| Hogy nem vagy, oly valószínűtlen! |
|
| Véges-végig a világ partján |
| sugárzó földek elhagyatva, |
| mint gazdátlan maradt nyugágy |
|
| És ime: forgószél kerekedett |
| észak felől: hatalmas, forró felleg, |
| tűz, minek tündöklés a pereme. |
| És belsejében, mint a tiszta érc, |
| a közepében tündökölve benn, |
| négy élőlény, négy emberforma arc, |
| és mind a négy arc egy és ugyanaz. |
|
| Bajvivás volt itt: az ifjú Minden |
| keresztüldöfte Titok-dárdával |
| az én szívemben a halál szívét, |
| ám él a szívem és él az Isten. |
|
Dosztojevszky
(1962-1963?; Ms 5933/25.) |
|
Nagyvárosi ikonok II.
| Ujjlenyomat egy szürke aktán, |
| rajtam az egyedüllét piszka. |
| Világ báránya, lupus in fabula: |
| olyan vagyok, akár egy férfi. |
|
| Mélyen a valóság nyomása, |
| gurulnak vízalatti csendben, |
| megállnak a biljárdgolyók. |
| Az alkohol mindent helyére rak. |
|
A három Karamazov
| Mint egy virág, oly egyszerű lett minden. |
|
| Öröktől ott volt, énekelt |
| egy kisfiú. Egyszál virág |
| illatozott öröktől fogva. |
|
| Csak nagysokára tünt elő a vér. |
|
|
|
| Ökle mellé, a kimerült homokra |
| egy kéz esett. Üres keze: |
| egy tompa kő. Egy kő bukott. Feje. |
| A rongyhomokra teste rongya |
|
| E lángolást, ki nézi ezt? |
| Ki nézi ezt a szenvedést? |
| Ki méri hosszú szenvedésünk? |
| Milyen pupilla fókuszában égünk? |
|
| Ki látja néma lángolásunk? |
| Milyen pupilla fókuszában égünk? |
| és városok foszlányaival, |
| vízzel és homokkal keverten. |
|
| visszafordul a szürkületben. |
| vízzel és homokkal keverten, |
|
|
| Ott, ahol lakom, ott a kárhozat. |
|
| Ahol lakom, maga a kárhozat |
|
|
| A semmi márvány mellszobra előtt |
|
| Ragyogjatok és világítsatok, |
| ragyogjatok, ragyogjatok, |
|
|
| a semmi szép, értelmes tagjait. |
|
|
| mely kettétépi a világot. |
| Gyönyörű és iszonyú vagy. |
| Sehol se vagy. A napon állok. |
|
Istálló
| Mióta félek s egyedűl vagyok, |
| boldogtalan testek és tárgyak |
|
Fal
| rádnéz. Távolról. Mereven. |
| Megpróbálsz vele szóbaállni, |
|
Vágóhíd ősszel
| Ősz van és napfogyatkozás. |
|
| s a szentségtartó napfogyatkozása. |
|
|
| Hullana, s nem bír hullani. |
| Attól nehéz, hogy mozdulatlan, |
| attól nehéz, hogy végképp mozdulatlan, |
| hiába hívom látom bárminek, |
|
| Bealkonyúl, bizony, bealkonyúl, |
| a mécsesekre rádől az éjszaka |
|
| Ágya az elektromos kemence előtt, |
|
| A labyrintus végefele járok. |
| Betűk, betűk a rotációs papíron. |
| Húsvét hóban. A kettős ablak |
|
| az elektromos kemence előtt. |
|
|
| Mondd el, mi van a legutolsó |
|
| Az elhagyatottság szemérme |
|
|
| A gyengédség. A meleg tej |
|
| Most végre, végre csakugyan szabad vagy |
|
|
Egy-kettő-három
| Még itt a vasgolyónál súlyosabb |
| nyakszirt minden szépsége, |
|
| Utoljára a sírás van jelen. |
| De úgy, akár a szakadt lepedőn |
| A dohánybarna, szakadt huzaton |
|
| Ahogy csak a sírás menekül, |
| ahogyan csak a szakadt lepedőn |
|
| úgy bujdosol, úgy bujdosom |
|
| A víz megül, a könny megül, |
|
|
| Keserűen szemlélni az idillt: |
| verőfényben fázó virágok? |
| Úgy dideregtek és úgy vagytok pőrék, |
| mint gázkamrában küszködő szívek. |
|
Billiárd holdsütésben
| Mozgó virágok mozdulatlanul. |
|
|
| Vetkőzz, vetkőzz, siess a vetkőzéssel, |
| a kőszobrok ödémás tagjai, |
| mielőtt a tél a vánkosra borúlna, |
|
| Milyen egyedűl van ez a magányos, |
|
| A fűtést kikapcsolták éjszakára. |
| Az izzadságszag szúró és nehéz. |
| Valaki lámpát gyújt a folyosón, |
| de a cellák nem válaszolnak. |
|
|
| Önkívület? Tárgyilagosság? |
|
Érem
| Királyi pár. Remegve összebújnak, |
| koronájukat egymásba akasztják, |
|
Téboly
| folytatnod kell, ahol abbahagytad. |
|
Félálomban
| Csak ha az ollót földre ejted, |
| történt meg, amibe belekezdtél. |
|
| Csak ha azt érzed, nincs megállás, |
| ért veszteség. A többit kiheverheted. |
| Csak ha ezt érzed, van világ, |
| vagy egyedül. Csupán, ha jössz-mész |
| jársz egyhelyben. Csupán ha régi |
| ruhádra gondolsz, vagy öreg. |
| Csupán, ha meghalsz, létezel. |
| A többi: olló, ruha és öregség. |
|
|
| Áttörni az értelem rácsait. |
| Nem az űrbe jutni – a szabadságba. |
| Mindenki szép, és minden szép ott. |
| Minden, mindenki jó ott és igaz. |
|
Fordulat
| Szépségem mindent meghalad. |
|
| Kiszolgálsz, mégis én vezetlek. |
| hol mindent el kell vesztened. |
|
| Akkor talán még el is türöm, |
| visszatérünk a tükör elé, és |
|
| Se ház, se fésü, se tükör, |
| se erdő, honnét visszajöttünk. |
| Gyönyörű vagy. Minden szépségem |
| kiihatnád egy kortyintásra. |
| Fuldoklok, mint a színig telt pohár. |
| Megfésüllek. Ezüst hajad. |
|
| Szépnek találsz ma is. És mindörökre. |
|
| Mit kellene tennem ahhoz, |
| hogy ne nézzük örökre egymást? |
|
| Szépségünk mindent meghalad. |
| hol mindent el kell vesztenünk. |
|
| Nem értem, mitől vagyunk szépek? |
|
|
Prognózis
| Gépírónők, titkárok, ügynökök, |
| és főként számok kellenek ahhoz, |
| hogy a kiszemelt, puha térben, |
| mint hízott kappan, a dolog |
| úgy legyen végre csupasz és fehér. |
|
| Arcok, kezek, egybemosódva, |
|
|
Arckép, ecsettel
| Egy életen át készült elkövetni |
| Most ott áll végre az ajtó előtt |
| Keze már csaknem a kilincsen |
| Visszafordul Tétován, majd vadúl |
| futásba kezd Megtorpan Ezer éves |
| Ott áll megint az ajtó előtt. |
|
Fénykép
| A mindenség kapitulál, ahogy |
| a többezer esztendős kisfiú – |
| belekövűl a fényképezőgépbe |
|
Hommage à B. Brecht
| Még nem is volt hét éves, |
| amikor fényképet készítettek belőle. |
|
| mint a közelség, vagy még inkább |
| mint amikor az alkonyatban |
|
| vérzik a föld. Két golyó lángol. |
|
| Majd fölkönyököl szép halottas ágyán |
| a hold, és egyszerre olyan, |
|
|
| Hány milliárd szív halt meg szótlanul, |
| hát engem ez a némaság kisért, |
|
Sorok
| Részeg vagyok. Rosszul vagyok. |
|
| A két szoba közül, melyik üresebb? |
|
|
| Mi mindíg itt volt, végre itt van. |
| Mit mindíg tudtam, most tudom. |
| Mit mindíg hittem – most hiszem.
|
|
| Mit mindíg tudtam, most tudom, |
|
|
| |
| Pupilla üres foglalatban. |
| A faragatlan gyémánt közepében |
| Egy óriás, mezítelen pupilla |
|
| |
| Egy óriás pupilla közepében |
| haláltusánk öltözik-vetkezik, |
|
| Úgy bucsuzunk, válunk el, ahogyan csak |
| két egynemű lény búcsuzik. |
| A középpontod érdekel. Azt szurom át. |
| Hol nincs idő és nincs kiterjedés, |
| Ahogy csak két egynemű lény |
| teremti és emészti egymást, |
|
|
| Migrén-szinek és manökenmagány. |
| Sütkérezik hátad és hátam |
|
| Áll az idő. Egy forró skatulyában |
| valami oly erővel látható, |
|
Műanyag
| nem engedik, hogy elaléljak. |
| a színek is elrákosodnak, |
|
| nem engedik, hogy elaludjak. |
|
| holott a párna megfeneklett. |
|
|
| Ezentúl nincsen senki élő, |
| abban az egyszeri csodában, |
| hogy pillantásod és hajad van, |
| Úgy vagyunk, mint az állatok |
| kik összebújva megmerednek. |
|
|