Schaár Erzsébet kiállításmegnyitója
Esztendeje lehet, hogy letettem a nagyesküt: nem nyitok meg több kiállítást, mivel a művek vagy önmagukért beszélnek vagy sehogy. Schaár Erzsébet esetében mégis meg kell szegnem eskümet. Hogy miért? Mivel úgy érzem – s bizonyára ő az első, aki ezért megbocsát –, hogy művei valahol a mélyben egybevágnak saját művészi-emberi igyekezetemmel. Formai megoldásként épp ezért egy szokatlan stáció járást választottam. Nem a képek és versek tematika szerinti, hanem témán-túli tisztelgéseképpen, egy-egy műve előtt elmondanám egy-egy újabb versemet, s befejezésül azt, amit neki ajánlottam. Hát megkezdem ezt a szokatlan, rendhagyó tiszteletadást.
ÖNARKÉP 1974
| Ingem, akár egy tömeggyilkosé |
| De a fejem, akár egy kisfiúé |
|
KÓRKÉP ÉS HATTYUDAL
| Egy fehér kar a hófehér tükörről, |
| egy vézna szép kar kitartó erővel, |
| hideg spongyával a hideg üvegről |
| öröktől fogva próbál valakit, |
| valakit vagy valamit eltüntetni. |
|
TEREK
| A pokol térélmény. A mennyország is. |
| Kétféle tér. A mennyország szabad. |
| mint egy alagsori szobába, |
| föntről lefele látunk, mintha |
| egy lépcsőházból kukucskálnánk lefele |
| egy akarattal nyitva hagyott (felejtett?) |
| alagsori szobának ajtaján át. |
| Ott az történik, ami épp nekem |
| kibírhatatlan. Talán nem egyéb, |
| kibontanak egy rongyosládát, |
| lemérik hány kiló egy hattyú, |
| vagy ezerszeres ismétlésben |
| olyasmiről beszélnek azzal |
| az egyetlen lénnyel, kit szeretek, |
| miről se írni, se beszélni nem lehet, nem szabad. |
|
EGY FÉNYKÉP HÁTLAPJÁRA
| Görbülten megyek, bizonytalanúl. |
| A másik kéz mindössze három éves. |
| Egy nyolcvan éves kéz, s egy három éves. |
| Fogjuk egymást. Erősen fogjuk egymást. |
|
HOMMAGE À PAUL VERLAINE
| a hold. Halálos csönd a magja.” |
| a hamunémát nagyon lassan |
| fölmutatja. Igenis, fölmutatja. |
|
| A zongoránál Mozart, hátradőlve. |
| Csend, csend, csend, csend, |
| egy füszálon lefut egy könnycsepp, |
| nem harmatcsepp, egy könnycsepp. |
|
|
KETTŐ
| Két fehér súly figyeli egymást, |
| két gipszből öntött férfifej, |
| két hófehér és vaksötét súly. |
|
|
ÖRÖKLÉT
| A fésű meghalt a hajadban, |
| Kiveszem a fésűt kezedből. |
| Mindennek vége. Karonfogva ülünk. |
|
KERINGŐ
| A zongorát befutja a borostyán, |
| szétmállasztja a naplemente. |
|
| És mégis, mégis szakadatlanúl |
| szemközt a leáldozó nappal |
| mindaz mi elmúlt, halhatatlan. |
|
|
POSZTHUMUSZ PASSIÓ
| Végezetűl mindenkit csak zavartál. |
| Elnehezűlt bakkancsod ütemes, |
| szöges zaja, mindig éjfél körül, |
| hogy hazatértél, ez a bosszuság, |
| utóljára csak ez maradt belőled. |
|
| menetel, menetel a levegőben. |
|
|
AUSCHWITZ
|
Schaár Erzsébetnek
| Négy-öt esztendős lehetek, |
| s az én koromban a világ, |
| vagy – ha úgy tetszik – a valóság, |
| egyszóval mindaz, ami van, |
| két esztendő vagy nyolcvan év, |
| mázsás cipő, több tonnás kiskabát, |
| és főként, ami hátra van még, |
|
Most pedig hadd mondjam ki azt a furcsa mondatot, ami Shakespeare-hősök, a végső hírnök aktanyelvezetű s mégis oly emelkedett stílusára emlékeztet minden hasonlóan kivételes pillanatban. Az ilyesféle mondat a tragédia végét jelenti ugyan a színpadon, de a nézőkben a történés kezdetét.
Schaár Erzsébet kiállítását testvéri szeretettel és megrendült hódolattal megnyitom.
(Elhangzott: 1974. június 23.)
Jegyzet
|