Mondd!

Szusszanásnyi megállás a kolozsvári Állami Magyar Színház előtt

A színpadon beszélni annyit jelent, mint cselekedni.

A százhetvenöt éves színház ezért volt s lehetett buzdító cselekedet – cselekvésképtelen időkben.

Esőben tűz, aszályban víz; minden, minek a szája be nem fogható.

Ama nyugtalan, tiltakozó vagy igenlő, tanítványcsődítő pörös száj.

– Mondod még? – sajog föl bennünk a szájon verő mostohakéz emléke. – Mondod még azt a szót?

Az első legyintés csak figyelmeztető volt; nevelő szándékú. Az idomítónak sárga szeme villanása.

– Mondod még?

– Mondom!

A második mozdulatra – az ütésre – elzsibbadt az ajak.

– Mondod még?

– Mondom!

A harmadikra, negyedikre beszakadt az ínyünk.

– Mondod még?

– Mondom!

Az ötödikre s a többire beszívtuk az ajkunk; a fogak – a visszaharapásra várók – védelmében sziszegtük:

– Mondom!

A visszakézből kapottakra a szemfogak is meglazultak. Annál nagyobbat lobbant a gyökércsonkos indulat.

– Mondod még?

– Mondom!

A dagadt száj – mint minden jogtiprás –: konokságnevelő.

– Mondom! Mondom!

A fájdalom végül a megrettent száj helyett is szól:

– Mondom!

– Még mindig?

A szó véres göngyölegben bukik a láb elé a porba:

– Mondom! Azért is mondom! Csak azért is!

Ha másként nem: fogam kiköpve, véres nyálamat nyelve: magamban. Magamnak s mindazoknak, akik bennem laknak; a bennem kolduló nyelvkárosultaknak.

Hány évtizede már? Bécsi kopók csaholtak a magyar nyelv nyomában. S majd később: a román cenzúra a lázongásgyanús gondolatot s a dán királyfi monológját a kolozsvári Magyar Nemzetiben radíroztatta. Hamlet – még élő tanúk emlékezete szerint – ennyit szólhatott a feszült várakozásban: „Lenni, vagy nem lenni.” A döbbent némaságban – annyi zúzmarás lélek megbolydult rettenetében – végigsüvöltött mégis Shakespeare ítélete a hivatal packázásai, a nyomort éltető meggondolás felett.

 

– Ekképp az öntudat belőlünk mind gyávát csinál, s az elszántság természetes színét a gondolat halványra betegíti; ily kétkedés által sok nagyszerű fontos merény kifordul medriből s elveszti „tett” nevét.

 

Nem a színész személyi konokságáról van szó. A hivatásának tüzében lángra kapott igazgatóéról sem – a Janovicséról –, akinek alakja márvány után kiált. Minden komédiáslátszat ellenére; a kakasülők verejtékszagától irtózók ellenére; színházainkat a tömegek alakították ki, s tartották fenn minden időben. Róluk van tehát szó. A szomjúságról, amely százhetvenöt évvel ezelőtt az ünnepelt forrást fakasztotta; közel két évszázad előadásainak múló hangulatában az elmúlhatatlanról: a mindig eleven, életre törő vágyról, amely a színpadi szót s annak szárnyán az emberformáló, létünket tisztító Eszmét igényli.

Épp ezért a színház több mint közönséges intézmény: hatalom is egyben.

A tiltakozás, a medriből ki nem fordult „merény” jegyében született egy letűnt kor csontkezének elhárításaképp – a nemzeti nyelvmívelés hullámverésében.

– Azért is mondom!

Közel negyedszázada, itt Kolozsvárott, hagyományainak ellenőrző tekintete alatt, románok s magyarok testvériségének szolgálatában tölti be hivatását. A valamikori pörös száj mintegy bennünket biztatva:

– Mondd!

 

(1967)

[ Digitális Irodalmi Akadémia ]