Az ács fia
Móricz Zsigmond új regénye: a „Bál”
Móricz Zsigmond új regényt írt régi, kedves és felejthetetlen barátunkról, Nyilas
Misiről. A debreceni kis mártírdiákról és prófétajelöltről, aki véletlenül egy ács fia, mint Jézus.
A másodikos Nyilas Misi a Légy jó mindhalálig óta persze már
megnőtt, megjárta Sárospatakot, és – mint a Forr a bor-ból tudhatjuk –
a századforduló táján már nagydiák az egyik alföldi magyar városban. (A Forr a
bor első része egy október 6-i, hatodikos diákforradalom történetét, a vége Nyilas
Misi matúráját mondja el; ezt a két részt köti össze az új mű, a Bál, az
Ifjúsági Segélyegylet sikeres szabadságharcának regénye, amely ma jelent meg, mint a Pesti Napló Könyvek új kötete.)
Egyszerű, hatalmas, nyugodt, kiegyensúlyozott mű a Bál. A
legszebb Móricz-regények közül való; nem lepne meg, ha páratlan sikere lenne, tán még a Légy jó mindhalálig-énál is nagyobb. Az életábrázolás és az
életteremtés nagyszerű erején és bőségén kívül súlyossá, hatalmassá és örökké aktuálissá teszi a
cselekményből kibontakozó gondolati tartalom. Ebben a regényben ismerkedik igazán az ifjú a
százrétű, titokzatos társadalommal, most eszmél rá igazán a szegény ács megszállott lelkű
magyar fia arra, hogy az aranyborjú imádata nemcsak bibliai kép, hanem borzalmas valóság. A
közösség, a különböző osztályok és csoportok, a pénz és az egyén bonyolult harcának, a
kapitalizmus világszerkezetének megsejtése és folyton tisztuló megítélése rajzát csodálatos
gyermeki egyszerűséggel és igazsággal hívja életre az író. A VIII-os Nyilas Misi lelkét
érzelmileg rohamosan érleli az aránylag könnyű teoretizálás és lassan, de annál határozottabban
a sok taktikával és még több „diktátori” becsülettel talán mégis csak legyőzhető,
megfoghatatlan, gonosz és közönyös magyar élet.
A legfontosabb és legrokonszenvesebb kor ez az időszak a kivételes értékű fiatalok
életében, és oly hamvas, oly sokszínű érzelmi gazdagság megmutatására ad alkalmat, amilyenre
egyetlen más életkor sem. Az olvasó persze nem tud megszabadulni attól a (külön jóleső)
érzéstől, hogy önéletrajzi regényt olvas, ez a műfaji meghatározás azonban téves: az ács fia már
rég elszakadt az életrajzi valóságtól, s önállóan éli gyönyörű fejlődéstörténetét az író egyes
ifjúkori reminiszcenciáinak keretében. Van életrajz és van jelképiesség a Bál-ban, de csak módjával; az „ács fia” megjelölés is mindössze alig észrevehető adat;
jelképpé akkor válik igazán, ha az olvasó tudja, hogy maga Móricz Zsigmond szintén egy
ácsmester fia.
Az egész regény Móricz újabb korszakának rendkívüli művészi erejét, maga módján
való nagy bölcsességét és kiegyensúlyozottságát bizonyítja újra. Tehát (hogy még egyszer
visszatérjek az önéletrajzi kérdésre) azt is, hogy a Nyilas Misik csak akkor igazán Nyilas Misik,
amikor már megöregednek, amikor már Móricz Zsigmond a nevük.
Főképp a középső, második résztől kezdve éreztem, hogy remekmű a Bál. Ahogy a diák a társadalmi cselekvések küszöbén megállja az első próbát, ahogy
kiszorítja segélyegyleti elnöki pozíciójából a szenteskedő tanár urat: az valami tökéletes.
További érésének, az osztály és a kisváros szociografizálásának története szintén. Félelmes
árnyak kísértenek a Misi agyában, és körötte a magyar életben, és Misi mégis győz: pénzt szerez
társainak, önbizalmat, szellemi fegyvereket magának a jövőre. A hős ifjúban azonban nincs
pátosz és hamisság: érzi, szégyelli a hiúságát, becsvágyait, minden szorongását, de épp ez adja
meg szellemi arcának az igazság veretét.
Az ács fia a magyar nép megváltásáért akar dolgozni. Móricz Zsigmond könyve
hatalmas művészi alkotás, és egyúttal hatalmas biztató az ifjúságnak, az Ácsok Minden fiainak,
hogy mégis érdemes dolgozni ebben a gyalázatos életben a megváltó jövőért.