Alban Berg: Opus 4, Altenberg-dalok*

Schönberg, Altenberg, Berg – mindhármójuk nevében
ott van a hegy. A modern művészet tehát hegyes.
Épp így következik a madárfüttyből a dodekafónia,
e logikai kalitka, melyben egy diplomás kanári áriázik.
A szaktudást, ha megszereztük, a legjobb otthon hagyni
és csak nagyjából emlékezni rá. A remekmű mindig véletlen is.
Kell ahhoz egy csöppnyi dilettantizmus,
hogy hinni merjünk az abszolút magány lebernyeges kísértetében,
mely kenetlen ajtóként nyikorgatja a huszadik századot… –
Minden ellene szól, a korízlés, Schönberg, sajátmaga;
hiába… A császár és király víg és vérbajos városában
dühödten pattan föl a jól öltözött közönség, hogy leüsse a szerzőt –
még negyven év, míg megtanulja, mi lebeg és hajladozik így,
a kárhozat fekete füstjében csillogva miféle drót…
[ Digitális Irodalmi Akadémia ]