Képmutogató
Szobrok. Vagy képek? Eidosz. Eidólon. Imago. Ikon. Festett vagy
faragott kép. Az ősi tilalom, amelyet mindig
megszegünk. Hogy is tudnánk más(kép) istent teremteni, istent tagadni? a
természetet utánozni vagy pótolni? magunkat megkettőzni? A képek a valóság képzeteire képes képzeletünk valódi képei. |
Tárgyak. Használjuk és egy perc vagy egy emberöltő múltán eldobjuk
őket. De ők túlélnek bennünket. És rajtunk túl folytatódó életükben tovább
sodorják egy részét a mi életünknek is. Őrzik ujjlenyomatunkat a vádló vagy
felmentő századoknak. Nemcsak a kezünk nyomát, amely durván beavatkozott
alaktalan anyagukba. Hanem a képet is, amelyet magunkról lopva beléjük nyomtunk. |
Használjuk és eldobjuk őket. Szemétbe. Lomtárba. Padlásra. Pincébe.
Lejjebb vagy följebb, akárhová. Csak el a mi életünk szintjéről. Már nem érezzük
őket a magunk szintjén. Más szinten akarunk élni. Amíg lehet. |
Aztán egyszercsak kezdenek visszaszállingózni. Felmegyünk értük a
padlásra. Lemegyünk értük a pincébe. Mert van bennük valami belőlünk, amit
magunkban már nem találunk. Ami pedig egyszer mi voltunk. És azok, akik
előttünk jártak. |
Hogy toporzékolt a csikótűzhely, mikor ifjonti hevében kipirosodott,
izzó vasderes szárnyaira véve gyermeki költészetünket. Konyhai Pegazus. De
csak most lett igazán költői, mikor már örökre kihűlt. |
Nyitott ernyő a kályha előtt. Koffer a kredenc mellett. Partvis a gangon.
Kabát a széktámlán. – Anyánk sose jön többé haza, az eső csillogó ajándékaival.
Apánk sose utazik el többé ismeretlen vállalkozásokra. |
Erre a fogasra már sohasem akaszthatjuk többé a kabátunkat. De ott
függ rajt apáink élete. Mint a kikészített bőrök. Apagyilkos életünk trófeái. |
Erről a fogasról soha nem akaszthatjuk le többé a nádkeretbe foglalt
újságot. De mégis a legfrissebb újságot olvassuk le róla. Hogy nincsenek többé
azok, akik lapozták. S hogy a mai újság is ott függ máris egy fogason, örökre
leakaszthatatlanul. |
Ezen a parti padon már sosem fogunk ülni. De ott ül a tudat, hogy ültek
rajta. Hogy rajta ültünk. Hogy fészkelt rajt a csók. És botját maga mellé tette rajt egy percre az öregség. |
Ezen az ágyon, ezek közt a lepedők között már sosem fogunk szeretkezni. De
talán ezen az ágyon fogantunk, ezek között a lepedők között. |
Ez a rádió már soha többé nem sugároz zenét. De örökké sugározza a mi
ámulatunkat, mikor először vezette hozzánk az űrben tévelygő zenét. |
Őserdők bebalzsamozott múmiái. Nagyvárosi fák. Aszfalt-televényű fák.
Vasgyökerű fák. Plakát-kérgű fák. „Üllői úti fák – Ti voltatok az ifjuság”? Már akkor?
Mindig az az ifjúság, ami volt? Amit kivágott az idő? |
Ki ült erre a székre a fényképész lencséje elé? ki támaszkodott ehhez a
műtermi oszlophoz? – Valaki, akiről már egy fényképünk sincsen. Csak a hiányának
képe bennünk. Egy üres szék. Egy meztelen oszlop. |
Az őrült festő fonott széke kiszabadult a festmény rövidüléséből és újra
felvette itt eredendő alakját. Térből a síkba, síkból a térbe – jelenből a múltba, a
múltból vissza egy örökös jelenbe: így vándorolnak a tárgyak képei és a képek tárgyai. |
Itt rézből van a szalmaszék, a falevél, a vastűzhely, az ágyruhák vászna, az
ernyő selyme, az újság papírja, a suszterműhelyben a csiriz, az órán az üveg, a
csendéleten a cigaretta. Az anyagok is lefordíthatók egymásra, mint a nyelvek. És
minden lefordítható ránk. Talán nem is vagyunk más, csak a természetnek egy ismeretlen nyelve? |
Meg kell még tanulnunk önmagunkat? |
|
|