Nyári szárnyasoltár*

 

Szélben

A jegenye
 
nem hajlong ide-oda dőlve
 
s konok-mereven se feszeng.
 
Csak ágait hajlítja. Törzse
mozdulatlan nyúlik magasba.
mozdulatlan nyúlik magasba. Szent?
Nem. Csak a fák szépszavu bölcse.
A nádas
 
hánytorog, mint a vajudó,
 
vagy a gyönyörbe ájuló
 
kitárt has.
 
Vagy mint egy őrült orgona,
 
mely nemcsak zengne-zúgna
 
a fúga
 
beléfújt viharaira,
 
de ezer sípjával nekivadulva
 
örvénylene, vergődne, forgana.
A száraz levél
 
fellibben kerengve,
 
s megzörren. Boldog, mint az agg,
 
akit mégegyszer szerelemre
 
lobbant egy nemvárt pillanat.
A lóhere
 
némán lapul a földhöz,
 
nincs hangja, se mozdulata,
 
az általános ájulatban
 
a sok önmagából kivetkező közt,
 
elbájolatlan,
 
híven magához ő áll egymaga.
A csónak
 
vergődik a bóján.
 
A lánc feszül, lazul, feszül,
 
mint a feldúlt idegzet.
 
Maga se tudja, csöndesen csobogván
 
a kisimult habokon ringna-e,
 
vagy az őrült vizeknek
 
lenne-e részege,
 
a vélt szabadság vad ámokfutója.
 
De mindez puszta ábránd.
 
A valóság: a szél, a lánc, a bója.
A zene
 
nem bír e nagyobb zenével.
 
Mállik, hasad, reped,
 
csak egy-egy elrongyolt foszlánya ér el.
 
Majd eloszlik, majd tornyosul,
 
éppoly megfoghatatlanul,
 
mint fönt a föllegek.
Felcsap és lecsap
Felcsap és lecsap a sirály,
 
nem hódol be s ellent se áll,
 
neki miért vergődnie?
 
A forgatagban tárt szárnnyal lebeg:
 
ahogy a levegő neked,
 
neki a szél az eleme.
A hínár
 
csomóstul szakad
 
s ring a hullámokon, szegény
 
hajótörött növény,
 
míg kivetődik a kövekre
 
s a tűző nap alatt
 
kinyúlva ottmarad,
 
döglött kígyóként összetekeredve.
A kő
 
a parton meg se moccan
 
a nekicsapódó habokban,
 
csak láthatatlanul
 
mállik, és mállva alakul,
 
kopnak az élek,
 
így lesz belül egyre töményebb.
 
Akár a lélek.
Te
 
a fűben elnyúlva fekszel.
 
Nézlek, ahogy alakodat
 
festik nagy puha sugarak
s vési a szél vaskos szobrász-kezekkel.
 
Ne moccanj!
 
Maradj e csodás anyagodban,
 
amivé gyúr a víz, a szél, a nap.
 

Esőben

Az ég
 
(mely amúgy sincs) most igazán nincs.
 
Felhőfalú börtön-világ,
 
ólomkamra-kazamaták.
 
Ó, messziség, kék ábránd, ne is ámíts!
 
Be sokszorosan irreális
 
tudsz lenni, túlvilág!
 
Már titokban se csábítsz.
A felhők
 
fekete ólomfalak.
 
De másfelükön, tudod, hófehérek,
 
szikrázó nagy platina-rétek,
 
a véges-végtelenbe nyúlanak.
 
Tudod – hisz fölöttük repülve láttad.
 
A felhő két oldalát ismered,
 
Ember, de hány nemismert oldalának
 
színét rejtik még új évezredek!
A tó
 
lágy bőre csupa hólyag,
 
szinte égeti cseppre csepp.
 
Hasonló csak a hasonlónak
 
okozhat igazán sebet.
Az út
 
elöntve,
 
csak egy-egy folt áll ki belőle:
 
a geológia
 
katasztrófa-sorozata
 
rémlik fel: hegycsúcs, tenger öble
 
így alakult ki valaha.
Az emberek
Az emberek komikusan tocsogva,
 
zsebkendő csücskét,
 
inget, mit kapkodnak magukra:
 
mint mindent, ami él,
 
hajtja őket az ősi szükség:
 
a fej fölé fedél.
A csatorna
 
bádog falusi hangszer,
 
(ó, ereszek Stradiváriusa,
 
mennyit nem kalapált remekbe nagyapa!)
 
nem levegővel szól, de vízzel:
 
csobog benn álló nap és éjszaka
 
egy változatlan-édes triola.
A szoba
 
összeszűkül és kitágul,
 
zuhogó négy fala
 
egészen kirekeszt a külvilágból,
 
de cserébe világgá nő maga.
 
Minél ősvilágibb a zápor,
 
annál jobban felrémlik a szoba
 
homályán, ami mindig benne lappang,
 
az állati s ősemberi csoda:
a barlang.
Az ablak
 
mint egy síró kisgyerek
 
maszatos arca,
 
melyen a könny pereg, pereg,
 
s nincs, aki elmulassza.
Mi ketten,
 
mondd, hogy is kerültünk
 
az esőfalú kis szobába
 
a hegy alatt, a tó felett?
 
Kik hajadonfőtt állva tűrtünk,
 
oltalmat sehol sem találva,
 
annyi esőt, havat, jeget,
 
inkább, semhogy bemeneküljünk
 
bármilyen jó tető alá, ha
 
csak egyőnknek kínál helyet –
 
barlangot ástunk egymásban magunknak.
 
Fejünk felett fedél a szerelem.
 

Eső után, napsütésben

Robban
Robban a táj,
a színek láncreakciója,
minden hasad és újra összeáll:
önmagánál nagyobbra.
Ahogy a szőlő-
közi zsíros föld veteménye,
bevetve e termő fény-televénybe,
magán minden harsogva túlnő.
A görbe kis léckeritések
között dália, georgina, mályva,
gyümölcs, levélzet,
bazalt hulláma fönt, lent a tó sziklaszála,
egy lepke, hárfa-szárnya,
mind úgy kinálja
magát szemednek,
hogy mind-mind egyedüli látvány:
egy felhő-gyöngy az ég kék koronáján
s egy szőlőlevélen a permet.
A zöld
 
száz szilánkra hasad a fényben
 
az erdőktől szőlőkön át a kertig:
 
most látod, valóság hányféle rejlik
 
egy puszta szó egyszerű szövetében.
S a sárga…
S a sárga… Dicsőség a szemednek,
ki vagy minden szineknek
királya,
a ragyogást erre a tájra
is te ereszted,
napfény istene, Van Gogh!
Ni, ott a lovon ugyanaz a kantár,
mit vastagon a vászonra te kentél,
a fényben szinte csattog.
A fűzfa
 
nagy zöld szökőkút:
 
millió cseppel lombos ága fölfut,
 
lehajlik s hull alá zuhogva.
A bőr
 
rajzik, akár a kaptár:
 
gyüjti benn télire
 
mézét a fáradhatatlan nyár
 
millió rezge szelleme.
A hajó
 
lassan a mólóra fordul.
 
Mint egy nagyünnep.
 
Ó, minden indulása, érkezése
 
és veszteglése életünknek!
 
A könny lassan kicsordul.
 
Szentély
a strand
a tündöklés e templomában.
Puhán csobog a hang,
a kacagás, a berregés, a loccsanás
elvész a csend zsongó tavában,
akár a sás
között a tóba ömlő locska séd
A lét
susog, akár a jegenyék.
Az ég
Az ég az ég fejünk fölött!
Örök fedél! s örök
alap!
Feküdj hanyatt!
Ne fordítsa el róla arcodat
az oktalan szemérem.
Mert késő lesz a bánat,
ha mezítlenségét sose lesed meg,
s már csak a csatatéren,
valamely csataterén életednek
fekve csodálhasd,
miként Austerlitznél Bolkonszkij herceg.
Én
Én itt fekszem, tó fölött, ég alatt.
Felold a fény
fában, hullámban, színben, szélben, árnyban,
szétszed s újjáteremt az élő televény,
mint majdan a halálban.
Ó, hol volnék, ha téged nem talállak?
Magam után kapok – s te vagy:
mint víznek part, mint láthatár a tájnak,
köztem, s a semmi közt te vagy a korlát.
Bennem csak a te léted ad
a mindennel-azonosulásnak
emberi formát.
[ Digitális Irodalmi Akadémia ]