Az élet és halál kapui
|
|
A siratódallam ott szorongott az Orbán Balázs torkában is. Kossuth híve és barátja volt. Vidor Hugo imigyen dicsérte: kétszáz francia Orbán Balázzsal meg lehetne buktatni a francia császárságot. Az emigrációból hazatérve megírta hatalmas művét a Székelyföld emberi és tárgyi világáról, történelmi emlékeiről, népművészetéről, legendáiról, küzdelmeiről. Tudomásom szerint: méreteiben egyedülálló vállalkozás a magyar kultúrhistóriában. Faluról falura, városról városra járva, sőt háztól házig, embertől emberig kutatva hordta össze művének anyagát roppant nehézségek közepette.
A szabadságharcos – fölcserélvén a kardot a tollal – önismeretünk bővítésének szentelte életét. „Szentjeim a forradalmárok” – vallotta. A forradalmárokat az osztrák bosszú fölakasztatta és agyonlövette, szerteszóratta, mint a mákot, a világ minden tájára, Orbán Balázs szentjeinek helyét lenyakazatlan szentségünk vette át: a szülőföld parancsainak teljesítése. Önmagunk számbavétele és megőrzése, szellemi értékeink gyarapítása, diadalkapu nélküli múltunk tisztelete s napjainkig sugárzó vagy álmainkba sikoltó tanulságainak okos hasznosítása.
Amit Orbán Balázs fölmutatott: sok helyütt romantikus persze; történész, szigorú szakember kifogás alá vetheti. Egészében mégis eszméletserkentő hagyaték, egy nép szellemi és tárgyi univerzumának maradandó dokumentuma. Szerzője beutazta Kelet egzotikus világát is, az igazi Nagy Utazás mégis az itthoni volt. Ez a nehezebb s az eredményesebb is: batyut kötve elindulni – önmagunk felé. Ilyenformán, ha ismerős arcunk föltűnik a múltból, és netán megnyugtató mosolya is, hogy ahol vagyunk: huzatban is jó helyt vagyunk – a vigaszért Orbán Balázsnak is kijár a köszönet.
Orbán Balázs kapui: az élet és halál kapui. Ha sírjánál eltűnődünk a Székelyföld történelmi sorsának hányatottságán; ha képzeletünk, mint büdös rókalyukakat, számba veszi a székelység magyar etnikai mivoltának tagadását célzó kísérleteket; ha azt is tudjuk, hogy ennek a tájnak közel milliós magyar tömege újabban egyetlen népszámlálás alkalmával sem lépett csapdába, elkerülvén a sandán fölkínált rubrikát, amelyben magyar helyett székely nemzetiségűnek, tehát fantometnikumnak vallhatta volna magát; ha Orbán Balázs indexre került életművét nem ereklyeként, hanem kisebbségi létünk számbavételének serkentő példájaként értékeljük: akkor a nevezetes sírtól visszajövet a faragott kapuk az életbe, a jelen felé irányítanak bennünket; székelyföldi városokba és falvakba, ahol metaforikus, ősi jeleikkel és felirataikkal múlt, jelen és jövendő hármas dimenziójában beszélnek egy emberi közösség élni akarásáról.
Élni – és nem akárhogyan!
Hanem – a sajátosság méltósága szerint – önmagunk megtartó hagyományaiban.
Már megint az átkozott hagyomány? Már megint holmi ódon érdekesség? Már megint sajátosság?
Igen, már megint! Mert átkozott ugyan – sorsa mutatja. Ódon is, mint akármilyen más nép hagyományvilága, meg sajátos is: megteremtőjének különös szellemi jegyeit viseli, amelyek végül is egyetemes emberi értékeket gyarapítanak.
Miről beszél ma is az úgynevezett székelykapu? A világ megszépítésének szándékáról. A tartós otthon megteremtésének vágyáról. Mert aki kilép rajta, nem a megtagadott portát, a felrúgott múltat, avagy az oly divatos nihilt hagyja maga mögött.
Hanem a ragaszkodást a visszamenetelhez. Áldás a belépőre!
Áldás vagy verés: vállalni kell.
Ahol ma székelykapu épül: ott megannyi kihalt szándék hamuja alatt a vállalás parancsa izzik. Sorsvállalást kell mondanunk – újból. Kós Károly hajdani kiáltványának hangján, egy Reményik Sándor rekedt kiáltásaihoz csatlakozva: a szülőföld sír utánatok, emberek!
Ahol ma székelykapu épül: tagadás az, a reménytelenség tagadása. Csíkszereda környékén egy új kapu homlokáról Tamási Áron szavai szólnak imigyen: AZÉRT VAGYUNK A VILÁGON, HOGY VALAHOL OTTHON LEGYÜNK BENNE!
Ez a valahol: a szülőföld. Érte küszködnek most a beszédes kapuk is.
Sorsuk: gazdáik sorsa.
Kényszergondjaim között az idők folyamán kapugondok is megtelepedtek. Székely atyafiak öntötték elibém változatos panaszaikat, közöttük ilyet is: a hatvanas évek elején felügyeleti sétája közben egy kisvárosi párttitkárnak a székelykapuk láttán zseniális aggodalma támadt: a cserefába vésett napsugarak, levelek, virágok, madarak színeiben jól fejlett politikai érzékkel és kombinációs készséggel iszonyatos veszedelem jelenléte is észrevehető: a kapunak jobb felső sarkában búsongó madárka piros csőre, fehér szárnya a bal sarok zöld leveleivel együtt… ó, atyaságos fennvaló Úristen! – a magyar nemzeti színeket „adja ki”. Azok a kapuk tehát: nacionalisták!
Kommunista ébertelenség és szájtátiság, mondta berezelt párttitkárnak, s a színes kapukat rendeletileg sötétbarnára mázoltatta. E műveletet az emberek nagyrészt pakurával, az ásványolaj olcsó melléktermékével hajtották végre.
Micsoda gyász!
A megtiport hagyomány gyásza.
Micsoda szégyen!
A hatalmi önkénynek mily szemérmetlen és szánalmas tobzódása virágok felett, faragott, piros madarak testén! Vendéget invitáló betűkön, Napon és Holdon és klerikális reakciónak nyilvánított szavaikon: „Isten segedelmével e kaput állíttatta Csepregi Mihály és neje…”
A feketébe vont kapusorok mintha tömeges halálhírt jeleztek volna: háborút, pestist, a félelem koleráját. Aztán elmúlt, meghunyászkodásra kényszerítette a nép lázongása. Ám a székelykapuk megsemmisítési kísérletei nem szűntek meg. Gazdáik a hatalmi packázás változatos formáit szenvedték el folyamatosan.
Miért oly magas az a kapu?
Miért nem alacsonyabb?
Honnan a fája, deszkája?
Volt-e rá engedély, határozat, felsőbb jóváhagyás?
Nem illeszkedik szabályszerűleg a falurendezési előírásokhoz, az állami szabványokhoz, tájhoz, politikához, ideológiához. A szomszédos vaskerítéshez, kőfalhoz, hivatalos távlati elgondolásokhoz. Konzervatív, elszigetelődő, begubózó, hivalkodó, cifra és problematikus.
Ám e hatalmi kötekedések ellenére is épülnek, szaporodnak a székelykapuk Székelyföldön. Nemcsak esztétikai igény: az életösztön is serkenti a kapuállítókat. Veszendő értékeikből mentik a menthetőt.
Kitetszik ebből: megannyi emberi tragédia közepette kapubánat is van. Az élet és halál kapuinak jelrendszerében a hivatali gyanakvás hitvallást sejt.
Jól sejti.
A faragott székelykapuk egy sajátságos népi szellemiség tárgyi megtestesülései: hitvallás ez? Annak megvallása ilyenformán is, hogy folyamatos létében a székelység századok értékes hagyományaihoz ragaszkodik. Aki ezekből kiforgatná: jobb, ha a tréfás kapufelirathoz tartja magát: „Áldás a belépőre, hát még a kimenőre!” Ezt persze könnyű mondani. Mert ez csak ráolvasás a reális veszedelemre.
Úgy sejtem, ezzel a könyvével Olasz Ferenc a székelykapunak e vallomásos értelmét óhajtja közkinccsé tenni. Aki közelképeiben elmerül: egy különösnek vélt népi világ szépségeiben talál igaz gyönyörködést, miközben zord századok tanulságain is eltűnődhet. Azon mindenekelőtt, hogy a székely-magyarok kapuikkal is azt mondják, amit Mikes Kelemen hűségéből tanultak:
Vagyunk, akik voltunk, s leszünk, akik vagyunk, Isten minket úgy segéljen!
(…)