A Nyugat új oltványai
A modernség klasszicizálása*
|
Csöngei emlék |
Nincs olyan éles szem, mely „könnyezni” lásson, legalábbis látványa központi motívumául, egy fanyársat: ezt a megfigyelést belső tekintet rögzítette ennyire antropomorfnak – ezért is „keserűn”. Michel Butor írja Caravaggiónak szőlőfürtökkel, barackkal, fügével s indázó levelekkel rakott Gyümölcskosár című csendéletéről, hogy az egyik műtörténész szinte tökéletes élethűségéért, a másik a természetnek sokkal beszédesebben „átlényegített” valóságképéért méltatja*. Takáts Gyula életképei, alakrajzai és megfigyelései szinte kezdettől fogva az érzékelt tárgy vagy esemény dologi létét olyan részleteket átható pillantással elevenítik meg, hogy többet mondanak önmaguknál: egy új dimenziónak a leírásnál ékesszólóbb jelentését sugallják. Már fiatalkori verseinek költői észrevételeit párját ritkító vizualitása ihleti:
Röpke hét |
A természet legvalósághűbb kivágásán sem vehető ki egy nyúl „eres füle”: az érzékelés öröme nagyítja ki itt, és ez a gesztus himnikus boldogságot sejtet. Első kötetéről (Kút, 1935) írva Radnóti ráeszmélt: „a folyton jelenlevő és figyelő költői intellektus legtöbbször pompásan keveredik az elsődleges élménnyel”*. Csakugyan nemcsak a Kút, hanem a Kakukk a dombon (1937), a Május (1939), a Családfa helyett (1940), sőt a Hold és hárs (1945) költője is olyan érzékeny szenzualista, akinek érzékletes természetfestése szakadatlan áramlás a világon, amelyre időnként rá is kérdez, márpedig a görögök óta tudjuk, a csodálkozás és kérdés minden bölcselkedés kezdete.
Eleinte még verscímei is hagyományos műfajt jelölnek: zsánerrajzot (Zselici kanász, Finn tanyán), életképet (Disznóölés, Két cigány halászról), idilli beszélyt(A hajnal és a bivalyos) vagy éppen ódai szituációt (Egy völgyhöz), és ahogy az átlelkesített természet s embereinek-állatainak fölvillanó sorsa rendre elvonul előttünk, mintha személyes arculatú világrendet bontakoztatna ki. – Nyúlj hozzánk, ember, régen itt vagyunk! / Csillámlik talpunk, hullámzik hajunk. / Odunk falából szöktessél elő, / ha titkunk égi pillanata jő! – / Súgott az udvar, kancsó és az ág, / sóhajtozott a formás kis világ – olvassuk a Rejtett ország-ban. De már Várkonyi Nándor óvott attól, hogy Takátsot panteistának tartsuk. Valóban, az igazi panteista olyan, mint Komjáthy Jenő; hangja modulálatlanul árad, és koloritja egynemű, változatlan – ezzel szemben Takáts lírája sokszínű, mozgalmas, világképében idill és rapszódia váltakozik, olykor egymásba olvad. Még inkább leszűkítené a puszta szenzualizmusba sorolása, mert ugyan igaz, nehezen találhatnánk ilyen, már-már természettudományos pontossággal láttató-tapintató s magát a természet árnyalatait is ennyire odaadóan átélni és kifejezni is tudó költőt, mint ő, de már háború előtti verseiben mind megjelenítő leírásaiból, mind a harmonikus ráfeledkezésből a világban megélt vagy oda kivetített dráma pattan ki, s a fölidézett jelenés „élethűségét” a jelentés látomásos kimondása váltja föl: Már értem lassacskán az éveket, / úgy vesznek körül, mint a gyászkeret, / és a lugasnak mélyén látom őt, / az évszakokat forgató időt (Néma délután). „A présház zsongó csendjébe beledobban a túlérett gyümölcs halott puffanása s a kaptár döngése, amelyben forradalom készül, a királynő násza és a herék lemészárolása” – így sorolja föl Várkonyi néhány versbeli jelenet erejéig Takáts verseinek mögöttes összefüggéseit, melyeket „halk drámának” meg „az élet törvényének” tekint*.
Takáts Gyula háború előtti verseiről azt mondhatnánk, kétszólamúak: szól a táj, és felel rá a szemlélő, az ember. A láthatatlant is kinyilvánító expressziói, máskor megelevenítései eggyé olvasztják ezt a kétszólamúságot: A száraz fű tücskök tanyája régen. / Kicsiny vermekben bújnak el. / S a földet súrló esti szélben halkan / barlangjuk szája énekel (Erdőirtás után). De látvány és magyarázat kétszólamúsága gyakori még. Ám a biológiai éréssel s az elme mind erősebb eszméletével együtt, s ezt a fontos szempontot a kritika általában hajlamos elhanyagolni, Takáts elérkezik az önszemlélethez, majd költészettanának tudatos építéséhez: mintha felemásnak, manicheistának ítélné verskompozícióit, új utakat keres. Erről tanúskodik 1947-ben megjelent kötete, a Se ég, se föld, tehát a víz motívumának őselemi rangú fölmagasztalása – ahogy Laczkó András írja: „A vízen a határtalan titkok kapuja előtti remegés járta át.”* A Vízen vagy Egy kikötésre használt fűzfánál a víz motívumát költészetén (és tudatán) belüli lappangó helyzetéből verse nyílt színén avatja tematikai hősévé. Ugyanakkor Takáts lírájában nemcsak a víz, hanem a másik „se ég se föld” őselem, a fény is szerephez jut (Ki rakja?, Hajnal felé), hogy egy nem sokkal későbbi kötete címadó mesterműve – más versbeli megjelenéseivel egy csapatban –, a festő ecsetére érdemes Mézöntő a varázslatos tapasztalástól a nyitott szemű álmodás fizikán túli képsorainak mámorába csapjon át: Az öblök férges, nagy sajtárjai / az égi musttól kezdtek forrani / s midőn csordult a sok edény, / hajót hozott egy csónakos legény. / A szőlős táj; mint tág, lépes keret / fölitta mind a mézöntő eget…
„Túlmutat önmagán, túl az időbeli-térbeli koordinátákon, tulajdonképpen egy ember és a természet közt játszódó misztérium beszédes színpadára” – írja találóan a költeményről Fodor András*. De mind a víz, mind a fény végtelen: történéseik, így épp a Mézöntő-é, mint egymáson „átúsztatott” látományok jelennek meg, s föloldódik bennük, bármily remeklésig is jusson dalnokuk, az a kérdező elme, filozofikus nyugtalanság, aki lelke mélyén maga a költő. Nagy Péter is „józan részegséget” említ, mert révülete, úgymond, kérdések izgalmát rejti*.
Ám a fény és a víz mágiájának hatásával egy időben kialakul Takáts boldog jelenés-e, hiszen a modern magyar líra hasonlíthatatlan szépségű, igazi költői meglepetésekkel gazdag darabjai közé tartozó Fakutyán, fényben, az Angyali követ, sőt Az Égi Tigris az érzékelő ember és a csillapíthatatlan rákérdezés addig még föloldatlan kettősségének magasabb szemléleti kísérlete. Ezekben az elragadtatást zengő jelenésversekben megelevenednek hangok és színek, a fizikai-vegyi folyamatok átemberiesednek, s az önmagukban is különös emberi alakok a tenyésző élet meg a természetes állati lét színesen derűs jegyeit hordozzák. A sejtelem testbe költözik, a jelenségen pedig átdereng másik tartománybeli jelentése: ez a boldog jelenés verskompozíciójának fő jellemzője.
Az ötvenes évek elején az ő irodalmi sorsa is megnehezül, és családi emlékképekben (Lénye sugárzott) meg a szerelemben (Halászgató Ámor) keres vigasztaló témát. De aki érett költő tekintetével látott már a moslékban is színeket, lángot, s a látvány-t a szivárvány-nyal rímeltette, ahogy 1948-as Ars poeticá-ja tanúsítja, nem érhette be sem anekdotikus történettel, sem ellentmondásmentes idillel. Az elemek honvágya egyelőre csak az egymáson áttűnő természeti képekben tör látványának felszínére és porzott lent az ázott páfrány / mint gyémántszárnyú ág, írja például a Tavaszi vihar-ban, nehogy a nyers való gledicsiájá-ba ütközzék, ahogy nem sokkal később a korlátozó szempontokra utal (Theoxenia).
Költői énjét igazi boldog jelenés szabadítja ki. Mert a dolgok és a tárgyak szinte megnyilatkozásnak festi ezt az alapjában természeti élményt. Mikor a némaságba zártak – indítja életrajzi utalással a verset, s egy napkeltét idéz föl, melynek nádor vesszős ligetében / hosszúlábú, fényes madarak […] taposták az éjszínű sarat. Ahogy elbeszéli (zokogva, / nyolc évet oldva föl a lantba, / dalolni kezdtem…), ihletének forrása ekkor megvilágosodott, mert a dolgok és a tárgyak / átadnak mindent a világnak – fogalmazza meg filozofikus meggyőződését. Így egyszerre mutat a létet a természet életével azonosító világképére s orphikus színezetű megjelenésmódjára.
Művészete csakugyan a hatvanas évektől tágul ki megejtő, összevéthetetlen hangú költészettanná. A boldog jelenés bármennyire is megragadó látomásában a tündériesült alakok és regébe hajló események a köznapi érzékletek átsugárzott, mégis egyrészt a tárgyi világból, másrészt az ihletett szemléletből származó kettős eredetére rávallottak. Olyan versekben, mint a Tömött, vad rend, Merítőháló, Válasz egy diófának a még teljesnek és zavartalannak ébren álmodott természetet mint egyetlen, fenséges személyiség más-más megnyilatkozását kottázza le. Állatok, növények, elemi erők testvériesülnek, egymás szerepét mint lappangó életlehetőséget átveszik. Egyezményes fogalmaink szerint e versek „talányosak”, de ahogy a költővel élménye eggyé válik, a teljes része már: A látványon túl szivünkkel / indul a mindenségbe. Ez a „mindenségbe induló sziv” a tenyészet összkarában mint fölhangolt hangszer van jelen; a dikció egyszerre merész képzetfűzésű és szabadon ömlő, sőt – zenei műszóval – „fölgerjedt” ének, és a költő korábban kettétagolt tudatának igazi jellegét ditirambikus versmagatartása nyilvánítja ki:
Világ, veled |
Ám a tenyészet himnuszra méltó megéledésének feltétele az ember, a mi költőnk. Mert fészkük én vagyok – mondja is a természet boldog körforgását jelképező madarak szárnyas életének körkörös rendjéről (Altatva és ámítva). Legtöbbször nem is „reszket”, hanem ujjong. Takáts költői lényének igazi otthona a nyár, a prométheuszi tűz ideje, amikor a lángoló elem szózatának már minden csak Izzó kalitkák. Megvallja: Ha jön a hó, nyugodt leszek – és hozzáfűzi: Állok, mint pont, e szép lesen, / vonalzó szélin, boldogan (Ezért kedvelem). De ez a megszűnt lét öröme, melyből hiányzik a ditirambus kánikulájának önmegvalósító kifejezése, a természet valódi lényegére sugárzó animizmus heve. Ebben a mindennapok ünnepébe emelt világban, ahol a ludak – csőrük égbe mártva – / álltak, mint behavazott hárfa, fönn sem akadunk, ha kristálytiszta madarak csodálják, hogy szállt és szállt a szilvafa… (És ledobta horgonyát). Az alakváltoztató hatalmú természet jelképét vagy önszemléletét képviselik balladái, melyek hajdan volt valóságos lényeket az örök tenyészet erejévé avatnak (Spanyolozott tükrös balladája, Hegyi legenda).
Görögországi utazása a tűz otthonába vezeti Takátsot, költészetét a hazatalálásnak s önmagával azonosításnak élménye továbbárnyalja és elmélyíti. Ez az élményforma a ditirambikus elragadtatásból a rapszódia zaklatottabb egébe vonja. Egyik kritikusa „belső vitát” észlelt háború előtti lírájában is*, de nem önmagával pörlekedés volt az sem, hanem a drámai alkat már említett „kétszólamúsága”. Görög tárgyú verseiben, de azóta is általában a parázson hánykolódó vallomásának ez a mondatértékű szavakkal, a befejezetlen kijelentés szenvedélyesen csonkolt kiáltásaival zsivajgó belső beszéde a prométheuszi világ hű átvetítése a rapszódia lélekzajlásába. A part… De mielőtt a lábod… / Előbb a valóság… Circe nincs!… / S csak Neki adott tanácsot… / Neki, ha volt!… Nekünk?… (Knósszosz romjain). Ez a versbeszéd Takáts Gyula lírájának filozofikus üzenete. Mert szemében a költészet vagy a lehetőségeit valóra váltott természeti világunk kijelentéseinek örök áradata, vagy erre a kimeríthetetlen szerepre ocsúdó ember híradása róla, a lángban álló lélek rapszódiája.
A modern költészet egyik útja, a kalandé a dús és mindenüttvaló élet sűrűjébe vagy a képzelet, a képi látás birodalmába vezet, ahogy Apollinaire, illetve Dylan Thomas példája mutatja. A másik úton a költő önmagában eszmél egy világra, és a tudásvágy bonckésével szinte a nagy kutatók módjára vizsgálja az emberi sors feltételeit személyes sorsában: e századi klasszikusaink közül így fogta föl a költészetet Szabó Lőrinc is.
Csorba Győző egész pályáján ezt az utóbbi típust testesítette meg egyre elmélyültebben, egyre letisztultabban és fokozódó bölcseleti tűnődéssel. Fiatalkori, érett lírájától kezdve tárgya a költői én vagy az enyém-mel átlelkesített világ. Amikor irodalmi ízlés és divat egyaránt képekben tobzódó vizionálásra csábított, stílusát már akkor a puritán lényeglátás jellemezte. Az életrajzi és személyes környezet sohasem hiányzott lírájából, de a természeti naturalizmus gyönyörködő festőisége mindig távol állt tőle, jóllehet versesköteteiben újra meg újra megjelenítette mindennapi életének színhelyét, ahogy erre több kritikusa utalt, a kertet. Ám a tenyészetnek ez a teljes értékű kisvilága átitatódott a belső élet színeivel, és kitüntetett helynek bizonyult, ahol a vegetáció beszélgető társ, élete az emberi létviszonyok tüköre. A költő maga vallotta, hogy messze a hamis hangokkal csikorgó eseményektől, a csöndben, és van-e ösztönzőbb csönd a kezessé tett természetnél, a meztelen lélek könnyebben szembesül a végső kérdésekkel.*
A Görbül az idő (1985) jelképes címe előre jelzi, hogy az alkotó az emberi lét törékenyebb szakaszába ért, és sorsának mélyebb tárnáiba szállt alá. A kötet vezérmotívuma csakugyan az öregedés. De ez nem puszta költői témát jelent Csorbának, hanem magatartásformáinak, beszédhelyzetének, dikciójának fanyarul bensőséges árnyalását, s mivel az élet, a saját élete komorabb jegyeit is a független lelkekre jellemző szabad, olykor ironikus kritikával tekinti, a költői kifejezés útján a sors számba alig vett esélyeiről hoz fölfedezéssel fölérő híreket.
A „határsávba ért” ember (Közhírré) magatartása elsősorban a számvetésé, minthogy azonban önmagát szólogatja, korholja, noszogatja, egyszerre kendőzetlenül lírai szív és a lelki élet meg a lét törvényeit fürkésző elme. Mind zavartabban kapkodok, / hogy több nyomom maradjon – írja kegyetlenül önelemző szenvedéllyel költői önmagáról, aki ebben az összefüggésben az emberiség java törekvéseinek kísérleti alanya, és a vers záróakkordja már a megragadott lírai szituáció célképzetét összegezi: S reggelre úgy indulhatok, / mint aki biztosabbra / rajzolt egy szétmázolt lapot, / hogy az időnek adja (Virrasztó). Milyen találó, Csorba ars poeticájára jellemző az emberi sors vagy még inkább: esély szinonimájául használt lap jelzője, a szétmázolt, ahogy a költő a tevékenység előtti tapasztalatot víziója föltáró fényével mérheti.
Az igazság pillanata, utalhatnánk a spanyolok ismert jeligéjére, amikor a legújabb Csorba-versek ihletére, eredetére gondolunk. Így világosodnak meg a lelki történések, így válik beszédessé például a gyermeki képzelgés édenének értelme (A gyermek álmai), a férfikor delelőjén túl a családias hangú istenkeresés, mely a határain kopogtató ember tudatában előbb-utóbb megjelenik, miként ezt a nagy elődök, Ady, József Attila rokon tárgyú és hasonló hangütésű költeményei is szemléltették volt: Hogyha ezerszer öregebb is, / én se vagyok gyerek, / tárgyalhatnánk egymással végre úgy, / mint felnőtt emberek – hirdeti Csorba Istenről, öregedőben, a végső gondok szomszédjaként meghitt, ősi közvetlenséggel.
A benyomásoknál érettebb, intellektuális és pszichés élmények megragadásának megvan az előzménye Csorba Győző lírájában (Jön az angyal, Változás, Testi háború stb.), mindamellett az új kötetben főként az ősköltői ráeszmélés, az a kristályos egyszerűség tűnik föl, mely a dolgok, jelenségek kimondásának élményében megjelenítő realizmussal társulva a költői szemlélet további érlelődéséről tanúskodik. A mai költészettudomány a lírai szituációnak ilyen hasonlóképpen egyetemes érvényű tanúságtételeit nevezi költői mítosznak. Csorba Győzőnek ebbe a verstípusba tartozó remekeit azonban most azért sem illetnénk ezzel a műszóval, mert a létnek e személyes megrendüléseit ismételten is groteszk vagy éppen önironikus felhangokkal kíséri, s ez a változó és változatos esztétikai moduláció hangját olyan tremoló-val hatja át, mely az alanyi jelenlét hitele a versben. A tremoló még a kötetkompozíció hangszerelésében is érvényesül. A drámai eszmélkedés belső beszédeit időnkint röpke verses közjáték oldja föl, s ezek a lírai sóhajok a lényeglátásnak gondolat és érzés aktjai ugyan, mégsem kevésbé megrázóak, mint a tágabb lélegzetű versszervezetek:
Óhaj |
A tiszta rajzú, belső jelenések művészete a tárgyi világot is magához juháztatja – olykor az életrajzi visszarévedés egy-egy ékesszóló motívumául, mint amilyen a cégtáblák tragikomikus üzenetének visszhangja a gyermeki lélekben (Danse macabre), olykor az eredendő költői állapot, a kérdezés helyzetében, amikor az otthoni téka könyveit vallatva, maga a néma párbeszéd emelkedik a társas élet, a teljesebb sors rangjára, hogy aztán a reflexió ellentétébe csapjon át, s e halott könyv-sokadalom kontrasztjául a költő akár a legkicsinyebb organizmusban leljen értéket: ha lapoz benne s ha megáll / mert csöppke bogarat talál / – bár mákszemnél is kicsinyebb – / boldog borzongás lepi meg / s úgy nézi már a szöveget / mint elcsúfított terepet… (Könyveim). Ismét más esetben a latintudás viszontagságainak elégiája idézi meg „minden hús” útját (A latin nyelvtan).
Az emberarcú természet a beszédes tárgyakhoz hasonlóan idomul gazdájához. Abszolút monarchiám – nevezi meg a kert jelképébe keretezett egyszersmind oda kivetített emberi esélyeket a költő, akinek e mágikus helyhez kötött természetlírája láttatóbb számos részletezőn élethű leírásnál. Alkotói gesztusának önjellemzéséül írja: a kertből vers lett, s mig a vers él / e kert erősebb lesz a kertnél, és ez a jelige éppúgy szeráfi tündöklésű, himnikus panteizmus beharangozása (Vers lett), mint a törvény masinájá-nak logikai, noha végig érzékletes analízise (Megint tavasz). De a lélektani realizmus erejének bizonyságául, amióta tájfestés a természetlíra, a legnehezebb változat: a negatív életkép műfajában is kifejezi Csorba a belső élmény határozottan közvonalazott tárgyi mását (Tévedés, Kertem stb.).
Költészettanának egyik állandó jellemzője a folytatólagos önmegismerés. Ez a folyamatos alkotói gesztus nemcsak az én takartabb rétegeibe hatol mind mélyebben, hanem, bármennyire paradoxnak is tűnjék, az enyém-ek körét külterjesen is bővíti. A dologi tárgyak meg a jelképes természet antropomorfiájának tágabb atyafiságát keresve a szatíra műfajához is oda-odafordul (Portréfilm, Ars poeticák a XX. századból). De költői tiszteletadásaiban, „hommage”-aiban szívesen él a kettős arcképfestés művészi fortélyával is. Jónás-álcájú Babits-verse egyaránt idézi a prófétai lelkiismeret-vizsgálat ismert parafrázisát, és tesz személyes vallomást többek közt az eleve elrendelés-ről, melynek tana modelljétől távol áll, mint ahogy Csorba rokonszenvre hangoló jelszava, és nem másé az örülni az örülhetőnek hirdetése (Babits-apokrif a „Jónás könyve” utánról). Ugyanígy leljük föl más, különben jellemző erejű és igazmondó portrékban, Illyésében, Várkonyi Nándoréban, Weöresében és egyéb tiszteletadásokban Csorba Győző közvetett és közvetlen föltárulkozását. A Kereszturynak ajánlott sorok képi jelentése így mondja ki egyszerre Csorba egyéni természetközelségét, a tenyészet szókincsében az erkölcsi kötelesség textusát, mint ahogy az üdvözlő költemények ciklusának igen találó címe „Hűség”.
A költő családi lírája ugyancsak a kettős arcképek galériája. Ebben a témakörben Csorba a belső beszédnek új távlatokat nyit. Ahogy övéiről szól, s a szó ezúttal kettős értelemben is kifejező, saját életének derűs, elégikus vagy tragikus vetületeit is kinagyítja. Ezek a zsánerképek önarcképek is, a fiktív párbeszéd alatt nemegyszer önmegszólító számadás zajlik (A halott hozzátartozóihoz). Ez a szigorú önfelmérés szab határt érzelmeinek, és lesz gyermekeihez, unokáihoz intézett költői igéje az önelemzés tükrében énjének bensőséges, de éles kontúrú képe, az ellágyulás árnyalata nélkül (Ötösfogatom).
Köröttünk e világ elvékonyul / S átlátszik rajta mindinkább a túl – írja a költő a hétköznapokon átderengő irracionális borzongásokra utalva, de ez a túl gyakran az életrajzi, sőt a költői önszemlélet magaspontját is jelenti. Az eseteken, élményeken, összefüggéseken túli látás és láttatás a költői magatartás madártávlata, ahogyan nem egy tapasztalat látszatának, sok jelenség ellentétének képébe, sőt ellentéteinek kavalkádjába fordul. „Valami nem” – írhatja joggal e versek füzérének címéül Csorba, aki van annyira tudatos alkotó, mint amennyire a lírai vallomás hagyományának híve. „Sokszor a múlt és a jelen, a jelen és a jövő egymásra vetüléséből épül föl a versszerkezet” – így jellemezte e költeménytípus pár évvel korábbi előképét Tüskés Tibor.* Idő- és térbeli lehetőségek ellentétbe átcsapásának immár éppúgy színhelye a tudat, mint a lírai énnek elérhető létezés, még ha a legenda fokán is, mint jelesül a feltámadás „élményét” az érzékelés szimfóniájaként lekottázó, elragadtatott Húsvét himnuszában. Ami ezekben a Csorba-versekben „valami nem”, az egyszersmind mélybe világító igen, netán többszólamú igenek. Mert az élők meg szorozva élnek (Talán talán), s a megsokszorozott életet csontjaiban hordó lírikus ezt a színét és fonákját tudatosító, szimultán élményt művészi teremtésmódjára is átvetíti. A laza asszociációk lüktető fogalmi ritmusával, a gazdag lét feleselő pólusait, fő- és mellékágakat egymáshoz rendelő, fölcserélő mondatáramlásával, kompozíciójával sugallja, ami szemléletének lényege: a naponta százszor és naponta százat nemző tapasztalat fölismerését (Naponta százat), a törvények működését személy fölötti képletük igazára vezérlő bölcsességgel együtt (Ok és okozat), vagy éppen, s ez a művészi fantázia röntgenező erejére vall, a láthatatlan, a mögöttes erő a pillanat „kísérteté”-nek megjelenítése (Kísértetté). Csorba Győző nyelve ezekben a versekben is „a hígságtól, a szöveg üresjárataitól, a pongyolaságtól” irtózó írástudóé, aki, mint összegyűjtött verseinek utószavában kijelentette, minden szavával „birtokba vesz”,* mégis egymáson át villódzó képzetei a lét gazdagságát sugározzák.
Értelem és érzelem egyensúlyának keresése belső dráma jegyeivel teszi változatossá dikcióját. Csorbától korábban sem volt idegen a kihagyásos mondatfűzés, de a drámaiság jelei közül a paralelizmus, a nominális mondat, a szóismétlés éppúgy megfigyelhető versépítésében, mint a különböző íráskonvenciók sokféle expresszivitása, így a kérdő- és fölkiáltójelek, záró- és gondolatjelek, hármas pontok nemegyszer többszörösen visszhangzó dialógusa: bizonyosság? – bizonyosságok! / testemmel pusztuló világok: // a színek formák a szememmel / az ízek nyelvemmel inyemmel // a hangok… ám minek soroljam: (Szerepek). A „látható nyelv” e kifejezéseit az ellentét feszültségével telíti, hogy Csorba Győző versbeszéde egyébként általában központozatlan, folyamatos. Az íráskép folyamatossága az emlékezést, közlést, képzelgést, elmélkedést vegyítő modern tudat tükréül közvetíti a képzetrajzást, ami önmagában sincs drámaiság híján, ezért a váratlanul megjelölő írásjelek az expresszió villámfényeiként hatnak. Meglehet, Csorba verseit régebben is színezte, erősítette a „látható nyelv” egyik-másik eleme, de sosem ennyire bőségesen, ezért stílusa most a belső beszéd közvetlen pulzálását, érzelmi rezgéseket, gondolati felhangokat szintén visszaadja, így aztán olvasója a személyiség felhám alatti életéről is képet kap.
Mindez korántsem jelenti, hogy a Görbül az idő poéziséből számon kívül marad a képi vizualitás csillagszóró öröme. Ledőlők egy-egy terebélyes emlék-fa tövéhez – így eleveníti föl a múlt enyhet adó pillanatait (Weöres Sándorhoz), de a valóság gyönyörére, még ha zord és tragikus is, nem kevésbé fogékony: a tv-antennák keresztjei, / mint agyag-szobor-vázák, amiket / egy szobrász ott felejtett (Tél, ablakból). Csakhogy Csorba Győző a képhez nem erőművészként nyúl, hanem kilátónak tekinti, s ez végső soron klasszikus ízlés bizonysága. Eszménye a fölcserélhetetlen kifejezés és az összetettségébén is kristályos szerkezet. Egy igaz művészet csúcsán szélső értékeket kapcsol össze, amikor áttetszően tiszta nyelven, de a poétikai eszközöknek a színes világra valló, sokhúrú gazdagságával ad számot az emberi sorsról.