|
Az Irodalmi Múzeumban
K. L.: Kezdjük vagy várjuk meg a kávét?
Én: Kezdjük, majd legföljebb leállunk.
|
Első, őrült szerelmem, M. Zs., |
világszép indiánnő, két gyerekkel |
és egy elrontott házassággal, huszonhét évesen, |
eperzamatú száj, s a két szülés után is |
a kívül-belül menekülő élő unokahuga. |
|
A tizenkilenc éves szörnyeteg, |
kívülről Rómeó, belülről Quasimodo, |
aki remekműveknek gondolta saját hupikék verseit, |
nem a családba szeretett bele, |
de ott téblábolt köztük a lakásban, |
ahol minden lebegett, mint a helyhiány miatt |
az előszoba plafonjára fölfüggesztett túrabiciklik. |
|
aki a másikkal pótolná ki a maga hiányzó felét – |
nem tudtuk a lépéseinket mérlegelni; |
újból és újból ívet vont a testünk |
s kivágta a biztosítékot. |
Botrány botrány után, két éven át. |
Az örvénylő őrületben egy fix pont volt: az anyja, |
az apró, korán őszülő, tömör kariatida, |
aki a mindennapok terhével a vállán |
emberibb ember volt annál, hogy bejusson a felső tízezerbe, |
és akiben mégis volt valami emberfölötti, |
mintha egy lepke csapongani tudna |
a megszorított prés alatt… |
A konyhában, a két hokedlire állított fateknő fölött, |
a mosás gőzében hallgatta rögeszmés monológomat, |
hogy elveszem a lányát két gyerekkel, |
csak jelenjenek meg a verseim… |
Bölcs volt s a maga módján pszichológus, mindent rámhagyott… |
A teknő peremén (belém égett a kép, |
mint sistergő húsba a marhabélyeg) |
ég felé meresztette száz lábát a súrolókefe. |
|
Szívtépő románc, közhelyes befejezéssel – |
a kórházba még utánam telefonált, |
aztán föladta, ahogy én is… |
Nem is volna az egészről mit mondanom, |
ha közben nem tornyosult volna fölénk a fekete partfal, |
a masszív reménytelenség, hogy az ötvenes évek |
örökké fognak tartani. Örökké vagy semeddig: |
az állat ösztöne volt, amitől megbokrosodtunk, |
az életé, mely szenvedélyünkkel jelezte |
föld és levegő finom remegését |
a minden skálán túlnyilalló főrengés előtt. |
|
|