Óda a közemberhez*

A római rom fölött, ahol lakom, a posztmodern világban
 
a fényes polip, a tévé hírekkel kábítja áldozatát –
hogy kiszívhassa a látóidegen át az agyvelejét…
 
Kékesen hunyorog Budapest millió ablakszeme.
Ez itt Közép-Európa. Minden inog. S az ingatag közegben
 
ingatag tömeg tolakszik az ingatag jövőbe,
bár minden nemzedékben akad egy-két tántoríthatatlan őrült:
 
szemükben lázasan csillog a rögeszmés Nem alkuszunk.
E lábszárcsontokkal és koponyákkal aládúcolt ég alatt
 
kihez fordulhatnék, ha nem tehozzád, senkiházi,
e viskó tégláit még úgy, ahogy egymáshoz kötő habarcs,
 
melyre próféta és puccsista tábornok egyaránt hivatkozik,
mikor a népről és a köz javáról mennydörög.
 
Minden, amit valamennyire ismerek, te vagy:
az izzó emberszén nem oszló, fekete füstje, a lelkifurdalás,
 
de az őrszemélyzet közönye, részeg gajdolása is,
és te némítasz el, hogy Auschwitz után ne próbáljak verset írni,
 
és te fosod a slágerszöveget; s még viccet is mesélsz…
Jóság, gonoszság, nagyság, törpeség; mikor, hogy.
 
A krónikák nem jegyzik a tetteidet,
a pénzkeresést, a gyereknevelést, a tízezer hétköznapot,
 
pedig te műveled a túlélés művészetét,
melyet tisztátalannak tart a seprűnyelet nyelő filozófus,
 
holott te mented szatyraid cipelve az ő eszméit is,
ha időt nyerve teret is nyersz, és az új kezdetből új esélyt forogsz ki
 
Isten titkos gépének lendkerekeként.
Pusztító zavarral a sejtjeimben hadd legyek, mint te, egy darab élet,
 
szóljak a mindenség nyelvén, hajlékony, köznapi nyelveden!
[ Digitális Irodalmi Akadémia ]