Hommage à Isaac Newton*
| Megtesszük, amit nem teszünk meg, |
| és nem tesszük meg, amit megteszünk. |
| Valahol rettenetes csönd van. |
|
Pedig*
| A bűnben, közelebbről, a pokolban |
| mi az a csönd, megnyugtató elem, |
| kiűlt karosszék, mitől az arany |
|
| Pedig ki kellene hogy jussak |
| a szabadba, a szabadságba. |
|
|
Önarckép 1974*
|
Illés Endrének
| Ingem, akár egy tömeggyilkosé |
| de a fejem, akár egy kisfiúé |
|
Pascal*
| A leghitványabb féreg kimulása |
| ugyanaz, mint a napfölkelte. |
|
Auschwitz*
|
Schaár Erzsébetnek
| Négy-öt esztendős lehetek, |
| s az én koromban a világ, |
| vagy – ha úgy tetszik – a valóság, |
| egyszóval mindaz, ami van, |
| két esztendő vagy nyolcvan év, |
| mázsás cipő, több tonnás kiskabát, |
| és főként, ami hátra van még, |
|
Terek*
| A pokol térélmény. A mennyország is. |
| Kétféle tér. A mennyország szabad, |
| mint egy alagsori szobába, |
| föntről lefele látunk, mintha |
| egy lépcsőházból kukucskálnánk lefele |
| egy akarattal nyitva hagyott (felejtett?) |
| alagsori szobának ajtaján át. |
| Ott az történik, ami épp nekem |
| kibírhatatlan. Talán nem egyéb, |
| kibontanak egy rongyosládát, |
| lemérik, hány kiló egy hattyú, |
| vagy ezerszeres ismétlésben |
| olyasmiről beszélnek azzal |
| az egyetlen lénnyel, kit szeretek, |
| miről se írni, se beszélni |
|
Jóhír*
| Most süllyedek oda, hol nincsen élet. |
| Aztán elalszom meggörbűlve, |
| akár egy disznó embriója, vagy |
| egy záptojás eleven, gyönyörű, |
| angyalnál megszenteltebb ürüléke. |
|
| Majd azt mondják: elkárhozott. |
| Majd azt mondják: mennyekbe szállt. |
| Csak én tudom: semmi se történt, |
| s minden megtörtént, mint Isten ölén, |
| mint Isten ölén vagy egy záptojásban. |
|
|
Kórkép és hattyudal*
| Egy fehér kar a hófehér tükörről, |
| egy vézna szép kar kitartó erővel, |
| hideg spongyával a hideg üvegről |
| öröktől fogva próbál valakit, |
| valakit vagy valamit eltüntetni. |
|
Álom*
| és fontosabb egy elnökválasztásnál. |
|
| Sárga haját megérinti a szél, |
| a gyönyörű fej elgondolkodik, |
| s úgy néz szembe, hogy nem látni szemét. |
|
|
Kettő*
| Két fehér súly figyeli egymást, |
| két hófehér és vaksötét súly. |
|
Depresszió*
| Anyám fényképét nézem a falon, |
| s még az ő egykor szeretett |
| pillantása is oly merev most, |
| merevebb egy kavicsnál. S ami rosszabb, |
| épp oly közönyös, mint az én |
| tekintetem, mely szembenéz vele. |
|
Különbség*
| Egy százlábú s egy flamingó között, |
| villanyszék és nászágy között, |
| egy pórus krátere meg egy |
| tündöklő homlok ragyogása közt: |
| semmi különbség. Különbség csak egy van, |
| ha azt mondják: „én jó vagyok”, |
| vagy – ami ritka – azt mondják: „te jó vagy”, |
| de ez is olyan különbség csupán, |
| amire Isten azt mondja magában: |
|
Zűrzavar*
| nézi a szörny, de nem látja a mennyet. |
| kulcslukán át hiába leskelődik. |
| Ettől lesz egyre súlyosabb |
| sziven üti, holott a szörny |
| Csak én vagyok. Én, te meg ő. |
|
Egy fénykép hátlapjára*
| Görbülten megyek, bizonytalanúl. |
| A másik kéz mindössze három éves. |
| Egy nyolcvan éves kéz s egy három éves. |
| Fogjuk egymást. Erősen fogjuk egymást. |
|
Posztumusz passió*
| Végezetűl mindenkit csak zavartál. |
| Elnehezűlt bakkancsod ütemes, |
| szöges zaja, mindíg éjfél körűl, |
| hogy hazatértél, ez a bosszuság, |
| utóljára csak ez maradt belőled. |
|
| menetel, menetel a levegőben. |
|
|
Keringő*
| A zongorát befutja a borostyán, |
| szétmállasztja a naplemente. |
|
| És mégis, mégis szakadatlanúl |
| szemközt a leáldozó nappal |
| mindaz, mi elmúlt, halhatatlan. |
|
|
Öröklét*
| A fésű meghalt a hajadban, |
| Kiveszem a fésűt kezedből. |
| Mindennek vége. Karonfogva ülünk. |
|
Verés*
| Most pedig, most és egyedűl, |
| itt és most, végképp egyedűl |
|
Hölderlin*
|
Kurtág Györgynek
| December hője, nyarak jégverése, |
| drótvégre csomózott madár, |
| mi nem voltam én? Boldogan halok. |
|
Zöld*
| Elmerűl szemem, arcom, lelkem, |
| abban a feneketlen zöldben, |
|
Kőedény*
| Ember, állat egyként pulzál szivemben. |
| Mint kőedényen a piros máz, |
| úgy ég rajtam a csorgó, foltos |
|
Akvárium*
| behuzódik a moszatok közé. |
| Éjjel-nappal keressük, hol van, |
| keressük a nyálkás és idegen |
| lomb-levél sírban-temetőben. |
|
| Remeg. Fölébred. Fölriad. |
| Rágyújt. Beszél. Hozzánk szól. Senkihez. |
| uszonyait verdesi, tördeli: |
| remeg és lüktet. Halmadár szeme |
| nem a szemünket keresgéli, csak |
| lukakat fúr. Nem számít, hogy hova, |
| csak luk legyen, bárkiben, bármiben, |
| ellenünk, ellenem, maga ellen, |
|
|
Kapcsolat*
| Micsoda csönd, ha itt vagy. Micsoda |
|
Gótika*
| A csúszó-mászó, belefeledkezve |
| vállra omló hajadba, figyeli |
| romolhatatlan, veszendő tökélyed. |
|
| Az ízeltlábú nézi a napot. |
| A tört, a gyűrt, a szaggatott |
| a kereket, lángolót, mozdulatlant. |
|
| Most minden egy. Együtt van. Egybeolvad. |
| A mindenség modellje, áll a templom. |
|
|
Visszafele*
|
Juttának
| a nyírfaerdő lángban áll, |
| s a kerti ünnep hó alatt. |
|
| mint a cirádák közelítenek |
| gyönyörű lányok siklóröpülésben |
| azt állítják, hogy jól van, ami van. |
|
| a legszebb minden teremtmény között |
| oldalra dőlve készül földet érni. |
|
|
Kráter*
| Találkoztunk. Találkozunk. |
| Egy trafikban. Egy árverésen. |
| Keresgéltél valamit. Elmozdítasz |
| valamit. Menekülnék. Maradok. |
| Cigarettára gyújtok. Távozol. |
|
| Cigaretta. Lépkedel. Lépkedek. |
| Egyhelyben járunk; mint a gyilkos |
|
| szememre veted születésem. |
| Azt, hogy itt állunk. Majd egy útszakasz |
| gurulni kezd, legördűl óriás |
| tagjaidról és ama diadalmas |
|
| ez a parázna, kőbeírott suhintás, |
| hogy tekintetem – két kavics – |
| azóta is csak gurul és gurul |
| egy hófehér kráterben. Két szemem, |
| két szem pattog: az üdvösségem. |
|
|
|