Tovább egy házzal

 

 

 

 

Tovább egy házzal

Itt eddig még nem, itt többé soha:
jár-kel a fény a házban, átsajog
helyiségeken: hol a jégszekrény, hol a
mosdó vagy a fürdőkád oldala
árad meg fehéren a félhomályban, ahogy
nyitok-csukok ajtókat, elmosom
a két poharat, itt többé sosem,
itt még nem eddig, de most mindezt: a sarokban
a rossz mosógépet, a sötét polip-kaktuszokkal,
a párkányt, a tükörhöz tűzött képeslapon
a tenyérnyi Füredet: átlakom
emlékemmé. Ami szilárd volt, végleges volt,
kitöltött tér – ezentúl élőként élő testbe
épül és időbe. Vizet zúdítanak ki
a ház elé: egyetlen pillanatra,
mielőtt lenne szürkén sötétebb szürke folt,
árnyéksík: sugárral, iránnyal áthatott
el- és szétszáguldás, csillagrendszer.
 
Ahogy kinn a lomb
megbiccen, kigyullad-kihamvad a veranda
linóleum-padlója. Itt már sosem, de
majd máskor, másutt, miközben öntudatra
lassú hullám dobálgat, más falakra,
repedések, képek más rendszerére
föleszmélő szemekkel – felszinére
az örvénynek sehonnan ez forog,
hogy lennék majd itt és most akkor ott.

 

 

 

Allegória

Mintha fordítanának
diát a fény felé
a Törökugrató fölött
égő üveg az ég
Az izzó vas vödörbe
merült Az M7-es
felől már holdas, szürke-kék
díszpárna dermedez
Terítve mint évezredek
síkban Isten elé
jobbról még nyugtalan tűz
éjjel van balfelől
Parázsló túlzott ég előtt
sötét ugrás a domb
a két vásári véglet
boldogság fájdalom
emitt De már a kékek
de már az enyhület
a semmi hűse bal felől
a nincs a nélküled
Vacogva két idő közt
imbolygó balkonon
a „nemsokára” bal felől
a „volt” a jobbomon

 

 

 

„Vad éj, vad éj”

 
Vad éj, – vad éj!
Lennék veled,
Emily Dickinson
 
Reggel, nem éj – de szűken
mérik ezt is: szemünk
az ágyban is az órán, kapkodva öltözünk fel,
s bár intézményesül
az érzelem hamar: formát, szabottat,
s menetrendet követ,
együtt-időnk enyém ma sem szokásjogon, csak
véletlenként lehet,
akkor, mikor… és lenne rá istenkisértés
számítanom.
Füstbement alkalom után körül ha néznék,
vissza káröröm
nézne, ha ágyneműt frisset húztam, ha csészét
kettőt vettem elő.
Párhuzamos megoldás-lehetőségek résén
kizöldellt évelő
kompromisszum… A „szenvedély jogáról”
beszélni – mint
kitömött pávával, gyümölcskosárral
ékített avitt
kalap, mosolyt fakasztana. Lemondva válni:
oly ódon, szinte már
újdonság ízű módszer. De át ki nyújtaná, mi
érte jár, a bért:
hogy testünk éh marad bár, jóllakik legalább
lelkiismeretünk?
Enélkül mint bögöly csípne a vád,
le miről maradunk.
Másrészt tartást faragni puszta stílus-
igényből – ez,
mint a miénk, vagy nagyobb fanatizmust,
vagy több hiúságot feltételez.
Éldelve hát morális senkiföldjén,
megvédenünk van elv
tunya döntéshiányt, brutális döntést –
mikor mi kell.

 

 

 

Ezüstkor

A lomboserdőben fényszeplős aljnövényzet:
tömör törzsek között rezeg gubanc ezüst.
A fenyvesben rézsút fénysíkok szeldelik
a teret, tű-avarral terítve a kopasz föld.
Pókhálós málnabokrok, deres bogyók, diófák
mögött a repceföld, most derengő puszta rög,
párába futva. Hátrébb két hosszú épület,
magtárak. Muskotály fényben odébb a dombon
gesztenyefák sötéten; jelentésük: kísértés.
Hűtlenség könnyűsége: boldognak is miért, ha
voltam már, megmaradnom? Kihull nehéz, túlérett
boldogságom szívemből – nem ragaszkodom hozzá.
Még jó, hogy esni kezd: egyszerre itt a zordabb,
komoly, tevékeny évszak. Rohanni, buszra szállni
lehet, kapkodni és kapaszkodni. Hajszálnyi
kétely marad csak vissza: fontosságom fogyása.

 

 

 

Dal

Nem adtad semmi áron
ma már ingyen se kell
idő fogytán az éhség
magát fogyasztja el
A polcokon ha mézre
ha hűlt helyére lel
ha így ha úgy az éhség
magát emészti fel
Időnk majd evvel-avval
mi haszna megterít
telhetett volna jobban
ha rosszul is telik
Hiányával betelten
tegyem most már hova
kellett hiába kellett
most már ugyan soha

 

 

 

Változás

Tegnap napozva még nem
kaszált fű közt Özön
szemmel sárgán-fehéren
nem nézett még a zöld
De mennyiféle zöld és
szélben borsódzva hány
dombhát és búzaföld és
borzongva hány irány
játszott mutatkozott még
metszéspontjukban én
mi játékukba társként
bevont milyen remény
volt már csak volt kivérzett
Szerényebb-ódzkodóbb
fényben nyárvégi képek
párás-tartózkodók
lengnek – de mintha csak
fordulna rám üveg-
bura – még látszanak
már nem érintenek

 

 

 

Avart égettek…

Avart égettek. Dőlt a must szaga,
 
buzgott a kátrány.
Bogáncson ellenfény holdudvara,
 
tépett szivárvány.
Az utca erdő – mélyebb ősz fele
 
lejtett az este.
A szélső ház – a hánytorgó zene
 
majd szétvetette.
Még egyszer ezt, csak ezt, és mást sosem
 
többé: leszállnék
az őszi alvilágba, jobb kezem
 
kezedben, árnyék –

 

 

 

Este

Mi kint fehér vörösként
üt át a rozsdabarnán
árnyékszínház a függöny
foszfortócsák a karfán
A szőnyegen mohos fény
szorosra szőtt a párnán
Csak az üveg jeges-kék
szilánkos ellenállás
Égő háromszöget rács-
árny szabdal sok trapézra
Világló könyvgerincek
Fakul a rút tapéta
Szobámat két egyenlő
árny-félre híg parázsfal
metszi Sötét fotelből
mártom belé a lábam
kigyullad visszarántom
kihuny Motoz a keskeny
áramló kéz az ágyon
szánkázik hűlt helyünkön
Kiformálja redőkből
ott-nyujtóztunk reliefjét
besüppedt délelőttből
kibontott tárgyi emlék
ott árnyék combjaim még
szorítják árny csipődet

 

 

 

Részlet egy lehetséges verses regényből

Kisebb-nagyobb szobákba zsúfolódva,
körül már kénytelen felnőttkorunk
kellékei ugyan (az életforma
meszesedése): hűtőnk, bútorunk,
étkészletünk – az idült ifjúkorra,
miből kikászálódni nem birunk,
az összképből még több elem utal:
a rögtönzésszerű életvitel
jegyében az ágybetét-laticelre
ülünk, s a földre (poszter, ál-ikon
dísznek); félig mint jelképet viselve,
s jelmezt, csapzott magunk. A polcokon
paperbackek között elvétve egy-egy
sorozat, A-tól L-ig lexikon,
s a lemezjátszón hőskorunk örök
félmúltja újra: régi slágerek.
S ahogy a bor apad, morzsás edények
torlódnak össze, döntünk róla: ma
kié az oktalan remény, s kié a tények
diktálta önmérséklet szólama;
s ha egyik-másikunk üres beszédet
tán unna, s történést áhítana,
nincs alkalom, hogy föl ne emlegetnék
mások: hol mindenütt ezt sem tehetnénk.
De a fagyott status quóból naponta
mind több és több fölenged. Hangtalan
gyorsulva helyzetünk határa, mintha
cserép a balkonról, felénk zuhan.
A parti, úgy tűnik, elért a pontra,
ahol a végjáték már benne van,
s mára időben-térben messze tőlünk
bizonnyal eldőlt már, mi merre dőlünk.
Bár még természetét a változásnak
nem, csak tényét sejtjük. Nem tudni, hogy
ridegebb szürke monotóniát, vagy
színgazdag drámai borzalmakat
érünk-e. Részei sorban lejárnak
a kornak, el hol itt, hol ott akad,
s minden megoldás (érezzük mi is
idegeinkben) ideiglenes.
S a várakozás súlyától beomlik
megrendült jelen-tudatunk. Ami
még itt van, látható-tapintható, mint
múltat gyanítjuk máris múlani.
De ami így aligha folytatódik,
lenni mintha másként se bírna, míg
véletlen egyikünk rá nem hibáz
egy változatra: ez lesz, ami lesz.
Kimerevül-e majd a kép – ki árnya
vetül hová, melyik szám szól, ki hol
áll-ül – mikor a köztes téren át a
valószínűség hullámaiból
óvatlanul egy mondat létre rántja
az érlelődőt? Sejtjük majd, mikor
óránk nézzük: a busz még hátha jár –
a „még mindig” letelt, ez már a „már”?

 

 

 

Az elalvás nehézségei

Leőrölve a nap; de a falak merő
imbolygás, mozgalom: sugárküllőket ont
a csillár, plafonra vetítve az üveg
redői, ráncai; a belső fénykörön
rovarok pont-koszorúban nyüzsögnek,
vagy nagy árnyuk a fény zónáin átlobog.
Ablaktábla: szürkés vizekben szén szoba.
Inog a lámpa izzása-vesztett ikre,
sík fekete formák ködlenek, mintha holt
maradék emlékezetében. Eleven
húsomon a villany izzadt nejlont bizserget,
olvasztgatja, káprázik; selyemcukor.
Óralap világít: nem merek elaludni.
Álmom helyiségeiben vár a halott:
a díványon kuporog szokott helyén,
vagy menni készül: igazgatja kötött
szoknyáját, a bélést zizegve a harisnya
megszívja. Ajkát festi, szemöldökét,
vagy könyvét keresi, kötőtűs kosarát.
Pillantását kerülöm: meg ne tudja…
hajnalra szélsodorta papír lesz, üres ruha.
Újra és újra jön, ahányszor szaggatott
álomba szédülök, melyből újra és újra
felver a villámlás: a foszfor égre
kidűlő, ablakomban vakító cikcakk profil.

 

 

 

Napforduló

Már augusztus megint, az ég
 
napszúrást ontó tompa gyöngyház.
Látok kátránylap háztetőn tengni rések
 
közt nőtt ecetfát.
Szédül a strand fakó gyepén sütkérező,
 
fejére turbánt
teker törülközőből, beszívott ajkú
 
arcát vizsgálja zsebtükörben.
A dinnye húsa zöld üveg, a barack
 
húsában valaki vére.
Vattacukor hőség az utcán, minden
 
áttetsző, olvadékony.
Fagylalt folyik, hideg gyöngycseppek
 
égnek izzadt bőrön, ingek tapadnak.
Sötét udvar kútjából a tévéfilm
 
hangjai, mert nyitva minden ablak.
Fölriadok, nem húztam be a függönyt,
 
szürkén süt rám az éji
égbolt üresen surrogó, égve felejtett
 
képernyője.
A múlt évi halott, mindig azon
 
a széken, mely látóteremen túl.
Álmomban sápadt lábfej küszködik
 
fölfele sáros földben.
Alulról fölfelé terjed a gladiólusz
 
lassított robbanása:
néhány napig tart, míg a sárga vagy
 
vörös lángnyelv felér a csúcsra.
Éjjel csukott szemem mögött fehér
 
világosság: a láthatáron
üstökös jön, forog, megrázkódik, hatalmas
 
fény-tyúk, szólít: „leányom”.
Csillárokat forgatnak el fölöttünk
 
lassan: az Oroszlán izzik, a
Szűzbe áttűnik, s minden másképp lesz aztán.
Ami betelt, áthullik egy szitán, ami megérett,
 
véget ér –
nem véget ér, csak most jön el minden,
 
ne félj, ne félj, ne félj.

 

 

 

Dél

Még félórája sincs,
bőröddel puszta bőröm,
még kagyló húsredőkben
szeretkezés csatakja:
két lábfej jobbra-balra
szétdűl, a Nap lezúdul,
szárnyas raj tompa hőből,
jön és elönt, suhog benn
a vibráló vörösben,
fölhat méhembe, mintha
félálomban fogannék
ikerpárt két apától,
sötét és szőke nővért:
az egyik lüktet és fáj,
ragyog és nincs a másik.

 

 

 

Kifestő

piros tetők fölött a
kék ég kis semmi felhők
akár gyerekkoromban
festhettem volna még
alig használt paletta
alig használt világ
ilyen fehér ilyen kék
ilyen tetők alatt
mintha kezdődne mintha
valami mintha kezdet
no szólj már rám ne nézd el
némán hogy megcsalódjam
időben légy kegyetlen
ne hagyj remélnem újra
rohannom esztelen kört
fáradt vagyok ne engedj

 

 

 

Esik

esik esik ma reggel
megindult vízbe mártott
gyufa kihunyt a nyár most
sokáig esni fog
enyhül a nyári téboly
heve renyhül a sürgés
át- s átfolyják a szürkék
a sárga kék piros
hivalkodást az ablak
csorog le most mögötte
a nedves szél az utca
csatornájába tévedt
óriáscet hánytorog
olaj- és sárszínűen
esik miért kimenni
tenni csak lenni lenni
mintha hanyatt az ágyon
egymás mellett karod
tarkóm alatt sokáig
úgysem lehet sokáig
kimenni most sokáig
sokáig esni fog

 

 

 

Jane összegez

„Az alkohol hullám falat
közém s közém simít,
kiolt. Mozog a mozdulat,
mozog s már nincsen itt.
Időm megugrott, előreszaladt
alattam, elragadott
magam elé. A »most«-ba néztem
visszafelé – nem én egészen
voltam nem éppen ott.
Aszfalt puhult, üvegcserép
nyilallott, fém hevült,
járkáltam és mi akkor épp
bennem lakott, az űrt
puncsfagylalttal tömtem. A járda
színén szétmállva-összeállva,
mint ABC-leves-
tészta nyüzsgött tilos értelmű ábra,
kozmikus üzenet.
Fölébredtem egyszer, de nem
ébredt bennem magára,
amire rányíltam. Szemem
egy zacskó oldalán a
betűkön ténfergett, hiába
mondtam ki százszor: TEJPOR, a
jelentés a hangsorba száradt,
de TEJPOR lüktetett tovább, a
látvány gyulladt foga.
Pincérnő is voltam, hotelben,
jó volt. Támaszt üres
síkon görögve labda lelkem
intézményben keres:
identitásomon a rést
reméltem így betömhetőnek,
hol én s szerep teljes fedés-
ben, minden helyrekattan és
kattogtam én is vélhetőleg.
Nézdelve az alkalmi ágyban,
alkalmi váll felett,
a másik nőt rekonstruáltam:
milyen szerelmi technikákban
jártas, a szépszerek
polcán mifélék? Életükbe
ártva, inkább vagyok kicsit,
férjük- s krémjükből részesedve
létem ha létükből lecsíp.
A tornaszőnyegen hanyatt,
szétgördült X, hevertem,
körül kövér nők műanyag
trikókban, s lassan engem
belőlem száműzött a hang,
az áthallás – fülemben
zúgás zúgott, forrástalan
alapzaj, áztattam magam
moraj-fény nélkülemben.
A.-ban teherbe estem és
B.C.-ben elvetéltem,
D.-ben portás lettem, kevés
híján apáca É.-ben.
Helyzetbe hányból hányba léptem,
hányat elúsztatott
lehetne-létet az, mi éppen
mégis meglett így-úgy – csak én nem
voltam egészen ott.”

 

 

 

Egyezkedés

És ha ez most komoly, ha tényleg ez lesz,
 
amit a sűrülő
jelek, bár kétesen, előlegeznek,
 
egyértelmű idő?
Ha a lehetséges világra dől, ha
 
kimoccantva a kő
jelen, ezer fakó lábán alóla
 
félmúlt nyüzsög elő,
mi eddig fojtva lappangott, de hatni,
 
jelezni így se szűnt –
ha az áttételes pokol helyett mi
 
kapunk most egyszerűt?
Sopánkodtunk elég soká: időnkül
 
ezt kaptuk, léttelen
tengődni benne – és ha most fejünkre csőstül
 
tömör történelem
zuhog, ha a sűrű panasz-vetésre
 
most érik meg kaján
termés, mikor unalmam vakmerése
 
többé dehogy kíván
felpörgetett időt, veszélyt a kinti-benti
 
depresszió helyett?
Értéktelent ki fél kockára tenni?
 
De most, mikor veled,
tőled, neked – mikor orsóvá gombolyodva
 
ha tartasz s tartalak,
s ha tudnám, tartalak megint, és újra s újra,
 
bánnám is én, ha csak
ez jutna, ez a langyos fél-éber félig-élet,
 
kiegyeznék vele.
Engem ördög ha visz, hát visz, de téged –
 
téged féltelek.

 

 

 

Kilátás

Van függönyöm, behúzhatom,
ne lássam kinn a köd
falánk hadjáratát a domb,
a gyűrött föld fölött:
a kint kiolt, magába von,
a bent magamba köt.
Csapzott, testetlen nyáj, a zárt
terek felé tolong,
minden szilárdat és simát
puhán kétségbe von,
más-lét tukmálja rám magát,
gazdátlan tartalom.
Naponta gombolyítani
tovább ezt-azt kelek s
kezdődöm újra: tegnapi
teát, zacskós levest
kavarva. Újratölt, ami
üres és rendszeres.
De kinn egy más mozgás kisért,
kisértéssel teli,
tevés-vevésem hátterét
megadni színleli:
sürgő, tüzes derű, de tét,
kontextus nélküli.
Zacskó, törött cső, vörhenyes
kóró, biciklinyom,
zöldhályog tócsa: metszetek
a tél tárlóiban.
Minden ragyogva végleges,
kurzívval szedve: van.
Utalásszerű fény tapint
póznát, szeméthegyet;
a szürke égből tárgya-nincs
ujjongás permetez,
átjár utolsó ízemig,
de kötni nincs mihez.
Ragyogva egy izgága elv
nehézkes köznapon
áttűz. Még más nevén nevelt,
ma nem szólíthatom.
Ha elmarad, kétségbe ejt.
ha jön, kétségbe von.

 

 

 

Nárcisztikus szonett

„Ha nem szeretsz, majd…” Rázott a hideg
fél éjszaka. A délelőtt se jobb.
Iker-görcsöt – medencémbe egyet,
agyamba egyet – egyensúlyozok
föl és alá, de csak fölkevereg,
nem loccsan ki, míg elbotlok a bolt-
ig, és mohón mindent összeveszek,
ami gyerekkorom vigasza volt:
diót, mirelit-málnát, egyebet.
Hát így legyen? Becézzem magam és
istápoljam? Egy bőrben legyek én
gyerek-szülő, szerető-szeretett?
Megoldható talán. Fenyegetés?
S ha az, hatékony? „…kitalál a kín.”

 

 

 

A németalföldi terem

Zöldségek és hering egy asztalon, vagy
borospohár körül széthintve kártya.
Hideglelős, kék-zöld napnyugtakor nagy,
sejtelmes káposztákat visznek át a
patakon szekerek. Egy pincegádor
az ismerős, esővel vemhes villogásban.
Egy kar lámpást emel, az éjszakából
párkányt s repkényt a fény inogva hámoz.
A keret azzal, hogy kimetsz, a tárgyban
lappangó állítást a felszínig
szívja – egy állítást, mely káposzta és hering
és lámpa egyszersmind. Mintha azt mondaná: van,
azt mondja: volt. Oda-vissza hullámverése
fölött egy harmadik idő: az „itt-se-én-se”.

 

 

 

A másik elv

Ez a ragadozó – ez szeretet?
Az érzés minden másra vak dagálya,
amely mellékalakká degradálja,
morális nyűggé, a többieket?
Az egyet és csak egyet
látni mohó szemek szemforgatása:
az, hogy nem és nem én, valami más a
forrása, és hogy így nem tehetek
róla, meg úgy nem… És lehet
szag, érintés, zene – ki bármi váltja,
folyamatos és egyetlen a skála,
közös mindükben egy:
hogy nincs szabály, hogy mind kivételes,
s ha jön, hát jön, és se hűség, se hála –
a pusztán emberi elem nem állja
a versenyt, győz az épp-így-rendezett
anyag: kulcscsont, kezek,
körömház lét- és bonctani csodája,
legmélyem vakszeszély energiája
csak létezést szeret, nem érdemet.
S ha rászorít a lelkiismeret,
a lassú haldoklás csak bosszúvágy: a
lemondást annak a képébe vágja,
kinek látszólag kedvezett:
nézd, mi marad neked
belőlem, hogyha az utamba állsz, ha
ami a sejtjeimben mint a lámpa
süt, s napjaimban, elveszed.
Az öröm olyan robbanó terek
közé ránt föl, olyan súlyos sugárba,
hogy szétrepít a jóság és a hála,
és semmi bűnt nem érzek, nem hiszek,
de józanodva úgy fölémelyeg
minden gyanútlan kegyetlenség bennem,
hogy mint undok szokást, körömrágást rühellem,
mi nélkül el nem lehetek.

 

 

 

Fényes kudarc

Hogy ez a négy-öt év kiöblítette,
ami magát – egek, hány év alatt,
nyolc vagy kilenc? – a rostjainkba ette:
a helyzetet, ahogy – kádban halak –
tartósan fuldokolgattunk: ahogy te
gyötörtél, én hogyan árultalak
el, és viszont – úgy tűnik, lassan olvad
megint elő a múlt alól a múltabb,
a szeplőtlen fényű, kikezdhetetlen
kezdet, s akik tizennyolc évesen
éltük. A békabőr pulóveredben,
a TIT-ben, a „vetítettképesen”,
ahogy vártál, ahogy sietve szedtem
a sapkát („mennyi haj!”) egy szétesett
kontyról le, míg a nyugdíjas tanár a
figyelmet a francia gótikára
terelte. Mértani freskók alatt
(a szűzies absztrakt akkorra vedlett
„modern” presszó-dísszé, a hatvanas
évekre) gin, s (talán már) kóla mellett
mennyit ültünk… Április-esti nap
szította fel a kék városmakettet
lenn, míg mi fönn a bécsidombi padkán
tapasztaltuk beválni rendre Fritz Kahn
alpontjait. Később lopott delek,
mikor fogorvos vagy légógyakorlat
örvén együtt… A jólismert terep
nem várt veszélyei: kis híja robbant
egyszer egy olajkályha… Még gyerek
korunkban fölcsapott s végképp kilobbant
a köz-idő. Csak ez – de ez jutott
azért nekünk: privát hőskorszakok.
Mint Debrecen: az Óbester neon-
reklám pokolfény lüktető lilája
vitrinben kárhozó gyászszalagon,
kályhacsempén… Lopózkodtunk ki át a
fürdőszobán, sötét-fagy hajnalon
automata kávét ittunk a pálya-
udvar meleg füstjében. Majd a téren
minden reggeltől és hótól fehéren…
Igen, a tárgyaink: minden odébb-szét
(végül) költözködésünk újra friss
sajgást facsar belőlünk. Régi fénykép,
levél – majd minden könyvünk (könyvem?) is
datálható aszerint: mikor én még,
s amikor már nem: a Living Spanish,
a Zöld Henrik, az „annotált Aliz”:
minden tapadt ott némi korszak-íz.
Aztán – na igen, aztán… Szűnve köztünk
az áruló áramkör, hogy legyünk
most már csak őrei, mit megszereztünk
még élményképesebben, még együtt,
ehhez a hátralévő hosszúnak tűnt.
De most, hogy össze újabb éra dűlt,
s ennek törmelékeit ásom el,
a bolygatott talajszintből kikel
s tódul körém a még régebbi szint,
és összeáll, és visszaszáll a csontok
köré a hús, olyannak vet ki, mint
voltam, voltunk, bogozni a lebontott
folytonossághoz a jelent segít,
az űrön átível velünk, amint volt:
én téged és engem őrizve te,
egymás eleven emlékezete.

 

 

 

Jég

A horizontig jég: foltos jég, szürke-zöld jég.
Torlódó távlatok, álom-minőség,
holdbéli jég fehér taréjjal, vörhenyes
kínai tusrajz nád mögött, hegyek
borostás tömbjei a jég mögött,
az őszi kép a téli kép mögött,
mikor hadarta kéken magát még, s szűntelen
érvelt a part kövén a rövidlátó elem,
káprázott-elsötétült, tágult egyhelyben, egy
kövér, fürdőruhás nő még ott krémezkedett
a gyér gyepen, kihalt hinták, bódék között,
a majdnem-nyári fényben, helyén most ez a zöld-
szürke holdbéli jéglap, nem kecsegtet
birtokba vehetőséggel, a nyári testek
naptej-szaga, a nyári célképzet elvonul,
marad a szürke, vad táj, használhatatlanul
és felhívón. A parton ültünk, néztük veled,
a többes szám sugárzóbb és engedékenyebb
jelentést bolygatott föl a látványban. Kihűl
a lágyabb őszi lélek a téli kép mögül.
Borostás holdbeli hegyek és vörhenyes nád
és ólom ég között mégis milyen szabadság
beszél, hogy jöjjön (úgyis jön), aminek el kell,
voltál, voltunk, semmit nem veszthetek el.

 

 

 

Pasziánsz

Az új – a lapjai még síkosak,
a figurák egy-egy izlandi saga
hősei: korhű főkötő, sisak
a stilizált pompa mértanisága
helyett, s még nem szakadt-szürkén a sok
kevergetéstől-osztástól – hiába,
mintha jóval ritkábban jönne csak ki,
mint a koszlott öreg „honkongi” pakli.
Lehet, hogy a még szeplőtelen lapok
sorát vegytiszta véletlen kavarja
sorrendbe, minden alkalom nyitott,
valószinűség billen erre-arra,
pattan a semmiből új állapot,
s a régiek közül egyik sem anyja,
s egy múlttalan világ polgára volna
levél és négyszög és sötét lucerna,
vagy épp a szív? Nem így a régi: játszva
magát csinos renddé forogja ki,
beléevődve minden régi játszma,
szintúgy azok érzelmi tétjei,
ahogy elég pár évnyi ottlakás, s a
légteret szellemjárás pezsgeti:
estéről estére – holt szem – kisüt
a fény, függönyt fakít a régi düh.
A némileg agresszív rendezés
a szemtanúkat játékunkba vonja:
más a remény-, és más a csüggedés-
vihar megszállta tér minden atomja.
Párnányi téren „hús-vér” párna és
szellempárna osztoznak váltakozva,
míg egy nem is tudom, miféle többlet
játékszabályai kitermelődnek.

 

 

 

Megnyitó

Az „olaszos” teraszról, kóla mellett
figyeljük, fémesen a térzene
hogy áradoz, s hogy árny-aszpikba dermed
a városház-falak nappal-szine;
a sárga házak ellidércesednek,
mintha a tér surrogva vérzene
belőle ki, díszletté összelappad
gyógyszer- s levéltár, átáll téglalapnak,
s a Tűztorony köré, a „Hívja, várja…”
plakát látószögére ráhül a
„Der Tag geht” whisky-reklám szürreálja,
a híg arannyal liggatott lila,
míg a „Hazám, hazám”-on és a „Sárga
cserebogár”-on átcsobog, s halad
a „kőderekú őr”-ön át szelíd
ívben a műsor a „Víg özvegy”-ig…
Elsózza a tér táljában fokonként
a nyárias elem a helybelit:
dirndlis osztrák nőket és rózsaszín-kék
ősz-gyermeteg matrónákat vegyít
közé. De mi ott hordjuk mind a cimkét
gesztusainkban-arcunkon, hogy itt
„ezen a tájon” rongált, ami rongált
rajtunk, s hogy már korán a kínos almát
rágtuk, s mint tarka lelki baj, virágba
egy-ugyanazon külső állapot
szökött kiben-kiben, s most már hiába,
hogy lompos-engedékennyé kopott,
s egy s mást, mit nemrég tiltott, ő kinál ma
tálcán – a rettegésünk hordjuk ott,
mélyléleknek, ahol száz éve tán a
szexneurózisát jobb bécsi dáma.
„Ezen a tájon” én – no és ha itt?
Egy értékszürkületből ködlenek föl
a múltak és szines értékeik,
de mintha esti falból napmeleg, dől
a sürgetés, hogy valamit, de mit
kezdjek velük, ne hűlő készletekből
alkalmilag orozzak. Itt dobog,
mint élő test a térben, s indokot
kínál a „volt” a „van”-ra. Nyári gaz
perzselt hullámai ússzák remegve
a buszmegállót. Parkolón piac
süt át, tejbolt az ÁPISZ-on. A gyepre
lombos sötét tódul a téren: az
orgonabokrok. Minden mintha esne
történésekre szét – minden szilárd
falon folyékony lét világít át,
névszón ige. Lezajlott működés
zsibong üveg jelen alatt: a voltak,
ahogy nőttek, szövődtek-szőttek, és
amit mintegy mellesleg összehordtak,
ez az egész – ami hordozza még
nyomokban a formát, amit kiforrtak
lassan, de a gyors, tervszerű aszályt
nem élte túl, a kort, s úgy csúszik át
egy másik, végleg megkötött időbe,
mint a fejetlen Juno és Zeusz,
a római tisztek villanyfény-sütötte
síremléke lenn a Fabriczius-
ház kőtárában, s pár szinttel fölötte
egy-egy kéményseprő vagy optikus
ős feketülő portréja. Lazul
folyvást a folytonosság, és az új
nem életképes. Itt még csurran-cseppen
a múlt – mi lesz, ha nem lesz ennyi sem?
Ha mind horpadtabban-kisértetebben
járunk-kelünk a csökkenő szinen,
mely már egy kéményseprőegyletet sem,
egy utcabált vagy -táblát sem terem,
városmakett az élő ég alatt?
Ahogy a fáradt vendégtársulat
cilinderes fináléban pezseg fel
még egy utolsót, s a reflektorok
kimarta tér arannyal és ezüsttel
s keringőző bokákkal hánytorog,
gyűrődöm elfelé a többi testtel,
mellékutcákba elbomló sorok
közt, s hűlt helyünkön medrét megtalálja
az éjszaka hézagtalan lilája.

 

 

 

[ Digitális Irodalmi Akadémia ]