Az esztelen remekmű*

 

1

Villog a sohase, a hátha, a mégis a pillarogyasztó, sivatagi
 
kvarcragyogásában;
itt vagyok újra, ez Agra, a hajdani székhely, márványhabcsók-
 
-csodapalotásan.
 
Az élet él és nem tanul,
 
azt hiszi, fölfele száll, bár lefele hull.
Nem történt soha semmi, hiába az évek, a sugaras özönbe
 
fürösztve emeli föl arcát
elmebeteg kéjvágyunk tárgya, az intézet szépsége, a pofonok,
 
a lángcsóvás fiatalság.
 
Az élet él és nem tanul,
 
azt hiszi, fölfele száll, bár lefele hull.
Fő-fő császárnénk ő, minden verssorok anyja, az aranyiga
 
tehene, a mesebeli ihlet:
táncol a márványpadlón, minthacsak élne, a valaha a megfejtést
 
kutató és világhódító tekintet.
 
Az élet él és nem tanul,
 
azt hiszi, fölfele száll, bár lefele hull.
S kétely nélküli gőgjében szikrázik a kézművesség együgyü
 
tökélye, a drágakövekkel himlős, simacsiszolatu támfal:
nincs vereség, se halál, csak az Én, csak a Mű, csak e csupa zene
 
márványvers, ami túrabuszok sürüjében dacol a halállal.
 
Az élet él és nem tanul,
 
azt hiszi, fölfele száll, bár lefele hull.
 

2

Írhatnék éppen így is: mint az ágyban,
elheverve a márvány hagyományban,
s nem véve észre az ékkőn a port,
a bazár nyüzsgésén átszikrázó nyomort,
a léptéket, az ezer, tízezer, százezer évet,
melyet India a lélekbe éget
miután fazekasként a hús-vér agyagba,
közönyt mintázott az élő anyagba,
hol kristályként csillog az egy-a-sokban:
a láng, mely tovább ég, mikor kilobban;
nem tapasztalva meg az ellentmondást,
hogy épp a legmélyebb sötét lobog lobogvást,
mert épp ő sajtolja ki magából a fényt,
a reménytelenségében kacér reményt,
minden gyönyörűség legszebb fejékét,
hogy kezdetében ízleljük a végét;
költői költőként, ahogy e marha
és pompázatos dilettáns akarta:
ékszerdobozzá faragva a jajszót,
míg agyvérzésig zabálta az ajzót;
ahogy e pénzben ki nem fejezhető, talmi pátosz,
mely drágakövekkel föllebbez a halálhoz:
mi mondjuk meg, mi a valóság, mi az álom! –
háborús reflex, hogy ezt ennyire utálom.
 

3

Estére azért nemcsak a hőség, én is megenyhül-
tem. A Márványmenyasszony a vetkőzőszá-
mát mutatta be. A környékbeli kisüzemek
füstjét, ezt a fullasztó, keserű muszlint lassú
mozdulattal húzta le magáról. Féltízre előbuk-
kant a bronz mellbimbó, majd utána az egész
gömbölydeden feszülő, erogén kupola, és a
holdsütés roppant tenyerében vakító fehéren
ragyogott. Ez volt a császár utolsó húzása, a
Művészi Tökély Teteje. De ezen már nem
dühöngtem, mert közben észrevettem az ezüs-
tös félhomályban mozgó árnyakat. Magáno-
sok, párban sétálók, gyermekes családok – a
Margitsziget a földgömb túlsó oldalán. Az
élet, a part nélküli folyó locsogva folyta körül
a korlátolt önzés tündöklő márványkoporsóját
és randevúhellyé közönségesítette. A Művé-
szet–Élet meccs döntetlenre állt. Akárcsak a
miénk, a tökéletes formáé és a lázadó szellemé.
Ő sérthetetlenül ragyog tovább, én meg, nyil-
vánvaló, készülök füstté oszlani. „Oké, Öreg
Hölgy”, jöttem kifelé (és nem vásároltam pá-
vafark-legyezőt, féldrágakő fülönfüggőt, szí-
nes fényképet, zacskós cukorkát), „vagyunk,
akik vagyunk”.
 

4

Vagyunk, akik vagyunk? A Moghul Sheraton Hotelben
magamat olvastam, a feltört-koporsó mondatokat,
melyek megőrizték a Tadzs Mahalt és Indiát,
de nem a harminckét éves lázadót, aki voltam.
Őt keresem ilyen dühödten? Ahogy ő keresett engem,
a verse végéről hiányzó pontot?
Borotválkozótükrömből Sáh Dzsehán bámul vissza rám,
az ősöreg közhely, hogy ami él, mulandó…
Csakhát, gondolom másnap, micsoda különbség…
És némán nézem titkos emlékművemet,
a tűzözön vidéken őrült makacssággal füstölgő falut…
a sárkunyhók és bivalyok közt negyvenöt nyarát,
ahogy a romok kútjából fölpárállik a levegőbe –
miközben berregve imbolygunk Akhbár szellemvárosa felé.
[ Digitális Irodalmi Akadémia ]