Bartók hallgatása közben*

 

A Divertimento első taktusához

Ti-ti-tti-tarara
Ta-ta-tta-tiriri
Mihelyt elnémult a zene, csak ennyi marad belőle,
ritmus-csontvázak zörögnek fejemben,
hiába keresem rajtuk az eltűnt izmot, az ép bőrt,
az egész édes, hajlékony suhanását.
Zene, úgy némulsz el, mint a halottak,
árnyék-karjaid szorításába ölelsz,
de ha utánad kapnék, seholse talállak,
csak a csont fordul ki mindúntalan a csendből,
ti-ti-tti, s oly hasztalanul kérdem tőle,
mint Hamlet a koponyától:
zene, ki voltál?
Csak csont, az élet csontja a szó is,
amit leírok és kimondok, még a legszebb rendbe szedett is,
váz csak, zörgő csont, tátongó koponya.
Ó, hol van róla a múló perc borzongó húsa, a meg-nem-
fogható, tűnő, lüktető, lebegő, suhanó valóság,
ami után két kézzel kapnék az üres levegőbe,
s csak a szó marad a kezem közt?
Roppant hekatombák kiásott gödrének peremén áll,
kezében egy kivetett csonttal, aki olvas,
s míg fölötte a szétfoszlott percek lidérce remeg,
borzongva kérdezi tőle:
ki voltál, gyönyörü élet?
 

Pianissimo

Mint mikor már a nap lement,
de még sugárzik odafent,
s bár sötét van, de ég a fény
a felhők torlódó hegyén –
nem tudod, hogy az, ami cseng,
a hang-e még vagy már a csend,
az élve lüktető zene,
vagy már csak emlékezete.
Még egymásba kötött csomók
a hangok és a hallgatók,
mint csók után szerelmesek
egymásból ki nem feslenek.
Körül még rezzen a világ,
még feszül minden, ami lágy,
még nem oldozza mozdulat
a szoborrávált arcokat,
s egyszerre felveted fejed,
megértve, hogy pillanatok
óta már csak azt hallgatod:
saját dobogó szivedet.
[ Digitális Irodalmi Akadémia ]