… Bizony
szikrázott mind a venyige.
Így emlékezik, mert úgy volt:
első szüretjire…
A jég, a kéz, a nap együtt
szedték a fürtbezárt nedüt.
Aztán egy bivaly-felhő
száguldott végig… Havat
rugott… Szikrázó tiszta port!
Emelem rád, hazám
– szeszélyes klímád és szíved –,
de íme itt a bor.
Te verted és tüzelted így,
tapostad és a prés
nem oly kemény, mint karod.
De zöld a feledés,
mely itt ragyog kezemben
és kutatva rajta át,
e tiszta glória alatt
nem azt lesem… A sors
pincénkre fénylő mosolyát.

 

 

 

Kardos Tibornak

Itt van a tél, már jég nyesi kertünk ritka virágát.
Most, hogy jő a didergés, újra te jutsz az eszembe.
Római tél és tünde tavasz, meg tengeri tájék…
Ennyi ajándék… Érte cserébe, mit adhat a költő?
Itt van a tél, a Dunán ködtől nehezednek a füstök.
Nem napfény – tudom –, ez csak szívbeli enyhe melegség:
Ennyi e hét sor!… Télire küldöm… Vedd szeretettel.

 

 

 

Bacchus és Devecseri

A költő halálhírére
Nem látod?… Mégis itt áll
kőpincém barlangjában…
Itt áll s most Őt siratja,
ki úgy idézte Bacchuszt,
akárha mindig köztünk
élt volna, nem mint isten,
de gazda, a sok Móricz,
Major s a többi györki
szőlőt szolgáló nép közt…
Gábor, téged szólítgat,
mert hű szolgája voltál
e sásos, pincés tájon,
akár a védő nimfák
hajdan… Ám Te szavunkkal
idézted át a mába
s ezért sugárzó nyelvünk
s korunkat is megértve,
csípős, fulánkos kedvvel
vidáman ül körünkben…
Középen most is kancsó.
Száján késsel faragva
a kecskerágó fából
egy pásztor néz az égre.
Nézi s a gép körözget.
Törzséről piros tóga,
mintha csak integetne.
– Te szállsz talán fölöttünk? –
Mert lám e nap s a hordók
Őt szólítják és Téged.
Téged, e bor, mert ittad
kövemnél, hol míg élek,
aranyba mártva s fénnyel
néz, mindig ránk derülve,
az emberré lett isten…

 

 

 

Hetykén forgatta

Jankovich Ferenc emlékére

 
Jankoviché ez a tört nyárs és őt várja e pince.
Éles villáján hetykén forgatta a lángon
mind, ami tűzre való és már sohasem dül a Lánghoz.
Nem dalol… És nem iszik börceiden Bece-hegy!

 

 

 

Elvesztett tudás

Az Erekhtheion romjainál
Sós forrás buzogj!
El úgysem oltanád…
Szememben ég zöld tengered
s szívemben vad nosztalgiám…
Csiszolt, élő kövek!
Két isten temploma
veri a fényt… Kereszt-tüzükben
– kegyetlen Attikám –
nem nap és csillag-szirmú ég…
Kardos csontvázak és
áttépett vértű szellemek
s a vasszakító dárda
nem zsendül át zöld fába!
– – – – – – – – – – – – – –
Szent méhek elvesztett tudása!
– Ki rakna köztünk templomot
egyetlen olajágra? –

 

 

 

A kan Püthia

Elől a műhely… Mögötte pince
s az emelet ablakát
verheti már madár…
Verheti… Lent él… Akár a szerszám,
csattog a ház alatt,
forog a kovács…
Kútjánál a nagy kád
moszattal, algákkal teli
s csak várja a sárkányt,
hogy fejét kiemeli!
Akkor, mint Szent György, levágja,
mert itt áll a kaszája
a fujtatónál! . . . . . . . . .
. . . . . . . . Ha az lehullt
a bolhás udvar porába,
nem veri, nem csattog tovább.
Az lesz a kész
és az lesz a szép!
De addig, mint a szél,
mint tűz lobog szeme
s csak legyen mit innia,
oly érzékeny e kan Püthia,
hogy szárnyon-túli szárnya
innen át oda,
a végtelenbe mártva
izzítja látott jeleit…
Ha kell, tűz sem kell neki.
A formák hideg titkát is ismeri…
Alkotva szól, beszél velük
s a fujtató penészes korcain
csigák és fülbemászók,
az üllőnél lusta pincebogár
kénes-boros szavára vár.
A serény százlábú, fürge bolha
ugrik, alig kimondja.
Megannyi állati inas
veszi körül és mind,
még rá, akit idéz!…
Itt rendet, köztük és ebbe,
tenni még könnyű lenne…
De azok!… Akiket lát…
Tőlük rettentő a világ!
Ezért, hogy itt a fujtatónál
kaszája mindig itt áll,
mert Dante is visszalépne…
Csak ő nem . . . . . . . . .
. . . . . . . . Kalapál tovább…
Ellenük!… A legkeményebb Mester,
akit én eddig láttam
e pincei világnak kapujában.
A műhelye is épp ezért
áll itt: előtte,
hogy kezén át jutna fényre,
vagy oda vissza, mind…
Mert mindegyikhez van szava
– és szerszám: fogó, satu –,
hogy nyíljon minden kapu…
Csak érteném e kan Püthia
nyelvét, mint egykor a
jósda költő-papja,
hogy versbe visszaadva
ismernéd meg, világ…
És tudd, mert nyelvén az ige
úgy ég, akárcsak keze
alatt a piros szárnyak
repülnek, szállnak, míg kalapál…
– Ennek csak szemet!… Annak lábat… –
És hallom, hogy visszaszólnak
neki s a hegyes csípőfogónak
a tárgyak is, mert beszélnek vele.
Két nyelvnek szelleme
lobog e fujtatónál
s adós vagyok! Adós és süket,
áttenni nyelvét s nyelvüket,
míg csontukhoz s vállukra szállnak
a lábak és a szárnyak!
Mint versben a szavak,
hogy járjanak és szálljanak,
mert azért veri a vasat,
hogy mind, törzsükhöz állva,
a többi is, kiket már kifogott
s itt száradnak hálója szemein
pogány freskói létbe,
szurkos keretbe, falra égve,
hogy közös pincénk
csigás előteréből
e legmélyebbi lenti-lét,
ez is, törzséhez és helyére állva,
lépjen ki mind az udvarára…
Hová egyre csak kinéz,
mert hallja azt is
és várja, hogy a zöld moszattal,
algákkal teli
kádjából fejét kiemeli,
s akkor, egy mester-csapással,
azt is levágja, kaszával…
Nyugta kénszagú egében
addig úgysem lesz neki…
Akkor, az emelet ablakát,
ha jön az a madár,
már nem hiába
veri a szárnya.
Fölmegy és kinyitja neki…

 

 

 

[ Digitális Irodalmi Akadémia ]