Másodvonalbeli nyugatos költők szonett-versenye a Balatonról

 

1. Impresszionista

A tó órája legyen e szonettem,
minden sor egy másodperc mutatója.
Most: felhőtlen égen felhő a gólya,
tárt szárnyának mérlege meg se rebben –
most: fuldoklóként vergődik a bója –
most: sirály váj a hajó-vágta sebben –
most: sebes szél zöld pengéje keresztben
a víz gyümölcsét két gerezdre osztja –
most: már újra szétömlik rajt a kék,
a hegyek éle égben éles ék –
most: a nagy fényben minden szín puhábban
rezeg – most: míg rá nem tör a sötét,
örök-élessé rögződik a kép
az alkony ezüstnitrát-oldatában.
 

2. Parnasszista

A parton állsz, vagy begázolsz a vízbe,
vagy csónakod a csöndnek átadod,
vagy gondjaid lassan sétáltatod,
karod a mólók karjaiba fűzve,
vagy a zöld domboldalt lapozgatod,
szőlők nyárvégi verseit betűzve,
vagy dél óta egy horgászpadon ülsz te,
s izgalmad nyugalommal csalatod –;
ahogy egyszerre felrezzensz a csendben,
mintha csak terád várna a királylány
tündér-alkony-sétáló palotáján,
bárhol vagy is, épp teeléd csapódik,
hogy a tón száraz lábbal átvezessen,
a lebocsájtott arany felvonóhíd.
 

3. Szimbolista

A tó a tájban táj. Nem-táj a tájban.
Hegy, völgy, sík, út között valami más.
Inkább szakítás, semmint folytatás.
Valami, amiben valami más van.
Mikor feltűnik két domb hajlatában,
mintha nem lenne, csak egy villanás.
Valami nyugalom, valami láz,
amire tán mindig s tán sose vártam.
Valami merő váratlan a vártban,
mintha csak eddig önmagába zártan
bújt volna, s most bomlana ki előtted.
Nem látvány, csak lecsapó látomás.
Véletlen elédhullt isteni könnycsepp.
Táj a tájban. Nem-táj. Valami más.
[ Digitális Irodalmi Akadémia ]