Hogy nem vagy, oly valószínűtlen! |
|
Véges-végig a világ partján |
sugárzó földek elhagyatva, |
mint gazdátlan maradt nyugágy |
|
És ime: forgószél kerekedett |
észak felől: hatalmas, forró felleg, |
tűz, minek tündöklés a pereme. |
És belsejében, mint a tiszta érc, |
a közepében tündökölve benn, |
négy élőlény, négy emberforma arc, |
és mind a négy arc egy és ugyanaz. |
|
Bajvivás volt itt: az ifjú Minden |
keresztüldöfte Titok-dárdával |
az én szívemben a halál szívét, |
ám él a szívem és él az Isten. |
|
Dosztojevszky
(1962-1963?; Ms 5933/25.) |
|
Nagyvárosi ikonok II.
Ujjlenyomat egy szürke aktán, |
rajtam az egyedüllét piszka. |
Világ báránya, lupus in fabula: |
olyan vagyok, akár egy férfi. |
|
Mélyen a valóság nyomása, |
gurulnak vízalatti csendben, |
megállnak a biljárdgolyók. |
Az alkohol mindent helyére rak. |
|
A három Karamazov
Mint egy virág, oly egyszerű lett minden. |
|
Öröktől ott volt, énekelt |
egy kisfiú. Egyszál virág |
illatozott öröktől fogva. |
|
Csak nagysokára tünt elő a vér. |
|
|
|
Ökle mellé, a kimerült homokra |
egy kéz esett. Üres keze: |
egy tompa kő. Egy kő bukott. Feje. |
A rongyhomokra teste rongya |
|
E lángolást, ki nézi ezt? |
Ki nézi ezt a szenvedést? |
Ki méri hosszú szenvedésünk? |
Milyen pupilla fókuszában égünk? |
|
Ki látja néma lángolásunk? |
Milyen pupilla fókuszában égünk? |
és városok foszlányaival, |
vízzel és homokkal keverten. |
|
visszafordul a szürkületben. |
vízzel és homokkal keverten, |
|
|
Ott, ahol lakom, ott a kárhozat. |
|
Ahol lakom, maga a kárhozat |
|
|
A semmi márvány mellszobra előtt |
|
Ragyogjatok és világítsatok, |
ragyogjatok, ragyogjatok, |
|
|
a semmi szép, értelmes tagjait. |
|
|
mely kettétépi a világot. |
Gyönyörű és iszonyú vagy. |
Sehol se vagy. A napon állok. |
|
Istálló
Mióta félek s egyedűl vagyok, |
boldogtalan testek és tárgyak |
|
Fal
rádnéz. Távolról. Mereven. |
Megpróbálsz vele szóbaállni, |
|
Vágóhíd ősszel
Ősz van és napfogyatkozás. |
|
s a szentségtartó napfogyatkozása. |
|
|
Hullana, s nem bír hullani. |
Attól nehéz, hogy mozdulatlan, |
attól nehéz, hogy végképp mozdulatlan, |
hiába hívom látom bárminek, |
|
Bealkonyúl, bizony, bealkonyúl, |
a mécsesekre rádől az éjszaka |
|
Ágya az elektromos kemence előtt, |
|
A labyrintus végefele járok. |
Betűk, betűk a rotációs papíron. |
Húsvét hóban. A kettős ablak |
|
az elektromos kemence előtt. |
|
|
Mondd el, mi van a legutolsó |
|
Az elhagyatottság szemérme |
|
|
A gyengédség. A meleg tej |
|
Most végre, végre csakugyan szabad vagy |
|
|
Egy-kettő-három
Még itt a vasgolyónál súlyosabb |
nyakszirt minden szépsége, |
|
Utoljára a sírás van jelen. |
De úgy, akár a szakadt lepedőn |
A dohánybarna, szakadt huzaton |
|
Ahogy csak a sírás menekül, |
ahogyan csak a szakadt lepedőn |
|
úgy bujdosol, úgy bujdosom |
|
A víz megül, a könny megül, |
|
|
Keserűen szemlélni az idillt: |
verőfényben fázó virágok? |
Úgy dideregtek és úgy vagytok pőrék, |
mint gázkamrában küszködő szívek. |
|
Billiárd holdsütésben
Mozgó virágok mozdulatlanul. |
|
|
Vetkőzz, vetkőzz, siess a vetkőzéssel, |
a kőszobrok ödémás tagjai, |
mielőtt a tél a vánkosra borúlna, |
|
Milyen egyedűl van ez a magányos, |
|
A fűtést kikapcsolták éjszakára. |
Az izzadságszag szúró és nehéz. |
Valaki lámpát gyújt a folyosón, |
de a cellák nem válaszolnak. |
|
|
Önkívület? Tárgyilagosság? |
|
Érem
Királyi pár. Remegve összebújnak, |
koronájukat egymásba akasztják, |
|
Téboly
folytatnod kell, ahol abbahagytad. |
|
Félálomban
Csak ha az ollót földre ejted, |
történt meg, amibe belekezdtél. |
|
Csak ha azt érzed, nincs megállás, |
ért veszteség. A többit kiheverheted. |
Csak ha ezt érzed, van világ, |
vagy egyedül. Csupán, ha jössz-mész |
jársz egyhelyben. Csupán ha régi |
ruhádra gondolsz, vagy öreg. |
Csupán, ha meghalsz, létezel. |
A többi: olló, ruha és öregség. |
|
|
Áttörni az értelem rácsait. |
Nem az űrbe jutni – a szabadságba. |
Mindenki szép, és minden szép ott. |
Minden, mindenki jó ott és igaz. |
|
Fordulat
Szépségem mindent meghalad. |
|
Kiszolgálsz, mégis én vezetlek. |
hol mindent el kell vesztened. |
|
Akkor talán még el is türöm, |
visszatérünk a tükör elé, és |
|
Se ház, se fésü, se tükör, |
se erdő, honnét visszajöttünk. |
Gyönyörű vagy. Minden szépségem |
kiihatnád egy kortyintásra. |
Fuldoklok, mint a színig telt pohár. |
Megfésüllek. Ezüst hajad. |
|
Szépnek találsz ma is. És mindörökre. |
|
Mit kellene tennem ahhoz, |
hogy ne nézzük örökre egymást? |
|
Szépségünk mindent meghalad. |
hol mindent el kell vesztenünk. |
|
Nem értem, mitől vagyunk szépek? |
|
|
Prognózis
Gépírónők, titkárok, ügynökök, |
és főként számok kellenek ahhoz, |
hogy a kiszemelt, puha térben, |
mint hízott kappan, a dolog |
úgy legyen végre csupasz és fehér. |
|
Arcok, kezek, egybemosódva, |
|
|
Arckép, ecsettel
Egy életen át készült elkövetni |
Most ott áll végre az ajtó előtt |
Keze már csaknem a kilincsen |
Visszafordul Tétován, majd vadúl |
futásba kezd Megtorpan Ezer éves |
Ott áll megint az ajtó előtt. |
|
Fénykép
A mindenség kapitulál, ahogy |
a többezer esztendős kisfiú – |
belekövűl a fényképezőgépbe |
|
Hommage à B. Brecht
Még nem is volt hét éves, |
amikor fényképet készítettek belőle. |
|
mint a közelség, vagy még inkább |
mint amikor az alkonyatban |
|
vérzik a föld. Két golyó lángol. |
|
Majd fölkönyököl szép halottas ágyán |
a hold, és egyszerre olyan, |
|
|
Hány milliárd szív halt meg szótlanul, |
hát engem ez a némaság kisért, |
|
Sorok
Részeg vagyok. Rosszul vagyok. |
|
A két szoba közül, melyik üresebb? |
|
|
Mi mindíg itt volt, végre itt van. |
Mit mindíg tudtam, most tudom. |
Mit mindíg hittem – most hiszem.
|
|
Mit mindíg tudtam, most tudom, |
|
|
|
Pupilla üres foglalatban. |
A faragatlan gyémánt közepében |
Egy óriás, mezítelen pupilla |
|
|
Egy óriás pupilla közepében |
haláltusánk öltözik-vetkezik, |
|
Úgy bucsuzunk, válunk el, ahogyan csak |
két egynemű lény búcsuzik. |
A középpontod érdekel. Azt szurom át. |
Hol nincs idő és nincs kiterjedés, |
Ahogy csak két egynemű lény |
teremti és emészti egymást, |
|
|
Migrén-szinek és manökenmagány. |
Sütkérezik hátad és hátam |
|
Áll az idő. Egy forró skatulyában |
valami oly erővel látható, |
|
Műanyag
nem engedik, hogy elaléljak. |
a színek is elrákosodnak, |
|
nem engedik, hogy elaludjak. |
|
holott a párna megfeneklett. |
|
|
Ezentúl nincsen senki élő, |
abban az egyszeri csodában, |
hogy pillantásod és hajad van, |
Úgy vagyunk, mint az állatok |
kik összebújva megmerednek. |
|
|