Boglári bagatellek

 

»The rest…?«

Itt ülök és megint arra a kertre nézek amelyre az a szoba nézett ahol születtem

és úgy érzem azóta se történt velem semmi fontosabb minthogy megláttam ezt a kertet

 

Ha minden élőlény életének legnagyobb erőfeszítése az hogy megszületik

nem az-e a legnagyobb eseménye is

 

Megszülettem

s ezzel

(úgy érzem most hogy itt ülök megint)

meg is történt a legfontosabb ami megtörténhetett

 

A többi?…

A többi már csak halálfélelem s aztán a félelem vitathatatlan beigazolása

 

Vége

Vége van
mondjuk ha valaminek
(fájdalmasan vagy örvendetesen)
vége van az életünkben
pedig akkor is vége van mindig ha nincs vége
a kezdetnek is vége van
már a kezdet kezdetén (mint kezdetnek)
vége van mihelyt elkezdődött
és a folytatásnak is vége van (mint folytatásnak)
éppen amikor folytatódik
csakis vége van mindennek mása sincs
csak vége
vége van akkor is ha azt mondjuk most kezdődik
vége van akkor is ha azt mondjuk sose lesz vége
ebben a véges életben
amely minden kis részében oszthatatlanul véges
és állandó ideiglenességében mindig végleges
 

Műhelytitok

Mint nyárutói nyaralóhelyek
(először egy vers [talán szonett] utolsó
soraként bukkant fel bennem az azonos tő-
ből képzett [tehát első szótagát ismétlő]
ám ellentétes vonzással egymáshoz tapadó
jelző és jelzett szó együttese amelyet
véletlenül [? a nyelvben minden véletlen]
még a mindkét szó végefelé felhangzó el-
nyújtott ó-hang is összekapcsol)
(mint egy vers utolsó sora egy hasonlat
második tagjaként amelynek első tagja ké-
pezné a vers elejét)
(de aztán az is felbukkant bennem hogy ez
az „utolsó” sor voltaképpen fölöslegessé
teszi mert magában foglalja a megelőzőket)
(pontosabban egyedül állva többet foglal
magába a hasonlat első tagját képezhető
hasonlóságok sorából mint azok valóságos
éppen ezért korlátolt felsorolása)
(a hasonlatnak ez a csonka második tagja
nem csupán azt vonhatja első tagként ma-
gához ami az én élettapasztalatomban ha-
sonlítható hozzá hanem mindazt ami bárki-
ben külön-külön hozzákapcsolódhat)
az olvasóra vár tehát hogy felidézze ma-
gában
(ha úgy tetszik a szonett ölelkező rímeivel
és belső metszetével ha úgy tetszik bármi
más formában)
mindazt ami számára
(benne kívüle körülötte)
olyan
mint nyárutói nyaralóhelyek
 

Nyárvégi villa

Bevetve az ágyak.
Leszedve az asztal.
Szekrényben a holmik.
Függönyök behúzva.
Villanyok kioltva.
Rázárva az ajtók.
El lehet indulni.
A télbe.
(De még nyílnak a kertben
a nyári virágok)
 

Nyárvégi ég

Nem lehet igaz.
 
Hogy olyan messze vannak.
 
Ezek a csillagok.
 

Nyárvégi nyár

(régiesen)
A rózsa még ma is kifeslett
A fa még talpig zöldben áll
A víz is vonzza még a testet
Még minden olyan mint a nyár
Még olyan Olyan még De már csak
Olyan Milyen? E még s e már
Közt nem tudod milyen a nyár Csak
Azt tudod hogy elmúlt a nyár
 

Műhelytitok/2

amire rápillantok
 
kifordul önmagából
 
a vers-oldalát mutatja
 

Süketnéma gyerekek a strandon

Nézed őket a vízben és nem érted
sokáig nézed őket értetlenül
aztán egyszerre csak megérted hogy éppen azzal
érted meg őket hogy nem érted
megérted hogy nem tudják megértetni magukat
hogy nincs tükrük magukat ellenőrizni
nem fordulhatnak szembe önmagukkal a szóban
kedveskedésük csupa erőszakosság
boldogságuk csupa nyomorúság
torz üvöltéseik kacsáznak a sima vizen
mint Johny Weissmüller rikoltása az első Tarzanban
de az dallamos volt hiszen beszélni tudók
találták ki a beszélni nem tudónak
de ők valóban nem tudnak beszélni
s mozdulataik éppoly tisztátlanok mint hangjaik
testük folytonosan változó írásjel
ahogy artikulátlanul gesztikulálnak vele
görcsös erőfeszítésük hogy megértessék magukat
érthetetlenné teszi boldogságukat is
az érthető a sima vízben hancurozva
nézed őket
és látod magadat az idők mély vizében görcsösen tátogva
Mi volna ha akkor másképp történik?
Ilyen lenne költészet nélkül az emberiség
 

Műhelytitok/3

amit írok
talán olvasni fogják
de ami vagyok
sosem lesz olvasható
a lélek is
csak bőrbe bújtatva
érintkezhet a külvilággal
csak írásba bújtatva
mint a test
[ Digitális Irodalmi Akadémia ]