Filmszöveg

 

I

Mi működteti a verset?

Könnyen rávágjuk, hogy a képzelet.

De hát mi működteti a képzeletet?

És ki vagy mi dönti el, hogy miből lesz vers, és miből nem?

És ha lesz, kin vagy min múlik az, hogy véres veríték árán, a szavakkal birkózva lesz-e, vagy könnyedén, mintha csak valaki álmomban diktálná a szövegét?

Rejtély.

 

II

Hogy milyen egy munkanapom?

Lélegzetelállítóan izgalmas.

Megyek, leülök a számítógép elé, írok bele ezt-azt, elfáradok, lefekszem. Fölkelek, megint leülök a számítógép elé, megint írok bele ezt-azt, megint elfáradok, megint lefekszem. És így tovább, egészen addig, amíg a gyógyszer meg nem unja és ki nem fogy belőlem. Akkor azután csak fekszem a következő gyógyszeradagig.

Nem kell ehhez több türelem, mint ahhoz, hogy fogpiszkálókból építsük föl az Eiffel-tornyot, és nem kell hozzá mást tudnunk, mint megállítani magunkat a levegőben, hogy a pillanatnyi testhelyzetünkből folytathassuk, amikor majd mód nyílik rá, a szabadesést.

– Dolgoztál? – kérdezik azok, akik tudják, hogy ettől az egy rögeszmémtől eltekintve általában nyugodtan viselkedem, és nem támadok rá senkire.

– Dolgoztam – válaszolom –, ez egy jó nap volt.

 

III

Úgy képzeljük el a nagy alattomost, mint egy mosolygós Rákosi pajtást az ő híres-nevezetes szalámitaktikájával…

Nyissz. Ez volt a világjárás, az utazások. Nyissz, a színházba járás, a koncertek. Nyissz, a társaság, a véletlenül összefutok vele az utcán. Nyissz, az egész lakáson kívüli világ.

Persze én se megyek a szomszédba egy kis ravaszságért. Már csak azért sem, mert – nyissz! – újabban a járás is nehezemre esik.

Van viszont, mint a fenti mondatból is kitetszik, humorom.

Meg van, noha ez a fenti mondatból nem tetszik ki, telefonom. Kész egy vers, tárcsázom, fölhívom X-et, Y-t, és beolvasom a még kézmeleg szöveget. A technika varázsa plusz áfa.

És egy vékony szelet élet, melyet sikerült megmentenem.

A külvilág helyett pedig körülfog és magába temet a zene. Bach és a barokk, Mozart és a bécsiek, a kora- és későromantikusok, és ha megémelyednék a sok édességtől, Bartók és Sztravinszkij meg néhány kortárs, Kurtág például.

Játszom az eszemet. Játszom, hogy élek. Játszom, hogy az élet halhatatlan.

 

IV

Mi működteti a verset?

Mi működtet engem?

Nem érdekel. Este van.

Estére rendszerint fölélem a tartalékaimat. Már csak aludni akarok, kinyújtózni az ágyban, hogy fekete paplanával betakarjon az éjszaka.

De hajnalban, ha láthatnám magamat, azt látnám, hogy meg-megrebben a szemhéjam, biztos jeleként annak, hogy álmodom.

Fényes-boldogat vagy ködös-szorongóst?

Újra kell kezdenem mindent.

Föl kell ébrednem ahhoz, hogy megtudjam.

1996

[ Digitális Irodalmi Akadémia ]