Illusztrációk

 

 

 

 

Őrségi kollázs

 

Erdei út

FENYŐ FENYŐ
BÜKK    FENYŐ
CSER  BÜKK  F
ENYŐ      FEnyúl
BÜKK  CSER  B
ÜKK  CSER  CS
ER  FENYŐ  FE
NYŐ  FENYŐ  F
ENYŐ   FENYŐ
BÜKK  BÜKK  F
ENYŐ  FENYŐ
FENYŐ FENYŐ
 
avaravar
varavara
aravarav
nyúlrava
avarnyúl
nyúlvara
aravnyúl
ravarava
avaravar
varavara
aravarav
ravarava
 
FENYŐ BÜKK C
SER  FENYŐ  BÜ
KK  FENYŐ  CSE
R  FENYŐ  FENY
Ő  BÜKK  BÜKK
FENYŐ   FENYŐ
CSER     CSER    F
Enyúl    BÜKK    C
SER    FEnyúl    F
ENYŐ  BÜKK  BÜ
KK  FENYŐ  CSE
R  FENYŐ  FENY
 

Történet előtti

kakukkfű közt elszórva enciánok
szerelmesen egymáson fekszenek
az ember-nem-bolygatta rétegek
köztük a folytonos idő szivárog
nem oszlik történet előtti és
történeti vagy azutániéra

 

„Az eolikus összlet CaCO3-ban igen szegény, de ez a tény még nem zárja ki a keletkezett vályog anyagának a löszkőzethez való tartozását…

Az áttelepítés felgyorsulása nem a hideg periódusokban, hanem az inter- (stadiális és glaciális) -ekben következett be…”

(Miholics József: Alsó-Őrség földtörténeti vázlata)

 

hússzínűen a hűsevő harmatfű (drosera)
a tőzegmoha sűrűjén tenyész
a keresztespókokban milliárdszor
reprodukálódik a sav-spirál-sor
behálózva a vergődő időt
az ember valameddig dupla lábon
inog a tőzegmoha-lepte lápon
megtaposva a süppedő időt
mely megállíthatatlanul szivárog
kakukkfű közt elszórva enciánok
 

Történeti

„Tekintetes Kiküldöttség! Kegyes Uraink!

A Méltóságos Uraságunk nem az ellene beadott alázatos Instanciánknak meg tzáfolására felelt a Tekintetes Kiküldöttségnek, hanem más vádokkal terhelni igyekszik bennünket. Ugyanis: 10. Hogy a mi régi eleink kik voltak és mit tselekedtek minden igazságos ügyünkben azzal elnyomni akar, az ellenünk folytatott Decimalis perben is azzal akart nyomni, s most azzal igyekszik. Elég az, hogy az ő el nyomatásuk előtt kik voltak és hogyha voltak-e rebelések vagy sem? Ha a szükség kívánja még most is megmutathatjuk . . . . . .

20 Hogy serbinusok (mely nevezetet mi nem értünk) a pénzt öszve szedik, a szegénységet sarulják… És igy, ha nyomorúságos ügyünkben panaszolkodunk és magunkat oltalmazzuk, alázatossan könyörgönk, hogy az ne magyaráztassék oly rosszra vagy pedig ippen támodásra, – melly a legméllyebb alázatossággal tett kinyilatkoztatásunkat hasonlóképpen fel küldetné könyörögvén, a legnagyobb tisztelettel és alázatossággal maradunk a Tekintetes Kiküldöttségnek, s Kegyes Urainknak legalázatosabb szolgái

Az Eörséghi szegény adózók közönségessen.”

 

Emléktábla

MŰEMLÉK

veleméri szeren ewerseghi őrtoronyként emelkedő

GÓTIKUS TEMPLOM

szerény kis végvári gótika enyhén elrajzolt csúcsívekkel

ÉPÜLT A XIII. SZÁZAD VÉGÉN

Nagy Lajos ősiség kilenced Márk Krónikája aztán Mária Kis Károly Nápolyi Lajos szomorú anarchiája

BELSŐ FALKÉPEIT

Omines Santi orata pro me Joannem Aquilam pictorem

AQUILA JÁNOS FESTETTE

Bölcsekköve Sasfészek Őrtorony Őrségi Őrség Embertornya Istentornya Festészettornya Aquila hű névutódja ama másiknak a bibliafordító prozelitának Akhilászhágernek (l. Origenész,  )

1377-BEN

Mária térden állva mered pulpitusán a kinyitott Bibliára Magnificat Anima mea Dominum Et ex (elmosódott) Szent János In principio (olvashatatlan) Szent Márk Initium Evangeli (lekopott) Ravennai alabástrom-ablakok között a Fény Hangcsó-i szantálfaoszlopok között az Illat Paestumi nyitott portikuszok között a Tér A dombtetőkön és a tengerpartokon az erdőszéleken és a sziklacsúcsokon mindenütt szent csapdákat állítottak az időnek amely mindnyájunkat csapdájába ejt s aztán újabb csapdákat a régi csapdáknak csuka fogta róka róka fogta csuka a fejemen egy koppanás szaladj te is pajtás és így tovább és így tovább de meddig

HELYREÁLLÍTOTTA AZ ORSZÁGOS MŰEMLÉKFELÜGYELŐSÉG 1966-BAN

 

Hátsógondolat

Jössz enni? Csak még ezt a mondatot befejezem A holdfényben cikázik a kis gyalogút meg fog halni akárcsak a sztrádák nagy geometriája légifelvételről Meg fog pedig csak fű a fű között letaposott fű a sarjadó fű között mégis út meg fog halni Milyen szép alkotmány egy ilyen hidacska nyírfaágak vagy vastraverzek mindegy milyen gyönyörű ahogy az emberi dolgok évezredeken át őrzik egykor kitalált s talán nagyon is esetleges alakjukat meg fog halni ez a bürü a patakon vagy a Brooklyni híd Talán már meg is Mit eszünk ma nem mindegy hogy itt vagyok vagy ott? persze mindennap ugyanaz a „napi különlegességünk” Vasi Aprópecsenye Őrségi Gazdászsült meg fog halni A hold mintha minden eddig belesürített metafora atomenergiáját egyszerre szabadítaná rá a rétre Itt mész mellettem a holdfényben halni mellettem mész éppen én mellettem és éppen én mellém fogsz lefeküdni Mindenki minden este lefekszik mindennap újra derékszöget alkotunk önmagunkkal meg fog halni nem alkot többé derékszöget önmagával se párhuzamost egy másik testtel se meg fog halni A holdfény a rét a gyalogút a lengő verőce a kulcs az ajtó a sötét a villanykapcsoló az ócska szentkép (de mégiscsak így is a mindig újratermelődő emberi szenvedés egyenlete) a falon a levetett ruhák a nyitott ablakban a fenyő kísértete és mindezeknek a neve agyamban minden nyelvtani illeszkedésével együtt meg fog halni az ágy az ágy az ágy

 

Hommage à Trakl

Igen, oly csodatévő az idő De ő az idővel tett csodát Nem hagyta nyomtalanul elrepülni a 6 óra 5 perc tizenkét másodpercet nyáralkonyatkor mikor csillag szikrázik a zöld űrbe fenn sem a délutánt mikor a méhdongás csitulva rebben és a bokrok zizegése ködbe vész vagy ősszel egy lehulló levélnek az ágtól a földig tartó hosszú történetét Azokat a perceket amikor a távoli harangszó csönddé mered a dombok fölött és zöld esti köd kel a tájon A téridőnek azt az ismeretlen kilencedik vagy tizenkilencedik dimenzióját amelyben a nap és a hold állása (magányosan süt a délutáni nap égen fehéren hanyatlik a hold) fénye köde foltja földközele földtávola meg a növények sarjadásának és hervadásának parabolája meg az állatok alkalmazkodása és az emberi gesztusok kifejezhetők egymással egymással helyettesíthetők akár a tömeg és az energia A fenyő csúcsára leszáll a gólya az alkonyatban kiütközik a színek minden belső rejtett tartaléka a sötétség előtt s igen, oly csodatévő az idő velünk emberfiakkal is végbeviszi a mindennapos feltámadás csodáját hogy mi is csodákat tehessünk vele

oly csodatévő az idő

 

Cezura-kombinációk

Vége a nyárnak vége a nyárnak vége a nyárnak
Vége a nyárnak
Vége a nyárnak vége a
vége aVége a nyárnak nyárnak
nyárnakvége aVége a nyárnak vége a nyárnak
Vége a itt van a
Vége a itt van a itt van a
itt van aVége a itt van a vége a nyárnak
Itt van az ősz már vége a nyárnak itt van a kezdet
Itt van az ősznek kezdete
Itt van az ősznek kezdete nyárnak vége
nyárnak végeItt van az ősznek kezdete a nyárnak
Itt van az ősz már itt van a nyárnak vége az ősz már
Vége a
Vége a itt van az
itt van azVége a ősz már
ősz máritt van azVége a itt van a vége a nyárnak

 

 

 

Kondor Béla két sorozatához

 

»Valaki önarcképe«

Valaki     akárki     bárki     nem
mindegy ki?     haj száj szem
és persze fül orr homlok „Goethe-csont”
és a többi     mindig ugyanaz a nóta
a NAGY TÉMA amivel az oly soká
sikertelenül kisérletező természet
végre „megfogta az isten lábát”
(vagyis önmagáét?)
s most végtelen változatokat játszik rá
kimondhatatlan idők óta
(jóideje már maga se tudja mióta
idegen-lelkű gépekkel számlálja
vagy sugár-mutatójú kobalt-órákkal)
a porcoshalaktól eddig a valakiig
tehozzádig vagy énhozzámig
(és tovább?     tovább?)
haj száj szem és fül orr homlok
és „Goethe-csont” és a többi és a többi
taraj vagy bóbita vagy sörény vagy micisapka
én vagy valaki más
más     aki mindig én vagyok
az     aki itt ül önmagával szemben
az üres vászon tükrében nézve magát
míg saját arcából kirajzol rá valaki mást
(haj száj szem fül orr homlok „Goethe-csont”)
És attól kérdezi     hogy lehet
hogy épp ez a valaki lettem     én
hogy épp én lettem ez a     nem mindegy
ki?   akárki bárki     valaki
MOST      ÍGY      EZT      ITT
 

»Happening«

ITT      EZT      ÍGY      MOST
nem az emlékeimet     a gondolataimat
a sejtelmeimet     a képzeteimet
a képzettársításaimat
a társított képzeteimet
a reményeimet     az esélyeimet
a megbánásaimat     a vágyaimat
nem négyszázmillió év kódjait
a sejtjeimben
nem is e pillanat egyszeri mutációját
az agyamban
csak EZT
ahogy csorgatott-ezüst felhők között
durva aranyrögökből egyszerre
kerek érmévé veretik a hajnali Nap
és kifogyhatatlanul önmagára váltja magát
a belenéző szem jutalmaként
mert senki más nem látta
és soha senki nem fogja látni többé

 

 

 

Fej

Írás Kass János szobrán

     

„Többre becsülöm egy mecklenburgi parasztfiú hátulját, mint Einstein fejét.”

 

HITLER

     

„A világegyetemben csak egy van, ami felfoghatatlan: a világ felfoghatósága.”

 

EINSTEIN

     

Én lehetőleg a fejeket becsülöm
EINSTEINÉT
meg EZT itt amelyikre most írok
meg a mecklenburgi parasztfiúét is
mert valamiképpen mindegyik magában foglalhatja a
VI-LÁ-GOT
? HITLER?      ? EINSTEIN ?
? ki választ közöttük?
én? te? ő?      vagy hagyod hogy a „történelem”?
1973
V
9
a fasizmus fölötti GYŐZELEM
NAPJÁN

 

 

 

Kis ballada a fejekről

Kass János kiállítása elé
 

1

Mi van a fejünkben?
Miben van a fejünk?
Úgy hordjuk a vállunkon mint Atlasz a földet.
Mindig nehezebbek vagyunk önnönmagunknál.
Magunkban hordjuk a világot melyben lakozunk.
 
Mindnyájan egyformák vagyunk.
 
Szem. Világra nyitva vagy magunkra zárva.
 
Száj. A sarkában vér vagy mosoly.
 
Ajkak. Köztük kés vagy virág.
 
Homlok. Mögötte gyöngy vagy rög.
 
Rend vagy zavar. Fény vagy homály.
 

2

Miből van a fejünk?
Mi lesz a fejünkből?
Mindig voltak ma is vannak akik nem szívelik.
Nemcsak a másokét. A magukét se.
Túl sok minden zsúfolodott belé.
Túl kétes túl bizonyos.
Túl homályos. Túl világos.
Túl ellenőrizhetetlen.
Jobb szeretik az öklüket a lábukat még a hátsófelüket is.
Mert könnyebben használható.
Mert ellenőrizhetőbb.
Mert még ellenőrizhetetlenebb.
 
Mindnyájan mások vagyunk.
 
Nyitottak vagy csukottak.
 
Vérzők vagy mosolygók.
 
Céltáblák vagy célozók.
 
Kiknek kezében fejsze villog.
 
Kiknek fejébe fejsze vág.
 
Virágot vagy kést
 
Gyöngyöt vagy rögöt
 
Rendet vagy zavart
 
Fényt vagy homályt rejtegetők.
 

3

A világ sorsa a fejünk.
A fejünk sorsa a világ.
A bronz túl nemesnek
Az agyag túl röghözkötöttnek
A kő emberfölöttinek
A gipsz emberalattinak
mutatja már fejünket.
Leghívebb mása immár abból kerülhet ki amit maga kitalált.
Ne féljünk hát a szintetikus anyag sima semlegességétől.
A polesztiroltól amely eltakar.
A plexitől amely áttetszik.
 
Mindnyájan hasonlók vagyunk.
 
Ha zártak ki is nyithatók.
 
Ha nyitottak bezárhatók.
 
Ha vérzők behegedhetők.
 
Ha épek fölsebezhetők.
 
Ha rabok fölszabadíthatók.
 
Ha szabadok megkötözhetők.
 
Ha fényesek elhomályosíthatók.
 
Ha sötétek is megvilágosíthatók.
AJÁNLÁS
Herceg tudod jól mit tudunk s mit nem tudunk
Hogy egyformák és mások egyszerre vagyunk
Az egynemű anyag mely mindig újra más
Vér és virág. Kulcs és kötél. Kés és irás.

 

 

 

Képmutogató

Fekete Tamás szobraihoz
 

1

Szobrok. Vagy képek? Eidosz. Eidólon. Imago. Ikon. Festett vagy faragott kép. Az ősi tilalom, amelyet mindig megszegünk. Hogy is tudnánk más(kép) istent teremteni, istent tagadni? a természetet utánozni vagy pótolni? magunkat megkettőzni? A képek a valóság képzeteire képes képzeletünk valódi képei.

 

2

Tárgyak. Használjuk és egy perc vagy egy emberöltő múltán eldobjuk őket. De ők túlélnek bennünket. És rajtunk túl folytatódó életükben tovább sodorják egy részét a mi életünknek is. Őrzik ujjlenyomatunkat a vádló vagy felmentő századoknak. Nemcsak a kezünk nyomát, amely durván beavatkozott alaktalan anyagukba. Hanem a képet is, amelyet magunkról lopva beléjük nyomtunk.

 

3

Használjuk és eldobjuk őket. Szemétbe. Lomtárba. Padlásra. Pincébe. Lejjebb vagy följebb, akárhová. Csak el a mi életünk szintjéről. Már nem érezzük őket a magunk szintjén. Más szinten akarunk élni. Amíg lehet.

 

4

Aztán egyszercsak kezdenek visszaszállingózni. Felmegyünk értük a padlásra. Lemegyünk értük a pincébe. Mert van bennük valami belőlünk, amit magunkban már nem találunk. Ami pedig egyszer mi voltunk. És azok, akik előttünk jártak.

 

5

Hogy toporzékolt a csikótűzhely, mikor ifjonti hevében kipirosodott, izzó vasderes szárnyaira véve gyermeki költészetünket. Konyhai Pegazus. De csak most lett igazán költői, mikor már örökre kihűlt.

 

6

Nyitott ernyő a kályha előtt. Koffer a kredenc mellett. Partvis a gangon. Kabát a széktámlán. – Anyánk sose jön többé haza, az eső csillogó ajándékaival. Apánk sose utazik el többé ismeretlen vállalkozásokra.

 

7

Erre a fogasra már sohasem akaszthatjuk többé a kabátunkat. De ott függ rajt apáink élete. Mint a kikészített bőrök. Apagyilkos életünk trófeái.

 

8

Erről a fogasról soha nem akaszthatjuk le többé a nádkeretbe foglalt újságot. De mégis a legfrissebb újságot olvassuk le róla. Hogy nincsenek többé azok, akik lapozták. S hogy a mai újság is ott függ máris egy fogason, örökre leakaszthatatlanul.

 

9

Ezen a parti padon már sosem fogunk ülni. De ott ül a tudat, hogy ültek rajta. Hogy rajta ültünk. Hogy fészkelt rajt a csók. És botját maga mellé tette rajt egy percre az öregség.

 

10

Ezen az ágyon, ezek közt a lepedők között már sosem fogunk szeretkezni. De talán ezen az ágyon fogantunk, ezek között a lepedők között.

 

11

Ez a rádió már soha többé nem sugároz zenét. De örökké sugározza a mi ámulatunkat, mikor először vezette hozzánk az űrben tévelygő zenét.

 

12

Őserdők bebalzsamozott múmiái. Nagyvárosi fák. Aszfalt-televényű fák. Vasgyökerű fák. Plakát-kérgű fák. „Üllői úti fák – Ti voltatok az ifjuság”? Már akkor? Mindig az az ifjúság, ami volt? Amit kivágott az idő?

 

13

Ki ült erre a székre a fényképész lencséje elé? ki támaszkodott ehhez a műtermi oszlophoz? – Valaki, akiről már egy fényképünk sincsen. Csak a hiányának képe bennünk. Egy üres szék. Egy meztelen oszlop.

 

14

Az őrült festő fonott széke kiszabadult a festmény rövidüléséből és újra felvette itt eredendő alakját. Térből a síkba, síkból a térbe – jelenből a múltba, a múltból vissza egy örökös jelenbe: így vándorolnak a tárgyak képei és a képek tárgyai.

 

15

Itt rézből van a szalmaszék, a falevél, a vastűzhely, az ágyruhák vászna, az ernyő selyme, az újság papírja, a suszterműhelyben a csiriz, az órán az üveg, a csendéleten a cigaretta. Az anyagok is lefordíthatók egymásra, mint a nyelvek. És minden lefordítható ránk. Talán nem is vagyunk más, csak a természetnek egy ismeretlen nyelve?

 

16

Meg kell még tanulnunk önmagunkat?

 

 

 

Változatok egy Chagall-képre

»Les Amants«
 

1

Nemcsak a szerelem
a művészet is
Nemcsak a művészet
a szerelem is
csak így lehetséges?
Fittyet hányva anatómiának és gravitációnak?
 

2

Lent léckerítés
Mögötte faasztal
Azon petróleumlámpa
Mellette kismalac
A piszkosbarna valóság
S fölötte ti az álmok kék lován repülve
Csak ennyi volna az egész?
 

3

Jól kapaszkodjatok egymásba
Kapaszkodjatok jól a lovacska nyakába
Mert éppoly könnyen megbokrosodik
Amily szelíden hajtja most hozzátok a fejét
És ha egyszer levet a hátáról
Amilyen magasan repültök
Olyan messzire zuhantok majd róla kétfelé
A föld két felére
Hogy nemcsak egymást
Magatokat se találjátok meg többé soha

 

 

 

Autokoncert

Jeney Zoltán, Sáry László és Vidovszky László hangversenyén
a csend                       a hangok zárójelében                (a csend)
a zene
a zene a zajból kiemeli
a zajból kiemelia zene a csendet
és ostyájában nyújtja felénk a tiszta időt
ZENE
hogy megszűnjön a
zaj
hogy megszülessen a
csend
hogy miénk legyen az
idő
 
az idő
 
a csend
 
az idő
 
a csend
 
az idő
 
a csend
 
az idő
 
a csend
 
az idő
 
a csend
 
 
alakja
megtestesült
arca
kifejezett
idoma
megszerkesztett
épülete
lakható
szemiológiája
szaván fogott
episztémológiája
felismert
texturája
látható
faktúrája
tapintható
kitörése
hallható
magánvalója
nekünkvaló
 
 
csend
 
idő
 
csend
 
idő
 
csend
 
idő
 
csend
 
idő
 
csend
 
idő
 
CSEND
 
amely lassan megtelik önmagunkkal
 
zene amely megteremti a csendet
 
csend amely megteremti a zenét
 
zene amely megteremti a tiszta időt
 
idő amelyben lassan megszólalhatunk
 
zene amelyben megszólal a mi zenénk
a csend
                                                       
a magunk zenéje
 
(AUTOKONCERT)

 

 

 

Hat bagatell

Anton Webern hat bagatelljéhez
 

1

semmit se mondani
 
mint a zene
és annyi mindent elmondani
 

2

zene
enez
neze
ha elmozdítom a betűket
a szóból zene lesz
vagy nelesz ze
vagy szele nez
 

3 (kilenc taktus)

ezt mégegyszer kellene hallanom
különben olyan mintha nem is hallottam volna
de mégegyszer      nincs
ha nem élhetem át újra amit átéltem
olyan mintha át se éltem volna
elmúlt      annyi mint      nem volt
semmi se volt      tehát      nincs is semmi
minden csak egyszer van
minden olyan mintha nem volna
 

4 (kétféle jelenidő)

ami volt
s már nincs
az többé sosem lesz
de mindig van
 

5

ki fogja tudni
mikor ezt olvassa
mire gondoltam
mikor ezt írtam?
tudom-e míg írom
ki fogja olvasni
s mire gondol majd
aki olvasni fogja
amit most írok?
 

6

semmit se mondani
 
mint a zene
a semmivel mondani el
mindent amit el szeretnék mondani
de nem akarok elmondani
a múlhatatlan jelen bélyegét sütni
a múló időre
 
mint a zene

 

 

 

Pablo Neruda verséhez

A chilei puccsot megelőző napokban
Cuando de Chile
ay cuándo
ay cuándo y cuándo
ay cuándo
A fuvarosok nem fuvaroznak
De úton állnak az útonállók
Az árusok nem árusítanak
De gyilkolnak a gyilkosok
Nem terveznek a tervezőirodák
De terveznek a titkosszolgálatok
Olyan messze mindez és oly közel
Hát igazán ne tudna mást felelni
Mindig egyetlen téma variációi
Csak ennyit tudna a történelem
Mikor
Mikor lesz hogy kikiáltják a sztrájkot
A trösztök és a tömörült tévhitek
A bankok és a tőkésített dogmák
Az osztalékok és a rohamosztagok
Az azonnali teljes munkabeszüntetést
Az útonállók a gyilkosok a titkosszolgálatok
 
Cuando de Chile
ay cuándo
ay cuándo y cuándo
ay cuándo
jaj Pablo mikor lesz
 

[1973. szeptember 12.]

 

 

 

A Nagy csaták című tv-dokumentumfilm-sorozathoz

Nézem a két kezem       amely sosem ölt       amíg Dun-
 
querque fölött és Moszkva alatt       amíg El
Alameinnél és Sztálingrádban       amíg a tenger alatt
 
és a sivatagban       a sztyeppen és az utcákon
a szabad emberek öltek       (és meghaltak) értem az
 
üldözöttért én       az üldözött       nem öltem
magamért sem       jogfosztott az ölés jogától       is meg
 
voltam fosztva       (megbújtam       az üldözött-
ség védelmében)       nem öltem       (fel voltam mentve
 
az ölés kategórikus imperatívusza alól)
nézem a két kezem       amely annyiszor majdhogynem bol-
 
doggá tett       (amiért sosem ölt)       amelyet
annyiszor éreztem       csodás kárpótlásnak       az
 
üldözöttség csonkításáért       amiért
ebben az egyetemes vassal-vértezettségben       meg
 
tudott maradni eredendően-esendő puha
védtelenségében amiért       ennek az egyetemes vérben-
 
fürdésnek a mocskában       meg tudta őrizni első
vértől-lefürdetésének tisztaságát       amiért meg
 
tudta tartani az Ötezeréves       Ötödik Pa-
rancsolatot (amelyet ötezer év óta nem tudunk meg-
 
tartani) nézem az ő       kezüket       (amelyek
nem tudták megtartani) amelyek       (Moszkva alatt
 
és El Alameinnél és       Sztálingrádban és Szi-
cília partjain       és Buda romjain) öltek       értem
 
nézem a két kezem       amely sosem ölt

 

 

 

[ Digitális Irodalmi Akadémia ]