Részlet egy x+n-edik Ars Poeticából

 

Preludium és…

Mivel kezdjem?
Talán a hajnal ragyogására visszaragyogó muskátlik tükreivel?
Sohase volt még ennyi írnivalóm
 
(soha? micsoda pleonazmus
 
hiszen nyilván minden nap-
 
pal eggyel több a nap a tör-
 
ténelemben és az én történe-
 
temben írnivaló? de miért
 
írnivaló az ami élnivaló vagy
 
egyszerűen csak való és mire-
 
való?)
és mégse tudok írni
 
(de hiszen soha megint: soha?
 
sem tudtam nem is akartam
 
vagy ha akartam is hiszen mi
 
mást is tehettem volna? sose
 
tudtam magam igazán bele-
 
amputálni az irodalom neve-
 
zetű Prokrusztész-ágyba és
 
minél inkább kínzott az írás
 
vágya mert mindig kínoz
 
hogy én is azt csinálhassam
 
amit csodálatom tárgyaiban
 
úgy csodáltam bár bennük is
 
mindig inkább az írás lehe-
 
tetlensége nyűgözött le az
 
írás csodáján túl annál ke-
 
vésbé voltam biztos abban
 
hogy épp az írás csillapíthatja
 
ezt az írás utáni vágyat s hogy
 
azt amiért írnom kell éppen
 
az írással kellene kielégíte-
 
nem)
leveszem a polcról valamelyik könyvemet
 
(mindig így szoktam
 
mikor nem tudok ír-
 
ni)
leveszem a polcról a mások könyveit
 
(mindig így szoktam mi-
 
kor nem tudok írni)
és képtelen vagyok elképzelni hogyan is írtam azt amit írtam
és hogyan írták azt amit írtak
el se tudom képzelni
 
(most se mint mindig)
 
(„mi van azon sírnivaló,
 
tudja a nagy Mindenható”)
 
hogyan lesz az írnivaló
 
egyszercsak olvasnivaló
 
hogy lesz egyszer olvasható
 
ami most még semmihető
hogyan lesz szöveg
hogyan lesz szöveg abból ami nem szöveg
és miért kell annak lennie
és miért kell annak lennie ha nem az
hogy ez a semmi ami egészen betölt
miért legyen rajtam kívül valamivé
micsoda fává meredő Daphné
micsoda fává meredő Daphné szarvassá változott Actaeon
saját lenyúzott bőréből folyót fakasztó Marsyas
(stb. lásd Ovidius: Metamorphoses)
most is miközben ezt írom
most is miközben ezt írom most is csak az érdekel
amit nem írok
amit nem írok arról szeretnék írni
amiről nem írok
amiről nem írok és amit írok
úgyis arról szól amit nem írok
szeretnék is már túlesni rajta
mint az alkoholista a szükséges adagján
hogy végre ne kelljen már többet innia
hogy végre ne kelljen már többet innia (hogy ne kelljen többet írnom)
és elkezdhessen élni
és elkezdhessen élni (és elkezdhessek élni)
azzal a bűntudattal
azzal a bűntudattal hogy megint nem írok
és újra kezdhessek írni
és újra kezdhessek írni azzal a bűntudattal
hogy megint nem élek
kezdjem hát a hajnali muskátli-ragyogással?
vagy inkább a nyomdafestékké változott
vagy inkább a nyomdafestékké változott (ez is mitosz és metamorfózis)
vérrel és velővel amely minden reggel a nyakunkba zúdul
 
(szemben a muskátlik ragyogásával) (egyéb-
 
ként maradhatnánk akár végleg a muskátli-
 
nál ahogy ernyedt bimbófürtjeit küllős nap-
 
ernyőkké feszíti haragos-zöld krinolin-bokra
 
fölé vagy ha modernebb hasonlat tetszik
 
ahogy titokzatos szögekben illeszti össze kü-
 
lönleges rendeltetésű piros radar-lemez-szir-
 
mait)
vagy bármivel ami látható körülöttem
és ami nem látható
valahol tán csak megreped a burok
az összepréselt folyadékba talán belefuródik
a felszabadító légbuborék
kialakul valahogy a páncélszekrényen az ismeretlen chiffre
amitől önműködően kinyílik
s míg szakadatlanul szól bennem a várakozás orgonapontja
a hajnal mindennapos preludiuma után
talán megint felhangzik
a dél az este és az éjszaka hármashangzatával
a percek és szívdobbanásaim ellenpontjaival
egy új nap
egy új nap a millióéves szabályokhoz kötött mégis kiszámíthatatlan
 

Fuga

 

[1970]

[ Digitális Irodalmi Akadémia ]