Főidőben

– Na, már itt is vagyok, csak kihúztam a kávéfőző dugóját. Halló! Halló, Ancsa!

– Jó, hallom! Azt nézem, hogy most mit fog csinálni, hol tölti a szilvesztert?

– Csak kihúztam a kávéfőző dugóját. Megkínálnálak egy csészével… – Nevetett. – Hallod?

– Jó, azt nézem, hogy most mit fog hazudni.

– Ja, nem is figyeltem. Ez most a felesége? Egészen csinos.

– Nem tudom a nevét, de mintha már láttam volna valamelyik filmben. Talán azt is Pietro Germi rendezte.

– Ezeket mind ő rendezi, mi? Ért ezekhez a dolgokhoz.

Ancsa belebúgott a készülékbe:

– Állati!

– Micsoda?

– Hát nem nézed a képet?

– Ja, igen, igen, csak elhelyezkedtem. – Kati maga alá gyűrködte a díszpárnákat a heverőn. Behúzódott a sarokba, összegömbölyödött, ügyeskedve szürcsölt a feketéből. Álla alá szorította a zöld telefonkagylót; szétbomlott vörös haja mögül nézett ki a televízióra, a kék fényű szobában. – Ancsa? Öntök egy kis kaffét a kagylóba, jó? Elég erősre sikeredett, hogy aztán megint ne tudjak aludni… – Rosszkedvűen felnevetett, igazgatta a fenekét a puha párnák között.

– Klassz pasi, nem?

– Ez az Ugo Micsoda?

– Tognazzi. Hát nem?

– Kicsit töpszli.

– Töpszli a fejed!

– Jaj, bocsáss meg, drágám, nem tudtam, hogy beleestél.

Bizonytalan dünnyögés a vonal másik végén. Kati szürcsölt a kávéból. – Na jó, nézzük.

Tognazzi a szalon óráját lesi. A terített asztalt. Chianti meg pezsgő. Tognazzi fehér ingben, szmokingnadrágban. A felesége kis köténykében sürög-forog. Eteti az urát. A gyerekek. Tognazzi az órát figyeli, mennie kell. „Majd a televízióban, éjfélkor… majd integetek…”

Ancsát mintha csiklandoznák: – Fogadjunk, hogy átveri őket!

– Naná! A rohadt dög.

– Csak arra vagyok kíváncsi, melyik nőhöz megy?

– A rohadt dög – hajtogatta Kati.

Tognazzi érzékeny búcsút vesz a családjától. Rohan. Snitt. Hát persze, annál a nőcskénél! Aki az Elcsábítva és elhagyatva című filmben is játszott. Kis fekete nő, olyan, mint egy fiatal párduc. Ülnek a tv előtt, éjfélkor. És Tognazzi, a stúdiózenész, a képernyőn pezsgős poharat emel, kacsint…

– Nézd, micsoda rohadt dög! Látod? – Ancsa hangja: – A fene egye meg, ugrál a kép. Valahol bekapcsolhattak egy mosógépet. Mosógépet, főidőben!

– Hát nem látod? – Kati felháborodottan magyarázta: – Ül a nőjénél! Persze, a haverokkal, ott a stúdióban, jó előre felvetette ezt a szilveszteri képet. Látod? Halló!

Csend. Csak a tv-ből hallatszott a lehalkított szöveg. Meg az olasz muzsika. Kati letette a csészét, végighasalt a heverőn, arca elborult. Kétszer-háromszor belefújt a kagylóba.

– Halló! Halló!

– Na, megigazítottam. A fene egye meg őket! Mosógépet kapcsolnak be főidőben!… És mi lesz a harmadik nővel! Mert még ahhoz is el fog menni, fogadjunk! Halló! Kati?

– Itt vagyok.

– Mondom, még ahhoz is el fog menni.

– Jó, hallom.

– Mi bajod?

– Semmi.

– Á, te hülye, hát ez csak egy film.

– Tudom. Tudom, hogy ez csak egy film. Van ott a kezed ügyében óra? Hány óra lehet?

– Nem, sajnos az óra a másik szobában van. Talán negyed tizenegy. Halló!

Kati hanyatt dőlt. Aztán oldalt fordult, a falnak. Ancsa hangja utána kúszott a zöld készülékből: – Na, mit mondtam? Már ettől is búcsúzik. Állatian bírom!

Kati ráugrott a zöld kagylóra. Térdepelt. – Mi a fenét bírsz ezen? Bediliztél?

Olasz filmmuzsika. Harmonika, verkli, ahogy szokták. Kati hátat fordított a kék derengésnek. Kaparászó hangok a membránon.

– Kati? Kati! Sírsz?

A férfi színész torokhangja, női nevetés, római utcazaj; pedig a hang egészen halkra volt állítva, hogy közben lehessen csevegni a telefonba.

– Sírsz? Vagy mi van?

– Most mondd meg!… – Kati gyerekesen szipogott. – Most mondd meg! Ötkor végez a hivatalban. Ötkor! És mindennap éjfélkor… Azért vette ezt a rohadt televíziót, hogy ő nyugodtan mindennap éjfélig…

– De mit mond? Mégis mit mond? Valamit csak mond?

– Vigyorog.

– Mit csinál?

– Vi-gyo-rog!

– Hogy? Egyszerűen csak vigyorog? Részeg?

– Nem részeg. Megáll az ajtóban, és vi-gyo-rog!

– Nézd! Nézd csak! Ennek is gyereke lesz! – Ancsa hangja az igazi filmélvezők hangja.

– Te, én azt hiszem, leteszem a kagylót.

– Jaj, ne, ne! Ne haragudj! Csak közben néztem a filmet, és ennek a fekete párducnak is… Bocsáss meg! Szóval, csak vigyorog? És te hagyod?

– Mit?

– Hát amit mondasz. Hogy nem jár haza.

– Tehetetlen vagyok.

– Meg se kérdezed, hogy hol járt?

– Nem merem.

– De hátha valami fontos dolga van valóban.

– Mindennap? Ugyan már!

– Hát igen, mindennap, az sok. Hát persze.

– Te, én tényleg leteszem. Nem untatlak ezzel. Most hirtelen rám jött. Nézd csak a filmet, én leteszem. Kikapcsolom, és…

– Kati! – Csend. – Kati! Halló!!…

– Itt vagyok.

– Ne marháskodj! Nehogy valami marhaságot… Ha közel laknánk, most odamennék hozzád. Jó lenne? Ez a telefon semmit sem ér.

– Ancsa? Tudod, az is lehet, hogy nincs nője. Hogy nincs senkije. Csak az a gyanús, hogy vigyorog.

– Hát az rém dühítő lehet.

– Már arra is gondoltam, hogy egyszerűen csak nincs kedve hazajönni.

– De mit csinál estig?

– Jaj, ebbe beleőrülök!

Becsúszkált térden a heverő sarkába, a falig, a párnák közé. Már összevissza gubancolódtak a párnák. Két kézzel szorongatta a zöld kagylót: – És az a vigyorgás, tudod!…

Ez nem fér a fejembe. – Ancsa mintha csak véletlenül beszélne a telefonba. Hirtelen felkiáltott: – Jaj, nézted a képet? Ne haragudj, de szegény…

– Nem néztem a képet! Nem nézek semmit! Semmit!

– Csak azért, mert szegény… nézd! Meghalt!

– Mit csinált?

– Tognazzi. Meghalt. Jaj, nézd gyorsan! Ül a postán egy fotelban, holtan. Nem bírta. Költögetik, de hiába. Ó, de sajnálom…

– Meghalt?

Konyec! Isten büntetése, mi? Láttad?

Kati lassan a tv felé fordult, szétbomló vörös haja loboncából nézte az elsötétülő képet. Ancsa hangja reménykedővé vált, szeretett volna visszatérni Tognazzira. – Láttad? Halló, Kati!

– Legalább erre gondolna. – Kati bámulta a homályos képernyőt. – Erre. Hogy izgulok érte, nem történt-e valami baja.

– Á, ilyesmire ne gondolj.

– De hátha! Hátha éppen ma jött volna meg időben? Csak valahol valami… Ilyenkor már mindig az jár a fejemben, hogy felhívom a mentőket, a rendőrséget, a kórházakat…

– Hülyeség!

– Tudod, ha megtartottuk volna.

– Micsodát?

– A gye-re-ket! Ha a gyereket megtartottuk volna, talán akkor… De éppen attól féltem, hogy majd idegesíti. – Kati felnevetett, kurtán, bele a kagylóba. – Hogy akkor majd nem jár haza…

– Mert az ember spekulál.

– Mit mondasz?

– Mondom: mert az ember mindig ki akarja számítani, hogyan jobb. Megette a fene. Nézed a híradót?

– Nem.

– Várj, én is kikapcsolom.

Kati nem mozdult. A sarkán guggolt, zsibbadt a lába, de nem helyezkedett kényelembe. A képernyőn egymást váltogatták a városok, utcák, tankok, gyárak, gépek. Tarkóra szorított kézzel fehér inges fiatalok futottak egy fal mellett. Repülő zuhant a fák közé. Egy néger miniszter arca. Az ENSZ tárgyalóterme. A bemondó öblös, tárgyilagos hangja.

– Itt vagyok – hallotta Ancsát a vonalból. – Kati?

– Mondd csak.

– Mit?

– Nem tudom.

[ Digitális Irodalmi Akadémia ]