Ember és lant

1942–1974
 

 

 

 

A Múzsához

 

1

Nem hívlak én, mint társaim annyian,
minden korokban, dicstelenek s dicsők,
 
kik vértjeid felöltve, győzni
 
hittek a szörny feledés hatalmán.
Nem félem én! oly korba születtem én,
mely összedönté századok álmait
 
s megkarcosítá égi ízét
 
szánkban a szónak is, így tanított,
vérünkbe marván a keserű tudást,
vinnünk halálig: élni, nem-élni – a
 
közömbös örökkévalóság
 
színe előtt ugyanazt jelenti.
S hogy mennyit ér e szőttjebomolt világ
minden csodája, emberi műveink,
 
gyors századok s az élet, élet
 
lepkei mámora… Én meguntam,
hogy napra jő nap s engem e hasztalan
vak vágy csigázzon egyre könyörtelen:
 
szívemben izzó végtelenség,
 
véges igékbe gyötörni téged!
Elhallgatok már. Vége a dalnak. Ó,
Múzsám, bocsásd el ifju papod, kemény
 
szolgálatodban ő kifáradt,
 
add, hogy örökre a dalt feledje.
Add, hogy feledjem – s kék nyarak és ezüst
őszök varázsán ringva, örökre csak
 
téged tanuljalak, teremtés
 
daltalan éneke, hallgatagság.
 

2

„Berzsenyi emlékezete”
Mit is kiáltott vélem a fájdalom!
Eltékozoljam azt, mit a sors adott?
 
A dal hatalmát?… Meggyötörtél,
 
Múzsa, hogy ily szavakig jutottam.
Ó, lélek álma, nagyratörő remény,
tökéletes hang, egyszeri csendülés,
 
melyen megáll s bámész futását
 
félbeszakítva mereng a hold is.
Ó, adj nekem szót, édeset és erőst!
Adj nékem is, mint nékik, akiktöl e
 
szók rám maradtak – adj sötét súlyt
 
s szívszakitó lebegést dalomnak.
Hogy lenne mély, mint nagy vizek árama,
és illanó, mint pára a tó fölött,
 
játékos és zord, lágy, hatalmas,
 
mint e világ, keser-édes. – És ha
nem hallja senki? Kérdi-e tán a nagy
tenger, ha feldöng megkeserült szive,
 
hogy bárki hallja-é?… az isten
 
rádfigyel, és ha nem, ő sem – akkor,
zengj akkor is! gyújtsd fel remegő szived,
ha nyelned is kell keserü kormait.
 
Láng és korom, tűz és hamú az
 
életed: égj porig és lobogjál!
 

[1942]

 

 

 

Felszín és mély

Hagyd a szellőket is, nyugalmad meg ne bontsák,
mely magos csillagok rendjét ragyogva áll,
s űzd azt is el – mit ér a loccsanó bolondság! –
ha víg szárnyaival surolna tán sirály.
Méhed forrong ugyis, formátlan forgatagban
szörnyekkel hánytorog lent kétes életed.
Örvényeid felett maradj te mozdulatlan,
a nagy fények felé feszítve színedet.
S ha olykor lágy varázs kövét belédvetette,
csobban a lelked és oly édesen gyürűz,
csapjanak össze mind a habjaid felette –
s lész újra egy-egész. Nagy s néma. Mint a víz.
Nem rezzenő. Te csak a mélységre figyelhess,
mit titkos áramok ezer rengése tör,
töretlen tartva tág tükröd, melyben a teljes,
karcnélküli egek ábrándja tündököl.
 

[1943]

 

 

 

Kürtjel

Költők! a várost zengeni jöjjetek,
mert bennetek tart még, ami elveszett,
 
mert bennetek még áll a dőlt fal
 
s élnek a földbetiport halottak.
Költők! a várost zengeni jöjjetek,
mert bennetek már szól, ami néma még,
 
mert bennetek már áll az új fal
 
s élnek az új falak új lakói.
 

[1945]

 

 

 

Ars Poetica

 
Kitől születtél
Hová feküdtél
Kiért beszéltél                                                ezen múlik
Mit akarsz tudni
Mit tudsz akarni
Hová veted szemed                                        (s a rímeken)
A szavakon
amiket legkegyetlenebbül őrzött pillanataidtól kell elrabolnod
És Truman
vihogó hadseregein melyek barna nyakkendőben kezdik előlről
a barna ingek jólismert sorakozóját a civilizáció megmentésére
egészen a 7000 milliméteres ágyukig
s a renovált gázkamrák neonfényes bejáratáig
És az emberi húson
mely szakadatlanul borzong a világba rejtelmes funkcióinak
esendő énekével
Hallod-e költő
Hallod-e költő végre
végreHallod-e költő ragozd el
 
származásodat
 
nevedet és
 
rendeltetésedet
Mindenki
Mindenki azokat a szavakat
azokat a szavakatMindenki várja tőled
 
amiket csak anyádnak
 
amiket csak a könny
 
ragyogó pajzsa mögül
 
amiket csak sikoltva
 
amiket még magadnak se
  amiket még magadnak se tudsz elmondani
 

[1947]

 

 

 

Politika

Nem bánja ékes irháját a kígyó
melyben pedig annyi kalandra csavargott
óriás fők törzse körül lágyujjú mohák
borzongató símogatásai közt nagytitku vizekben
s a partok csillogó fövenyén
Nem bánja a föld mikor nyomorultul
elvérzik mellőle téli lágy szeretője a hó
fekete vérével bemocskolva a szűzen
bolyhosodó völgyeket
nem bánja elejtett csillagait az ég
Nem bánja szüntelen párolgó perceit az idő
tudja fölébe gyűlnek úgyis
az el sose szálló fellegek
ott játszanak futkosva csillogva egy ideig
hogy aztán visszahulljanak belé
szakadatlanul
Nem múlik el semmi – csak attól
aki gyenge elhagyni azt ami széthullt
Semmi se vész el – csak az veszti el mindenét
aki görcsösen fogja kezében azt ami nincs
 

[1947]

 

 

 

Irodalom

Végre látni szeretném a dolgokat
Nem folytonos futásban hagyni el
mindent újra meg újra Megállani
és végre tudni azt amit tudok
Hogy nem hiába álltam
már tágszemű kisfiúként múlt és jövő
szembenálló tükrei közt a fényben
s nem hiába borzongok azóta
egymásbaszakadó képeiken
amint fogynak el nem fogyva soha
Ha nem lehet máskép el kell vetni mindent
ami mást mond helyettem ami ránt
vagy ellök az útból vagy elragad akár
El a lendületet mely lehetetlen
szédületekbe szakít el a zengés
ragyogó vértjét is ha nem képes már
megvédeni azt ami igaz
S ha a költemények ideje lejárt
s „régen elzengtek Sapho napjai” lehet
akkor legalább teljes üzenetünkkel
s biztos gyűrűkkel bocsássuk útjukra őket
e mindig szállni készülő galambokat
hogy egykor majd visszatalálhassanak újra
 

[1947]

 

 

 

Barackfa

Nem tudom elmondani néktek
a hirtelen gyönyörüséget,
hogy mily áradó boldogság volt,
mikor kocsink zökkent s megállott
a tóparton, s a hűs időben
egyszerre ott termett előttem
a kék szőlőhegy és alatta
e virágbaborult barackfa.
Úgy éreztem ott, ahogy álltam,
hogy épp ez volt, amire vártam:
az én szavamat mondta ő ki,
az én virágom rajta nőtt ki.
A többi fa még dideregve
várt körül a késő melegre.
Ami bennük csak sejtve duzzadt,
izzó izgalmát a tavasznak
ő szította tüzes virággá.
Ő kiáltotta el világgá
forrón, édesen s egyszerűen,
mi ott feszült mindegyikükben.
Légy hű te is e tanusághoz,
költő, te is korán virágozz!
Szavadból szóljon jóelőre
a jövendő csengő gyümölcse.
Az élhetetlent élve éld át,
ragyogd előre, mint a példát.
Ami most még csak rejtve érik,
segítsd végső teljesedésig.
Minek a szivekben s agyakban
csak első zsenge rügye pattan,
te már hajtsd ki teli virágát,
pusztíthatatlan igazságát.
Adj oly erőt, kedvet a harcra,
mint nekem adott e barackfa,
mely maga virágzott a tájon,
mégsem külön a többi fától:
de e távozó télutóban
a többieknél még mohóbban
fúrta gyökereit a földbe,
még érzőbben a napra törve.
S nem törődve a fagyos szélben
kisértő gyilkoskarmu téllel,
gyökeréig benn állt a nyárban,
virágai szép mámorában.
 

[1951]

 

 

 

Példázat

Gyűlés előtt, a füstös jó melegben
könnyen indul a szó, fölengedetten,
nem merevíti már a régi fagy,
mint jégbedermedt hínárt, halakat.
Ez is, az is, amaz is beleszól,
csokor a nép kisebb gondjaiból:
hogy szántáskor nem volt kocsikenő,
s hogyan prédál a gyümölcs-átvevő,
ki nem tudván, hány éj s nap gondja-kínja,
míg ágán ring az alma, körte, szilva,
míg dús hozamával lesznek teli
a gazda és a haza csűrei,
csak jön, és le se szállva kocsijáról,
leszedeti a gyümölcsöt a fáról,
s aztán, a szerződéssel balzsebében,
otthagyja rohadni az árokszélen.
(Erről jut eszembe:)
Sok lélektelen, vadorzó itész,
lyukas kaskával házaló vigéc,
ki azt hullatja el belőle épp,
a legjavát, az édes-ízesét.
Mit tudja ő, hány éj s nap kínja-gondja,
míg a megindult, feldúlt szív kiforrja,
élmények gyönge burkát fejtve szét,
a vers legelső, gyantás kis rügyét.
Mit bánja ő, hisz nem tudja a szentem,
mennyi fagy elől kellett melengetnem,
hány féreg bújt kérgébe, levelébe,
mennyi keserűség édes belébe.
Csakhogy: amit hoz a vers ritka fája,
maga is eljut már ahhoz, ki várja,
s nem romlik meg, bárha, mi benne drága,
százszor otthagyod is útfélre hányva.
Mindig akad, ki ott is megtalálja.
 

[1953]

 

 

 

Egy rózsa

 

Himnusz

Munka után a kertbe
kicsalt az alkonyat,
szelíd sugár ölelte
a tűnő partokat.
Sétáltam, hogy nyugosszam
felbolydult agyamat,
de hívta izgatottan
az élő forgatag.
Csend volt s még nem homály: az
a fény az est előtt,
mely még egyszer eláraszt
minden eléjövőt.
Mintha külön reflektor
kisérne téveteg
rezdültében ilyenkor
minden kis levelet.
Ezernyi féle zöldbe
mártva, bokor, fa, fű,
mind külön tündökölte,
hogy egy szín – hány szinű.
Külön villant az égen
minden gyors fecskeszárny,
s egy gólya, ahogy éppen
ingó fészkére szállt.
Épp olyan volt e tűzben
enyésző alkonyat,
mint mitől menekültem:
a feldúlt, lázas agy,
mely mindent élesebben
lát és külön-külön,
mintha izzó keretben
függne egy láng-szögön.
Ott kint is azt találtam,
mi úgy gyötört belül:
száz kérdést száz irányban,
s mind feleletlenül.
Alattam hangya-horda –
vajon hová vonul?
Fönt egy gyors gép motorja
döng láthatatlanul.
Fönt egymásba botolva
torló felhő-hadak,
bennem a kötve-oldva
áramló sók, savak –
századok minden titka
ott tombolt körülem,
és mindre sarkig nyitva
szivem, eszem, fülem.
S egyszerre csak megálltam,
a szívem is elállt,
a rózsák közt megláttam
egy vörös rózsaszált.
Éppúgy lélegzetet vett,
mint körül bármi más,
akár tövén a tetvek,
vagy lent a parti sás,
vagy bármelyik bogár, vagy
akármely mezei
gyom, éppúgy cirkulálnak
benn a föld nedvei,
épp olyan bonyolultan
s oly egyszerűen él…
És mégis leborultam
volna elébe én.
Csak álltam ott előtte.
És még most sem tudom,
mi volt e lágy redőkbe
márványló tűz-szirom.
 

Meditáció

 
Mindent bámulok én, ami él.
  Mindent bámulok én, ami él. A végtelenül nagy
s végtelenül kicsi egyformán lenyügöz. Tavasz és tél
titkai egyformán hívnak, hogy fussak utánuk,
s futnék is valahányszor. Minden perc remegése
vinne magával. A dombon a szőlők emberi rendje,
s mély-alvó mocsarak soha-szem-nem-járt televénye,
nagy fák százados ága fölöttem, s lábam alatt a
porban a népvándorló hangya-sereg vonulása,
emberi szív remegő órája, s izomkötegek közt
bújkáló pici nedvek, e fáradtságot elűző
titkos, legfinomabb illó olajok…
titkos, legfinomabb illó olajok… De ki tudná
mind elmondani, hogy mi kiséri, kisérti egész nap
tudni-tekergő, éhes agyunkat? Egyre loholnék
én mindegyik után, és mindre külön-külön én egy
életet is rászánnék, titkai végire járni,
mint aki meg nem elégedhet soha egy-szerelemmel
s szüntelenül szaggatja az új s új vágy meg a hűség.
Bújnám évekig egy nagy könyv barlangjait értük,
várnám éveken át, hogy végre kicsapjon a lombik
kétesen összevegyült anyagából a tiszta megoldás,
fognék villódzó bonckést, vágnék elevenbe,
s görnyednék egy mikroszkópba meredve örökkön –
vagy csak egyetlen fészkerakó fecskére tavasszal.
 
Mindent bámulok én, ami él.
  Mindent bámulok én, ami él. Forró kamasz-inger
űz, hajt, vonz és kerget mindje után…
űz, hajt, vonz és kerget mindje után… De csak egy van,
egy csak igaz szerelem, mely nem hajt útlan utakra,
egy, ami ott helyben lélegzetfojtva megállít
s túlnő önmaga százrétű vagy egyszerű lényén,
mintha csak egyszeriben minden megnyílana benne,
egy csak a megrázó perc, mely nemszűnő teljesedettség,
egy – például e félig-nyílt nagy rózsa a kertben.
Egy csak – amit úgy hívunk köznapi nyelven: a szépség.
 

[1956]

 

 

 

Sirály

Láttál-e már sirályt közelről?
Az irigyelt-szép libbenés,
a szétnyíló szárnyak merész
íve közt sunyi, csúnya test ül:
felkapott, kacska láb, hegyes csőr,
vad emésztő-berendezés,
egy hal-koporsó az egész,
szem, mely a vízből és egekből
csak prédát les… S nézd a magasban:
villámként vág fel s lengve, lassan
lebeg, akár az álmodás.
…Hát te is azt lásd csak belőlem,
a szárnyat, mely szikrázva röppen
és alácsap és felcikáz.
 

[1956]

 

 

 

Ars Poetica helyett

 

1

Úgy látszik én nem is vagyok
Mert mindent önmagamnak érzek
A megtorpanót a merészet
A napot és a csillagot
Énnékem élet nem elég egy
Nem elég lennem itt vagy ott
Ellentétem is én vagyok
Nem őrzöm az egyéniséget
Egy rímemből egy névutómból
Ugyan rám ne ismerjenek
Ne ragasszon rám az utókor
Ilyen vagy olyan bélyeget
Maradjak inkább jeltelen
Minden legyek vagy semmi sem
 

2

Stációs ösvény kanyarog a hegyre,
a torony – fa a többi fa között;
a juharról egy szárnyas mag pörög,
csöpp bogár-zizzenést vésvén az egyre
üresen is forgó idő-lemezre;
a hangya komp nagy terhével kiköt:
mozdulatlan az őszi délelőtt,
a folyó sima ónlapjába metszve.
Lábamnál tiprott szilva, tyúkganéj:
a versbe, lám, még ez is belefér.
És ami nem? az észbontó tenyészet?
Mikroba, csillag… Égő jonhaimban
mindig ott nyögöm a megrághatatlan
s emészthetetlen-emésztő egészet.
 

3

Kiköt. Ürül. Telik. Indul. Kiköt
a komp. Akár a perc. Hordozza terhét.
Mint bennem is a mindig-új üresség,
a zúgó gép, a mindig-fölfütött.
Kiránduló-raj lézeng, vagy nyüzsög
a munkába-menő-jövő sietség.
Viszem-hozom szerszámát és szerelmét,
innenső és túlsó partom között.
Mindig ugyanaz a biztos manőver.
Csak bátrabb ívben – vagy kis kerülővel.
A nap szikrázik, köd ereszkedik.
Hé, emberek, szelet, gőzt, áramot!
Sodró közepe is van a folyónak.
Fel a forrásig! le a tengerig!
 

[1958]

 

 

 

Az olvasóhoz

A kútról hoztam egy vödör vizet.
De kút és szomjúság kimerhetetlen.
*
Virágot téptem – hogyha engedett.
De több maradt ott, mint amit leszedtem.
*
Nekivágtam nyugatnak és keletnek.
De kicsúsztak alólam az utak.
*
Elkaptam a kitárt-szárnyú szerelmet.
De sajnáltam, mint a rab madarat.
*
Ó, légy te kortyomtól még szomjasabb.
Menj a virágért, ami ottmaradt.
Kutasd fel elakadt útjaimat.
*
Magad egyetlen szerelmét keresd meg.
 

[1960]

 

 

 

A kritikushoz

Olvasók gyémántja, te csalhatatlan,
hívlak, annyit-megcsalatott reménnyel,
mily varázskört húzzak e könyv utolsó
 
tiszta ivére?
Cimboráljunk végre, kegyes Mefisztóm!
Vájtfülű! Bölcsek Köve! Nagy Megértő!
Titkos énem Szelleme, lópatájú
 
másom, idézlek!
Nélküled csak kósza lidérc a pusztán,
elbitangolt nyáj a bozótos aljban,
nyári égen nyomtalanul lehullott
 
csillag a Művünk!
Távirányítástalan űrrakéta,
nászi ágyán özvegyül ottmaradt szűz,
száguldó autó, ha sofőrje holtan
 
dől a volánra.
Kincs, amelynek kulcsa a kútba hullott,
hang, mely elzárt mikrofonon rekedt el,
fénysugár, mely nem lel a végtelenben
 
színre sehol se.
Élni így s alkotni az eb se kíván,
hát ezért fordultam a mágiához:
Undiné, usszál, Szalamander, izzál,
 
Szilfe, suhogjál!
Vérem kell? vedd, itt van e rongy papíron.
Lelkem úgyis régen az ördögé! csak
légy, Igenlés és Tagadás legősibb
 
Szelleme, szolgám!
Lényegetlátó, aki érted azt is,
mit talán én csak bizseregve sejtek,
váltsd találattá tapogatva kúszó
 
vak keresésem.
Bölcs Igaztévő, makacs Alkimista,
Sárbafullasztó, vagy Aranycsináló,
szűrj ki, mérj föl, vond ki a tiszta port a
 
kétes iszapból.
Századok pincéiben el ne engedd
féltve gyűjtött kis boromat csorogni,
széteső dongáimat egybeácsold,
 
démoni kádár.
Démon? angyal? – vérem örökjogán vett
szolga légy csak, Mesterem! elveim, hő
terveim s káprázataim csürének
 
éjjeli őre.
Jöjj, örök Nemző s örök Elvetélő,
minden ízem téged eseng zihálva,
add a szót, mely végre beteljesít, és
 
vess a pokolra!
 

[1961]

 

 

 

Pont – verseim végére

versek szaporodó sorok
sziklába vájt lépcsőfokok
akik emeltek fölfele
ha abbahagynálak tudom
s megállnék e csonka csucson
leszédülnék a semmibe
 

[1961]

 

 

 

Részlet egy x-edik Ars Poeticából

Ezt az egyetlen szobát se lehet leírni
a benne élő tárgyak genezisével és utóéletével
s azzal a picike végtelennel
ami az ablakkeretbe fér
a rövidűlő téli alkonyatból
A látható színeket se hát még a láthatatlanokat
az érzékeimen megtörő hullámokat se
hát még a mellettük nyomtalan elsuhanókat
azt se ami agyam vezetékein
egy milliomod-másodperc alatt végigsistereg
hát még körülöttem a másodperc százmilliomod részéig élő
elemi részeit az anyagnak és antianyagnak
s a rég-szétesett szervezetek
romolhatatlan-fényes exkrementumait
ahogy szakadatlanul zuhognak körülöttem
a könyvek kanyargó kanálisaiban a falakon
De mi akkor mégis ez a kibírhatatlan
türelmetlenség ez a folytonos iszonyú hiány
mintha a szó lenne a kezem vagy a lábam
s nélküle csak kerekes ládában löködném magam
mint a cipős-kezű rettenetes nyomorékok az utcán
A költő tehát az az ember akinek a szó a lába
Vagy mindannyiunk egyik végtagja volna a vers
Az emberiség egyik végtagja a költő
s ha elnémul olyannak érzi magát
mint az amputált tag érezheti mikor
véresen behajítják a műtő szemétkosarába
De mit számít az amit csak ő maga érez
Amit csak én érzek még magamat se tud érdekelni
ha nem tudom (vagy nem hiszem legalább)
hogy nem énnekem fáj hanem én vagyok az ami sajog
én sajgok valami másnak az emberiségnek vagy isten tudja minek
Csak az érdekel ami több nálam ami rajtam túl van
aminek én csak része vagyok
Ami rajtam túl van az vagyok igazán én
 

[1963]

 

 

 

Részlet egy x+n-edik Ars Poeticából

 

Preludium és…

Mivel kezdjem?
Talán a hajnal ragyogására visszaragyogó muskátlik tükreivel?
Sohase volt még ennyi írnivalóm
 
(soha? micsoda pleonazmus
 
hiszen nyilván minden nap-
 
pal eggyel több a nap a tör-
 
ténelemben és az én történe-
 
temben írnivaló? de miért
 
írnivaló az ami élnivaló vagy
 
egyszerűen csak való és mire-
 
való?)
és mégse tudok írni
 
(de hiszen soha megint: soha?
 
sem tudtam nem is akartam
 
vagy ha akartam is hiszen mi
 
mást is tehettem volna? sose
 
tudtam magam igazán bele-
 
amputálni az irodalom neve-
 
zetű Prokrusztész-ágyba és
 
minél inkább kínzott az írás
 
vágya mert mindig kínoz
 
hogy én is azt csinálhassam
 
amit csodálatom tárgyaiban
 
úgy csodáltam bár bennük is
 
mindig inkább az írás lehe-
 
tetlensége nyűgözött le az
 
írás csodáján túl annál ke-
 
vésbé voltam biztos abban
 
hogy épp az írás csillapíthatja
 
ezt az írás utáni vágyat s hogy
 
azt amiért írnom kell éppen
 
az írással kellene kielégíte-
 
nem)
leveszem a polcról valamelyik könyvemet
 
(mindig így szoktam
 
mikor nem tudok ír-
 
ni)
leveszem a polcról a mások könyveit
 
(mindig így szoktam mi-
 
kor nem tudok írni)
és képtelen vagyok elképzelni hogyan is írtam azt amit írtam
és hogyan írták azt amit írtak
el se tudom képzelni
 
(most se mint mindig)
 
(„mi van azon sírnivaló,
 
tudja a nagy Mindenható”)
 
hogyan lesz az írnivaló
 
egyszercsak olvasnivaló
 
hogy lesz egyszer olvasható
 
ami most még semmihető
hogyan lesz szöveg
hogyan lesz szöveg abból ami nem szöveg
és miért kell annak lennie
és miért kell annak lennie ha nem az
hogy ez a semmi ami egészen betölt
miért legyen rajtam kívül valamivé
micsoda fává meredő Daphné
micsoda fává meredő Daphné szarvassá változott Actaeon
saját lenyúzott bőréből folyót fakasztó Marsyas
(stb. lásd Ovidius: Metamorphoses)
most is miközben ezt írom
most is miközben ezt írom most is csak az érdekel
amit nem írok
amit nem írok arról szeretnék írni
amiről nem írok
amiről nem írok és amit írok
úgyis arról szól amit nem írok
szeretnék is már túlesni rajta
mint az alkoholista a szükséges adagján
hogy végre ne kelljen már többet innia
hogy végre ne kelljen már többet innia (hogy ne kelljen többet írnom)
és elkezdhessen élni
és elkezdhessen élni (és elkezdhessek élni)
azzal a bűntudattal
azzal a bűntudattal hogy megint nem írok
és újra kezdhessek írni
és újra kezdhessek írni azzal a bűntudattal
hogy megint nem élek
kezdjem hát a hajnali muskátli-ragyogással?
vagy inkább a nyomdafestékké változott
vagy inkább a nyomdafestékké változott (ez is mitosz és metamorfózis)
vérrel és velővel amely minden reggel a nyakunkba zúdul
 
(szemben a muskátlik ragyogásával) (egyéb-
 
ként maradhatnánk akár végleg a muskátli-
 
nál ahogy ernyedt bimbófürtjeit küllős nap-
 
ernyőkké feszíti haragos-zöld krinolin-bokra
 
fölé vagy ha modernebb hasonlat tetszik
 
ahogy titokzatos szögekben illeszti össze kü-
 
lönleges rendeltetésű piros radar-lemez-szir-
 
mait)
vagy bármivel ami látható körülöttem
és ami nem látható
valahol tán csak megreped a burok
az összepréselt folyadékba talán belefuródik
a felszabadító légbuborék
kialakul valahogy a páncélszekrényen az ismeretlen chiffre
amitől önműködően kinyílik
s míg szakadatlanul szól bennem a várakozás orgonapontja
a hajnal mindennapos preludiuma után
talán megint felhangzik
a dél az este és az éjszaka hármashangzatával
a percek és szívdobbanásaim ellenpontjaival
egy új nap
egy új nap a millióéves szabályokhoz kötött mégis kiszámíthatatlan
 

Fuga

 

[1970]

 

 

 

Ember és lant

…a könnyű lantot,
amely baljába szinte belenőtt,
mint olajágak közé rózsaindák.
 
[RILKE: ORPHEUSZ. EURÜDIKÉ. HERMÉSZ.]
 

1. Hárfás-szobor (Kérosz, i. e. 3. évezred)

Nem a kezében
Tartja eszközét
A HÁRFÁS
Elődjének
Utódjának is
(És ma) a hárfa
(Vagy a toll)
A kezébe
Nőtt ki
Keze
Szörnye
Képzeleté?)
Sellő Faun
Fele
                Orpheusz
                  (Mint Orpheusz)
                    Négyezer éve
                      (Vagy a lant)
                        Belenőtt
                          Belőle
                            Akár a
                              Teremtés
                                (Vagy a
                                  Kentaur
                                    Fele ember
                                      Hangszer
Egymásból és egymásba nő a szék a comb a hárfa a kar
A letört kar amely úgy sajog vissza a kőben
Mint a csontban az amputált tag
Mint a hárfában a húrok hiánya
Mint a márványban a beléje tört idő
Mint bennünk a belőlünk kitört idő
Mint az idő csonkjaiban a költészet
Ez az örökké-sajgó fantom-fájdalom
 

2. Oszip Zadkin: A költő (i. sz. 20. század közepe)

Nem a kezében tartja a lantot
A KÖLTŐ         (Orpheusz utóda)
A lant tartja a kezében őt A lant
Amely már rég kitört a kezéből
A lant amelynek csak atavisztikus
Sejtelme sajog a testében mint az
Amputált tag A lant amely már csak sajgó
Jelkép Önmaga sajgó hiánya A hiány
Jelképe A költészet fantom-fájdalom
Az ami mindig mindenből hiányzik és
Ami nélkül minden mindig hiányos
Aminek a hiánya nélkül semmi sem egész
Aminek a hiánya mindenben benne van
A vacuum amely nem bírja elviselni és
Önnön hiányával tölti be önmagát
(Mint az üregek szobra a Kéroszi és
Zadkin vagy Vilt szobraiban) A költő
Már rég nem lantot tart a kezében
Az elveszített lant elveszíthetetlen
Hiánya tartja kezében a költőt
 

3. Vilt Tibor: Orpheusz (1965)

Nem a kezében tartja a lantot
ORPHEUSZ            (Aki ma is
Orpheusz)                      Nem a
Kezében van a lant nincs is keze
Mint gyökér                A földbe
Mint golyó                   A sebbe
Mint ondószál            A méhbe
Orpheusz testébe belenő a lant
Mint földből                      A fa
Mint sebből             A forradás
Mint méhből             A magzat
Orpheusz testéből nő ki a lant
Orpheusz mindig újra szűli a lantot
Önmagát szűli lanttá Orpheusz
A kezéből kitört lant helyett
Nincs is keze hogy pengesse a lantot
Mert tudja hogy csak addig övé
Amíg hozzá nem ér Szája sincs mert
Tudja hogy csak addig övé amíg
Nem adja hozzá a hangját Szeme
Sincs mert tudja hogy csak addig
Övé amíg meg nem pillantja egyszer
Arca sincs mert tudja hogy csak
Addig övé amíg meg nem fordul utána
Csak addig övé amíg nem az övé
Ez a mindig maga előtt sejtett
És mindig mögötte imbolygó Eurüdiké
(Akinek ma sem tudjuk jobban a nevét)
 
 
 
(költő olvasó itész hercegek
segítsetek megírni versemet):
hogy
 
ELFELEJTSEM
 
9/10-ét
mindannak
 
ami
 
most
 
bennem
                    a
K                                                  R
                             A
V                               g                            o
és
VISSZAEMLÉKEZZEK
 
valamire
 
aminek
 
a sejtelme
 
a sejtelme se
merült fel bennem
SOHA
 

[1974]

 

 

 

[ Digitális Irodalmi Akadémia ]