Négy alapkő

1959–1968

 

 

 

 

Csak a béke…*

Ne is mondjátok, tudom én, hogy csupa kis háború a szerelem, a hivatal, az utca, a gyár,

hogy a család csöpp egére is naponta nehézbombázók raja száll,

felkel reggel az ember s magányába beássa magát,

úgy várja a múló percek körülötte becsapódó sorozatát,

tudom én, hogy akaratod és akaratom

s a tizediké s a tizezrediké, ha összecsap, úgy robban, akár az atom,

s kiszámíthatatlan erőket idéz föl,

tudom én, hogy az emberi természet messze még a leszereléstől,

attól, hogy az ember fegyver nélkül álljon meg egymás előtt reggeltől estig és estétől reggelig,

s fedezék nélkül, menedék nélkül, csel nélkül, álcázatlanul eressze a senki földjére álmait, szavait, tetteit,

tudom én, ó tudom, hogy még a meztelenül egymáshoz simuló testeken is olykor láthatatlan páncél csikorog,

hogy marni kész a csók puha húsai közt is a fog,

hogy értelmes, szép, szelíd szavaidon

mint gázol át hirtelen sírva-röhögve a lélek ős-szörnye, a HY,

tudom én gyilkos és öngyilkos fegyvereidet, szerelem s szeretet,

tudom, hogy az indulatok egy percre se kötnek fegyverszünetet,

tudom én, hogy a magányos, örömtelen öregek

bombaként szorongatják szűkülő ereikben a vérrögöket,

hogy, ha más fegyverük már nem maradt, ezzel küzdjenek az egyedüllét szörnyei ellen,

tudom én, tudom én, s mi mindent még, jaj, a lélekben s a testben,

ne is mondjátok, tudom én mind az emberi nyomort, mit a béke,

e vágyva-vágyott, legszebb emberi szó is rejt puha négy betüjébe,

tudom azt is, ó tudom én, hogy még a leggyönyörűbb is, művészet, tudomány

hány temetetlen holtat hagy minden győztes csatája után,

hogy még az űrrakéták tüneményes röptének is megvan az árnya e földtekén,

s hogy békében is ölhet az érdek, a téboly, a vakhit, az ország, a hatalom és a dicsőség, tudom én,

hogy az értelmet, e bőralatti, kényesen lüktető, finom artériát,

nemcsak a modern erőszak kifinomult gyilka, de az ösztönök durva pattintott kőbaltája is mily könnyedén üti át,

ne is mondjátok, tudom én, de azért

mégis mindezek ellen csak a béke a vért,

csak a béke, a hosszú, a megszakitatlan,

a béke, amely nem puszta szünet a harcsorozatban,

a béke, a hosszú, a nemcsak ránk, a fiakra, unokákra szabott,

a béke, amely puha húsa mögött nem rejt kemény csonthéjba zárt egyre növekvő robbanó atomot,

a béke, amely nem összecsapódó függöny a háború lázas próbái előtt,

a béke, amely nem rombolni süríti, de szétrobbantja a bárgyu erőt,

a béke, a hosszú, amely oly hosszú, mint egy hosszú nyári nap,

mikor háboritatlanul teheted legkedvesebb dolgaidat,

mintha egy örökkévalóság lenne minden percre kimérve,

mindennek ellenére, amit tudtok s tudok én is, csak a béke,

csak a béke fékezheti meg a békében is tomboló indulatot,

mindazt, ami önnön bensejében is ott vicsorog,

csak a béke a jó pásztor, az okosan terelő, az ősi juhász,

a szilaj csikós, aki minden vad mént megzaboláz,

csak a béke a rettenthetetlen, villám-szemű idomár,

aki előtt értelmes alakot ölteni kényszerül az idők mélyéből üvöltve gomolygó mindenféle homály,

csak a béke, a béke szelidítheti meg bennünk a rengeteg irdatlan őskori, bozontos, uszonyos, ormányos, cézár-fejű, pápa-sörényű, pénz-pikkelyű, ágyú-agyarú, föld-agyú fenevadat,

mit a háború ránkvadított az évezredek alatt.

 

 

 

Halálhír*

Tragikus hirtelenséggel és saját halottja és később történik intézkedés

Horgadt volt mint egy öregember és vézna mint a gyerek csupa láb csupa kéz

mondja a szigligeti boltos aki rádión hallotta a hírt tragikus és saját és temetés

jól ismertem mondja de mennyit ugrott be ide egy féldeciért mert hát inni ivott

Barátaim lehet hogy az is már posztumusz lesz amit itt most sorról sorra rovok

akárcsak az ő novellája épp ma reggel kezdtem olvasni a Kortársban kortársam s ó iszonyú egyszerre halott

akárcsak a novella amit aztán egy szuszra olvastam végig A gyáva

Barátaim Imre hát gyávák voltunk-e vajon mint ez a szánnivalóan bátor e hősen-hasztalan Éva

annyi veszély és annyi merény közt volt-e elég bátorságunk az igazi szerelemre a magunkéra a magadéra és magaméra

Hiszen megettük mi is ha úgy esett önszántunkból a hernyót kimetszettük saját húsunkból a vipera-marást

de el tudtuk-e hagyni egészen amit el kell hagynunk a kényelmes-kegyetlen a sanda varázst

Posztumusz Mit csináltál miközben élve írtad e poszthumusz e sírontúli irást

mit csináltál rajzoltad-e közben is reggelente puhán egy baráti hátra a tízest vagy a húszast

hogy lenne miből az első napi adagot reszketve lecsúsztasd

Sírnom kell ahogy síron innen olvasom síron túlról a novellabéli fiú hetyke szavát

Ha az ember jól érzi ital nélkül is jól érzi magát

S ha nem érzi jól Ha sejtjeiben sarjad a rák vagy nem mindegy a rákosan elburjánzó hipochondriák

Dehát nem is itt van a kezdet kezdete van aki ivástól részegedik

s van aki attól hogy nem hogy nem hogy azértse iszik

s naponta megfeszített idegekkel idomítja fékezhetetlen idegeit

Barátaim negyvenesek kiket egy háború nemzett s férfivé egy újabb háboru szült

most kellene nem meghalni de élni most kellene még berepülni az űrt

most kellett volna benned és mindannyiunkban a lélek kozmikus sebessége a nagy emberi tudomány hogy a halál gravitációját röppenve legyűrd

Ma igen épp ma látod ez is mikor az ember először látta meg két szemével hogy a föld kerek

ó fél évezred máglyái vitái kínpadjai enciklikái vagytok egyszerre be irtóztatóan nevetségesek

Barátaim barátaim mi magunknak is elhihetetlenül negyvenesek

bármilyen hihetetlen van akinek közülünk már posztumusz ez a tavasz is

ez a csupa sugárzás csupa robbanás ez a földön is ionoszférikus április

az orgona billió atomhasadása a japáni birs

felmetszett ereiből szétfreccsenő vércsepp-zuhatag

a lombok közt chiaroscurót festve elsuhanó madarak

a madárként rebbenő délutáni homályok hajnali fénysugarak

Már széltől duzzad a hajók tőgye esetlen kis bocikat szoptatva kifutnak a vízre

de nélküled eresztik le a svertet látod máris e millió-éves közhely vagy ez a nélküled Imre

nélküled indulunk ezután már soselátott külső s belső tengereinkre

Barátaim két háború és annyi dicső és dicstelen harc lerakódott rémeivel ereinkben

most kellene még most kellene már hogy a halál egy kicsit még meg ne kerítsen

tenni magunkét nehogy mitőlünk is elirtózzanak majd jövendő ezredeinkben

gyorsabban gyorsabban láthatóvá tenni amit már magába fogadt agyunkból és szivünkből a titkos egyenlet

most azonnal irtóztatóan nevetségessé tenni ami egykor az lesz már most lehetetlenné a majd lehetetlent

és közben nem menni el saját szegény kis üvegburánkba vagy diadalmas szerkezeteinkbe zárva amellett

hogy e végképp kiegyenesedő e szárnyas emberi korban a kortárs a barát harmincévesen (már akkor is) horgadt mint egy öregember és vézna mint a gyerek csupa láb csupa kéz

s hogy olykor oly ősvilági történetelőtti atavisztikus magányba vész

az életünk ez a tragikus hirtelenségű ez az egyedül sajátunk amiről oly gyakran csak később csak későn nagyon is későn történik intézkedés

 

 

 

Psalmus Eroticus*

A szűzen-fogant s szűzen-kínhalált-halt
fájdalmas istenfiának
e siralomvölgyében mi mást is hihettek,
az örömükben megfélemlítettek,
mikor gyötrelmes napjaik után az éjben
rájuktört ez az érthetetlen Éden, –
minthogy a Sátán
lovagol gerincük megbokrosodott paripáján,
s aki gyönyört hal, szügyében hegyével a férfi nyilának,
s csak annál szilajabb létre támad,
bűn szörnye az asszonyi állat?
Mit is hihettek,
míg súgták fulladozva: szeretlek,
s henteregve a selymen vagy a szalmán,
ajkukon más, iszonyúbb-édes szó is kiszaladt tán,
akikből a reggel szent áhitatot fakasztott,
Ave Maria gracia plena…,
s mégis csak az éj, a
kárhozott hozott rájuk malasztot, –
mit is hihettek, élve e mindenestül-a-rosszra-teremtve-lenni-
látszott
világot,
ahol össze nem illett egymással sehogy, sohase
a vágy meg a törvény, a tett s az ige:
mi is illeszthetné össze a testüket ily félelmes-pontos-gyönyörűn,
ha nem a Bűn?
Te is, ha kérded,
ma is, ha nem érted,
ha egy pillanatra a mindenséget
énbelőlem kiszakadni, temagadba-szakadni érzed,
s ha utána lassan kiválik körülöttünk a kettőnkön-kívüli élet:
pohár az asztalon, fény a poháron, ablak,
ablakon túl a hajnali járat –
nem ránt-e magához karja valami testetlen aggálynak,
nem az egyistennek, a kétmilliárdnak,
az emberfiának
keresztje nem nyúl-e utánad?
Mintha felszaggatnám az ereidet,
mintha én lennék gyümölcsös húsodban az ágas ideg,
mintha újra egysejtűvé egyszerűsödnék bennünk
a százrétü szövet.
De minek?
Ketten
egymássá-teljesedetten
(a végzetben-e? vagy csak az élvezetben?
párzásban? kétségbeesésben? valamiben, aminek neve hiányzik?)
beteljesítünk-e valami mást is?
Van-e közös Térítő a naprendszerekben
hasadtól az Aldebaránig?
És vissza?
Van-e, ami a távolságot kiszorítsa,
mint összetapadt bőrünk közül a levegőt,
a vágy meg a törvény, a tett s az ige között?
Tested meg a sár között, mely a katona iszonyú szeretője?
A mozdulat között, amivel fejed a vállamra dől le,
s aközött, amivel a magány hideg kulcscsontjára tapadnak?
A szó közt, melyet az ajknak a hangtalan ajk ad,
s a vezényszó közt, amelyre, orvul fölébük repülve, kioldják
a bombát?
Többek
leszünk-e rendhagyó alapműveletében a gyönyörnek,
a mámoros összeadásban,
ahol a kettőből egy lesz (hódításban-e? meghódolásban?) –
vagy kevesebbek?
Vagy semmit se keressek
azon a túlon túl, ami a testem, a tested?
Szerelem, aki voltál,
valláselőtti hitek katakombáiban misztikus oltár,
főt-földbe-verő titok ortodox iszonyoknál
leszakított alma, vér a lepedőn, seb a huson,
pellengér és paradicsom,
ahogy az egyszerü ténynek,
hogy az élőlények szervei csodamódra egymásra-mértek,
(miként épp 300 000 km/sec sebessége a fénynek,
s miként e gondolatok úgy hordják magukban a rímet,
mint a sejtet s a petéket,)
– ó, mindenkori emberi végzet! –
mindig fekete ebként sarkába szegődik a mefisztói képzet.
Csodás-szép,
húsunkba-csomagolt ajándék,
ne a kárhozat vagy a feloldozás légy,
ne a legutolsó menedék,
a bombabiztos fedezék,
míg egymásra omlik a föld meg az álom, a város, az ég;
ne a mentség,
ha már úgy látszik, nincs ami megvéd;
légy a minta,
a mindig-ép, – mindig-cserepekre-tört álmainkra,
a mindennapos bizonyság,
hogy magához igazítja
még-be-nem-töltött sorsát
a teremtés mindenkivel-megosztott gyönyörü titka.

 

 

 

Óda a többszázhoz

 
Klasszikus ódát kellene zengeni róluk e többszáz
 
Hősről klasszikus ódát kellene zengeni róluk
 
Úgy ahogy illik e többszáz hőshöz klasszikus ódát
 
Még egyszer megpróbálkozni a régi futammal
 
Hátha tudom még nyílt ütemét titkos cezuráit
 
Hatfogatú szekerén odavetni közébük a gyeplőt
 
S kényes léptüre fogni ha kell dobogó paripáit
 
(Közben tartva egy-egy pentameter-pihenőt)
 
Ódát klasszikusat de amelynek fennen irálya
 
Mégsem zárja ki elvont ívéből a reális
 
Arcokat úgy ahogy ott nyomakodtak előre a látvány
 
Fókusza által megvont klasszikus ívü elipszis
 
Mentén mindegyik arcot elénk rajzolva egyenként
 
(Más-más haj száj szem más idegek s agyalap)
Hogy megtudjuk egyenként is kik e hősök e többszáz
Klasszikus ódát kellene zengeni róluk e többszáz
Klasszikus ódát kellene zengeni róluk e többszáz
Klasszikus ódát kellene zengeni róluk e többszáz
 

de persze ha nem megy el is lehetne mondani csak úgy egyszerűen ahogy ott álltak együtt és egyenként a Boráros téri alujáróban a sínek mellett mozdulatlanul mint a sín-rabságra sín-önzésre sín-közönyre sín-egyértelműségre itélt villamosok amelyek nem állnak folyvást a könyörtelen választás kényszerű gyötrelme előtt ahogy ott vesztegeltek tolongó ellipszisükön egymást tartva mint az anyag részecskéi mint a közömbös görbék mozdíthatatlan pontjai akár egy kígyószemtől a látvány villogó fokuszától megbűvölve

 
Még az kéne gyerünk az kéne hogy ebbe avatkozz
Múltkor is ellátták a bajod gyere apja – Szaladni
Kellene rendőrért de a rózsáim violáim –
Még megölik jóisten a kőre zuhant a fejével –
Állok csak menjünk oda nem megy senki gyalázat –
Tegnap is elkéstem ma is elkéssek lekapassam
Ujra magam – De hiszen mind csóró nézd la cigányok –
Még megölik most itt többszáz szem előtt kiabáljunk –
Adta romája de most legalább móresre tanítják –
Még megölik hé rendőrt kellene hívni – Ne sajnáld –
Nézd a pofát csudijól üt a hapsi – Na húzz be te drága –
Még megölik jesszus már vérzik az orra elájult –
Elmennék munkába szabad kérném – De tolakszik
Mit rohan úgy a meló megvárja nyugodt lehet – Én most
Most odaugrok s jól behuzok neki reszket a térdem –
Rugni azért nem kell hiszen ott fekszik megölik még –
Még megölik – csudijó – rendőrt – vérzik – roma – jujj – SZSZ
Klasszikus ódát kellene zengeni róluk e többszáz
Róla az EGYRŐL azonban dalt népit s realistát
Illőn illeszkedve az illendő hagyományba
 
Nótája mint a friss eső hullt
 
A putrik fullasztó porába
 
– Primás lesz ez – meglássa bárki –
 
Tizenhét esztendős korára.
 
Lett is primás Horváth Gyulából.
 
Húzd rá cigány! S ő húzta rája.
 
Mint a lottón, kijött vonóján
 
Mindenkinek kedvenc nótája.
 
Hányszor ülték körül a népek!
 
Aztán egyszer csak körül állták…
 
De nem volt vonó a kezében,
 
Más húzta el az ő nótáját.
 
Hej de
Lehullott a rezgő nyárfa
Hideg őszi éjszakában
Ezüstszínü levele
Sírt ásnak a falu végén
 
Ihaj-csuhaj sose halunk meg
 
Hacsak
 
Hacsak agyon
 
Hacsak agyon nem
 
Hacsak agyon nem rugdosnak
 
Hacsak agyon nem rugdosnak az aluljáróban
 
A mindig sorfalat állók sorfala között
 
Vagy le nem puffantanak a győztes választó-gyülésen
 
A Hotel Ambassadorban az Angyalok Városában
 
Híveink körében mindig csak híveink körében
 
Vagy erőltetett menetben nem hurcolnak
 
Megint csak a lesütött szemű sorfal előtt
 
Egyenesen a mindent feloldozó tarkólövésig
 
Hacsak
 
Hacsak nem kellünk áldozatul a szomjas-éhes
 
Névtelen vagy nagyon is nevezetes isteneknek
 
Itt vagy Huitzilopochtli kő-szentélyében
 
Most is mint Huitzilopochtli uralma idején
 
Kecsé-Acsi a tolték

 

„Ó ti Sasok! ti Tigrisek! Megszökött, gondoltátok biztosan. Nem szöktem meg: csak búcsút mentem mondani hegyeim arcá nak és völgyeim arcának, azoknak a hegyeknek, amiket annyiszor bejártam keresztülkasul, élelmemet keresve.

Ó Ég, ó Föld! Mire volt jó az én elszántságom, az én vitézségem!…

Ó Ég, ó Föld! Hát igazán meg kell halnom, igazán itt kell elesnem a földön, az ég alatt?…

Vigyétek meg híremet az én uram istenemnek, mert, íme, úgymond az én uram istenem: Elszántságom és vitézségem immár régóta keresi a neki való eledelt…

Ó ti Sasok, ó ti Tigrisek! Jertek hát, tegyétek, ami kell, töltsétek be tiszteteket. Tépjetek szét egy szempillantás alatt karmaitokkal, fogaitokkal engem, aki idejöttem hegyeim és völgyeim közül.

Az Ég és a Föld legyen tivéletek, ó ti Sasok és Tigrisek!

 

 
A Sasok és Tigrisek közrefogják Kecsé-
 
Acsit és letaszítják az áldozati kőre, hogy
 
felhasítsák a mellét, miközben az összes
 
jelenlevők körtáncba kezdenek.”
 
Pofa sörömet elitta előlem
 
Mondja a Tigris Hát megérdemelte
 
Alig hogy a pincér a pultra tette
 
Fogta a pofa sört És én megöltem
 
Én rendeltem ő meg ki sem fizette
 
A pofa sört És elitta előlem
 
Még neki állt följebb Én meg megöltem
 
Megitta Megöltem Most megfizette
 
Mi csak néztük azt mondják a Sasok
 
Mi nem is láttuk ezt a táncosok
 
Mi csak sasok vagyunk csak táncosok mi
 
Fölöttünk vijjog az obszídián-kés
 
Kék tollai közül most is miránk néz
 
A véres Kolibri Huitzilopchtli
 

Ahol gyilkosság van, ott isten van. Minden emberölés emberáldozat. Nagynevű isteneknek vagy névteleneknek, nevesincseknek vagy nevezhetetleneknek. Akiknek a nevét nem szabad a szánkra vennünk vagy akikét folytonosan az ajkunkon kell hordoznunk. Jehovának vagy Zeusznak. A Tűzkígyójú Kolibrinak vagy a Szentléleknek. Faj-isten és dogma-isten. Gyűlölet-isten és közöny-isten. Félelem-isten és hatalom-isten. Nekik kell Izsák a zsidó és Iphigeneia a hellén. Bruno a keresztény és Jaurès az ateista. Bábel a költő és Radnóti a költő. Kennedy az elnök és Che a gerilla. Kecsé-Acsi a tolték és Hevesi-Horváth a prímás.

 
 
Klasszikus ódát kellene zengeni róluk e többszáz
 
S én Mit tettem volna ha én vagyok ott Hiszen ők is
 
Víz és hús mint én Nekem is reszket vala térdem
 
Vagy nekem is sürgős dolgom lett volna Talán a
 
Rózsáim s violáim féltem a tolvajtól Ha nem éppen
 
Élvezem én is a vért az ütés konkrét zenéjét
 
Én De ha én nem és te se mért teszi más Mi különbség
 
Dúl a személyes névmások közönyös közegében
 
Szétválasztva meg összekavarva az én-mi-ti-ők-et
 
Erről kellene zengeni inkább klasszikus ódát
 
Klasszikus ódát
  Klasszikus ódát klasszikus ódát
 
klasszikus ódátKlasszikus ódát klasszikus ódát
 

1968. június 9.

 

 

 

[ Digitális Irodalmi Akadémia ]