A Tragédiáról – BécsbőlA legszuverénebb remekműnek is szüksége van az olvasó egyfajta hozzájárulására, hogy valóban életre keljen. Madách műve azon esendő művek közé tartozik, mely végtelenül gyengéd figyelmet és megértést, csaknem elnéző szeretetet követel a maga számára. Törékeny remekmű, hajszálon múlik, hogy az – de épp ez a legfőbb szépsége, legigazibb sajátja. A drámairodalomnak talán nincs még egy hozzá hasonló művészi gyanútlansággal megírt alkotása. De ami megértésre és magyarázatra szorul benne, az segíti diadalra is. Az ember tragédiája ezzel a sajátosságával nemcsak az irodalomban áll valószínűleg egyedül, hanem magának költőjének is lényegében egyetlen műve. Madách minden egyéb, megelőző írása mélyen alatta marad a Tragédiá-nak. Egy minden vagy szinte minden költői eszközt nélkülöző lélek „remekel” benne – ez a nyers igazság. Ezért érezhetjük – bár műnek is sikeres – elsőrendű erkölcsi tettnek, ezért válhatott kereken száz éve már egy nehéz sorsú kis nép nem is annyira művészi, mint inkább morális ereklyéjévé. Ilyen értelemben a Tragédia szerzőjére is áll Simone Weil gyönyörű mondata: „Hosszú-hosszú gyötrődés után egyszeriben és mindenkorra megszületett bennem a bizonyosság, hogy bárki halandó, még ha természetes adottsága a semmivel lenne is egyenlő, eljuthat a lángelmék számára fönntartott királyságba, föltéve, hogy szomjúhozza az igazságot és nem szűnik meg figyelme teljes odaadásával törekedni rá.” Közelebbről: az ember tragikus történelmének drámai ábrázolására csak egy tökéletesen gyanútlan kamaszszellem vállalkozhatott, s e kamaszos vállalkozást csak egy sokat szenvedett, kivételesen egyenes lélek, s egy nehéz történelmi szituáció irgalmas kegyelme segített megvalósítani. A kamaszos vakmerésből végezetül így lett prófécia, s a léleknek a művészetben rendszerint használhatatlan férfiassága egyedül így válhatott alkalmassá egy olyan költői nyelv megteremtésére, mely tömörségében és komolyságában kivételes plaszticitással közvetíti a XIX. századi férfiasság ritka szép, azóta rég feledésbe merült jegyeit. Említettem a szituáció kegyelmét, irgalmas kegyelmét. Hogy mi is volt az? Nem más, mint az a bizonyos sokat emlegetett, 1848 utáni „téli Magyarország”, vesztett reményeivel, bukott szabadságharcával. Mert mi is volna adottabb egy fogoly lélek számára, mint hogy a semmibe, ami rámaradt, beleálmodja az elveszített mindenséget? Fölidézze a történet egészét, kárpótlásul a nemzet bukásáért. Megejtő hűség a szituációhoz: ez a Tragédia másik titka, amitől a naiv vállalkozás egyedül lehetséges vállalkozásnak bizonyult. Így lett Madách műve a költői remeklés megindító csodája; szuverén alkotás, mely mégis fokozott odaadást követel, de a csoda mindenképp jelen van benne. Igaz, nem a nagy múlt századi oroszok, nem Dosztojevszkij módjára, belülről, hanem inkább Verne fantáziájára emlékeztetően, kívülről, de azért nem kevésbé halványan idézi fel ő is az azóta már jelenné vált emberi jövőt (például az űrjelenetben, vagy akár a koncentrációs táborok világát megsejtő falanszter-ábrázolásban). Az is igaz, hogy világképe helyenként gyötrelmesen könyvszagú, mechanisztikus, iskolás. De épp ez csikarja ki belőle a keserűség találékonyságát, a valódi nagy költészet szabadító ellenképeit, hellyel-közzel megrázó dialektikáját. S végül tagadhatatlan, hogy a „naiv vállalkozás” során Éva és Ádám örök figurája végig elvont marad – ugyanakkor azonban oly alakváltásokra ad lehetőséget, mely már-már az abszurd színház sakkhúzásait idézi. Az élőképek veszélyétől meg szenvedélye menti meg. A színeket teremtve-romboló sietség, mely első perctől mindig a dolgok végét látja, s lehetővé teszi az egész emberi történet valószínűtlennek tűnő színpadi pulzusát. Ebben ismét a szituáció segíti Madáchot, megteremtve számára a drámai mű legszerencsésebb belső idejét, azt, amikor már nincsen vesztenivaló, s attól, hogy minden ráér már, minden azonnal végére is ér. Igen, mindaz, aminek szét kellene hullania e műben, mégse hull szét; valami nagyon keserű, ellenállhatatlan ábránd, hűség és ártatlanság szegecseli örökre egybe. Ezekre a szegekre figyeljünk. Akkor megkapjuk cserébe a kamaszos képzeletnek és a férfias komolyságnak a művészetben csak nagyon ritkán, vagy talán soha ilyen mértékben meg nem valósult, át nem élhető színpadi alkalmát.
(Új Ember, 1967. július 9.) |