A vas, a selyem és a tiszta szó*

Ez nem a híres Pápák Palotája,
 
napfényben égő avignoni kő,
nincs tündöklő arany-szabálya,
 
tűnt századok varázsát őriző,
és vasbeton kényes vázán se nyúlik
 
felhőkbe erkélyes nyaka:
ez nem a bámulatos-ívü múlt itt,
 
sem a szédítő modern technika.
Csak egy körúti bérház, fele rom még,
 
a tetőből egy vashuzal kicsüng,
cirádás, csúf millenniumi emlék,
 
nem olyan, amit majd mi épitünk!
Mélyén még mindig sötét udvarokba
 
lát munka után, aki hazatér –
de üvegbélű felhőkarcolókra
 
mégsem cserélném én már semmiért.
Mégis boldogan mondom ki előtte,
 
hogy szép s maradandó műalkotás,
ha felnézek az új neon-betűkre:
 
20. SZ. ÁLLAMI ÁRUHÁZ.
Mert benne törik meg a tőke útja,
 
mely „megtörte törékeny termetét”
József Attila anyjának – s ki tudja,
 
hogy hány anyának még hány gyermekét.
Mert benne szakad meg a félvilágot
 
behálózó csatorna-láncolat,
mely a válságok szennyes árapályán
 
sodorja a tiszta gyártmányokat.
S a könnyű inget, mit szőtt a szövőnő
 
és lányok varrtak rángó gépeken,
már nem az üzlet dobja a vevőhöz,
 
hasznot hasítva róla szélesen.
Nincs rajta azok ragadós pecsétje,
 
kik nem dolgoztak érte semmivel,
ki fényes szálát sohasem vetélte,
 
ki vásznat nem mért soha centivel,
ki csak pénzzé olvasztotta a forró
 
munkát s a népnyomort, amely jeges,
kinek az élet csak gazságra volt jó:
 
részvényes, gyáros, ügynök és kupec.
Itt az teszi eléd, aki csinálta,
 
dolgozótól dolgozóhoz vezet,
ahogy a költő viszi ki a gyárba
 
szíve szőttesét, mind a verseket.
Szállj, vers! nem tátong már ingó szavadnál
 
kétely, s magány nem dönt a mély felé,
milliók szivén egyre hangosabb már
 
a mi dalunk, amely mindenkié.
Szállj, vers! nekik szólj! s egyre hangosabban,
 
mert érti mind a tervben dolgozó,
hogy minden értünk van, mi általunk van:
 
a vas, a selyem és a tiszta szó.
[ Digitális Irodalmi Akadémia ]