Épp ez

1971–1976

 

 

 

 

Illusztrációk

 

 

 

 

Őrségi kollázs

 

Erdei út

FENYŐ FENYŐ
BÜKK    FENYŐ
CSER  BÜKK  F
ENYŐ      FEnyúl
BÜKK  CSER  B
ÜKK  CSER  CS
ER  FENYŐ  FE
NYŐ  FENYŐ  F
ENYŐ   FENYŐ
BÜKK  BÜKK  F
ENYŐ  FENYŐ
FENYŐ FENYŐ
 
avaravar
varavara
aravarav
nyúlrava
avarnyúl
nyúlvara
aravnyúl
ravarava
avaravar
varavara
aravarav
ravarava
 
FENYŐ BÜKK C
SER  FENYŐ  BÜ
KK  FENYŐ  CSE
R  FENYŐ  FENY
Ő  BÜKK  BÜKK
FENYŐ   FENYŐ
CSER     CSER    F
Enyúl    BÜKK    C
SER    FEnyúl    F
ENYŐ  BÜKK  BÜ
KK  FENYŐ  CSE
R  FENYŐ  FENY
 

Történet előtti

kakukkfű közt elszórva enciánok
szerelmesen egymáson fekszenek
az ember-nem-bolygatta rétegek
köztük a folytonos idő szivárog
nem oszlik történet előtti és
történeti vagy azutániéra

 

„Az eolikus összlet CaCO3-ban igen szegény, de ez a tény még nem zárja ki a keletkezett vályog anyagának a löszkőzethez való tartozását…

Az áttelepítés felgyorsulása nem a hideg periódusokban, hanem az inter- (stadiális és glaciális) -ekben következett be…”

(Miholics József: Alsó-Őrség földtörténeti vázlata)

 

hússzínűen a hűsevő harmatfű (drosera)
a tőzegmoha sűrűjén tenyész
a keresztespókokban milliárdszor
reprodukálódik a sav-spirál-sor
behálózva a vergődő időt
az ember valameddig dupla lábon
inog a tőzegmoha-lepte lápon
megtaposva a süppedő időt
mely megállíthatatlanul szivárog
kakukkfű közt elszórva enciánok
 

Történeti

„Tekintetes Kiküldöttség! Kegyes Uraink!

A Méltóságos Uraságunk nem az ellene beadott alázatos Instanciánknak meg tzáfolására felelt a Tekintetes Kiküldöttségnek, hanem más vádokkal terhelni igyekszik bennünket. Ugyanis: 10. Hogy a mi régi eleink kik voltak és mit tselekedtek minden igazságos ügyünkben azzal elnyomni akar, az ellenünk folytatott Decimalis perben is azzal akart nyomni, s most azzal igyekszik. Elég az, hogy az ő el nyomatásuk előtt kik voltak és hogyha voltak-e rebelések vagy sem? Ha a szükség kívánja még most is megmutathatjuk . . . . . .

20 Hogy serbinusok (mely nevezetet mi nem értünk) a pénzt öszve szedik, a szegénységet sarulják… És igy, ha nyomorúságos ügyünkben panaszolkodunk és magunkat oltalmazzuk, alázatossan könyörgönk, hogy az ne magyaráztassék oly rosszra vagy pedig ippen támodásra, – melly a legméllyebb alázatossággal tett kinyilatkoztatásunkat hasonlóképpen fel küldetné könyörögvén, a legnagyobb tisztelettel és alázatossággal maradunk a Tekintetes Kiküldöttségnek, s Kegyes Urainknak legalázatosabb szolgái

Az Eörséghi szegény adózók közönségessen.”

 

Emléktábla

MŰEMLÉK

veleméri szeren ewerseghi őrtoronyként emelkedő

GÓTIKUS TEMPLOM

szerény kis végvári gótika enyhén elrajzolt csúcsívekkel

ÉPÜLT A XIII. SZÁZAD VÉGÉN

Nagy Lajos ősiség kilenced Márk Krónikája aztán Mária Kis Károly Nápolyi Lajos szomorú anarchiája

BELSŐ FALKÉPEIT

Omines Santi orata pro me Joannem Aquilam pictorem

AQUILA JÁNOS FESTETTE

Bölcsekköve Sasfészek Őrtorony Őrségi Őrség Embertornya Istentornya Festészettornya Aquila hű névutódja ama másiknak a bibliafordító prozelitának Akhilászhágernek (l. Origenész,  )

1377-BEN

Mária térden állva mered pulpitusán a kinyitott Bibliára Magnificat Anima mea Dominum Et ex (elmosódott) Szent János In principio (olvashatatlan) Szent Márk Initium Evangeli (lekopott) Ravennai alabástrom-ablakok között a Fény Hangcsó-i szantálfaoszlopok között az Illat Paestumi nyitott portikuszok között a Tér A dombtetőkön és a tengerpartokon az erdőszéleken és a sziklacsúcsokon mindenütt szent csapdákat állítottak az időnek amely mindnyájunkat csapdájába ejt s aztán újabb csapdákat a régi csapdáknak csuka fogta róka róka fogta csuka a fejemen egy koppanás szaladj te is pajtás és így tovább és így tovább de meddig

HELYREÁLLÍTOTTA AZ ORSZÁGOS MŰEMLÉKFELÜGYELŐSÉG 1966-BAN

 

Hátsógondolat

Jössz enni? Csak még ezt a mondatot befejezem A holdfényben cikázik a kis gyalogút meg fog halni akárcsak a sztrádák nagy geometriája légifelvételről Meg fog pedig csak fű a fű között letaposott fű a sarjadó fű között mégis út meg fog halni Milyen szép alkotmány egy ilyen hidacska nyírfaágak vagy vastraverzek mindegy milyen gyönyörű ahogy az emberi dolgok évezredeken át őrzik egykor kitalált s talán nagyon is esetleges alakjukat meg fog halni ez a bürü a patakon vagy a Brooklyni híd Talán már meg is Mit eszünk ma nem mindegy hogy itt vagyok vagy ott? persze mindennap ugyanaz a „napi különlegességünk” Vasi Aprópecsenye Őrségi Gazdászsült meg fog halni A hold mintha minden eddig belesürített metafora atomenergiáját egyszerre szabadítaná rá a rétre Itt mész mellettem a holdfényben halni mellettem mész éppen én mellettem és éppen én mellém fogsz lefeküdni Mindenki minden este lefekszik mindennap újra derékszöget alkotunk önmagunkkal meg fog halni nem alkot többé derékszöget önmagával se párhuzamost egy másik testtel se meg fog halni A holdfény a rét a gyalogút a lengő verőce a kulcs az ajtó a sötét a villanykapcsoló az ócska szentkép (de mégiscsak így is a mindig újratermelődő emberi szenvedés egyenlete) a falon a levetett ruhák a nyitott ablakban a fenyő kísértete és mindezeknek a neve agyamban minden nyelvtani illeszkedésével együtt meg fog halni az ágy az ágy az ágy

 

Hommage à Trakl

Igen, oly csodatévő az idő De ő az idővel tett csodát Nem hagyta nyomtalanul elrepülni a 6 óra 5 perc tizenkét másodpercet nyáralkonyatkor mikor csillag szikrázik a zöld űrbe fenn sem a délutánt mikor a méhdongás csitulva rebben és a bokrok zizegése ködbe vész vagy ősszel egy lehulló levélnek az ágtól a földig tartó hosszú történetét Azokat a perceket amikor a távoli harangszó csönddé mered a dombok fölött és zöld esti köd kel a tájon A téridőnek azt az ismeretlen kilencedik vagy tizenkilencedik dimenzióját amelyben a nap és a hold állása (magányosan süt a délutáni nap égen fehéren hanyatlik a hold) fénye köde foltja földközele földtávola meg a növények sarjadásának és hervadásának parabolája meg az állatok alkalmazkodása és az emberi gesztusok kifejezhetők egymással egymással helyettesíthetők akár a tömeg és az energia A fenyő csúcsára leszáll a gólya az alkonyatban kiütközik a színek minden belső rejtett tartaléka a sötétség előtt s igen, oly csodatévő az idő velünk emberfiakkal is végbeviszi a mindennapos feltámadás csodáját hogy mi is csodákat tehessünk vele

oly csodatévő az idő

 

Cezura-kombinációk

Vége a nyárnak vége a nyárnak vége a nyárnak
Vége a nyárnak
Vége a nyárnak vége a
vége aVége a nyárnak nyárnak
nyárnakvége aVége a nyárnak vége a nyárnak
Vége a itt van a
Vége a itt van a itt van a
itt van aVége a itt van a vége a nyárnak
Itt van az ősz már vége a nyárnak itt van a kezdet
Itt van az ősznek kezdete
Itt van az ősznek kezdete nyárnak vége
nyárnak végeItt van az ősznek kezdete a nyárnak
Itt van az ősz már itt van a nyárnak vége az ősz már
Vége a
Vége a itt van az
itt van azVége a ősz már
ősz máritt van azVége a itt van a vége a nyárnak

 

 

 

Kondor Béla két sorozatához

 

»Valaki önarcképe«

Valaki     akárki     bárki     nem
mindegy ki?     haj száj szem
és persze fül orr homlok „Goethe-csont”
és a többi     mindig ugyanaz a nóta
a NAGY TÉMA amivel az oly soká
sikertelenül kisérletező természet
végre „megfogta az isten lábát”
(vagyis önmagáét?)
s most végtelen változatokat játszik rá
kimondhatatlan idők óta
(jóideje már maga se tudja mióta
idegen-lelkű gépekkel számlálja
vagy sugár-mutatójú kobalt-órákkal)
a porcoshalaktól eddig a valakiig
tehozzádig vagy énhozzámig
(és tovább?     tovább?)
haj száj szem és fül orr homlok
és „Goethe-csont” és a többi és a többi
taraj vagy bóbita vagy sörény vagy micisapka
én vagy valaki más
más     aki mindig én vagyok
az     aki itt ül önmagával szemben
az üres vászon tükrében nézve magát
míg saját arcából kirajzol rá valaki mást
(haj száj szem fül orr homlok „Goethe-csont”)
És attól kérdezi     hogy lehet
hogy épp ez a valaki lettem     én
hogy épp én lettem ez a     nem mindegy
ki?   akárki bárki     valaki
MOST      ÍGY      EZT      ITT
 

»Happening«

ITT      EZT      ÍGY      MOST
nem az emlékeimet     a gondolataimat
a sejtelmeimet     a képzeteimet
a képzettársításaimat
a társított képzeteimet
a reményeimet     az esélyeimet
a megbánásaimat     a vágyaimat
nem négyszázmillió év kódjait
a sejtjeimben
nem is e pillanat egyszeri mutációját
az agyamban
csak EZT
ahogy csorgatott-ezüst felhők között
durva aranyrögökből egyszerre
kerek érmévé veretik a hajnali Nap
és kifogyhatatlanul önmagára váltja magát
a belenéző szem jutalmaként
mert senki más nem látta
és soha senki nem fogja látni többé

 

 

 

Fej

Írás Kass János szobrán

     

„Többre becsülöm egy mecklenburgi parasztfiú hátulját, mint Einstein fejét.”

 

HITLER

     

„A világegyetemben csak egy van, ami felfoghatatlan: a világ felfoghatósága.”

 

EINSTEIN

     

Én lehetőleg a fejeket becsülöm
EINSTEINÉT
meg EZT itt amelyikre most írok
meg a mecklenburgi parasztfiúét is
mert valamiképpen mindegyik magában foglalhatja a
VI-LÁ-GOT
? HITLER?      ? EINSTEIN ?
? ki választ közöttük?
én? te? ő?      vagy hagyod hogy a „történelem”?
1973
V
9
a fasizmus fölötti GYŐZELEM
NAPJÁN

 

 

 

Kis ballada a fejekről

Kass János kiállítása elé
 

1

Mi van a fejünkben?
Miben van a fejünk?
Úgy hordjuk a vállunkon mint Atlasz a földet.
Mindig nehezebbek vagyunk önnönmagunknál.
Magunkban hordjuk a világot melyben lakozunk.
 
Mindnyájan egyformák vagyunk.
 
Szem. Világra nyitva vagy magunkra zárva.
 
Száj. A sarkában vér vagy mosoly.
 
Ajkak. Köztük kés vagy virág.
 
Homlok. Mögötte gyöngy vagy rög.
 
Rend vagy zavar. Fény vagy homály.
 

2

Miből van a fejünk?
Mi lesz a fejünkből?
Mindig voltak ma is vannak akik nem szívelik.
Nemcsak a másokét. A magukét se.
Túl sok minden zsúfolodott belé.
Túl kétes túl bizonyos.
Túl homályos. Túl világos.
Túl ellenőrizhetetlen.
Jobb szeretik az öklüket a lábukat még a hátsófelüket is.
Mert könnyebben használható.
Mert ellenőrizhetőbb.
Mert még ellenőrizhetetlenebb.
 
Mindnyájan mások vagyunk.
 
Nyitottak vagy csukottak.
 
Vérzők vagy mosolygók.
 
Céltáblák vagy célozók.
 
Kiknek kezében fejsze villog.
 
Kiknek fejébe fejsze vág.
 
Virágot vagy kést
 
Gyöngyöt vagy rögöt
 
Rendet vagy zavart
 
Fényt vagy homályt rejtegetők.
 

3

A világ sorsa a fejünk.
A fejünk sorsa a világ.
A bronz túl nemesnek
Az agyag túl röghözkötöttnek
A kő emberfölöttinek
A gipsz emberalattinak
mutatja már fejünket.
Leghívebb mása immár abból kerülhet ki amit maga kitalált.
Ne féljünk hát a szintetikus anyag sima semlegességétől.
A polesztiroltól amely eltakar.
A plexitől amely áttetszik.
 
Mindnyájan hasonlók vagyunk.
 
Ha zártak ki is nyithatók.
 
Ha nyitottak bezárhatók.
 
Ha vérzők behegedhetők.
 
Ha épek fölsebezhetők.
 
Ha rabok fölszabadíthatók.
 
Ha szabadok megkötözhetők.
 
Ha fényesek elhomályosíthatók.
 
Ha sötétek is megvilágosíthatók.
AJÁNLÁS
Herceg tudod jól mit tudunk s mit nem tudunk
Hogy egyformák és mások egyszerre vagyunk
Az egynemű anyag mely mindig újra más
Vér és virág. Kulcs és kötél. Kés és irás.

 

 

 

Képmutogató

Fekete Tamás szobraihoz
 

1

Szobrok. Vagy képek? Eidosz. Eidólon. Imago. Ikon. Festett vagy faragott kép. Az ősi tilalom, amelyet mindig megszegünk. Hogy is tudnánk más(kép) istent teremteni, istent tagadni? a természetet utánozni vagy pótolni? magunkat megkettőzni? A képek a valóság képzeteire képes képzeletünk valódi képei.

 

2

Tárgyak. Használjuk és egy perc vagy egy emberöltő múltán eldobjuk őket. De ők túlélnek bennünket. És rajtunk túl folytatódó életükben tovább sodorják egy részét a mi életünknek is. Őrzik ujjlenyomatunkat a vádló vagy felmentő századoknak. Nemcsak a kezünk nyomát, amely durván beavatkozott alaktalan anyagukba. Hanem a képet is, amelyet magunkról lopva beléjük nyomtunk.

 

3

Használjuk és eldobjuk őket. Szemétbe. Lomtárba. Padlásra. Pincébe. Lejjebb vagy följebb, akárhová. Csak el a mi életünk szintjéről. Már nem érezzük őket a magunk szintjén. Más szinten akarunk élni. Amíg lehet.

 

4

Aztán egyszercsak kezdenek visszaszállingózni. Felmegyünk értük a padlásra. Lemegyünk értük a pincébe. Mert van bennük valami belőlünk, amit magunkban már nem találunk. Ami pedig egyszer mi voltunk. És azok, akik előttünk jártak.

 

5

Hogy toporzékolt a csikótűzhely, mikor ifjonti hevében kipirosodott, izzó vasderes szárnyaira véve gyermeki költészetünket. Konyhai Pegazus. De csak most lett igazán költői, mikor már örökre kihűlt.

 

6

Nyitott ernyő a kályha előtt. Koffer a kredenc mellett. Partvis a gangon. Kabát a széktámlán. – Anyánk sose jön többé haza, az eső csillogó ajándékaival. Apánk sose utazik el többé ismeretlen vállalkozásokra.

 

7

Erre a fogasra már sohasem akaszthatjuk többé a kabátunkat. De ott függ rajt apáink élete. Mint a kikészített bőrök. Apagyilkos életünk trófeái.

 

8

Erről a fogasról soha nem akaszthatjuk le többé a nádkeretbe foglalt újságot. De mégis a legfrissebb újságot olvassuk le róla. Hogy nincsenek többé azok, akik lapozták. S hogy a mai újság is ott függ máris egy fogason, örökre leakaszthatatlanul.

 

9

Ezen a parti padon már sosem fogunk ülni. De ott ül a tudat, hogy ültek rajta. Hogy rajta ültünk. Hogy fészkelt rajt a csók. És botját maga mellé tette rajt egy percre az öregség.

 

10

Ezen az ágyon, ezek közt a lepedők között már sosem fogunk szeretkezni. De talán ezen az ágyon fogantunk, ezek között a lepedők között.

 

11

Ez a rádió már soha többé nem sugároz zenét. De örökké sugározza a mi ámulatunkat, mikor először vezette hozzánk az űrben tévelygő zenét.

 

12

Őserdők bebalzsamozott múmiái. Nagyvárosi fák. Aszfalt-televényű fák. Vasgyökerű fák. Plakát-kérgű fák. „Üllői úti fák – Ti voltatok az ifjuság”? Már akkor? Mindig az az ifjúság, ami volt? Amit kivágott az idő?

 

13

Ki ült erre a székre a fényképész lencséje elé? ki támaszkodott ehhez a műtermi oszlophoz? – Valaki, akiről már egy fényképünk sincsen. Csak a hiányának képe bennünk. Egy üres szék. Egy meztelen oszlop.

 

14

Az őrült festő fonott széke kiszabadult a festmény rövidüléséből és újra felvette itt eredendő alakját. Térből a síkba, síkból a térbe – jelenből a múltba, a múltból vissza egy örökös jelenbe: így vándorolnak a tárgyak képei és a képek tárgyai.

 

15

Itt rézből van a szalmaszék, a falevél, a vastűzhely, az ágyruhák vászna, az ernyő selyme, az újság papírja, a suszterműhelyben a csiriz, az órán az üveg, a csendéleten a cigaretta. Az anyagok is lefordíthatók egymásra, mint a nyelvek. És minden lefordítható ránk. Talán nem is vagyunk más, csak a természetnek egy ismeretlen nyelve?

 

16

Meg kell még tanulnunk önmagunkat?

 

 

 

Változatok egy Chagall-képre

»Les Amants«
 

1

Nemcsak a szerelem
a művészet is
Nemcsak a művészet
a szerelem is
csak így lehetséges?
Fittyet hányva anatómiának és gravitációnak?
 

2

Lent léckerítés
Mögötte faasztal
Azon petróleumlámpa
Mellette kismalac
A piszkosbarna valóság
S fölötte ti az álmok kék lován repülve
Csak ennyi volna az egész?
 

3

Jól kapaszkodjatok egymásba
Kapaszkodjatok jól a lovacska nyakába
Mert éppoly könnyen megbokrosodik
Amily szelíden hajtja most hozzátok a fejét
És ha egyszer levet a hátáról
Amilyen magasan repültök
Olyan messzire zuhantok majd róla kétfelé
A föld két felére
Hogy nemcsak egymást
Magatokat se találjátok meg többé soha

 

 

 

Autokoncert

Jeney Zoltán, Sáry László és Vidovszky László hangversenyén
a csend                       a hangok zárójelében                (a csend)
a zene
a zene a zajból kiemeli
a zajból kiemelia zene a csendet
és ostyájában nyújtja felénk a tiszta időt
ZENE
hogy megszűnjön a
zaj
hogy megszülessen a
csend
hogy miénk legyen az
idő
 
az idő
 
a csend
 
az idő
 
a csend
 
az idő
 
a csend
 
az idő
 
a csend
 
az idő
 
a csend
 
 
alakja
megtestesült
arca
kifejezett
idoma
megszerkesztett
épülete
lakható
szemiológiája
szaván fogott
episztémológiája
felismert
texturája
látható
faktúrája
tapintható
kitörése
hallható
magánvalója
nekünkvaló
 
 
csend
 
idő
 
csend
 
idő
 
csend
 
idő
 
csend
 
idő
 
csend
 
idő
 
CSEND
 
amely lassan megtelik önmagunkkal
 
zene amely megteremti a csendet
 
csend amely megteremti a zenét
 
zene amely megteremti a tiszta időt
 
idő amelyben lassan megszólalhatunk
 
zene amelyben megszólal a mi zenénk
a csend
                                                       
a magunk zenéje
 
(AUTOKONCERT)

 

 

 

Hat bagatell

Anton Webern hat bagatelljéhez
 

1

semmit se mondani
 
mint a zene
és annyi mindent elmondani
 

2

zene
enez
neze
ha elmozdítom a betűket
a szóból zene lesz
vagy nelesz ze
vagy szele nez
 

3 (kilenc taktus)

ezt mégegyszer kellene hallanom
különben olyan mintha nem is hallottam volna
de mégegyszer      nincs
ha nem élhetem át újra amit átéltem
olyan mintha át se éltem volna
elmúlt      annyi mint      nem volt
semmi se volt      tehát      nincs is semmi
minden csak egyszer van
minden olyan mintha nem volna
 

4 (kétféle jelenidő)

ami volt
s már nincs
az többé sosem lesz
de mindig van
 

5

ki fogja tudni
mikor ezt olvassa
mire gondoltam
mikor ezt írtam?
tudom-e míg írom
ki fogja olvasni
s mire gondol majd
aki olvasni fogja
amit most írok?
 

6

semmit se mondani
 
mint a zene
a semmivel mondani el
mindent amit el szeretnék mondani
de nem akarok elmondani
a múlhatatlan jelen bélyegét sütni
a múló időre
 
mint a zene

 

 

 

Pablo Neruda verséhez

A chilei puccsot megelőző napokban
Cuando de Chile
ay cuándo
ay cuándo y cuándo
ay cuándo
A fuvarosok nem fuvaroznak
De úton állnak az útonállók
Az árusok nem árusítanak
De gyilkolnak a gyilkosok
Nem terveznek a tervezőirodák
De terveznek a titkosszolgálatok
Olyan messze mindez és oly közel
Hát igazán ne tudna mást felelni
Mindig egyetlen téma variációi
Csak ennyit tudna a történelem
Mikor
Mikor lesz hogy kikiáltják a sztrájkot
A trösztök és a tömörült tévhitek
A bankok és a tőkésített dogmák
Az osztalékok és a rohamosztagok
Az azonnali teljes munkabeszüntetést
Az útonállók a gyilkosok a titkosszolgálatok
 
Cuando de Chile
ay cuándo
ay cuándo y cuándo
ay cuándo
jaj Pablo mikor lesz
 

[1973. szeptember 12.]

 

 

 

A Nagy csaták című tv-dokumentumfilm-sorozathoz

Nézem a két kezem       amely sosem ölt       amíg Dun-
 
querque fölött és Moszkva alatt       amíg El
Alameinnél és Sztálingrádban       amíg a tenger alatt
 
és a sivatagban       a sztyeppen és az utcákon
a szabad emberek öltek       (és meghaltak) értem az
 
üldözöttért én       az üldözött       nem öltem
magamért sem       jogfosztott az ölés jogától       is meg
 
voltam fosztva       (megbújtam       az üldözött-
ség védelmében)       nem öltem       (fel voltam mentve
 
az ölés kategórikus imperatívusza alól)
nézem a két kezem       amely annyiszor majdhogynem bol-
 
doggá tett       (amiért sosem ölt)       amelyet
annyiszor éreztem       csodás kárpótlásnak       az
 
üldözöttség csonkításáért       amiért
ebben az egyetemes vassal-vértezettségben       meg
 
tudott maradni eredendően-esendő puha
védtelenségében amiért       ennek az egyetemes vérben-
 
fürdésnek a mocskában       meg tudta őrizni első
vértől-lefürdetésének tisztaságát       amiért meg
 
tudta tartani az Ötezeréves       Ötödik Pa-
rancsolatot (amelyet ötezer év óta nem tudunk meg-
 
tartani) nézem az ő       kezüket       (amelyek
nem tudták megtartani) amelyek       (Moszkva alatt
 
és El Alameinnél és       Sztálingrádban és Szi-
cília partjain       és Buda romjain) öltek       értem
 
nézem a két kezem       amely sosem ölt

 

 

 

Regényrészletek

 

 

 

 

Mi?

Nagyapa sír       könnyei megcsillannak a görögdinnye-
 
szelet szivárvány-fényében       (a nyári asztal-
nál ülünk a verandán)       (vagy a verandán ülünk a nyári
 
asztalnál)       Nagyapa sír       és én vagyok az oka
hogy sír       megbánásomba ámulat vegyül (ámulatomba
 
megbánás)       hogy is hihettem volna       Nagyapa sír
mert azt találtam       (vagy azt sikerült vagy azt voltam
 
kénytelen) mondani hogy       az életben nem
a pénz a legfontosabb       meg vagyok döbbenve hogy Nagyapa
 
sír       (hogy ez az axióma vitát kelthet sőt
érzelmeket)       hiszen neki se az a legfontosabb tudom
 
de ő csak ezzel tudja kifejezni       amit nem
tud mással kifejezni
tud mással kifejezni Ki kell fejteni, mi a befolyása annak, hogy min-
 
den viszony átváltozik pénzviszonnyá…*
 
Nagyapa sír
 
ki kellene fejteni miért       négy gyereket nevelt
föl (ahogy mondani szokás nem is akárhogyan)       és
 
most még az unokáját is ő neveli       mert apám
(apám mással fejezi ki magát)       Nagyapa sír       ő is
 
ki tudja hát magát fejezni mással is       a könnyek
pénzével is       mintha a vas könnyeket ejtene       de
 
hisz Nagyapa a forrasztóvasat is meg tudja
könnyeztetni       nagy ezüst könnycseppeket hullajtat
 
vele a bádogra       de ő talán sose sírt még       vagy
én nem tudom elképzelni hogy sírt volna       nekem
 
is sírhatnékom van       én se tudom hogy mi a
legfontosabb az életben       most döbbenek rá       próbálom
 
megtalálni rá a szót       (a szóval megkörnyékezni
azt amire nincs szó)       (mindig ezt tesszük)       jóság?
 
szeretet?       költészet?       (még ki se mondtam
és már nem igaz)       valami ezeken túl       vagy ezeken
 
innen       és még valami más
  innen       és még valami más Az emberek a dolgot (a pénzt)
 
megajándékozzák azzal a bizalommal, amellyel egymást nem aján-
 
dékozzák meg…*
  dékozzák meg…*Marx i.m. I. 77. talán
ez a hiányzó bizalom       de biztos hogy nem
 
a pénz       de hiszen neki se az       csak ő se tudja
mi       a pénzről tudja       Nagyapa sír       az asztalnál
 
ülünk       a verandán       az egész család       a nyár
aranyában nem       világos hogy nem a pénz a legfontosabb
 
de akkor mi       talán az hogy ne bántsuk
akit szeretünk       de akkor miért       mondok olyat
 
amitől       Nagyapa sír       és mégis ezt kellett
mondanom       és megint csak ezt kellene       pedig nem
 
tudom elviselni hogy Nagyapa       nagymama igen
meg én is       mi ilyenek vagyunk       egyfajták       de
 
Nagyapa másfajta       a verandán ülünk       nyári
ebéd után       Nagyapa sír       a dinnyegerezd szivár-
 
ványán       (maradjunk a már bevált hasonlatnál)
(különben is az előbb állt el az eső)       csillognak
 
a könnyei       szeretném ha nem mondtam volna       de
nem lehetett       hogy ne mondjam       pedig       (most
 
döbbenek rá) én se tudom hogy akkor mi       Lesz-e
majd valaki       aki egyszer       megmondja       hogy az életben
 
mi       hogy       mi       az életben a       legfontosabb

 

 

 

Tükör intarzia

Intarziás velencei empire tükör cseresznyefa-keretben
(de a berakások       nemrég állapította meg egy műasztalos
tizenkétféle fából állnak       ében szantál tiszafa ciprus
stb       valamint háromfajta gyöngyházból)
stb       valamint háromfajta gyöngyházból) anyuka
kapta nászajándékba Imre bácsitól
kapta nászajándékba Imre bácsitól (gazdag ajándék
a szegény rokonnak)
a szegény rokonnak) az egész garnitúrával együtt       Ebben
néztem magam mikor anyuka eltörte a lábát       néztem
hogy milyen is az ember (tíz éves voltam) amikor
az anyja a lábát töri
az anyja a lábát töri Kétségbeesésemben azért kicsit
szégyenkezve is mert a lábtörés eléggé közönséges dolog
ha egyben rendkívüli is de közönséges módon rendkívüli
(másokkal szokott megtörténni nem az ember anyjával)
De magamon sehogy se észleltem semmi rendkívülit
akárhogy bámészkodtam éppen olyan voltam mint máskor
s ez külön megrendített és még mélyebben elszomorított
(éppen azzal ami számomra mégiscsak vigasztaló volt benne)
Még szabályszerűnek és önmagával azonosnak hittem akkor
a létet       mint egy matematikai képletet vagy egy műalkotást
ha megváltozik bennük valami mindennek meg kell változnia
De az én arcom változatlan volt
De az én arcom változatlan volt (mindazzal ami tetszett
benne és amivel sosem tudtam kibékülni)
benne és amivel sosem tudtam kibékülni) Azt pedig honnan
is tudhattam volna (ha sejtettem is) hogy mégiscsak minden
megváltozott anyuka súlyokkal kifeszített lába a kórházi ágy vasán
meg az én megszokott arcom a tükörben
meg az én megszokott arcom a tükörben mégiscsak az élet
újrarendezett egyenletének ismeretlenei voltak
Most itt áll (a tükör) Mari szobájában kétoldalt a két vitrinnel
csak most nem kristály-vázák és Zsolnay-porcelánok állnak
bennük mint akkor       áttetsző üveg mögött       hanem függönnyel
eltakarva (mint ami rejteni? vagy rejtegetni? való)
felhalmozott kéziratok levelezés kivágatok képek kincsek kacatok
pályánk sikereinek és kudarcainak egyformán rémítő csődtömege
a majdani hagyaték amelyből oly pontosan rekonstruálhatják
azt ami sohasem volt úgy
azt ami sohasem volt úgy Nézem magam anyuka tükrében
(hogy milyen is a gyerek ha már ötven éves elmúlt és
se apja se anyja)
se apja se anyja) és meg vagyok rendülve hogy ugyanolyan
vagyok (nem mint amilyen voltam) amilyen most vagyok
most is vagyok       vagyok
most is vagyok       vagyok Mind olyanok vagyunk minden pillanatunk olyan
mint az arc a tükörben
mint az arc a tükörben látni bár nincs és soha többé
nem lesz
nem lesz csak a tükör van csak a tükrök tükreinek
mindent elnyelő diluviális tengermélyei
naponta elmerülő örökre fölhozhatatlan arcaink
hajóroncsnyi csontvázaival kavicsaival kincseivel kacatjaival

 

 

 

Partravetve

tenger mondom mert nem tudok mást mondani
tenger mondom s bennem is kezdenek (mit is?)
buzogni? hömpölyögni? zúgni? döngeni?
a hullámok jambikus triméterei
a jambikus triméterek hullámai
(a metaforák megfordítható egyen-
letek anyag-antianyag-szimmetriák
egymással szembe folyó idő-vektorok)
(de most ez hogy? a kép választotta-e ki
a mértéket? vagy a mérték rántotta be
a képet? én csak azt akartam mondani)
tenger mondom mert nem tudok mást mondani
hány néven szólítottak már az emberek
hányszor mondták (mert valamit mondani kell):
„Van neve ennek a valaminek. Ez a
név: az óceán.” csakhogy igazán az-e?
pontus mar morje mare bahr laut pelagosz
milyen nyomorúságos változatok a
te kimeríthetetlen változataid-
(most már meg kell a metrumot tartani)-ra
jam vagy deniz See sea szájpadlás nyelv fogak
önkényes összjátéka éppoly végtelen
s éppoly véletlen mint a parté és vizé
„Hallga csak: négyszavú hullámnyelv: sziszu, hrssz,
rssszüsz, uusz.” nevek megszólítások nevek
a rólad és hozzád között sehol a te
az a költemény ami magadban te vagy
(ami a tengerben tenger) (nélkülem is)
tenger mondom és jól tudom hogy semmivel
nem fértem tenger a tengerhez közelebb
pedig hozzánk semmi se férhet oly közel
testünk alakját semmi sem mintázza úgy
(a ránktapadt másik test negatívja se)
mint te ki pontos öntőformáidba zársz
de te nem óvod meg magadban mint a föld
úgyis megóvhatatlan és megóva csak
még inkább a széthullására utaló
(mutató? figyelmez- vagy emlékeztető?)
életet örökre magadba temeted
egymásba áramló rétegeid között
kiáshatatlanul vándorol szét nyomunk
semmibe tűnt alakunk az alaktalan
parton honnan a másik part nem látható
mert nincs is másik partod
mert nincs is másik partod (Akárcsak minekünk)

 

 

 

Tengerparton

 

Reggel

Álmod ablakán lassan széthúzzák a függönyt
Magadon át újra magadba tekinthetsz
Az éj ürességéből újra megtelsz magaddal
Ahogy az ablak öntőformáiba
kékizzásban belezúdul a tenger
 

Délelőtt

A víz a nap a kő
A kő a víz a nap
A nap a kő a víz
És közöttük ez a tarthatatlan kocsonyás anyag
egy pillanatra boldogan belefeledkezve
tömör közegükbe
(mintha valóban közéjük tartozhatna egy pillanatig is)
 

Dél

A nap a fény a föld
Két pont között egy egyenes
A ragyogás pattanásig feszült terében
Minden mindennel derékszöget alkot
Mi dolgod is lehetne vágyaid fel se rajzolható görbéivel
E nem is ismert geometriában
 

Délután

A sugarak mindig ferdébben feszülnek
Az űr szálai foszlanak
A fény lassan elengedi a földet
Megint kezdődik a mindennapos zuhanás
Spirális repülő-katasztrófánk a sötétbe
 

Este

Önmagunkra zsugorodunk
a mindent elöntő alaktalan időben
melyet nem formálnak már a léptek az utcán
nem mérnek be a gépkocsik léptékei
Ellenállhatatlan amőbamozgásával
most már minden közt betölt gomolyogva
a világnagy egysejtű a tenger
 

Éjszaka

Aki a tengerrel alszik
nem alszik egyedül

 

 

 

Második mese rólad

A kálya amelytől a táncos elindul
Az út a tengerhez a városokhoz
 
A tenger amely értelmet ad az útnak
 
A rejtekút titkaim felé
 
A kulcs amely a dolgok ajtait kinyitja előttem
 
A violinkulcs amely zenévé igazítja a hangokat
Az orsó amelyre összegubancolódó időm felgombolyítható
 
Az egyenlet amellyel napjaim ismeretlene kifejezhető
 
A térkép amelyen eligazodom
 
A kutatóárok emlékeim eltemetett fosszíliáihoz
Az egyetlen nyelv amelyre életem lefordítható
(vagy)
A kályha amely csak magától engedi elindulni a táncost
 
Fal amelybe a táncos belebotlik
 
Száguldásaim tilos-táblája piros-lámpája
 
Kallódásaim profilakszisa
 
Váratlan keresztút előttem
 
Zár amely feltörhetetlen
A nyelv amelyet sohase fogok tudni megérteni

 

 

 

A távollét függvényei

 

Analitikai

(Bárhol)
Hiába mondom ki a hely nevét
utca       utcában ház       házban az ágyad
adatok csóvája bárhogy cikázhat
úgysem tudja befogni a sötét
mindenségnek azt a pont-metszetét
ahol vagy       ami vagy       ami után majd
máshol leszel       más leszel       a világnak
más pontja       s ki tudja leszel-e még
ország város kerület utca ház ágy
vándorló abszcisszák és ordináták
hogy írjam fel köztük függvényedet?
vágy radara? sejtelem ispilángja?
szerkezetünkre vagyunk redukálva
mint a füvek a fák       (mint e szonett)
 

Szakaszos

(Párizs)
Más a villám lecsapó szigonya
melyen a város nagyhala ficánkol
az égtengeri ár habjaiban
Más a jégverés zeneelőtti
ütőhangszereinek kopogása
futó lépteim körül a járdán
Más a bistro barlang-menedéke
ahova behúzódom
 

Algebrai

(Szigliget)
A parti szélben megdőlő erkély
A napfény ferdén feszülő vitorlái
A zöldek fúgájában a fenyők orgonapontjai
Az árnyék leonardói kép-sejtelmei az oszlopokon
A percek kútjába fojtott szavaim
Szavaim kútjába fojtott gondolataim
E nyári napéjegyenlőségre kimért életem
A megismételhetetlen örökkévalóság
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
nélküled                                              semmi
(egy igen nagy szám nulla-szorzata)
 

Elliptikus

(Fonyód)
Ha már nem lehetek veled
 
Legalább gondolatban légy velem
 
Hogy kibírjam hogy nem vagyok veled
 
De mégis inkább másra gondolok
 
Mert ha gondolatban veled vagyok
Hogy bírjam ki hogy mégse vagy velem
 

Transzcendens

(Ohrid)
Mintha a postaládába dobott képeslapok után
 
még hiányozna egynek a huppanása
mintha valakit nem tudattam volna hogylétem felől
 
és így magam se tudnám hol vagyok
mintha helyváltoztatásom görbéjének meghatározásához
 
hiányozna még egy pont
mintha valamiről nem számoltam volna be valakinek
mintha értékeim egyike lekötetlenül lebegne magában
mintha elfelejtettem volna valakit akire emlékezem
mintha emlékeznék valakire akit elfelejtettem
mintha elmulasztottam volna írni valakinek
 
aki nem is tudom ki
mintha elhagytam volna valamit ami nem is biztos
 
hogy nálam volt
mintha valakinek még tudni kellene merre járok
 
ahhoz hogy erre járhassak
mintha ez a délutáni fény a tavon fel se villant
 
el se lobbant volna
ha még valaki ha valaki még nem látta ahogy felvillant
 
és ellobbant
 

Gömb

(Le Havre)
Magam megyek a kitörő óceáni napsütésben
(De távolléted állandóan velem van)
Valahol mész az utcán (a napsütésben vagy a ködben)
Veled megyek (a nem-tudom-hol-és-mikorban)
Szivünk órája hiába van egymáshoz igazítva
(Az idő a térnél is inkább helyhezkötött)
Honnan tudjam hogy létezel-e még e percben
S míg a kitörő óceáni napsütésben megyek
Honnan tudd hogy e percben létezem-e még

 

 

 

Micsoda kérdés

Ismétlődő csoda?
 
Már nem is csoda?
 
Vagy még nagyobb csoda?

 

 

 

Ezt

Ugye kár lett volna elmulasztani
 
(Vagy kár volt elmulasztani
 
helyette ezt amiről azt se tudom)
hiszen elmulasztani mindig azt mulasztjuk el
amiről azt se tudjuk       éppen azért mert elmulasztottuk
 
(azaz el se mulasztottuk
 
hiszen hogy lehetett volna múlttá
 
ami nem is lett
 
ami jelen se volt)
mindig épp azt mulasztjuk el       azt az egyetlent
amit       a végtelen sok közül       éppen megtettünk
amit nem mulasztottunk el
 
most éppen ezt
 
ezt a percet
 
a rügyező körtefák sárga szöszein
 
az ablakra rajzolódó ágak
 
elsietett vázlatain
 
a szemközti hegyoldal házainak pontos idomai között
 
míg egy tv-antennán galamb tollászkodik
 
(ugye így mondják?)
 
lábam idegesen rángó másodpercmutató a szék óralapján
 
(mint mindig mikor írok)
 
arra gondolok
 
(nem azt nem fogom elmondani mire gondolok)
az előbb Proustot olvastam
(les vrais paradis sont les paradis qu’ on a perdus)
a galamb felröppent az antennáról
(a perc elvesztett paradicsomával)
Kár lett volna ugye
 
elmulasztani
 
vagy el nem mulasztani
(már magam se tudom)
 
fennakadok a nyelv magamkivetette hálóján
 
amelyben azt szeretném foglyul ejteni
amit elmulasztottunk vagy elmulasztottunk elmulasztani

 

 

 

Ásatás

Tört oszlopfő
(ez lehetne a jelkép)
(akár jelkép is lehetne)
miből törött ki
Szentélyből       Palotából
Vagy sehonnan
eleve selejt csak
amit elhibázott a kőfaragó
(egy perce vagy kétezer éve)
Csak márványa             VAN
a többi                         VOLT
mint a hettita királylány
vagy mint (ki-ki tetszése szerint)
(egy perce vagy kétezer éve)
Bevonult a hettita királylány
Násznépével együtt Abu Simbelbe
Az írótábla-ezüst ég alatt
(az ezüst írótáblák tanusága szerint)
Jövendő ura a Fáraó elé     és
Egyik fejedelem így szólt a másikhoz:
Mégis igaz, amit őfelsége mondott,
Nagy dolog az, amit saját szemünkkel látunk.
De mit láthatunk a saját két szemünkkel
Mit láthatunk az emberi történések beláthatatlan sokaságából
képzeljük egyszer el a földben folytatódó földfölötti események
végtelenét csak a mi „kis” hazánk honfoglaláselőtti ideje kb.
50 millió csontvázat hagyott a földben (a régészek szerény
számítása szerint) és még azóta és mindenütt a 42 000 km-nyi
kerület minden körén ki mit látott ebből a saját szemével
Azt ahogy egy királylányt diplomáciai nászra visznek
Egy-két híres csatatéren a holttestek ezreit
A különféle ideológiák emez egyforma végső érveit
Néhány festett és faragott képet amelyet
Minden isteni tilalom ellenére csináltunk magunkról
A mindig imádatul kijelölt bálványok helyett
Egy-egy színpadra csempészett szerelem
Leleplezett koreográfiáját
Egy perce vagy ötvenezer éve
ami volt     egy és oszthatatlan
a Változhatatlan egysége
a Változhatatlan egysége VOLT
(egy perce vagy ötvenezer éve)
Kideríthetetlen töprengések
Ismeretlen döntések
Kilátástalan választások
Képtelen elképzelések
Élve eltemetett vágyak
kirajzolódó sírfoltjai
végesvégig a föld szinén
Kideríthetetlen töprengéseink
Ismeretlen döntéseink
Kilátástalan választásaink
Képtelen elképzeléseink
Élve eltemetett vágyaink
minden lépése alatt
Egy nap vagy százezer év
jegéből épségben kibontva
(mint a szibériai mammutok
vagy a szinte-élő láphullák)
egy hasonfekvő női test
félignyílt gyönyörű szemérmével
(szemérmesen miért tagadjuk
szemérmetlen gyönyörűségét)
a szoba félhomályán
várva a rábukó férfit
aki már sose bukik rá
Szobák átriumok tűzhelyek
öltözés vetkőzés szentélyei
kideríthetetlen katasztrófák
váratlan zuhanások
utolsó pillanatainak
titkait őrző
felnyithatatlan
„fekete dobozok”
Sietős telefonbeszélgetések
nyomai a szelvényekben
az egyesülni áhító testek
veszélyes összeesküvéseinek
rejtjeles tárgyalásai
amiknek nyomuk sem marad
(ha csak lesbenálló sunyi szalagok
nem tekerik orvul magukra)
egy napja vagy százezer éve
Találkozások egymást kereső lábnyomai
a neolit márga-rétegekben
vagy a tegnapi aszfaltban
szét nem válnak többé soha
összébb nem érnek soha többé
Az ismeretlen utcasarok
későbbi épületek
s a mostani perc
szögletei közé ékelt
töredéke
ahol Catullus és Ipsithilla
és
az autóbuszvégállomás amely
most is éppolyan mint
(de van-e ami egy pillanattal
utóbb még éppolyan lehet?)
a higanylámpák körül
a hózápor
nyüzsgő sáskajárásával
az érkező
beálló
újra induló
értelmetlen buszok
reménytelenségével
az autóbuszvégállomás ahol
egy napja vagy kétszázezer éve
A metró
alagútjaitól
csarnokaitól
burkolatától
mozgólépcsőitől
elszakadt
M-je
ereiben
csörgedező piros neon-vérével
(ez kollagénnel kimutatható)
semmitmondó hieroglif
az alkonyi levegő
ezüst író-tábláin
Egy becenév
Ékkövek kirakott fibulája
Egy bordacsonton fennakad-
Va     Mint az eleven zene a pic
Up tűjén az idei lemezei közt     Ki
Viselte valaha ragyogva a keblén (C-
Ezer éve vagy I napja)
Holt nyelvek csillagzatai a föld alatt
amiken csak ketten tudtak beszélni
(egy napja vagy húszezer éve)
s amiket többé már senki se ért
Óvatlanul kiejtett szavak
Szándékosan elfojtott szavak
Keservesen kinyögött szavak
Ájultan kibukó szavak
szétszórt csontjai a kutatóárkokban
örökké összeilleszthetetlenül
De
boldogságbalzsamozta szavak is
örökké elporladhatatlanul
(A lelőhelyet be lehet temetni)

 

 

 

Az a pillanat

Van egy       pillanat mikor       az életünkkel kötött
 
szerződés felbomlik       az előre nem
ismert határidő       lejár pattogzani kezd a
 
pecsét amelyen       ott állt a nevünk
a szerződés felbomlik senki       se bontotta fel
 
senki se       szegte meg senki se
szövegezte meg azt a másikat amelyik
 
lassan megköttetik       titokban
de visszavonhatatlanul       a semmivel az egyetlen
 
sátánnal aki mindig mögöttünk settenkedik

 

 

 

Epigramma

Elástuk a kutyát       Elástuk a
kertben       A paleolitikum óta
változatlan illem és techno-
lógia szabályai szerint       Elástuk
a kutyát       Kövön csikorduló vas
és surrogó rögök közismert
kisérőzenéje mellett       Elástuk
kukacokként tekergő élő és holt
gyökerek és kipreparált
erekként hússzínűen tekergő
kukacok közé       Ezzel megtettünk
mindent ami megtehető és el-
mondtuk amit el lehet mondani
Elástuk a kutyát       S továbbra is
titok maradt ami titok volt       Hiába
mondjuk többé (már nincs rá fedezet) hogy
VOLT emberien jó úgy jó ahogy
(pedig tőlük kellett tanulnia)
embereknek csak ritkán sikerül
Requiescat tehát in Pace vagyis
rágják széjjel a férgek mossa szét
a hólé süllyedjen alá a cserebomlás
feneketlen szurdokaiba a kertben
a két fenyő között ahol Elástuk

 

 

 

Sztélé/I

IN MEMORIAM DEVECSERI GÁBOR

 
Csoda
Beszélték szerteszéjjel a városban
az ilyen meg amolyan gyülekezetekben
fönt a hegyen és lent a körútakon
Csoda mondták maguk a szadduceusok
Csoda mondták a farizeusok is
Csoda bólintott Iskariótes és Petrus is
Csoda ámultak legfőként a Tizenegyek
a hiányosak társuk nélkül maradt társai
Csoda dadogták Magdalénái részegen Csoda
Csoda mondták mind és már készítették vala
lelküket a Mégnagyobb Csoda várására is
Nincs itt hanem feltámadott és
Mit keresitek a holtak között az élőt
Hiszen tízszer is elhengeredett eléből a kő
és tízszer is újra megjelent nekünk
és az oldalába bocsájtottuk a kezünket
Mert Kettősek közöttünk még a Legegyebbek is,
és adának néki hemendekszet és mákostésztát
melyeket ő elvőn és előttünk evék
Csoda mondták és a csodájára jártak
emelkedett lélekkel örülvén néki és
önmaguknak titkon magukban is alítva a csodát
s észre se vették hogy közben már valami
rég azt mondja bennük       Túl sok a csodából
túl sok mindennap ez a harmadnap
túl sok ez a mindennapos vasárnap       Túl sok
a csodából       Jöjjenek újra a csodanélküli
a hétköznapian halálos hétköznapok
ha már úgyis azoknak kell egyszer eljönniük
Jöjjenek ha már úgyis itt állnak a kórházkapuban
És kezdődjék megint újra a minden új halállal
mindig újrakezdődő rettenetes megkönnyebbülést hozó új időszámítás

 

 

 

Sztélé/II

IN MEMORIAM KARINTHY GÁBOR

 
 
Egy emberöltőn át
úgy gondoltunk rá
mint aki rég halott
 
Egy emberöltő óta
a halála az első
jele annak hogy élt

 

 

 

Nem is

Nem is az       bánt hogy       bántasz hanem       az hogy
 
bántani akarsz hogy       (úgy látszik) aka-
ratlanul annyit       bántottalak (míg módot       adtál
 
rá) hogy       most te       akarattal akarsz
bántani (mikor én adok rá módot)       az bánt hogy
 
módot adtam arra       (amíg módot adtál
rá) akaratlan       bántásommal hogy       te most (mikor
 
módod van rá)       akarattal       akarj
bántani       az bánt hogy most       (mikor módod van
 
rá)       nem tudsz nem akarni       bántani
(pedig       erre is módod lenne)       nem az       bánt hogy
 
bántasz hanem       az hogy én       annyira
bántottalak (akaratlanul)       (míg       módot adtál rá)
 
hogy most       nem tudsz       (akarattal) nem
bántani (mikor       módot adok rá)       pedig módod lenne
 
arra is       pedig te       is azt akarnád hogy
ne akarj       bántani hogy       ne kelljen bántani akarnod
 
hogy       (módod legyen rá       hogy)       ne bánts

 

 

 

Egy ember a Föld egy pontján ősszel éjszaka

Itt állok
(az ember három fő testhelyzete közül az egyikben)
e kicsiny kis földdarabon
(amit a magyar nyelv talpalatnyinak mond)
talpam alatt megzörren egy ázott levél
(amely jövőre már nem lesz)
fölöttem elképzelhetetlen messzeségben a csillagok
(amelyek millió év múlva is lesznek)
köröttem senki
(hozzám hasonló lény)
de megszámlálhatatlan létező
(akihez majd hasonló leszek)
Itt állok
(sötétség fények csönd zajok)
és minden olyan mintha már itt se lennék

 

 

 

Jaj az a találkozás

 
villamoson
 
egy este a Széna téren
 
találkoztunk
[JÓZSEF ATTILA]
 
Mivel e földön jónak lenni oly nehéz
[BABITS]
 
Hányszor ugrottam föl arra       a villamosra hányszor       a
 
Széna       téren az       utolsó pillanatban kapva el a fogantyút
hányszor hogy el ne       mulasszam a fázós       esti hazatérők
 
között (mert este       volt) vagy       a mulatni vagy
szeretni indulók szóval       az élők között ezt a két már       majd-
 
nem halottat és egészen       halhatatlant akik mégis
élőnek tettetik magukat reménytelenül       élőnek ahogy csodál-
 
kozva veszik észre egymást mintha       nem tudnák hogy
ők a legrokonabbak ezen       a villamoson súlytalan        űrhajó-
 
sok ezen a nehezen       döcögő kis villamos-országon
észre se veszik egymást a dudás       a fuvolást és nincsen       szavuk
 
egymásra (éppen       egymásra nincs) a fázós       stb között
míg agyukban ebben a titokzatos       gyémántköszörűsműhely-
 
ben az 1934-       es év (vagy a század)       legragyogóbb
szavai csiszolódnak egymás       keménységétől még       ragyo-
 
góbbra egymásra és egymáshoz       nincs szavuk a csöndes
(vagy zsivajgó) villamosban nem tudják hogy       nem egymás
 
sebei ők pedig       csak ők tudják hogy       sebük a világ
s ha ők meggyógyulnak talán a világ is meggyógyul (vagy fordítva)
 
hányszor       ugrottam föl hogy le       ne maradjak arról
a villamosról hogy       talán mégis megjön       a szavuk (amit
 
csak ők tudnak) (s amit       mégse tudnak) hogy ha       itt a
szenvedés belül ott       kívül a magyarázat s hogy mindkettejükre
 
ugyanaz a gonosz nyár les egymás       körül
forogva ezen az       irígy körhintán a fázós       esti hazatérők
 
között a villamoson pokolról       jövet és pokolra
menet de       mégis az élők szánalmas szerepét játszva egymás
 
tragédiájában mivel e földön jónak lenni oly
nehéz       itt ezen a villamoson       is a fázós esti       élők között
 
már majdnem halottan és egészen       halhatatlanul

 

 

 

Könyv nélkül

Mindent összevéve legjobban       olvasni       szeretek könyvek
 
könyvek a falakon a padlón könyvek       könyvek az
íróasztalon (írni       se lehet rajta de       hiszen sokkal
 
jobban is szeretek olvasni       mint írni) mindig
inkább olvasnék ha       választanom lehetne (csak       nem
 
mindig lehet választanom) mindig       érdemesebbnek
érzem az olvasást mindig       jobban érzem magam olvasás
 
közben ha azt a mámort nem       érzem is amit (néha-néha)
írás közben lehet       hogy mégiscsak T. E.-       nek van igaza
 
és „objektive” a fogyasztói       szemlélet a jellemző
rám nem       a termelői (bármennyit „termelek” is)       ami
 
igaz az igaz olvasott       betűben nagyobb       fogyasztó
vagyok mint       írottban olykor       valóban minden mértéken
 
felül habzsoló dőzsölő kéjelgő       válogatás nélkül
egyházatyáktól a       pornórevűkig mindent       az egyik könyv
 
le a másik       föl mint egy       soha egyensúlyba nem
hozható mérleg könyvek       a polcokon az iróasztalon stb most
 
is erről jut eszembe az egész ahogy       az egyik
könyvet letettem mielőtt       a másikat felvettem volna
 
(mégis lehet valami abban az       „intellektuális”-ban?
de mit kell tenni hogy az ember       ne-intellektuális       legyen
 
elég nem-olvasni?) hiába       úgy látszik végleg meg-
rekedek a Gutenberg-       galakszison ezen a magányos ezen a
 
kihűlő csillagon (pedig       tudom a könyv is történelmi
kategória)       de mégse tudom hogy élhettek emberek
 
és hogy fognak élni könyv       nélkül én       könyv nélkül
semmit se tudok       (és én is történelmi kategória vagyok)
 
(és       nem történelmi kategória-e a föld is?)
legjobban olvasni szeretek mikor       keretlegények keretezték
 
minden percemet fölkeléstől       lefekvésig (vagyis
ébresztőtől takarodóig      csodálatos nyelvi találat       arra
 
hogy a grammatika sugallatából is érezzük       még
mindennapos halálunk és       feltámadásunk sem       a miénk
 
az is műveltetik azt is       úgy műveltetik velünk)       akkor
is legjobban egy óra       háborítatlan       olvasásra vágytam egy
 
órácskára egy könyv csöndes csillagvilága alatt
csak aztán       következett a       képtelen ábránd       egyedül
 
sétálni az utcán és arra       amerre épp kedvem tartja
(ez lett a       fixa ideám minden reggel       5-kor menetelve
 
az       Illatos út és a Lehel út       között ugyan-
azon az útvonalon fegyveres       sorfalak közt fegyvertele-
 
nül) (egy könyv ábrándjával       felfegyverkezve)
legjobban       olvasni szeretek az írás       elől is mindig ol-
 
vasásba menekülök (persze       az olvasás meg mindig
újra írásba hajszol) gyanítom       hogy engem az igazi ihlet
 
olvasásra bújt írásra       csak a becsvágy csábít vagy
nem is tudom mi most       is inkább olvasnék lázasan hajszolom
 
magam hogy       a végére érjek (előre is futok a végéhez
már tudom a végét de       még nem tudom hogy jutok       odáig
 
mint a rossz olvasó) hogy befejezzem       az írást és
olvashassak elolvashassam       azt amit írtam       elolvashassam
 
magam olvashassak       magamban megírhatatlan és
elolvashatatlan lapjaim között hogy kinyíljak       magam előtt
 
hogy kinyíljon előttem a világ mint       egy könyv

 

 

 

[ Digitális Irodalmi Akadémia ]