A reménymérgezés*

A nagy folyó önnön medrében hordja magyarázatát:
van, tehát hömpölyög… S a jóslatok, a jelenések,
s hogy Auschwitz után lehet-e még verset írni,
csak tajtéksapka a végtelen hullámmozgás fején.
Minden előjel ellenére élek: a kriptahideg
föltámadástól lúdbőrözve érzem a világkenyér
őrült tolongásból, bicikliből s bivalyból gyúrt melegét;
harminc fok árnyékban, s minden kis kócerájban
a termékenység és az örökélet locsog hindiül –
miért ne hinném kegyes hazugságaikat,
ha nem hinnem őket éppúgy hasztalan?
Nem jön minden tavaszra nyár, de erre az jött…
Nem tart örökké egy nyár sem, de ez a nyár örök…
S testvéreim ők, akiknek nyelvét sem tudom… –
Zúgva bukunk a mélybe, a sárga-zöld kohóból
opálos pára-szárijában előfüstölög Bhopál.
Naponta tapasztalom, hogy a költészet szóviccé züllik
és angyaloktól lopott trombitáján riadó helyett is
madárcsicsergést fúj – a részletek elégiáját…
Érjem be azzal, hogy a személyiség romba dőlt?
Lássam korszakos vívmánynak az idézőjelet?
Még minden porcikámban érzem a tavaszt,
negyvenöt szemfájdítóan szikrázó tavaszát,
mikor az elvont eszme beköltözött a valóságos malterosvödörbe
és kapcsolatot létesített szó és jelentés között:
a menny a földig ért, a föld a mennyig,
és mint a paradicsomkertben, minden magával volt azonos –
estig, míg föl nem tűnt, hogy hiányzik a közvilágítás…
A világteremtés minden, csak nem idilli…
A vers kicsinyített mindenség-modell,
s az éhes ember égboltján a csillagképek mellett
újságpapírba mért töpörtyű álomképe ragyog.
Negyvenen érkeztünk, a világ minden tájáról, költők.
Negyven változat egy témára, a túlélésre…
Büszkén legeltethette tekintetét érzékeny sarjain a Föld;
ni, hogy szavalnak, elnökölnek, igazgatják a mikrofont!
A vak is láthatta, a költészet él… Ahogy a város is élt,
a katasztrófából nem látszott semmi:
a fű zöld imaszőnyege, a kertek, a két tó –
mintha egy műkedvelő szellem idelopta volna a tihanyi öblöt
és átfestette volna a trópus lángoló színeivel…
A gyerekre a görög nő talált rá. A béna fiú
az egyik sárkunyhó döngölt földpadlóján feküdt,
kétéves lehetett és csak a mellkasa mozgott. Százezeréves
arc, az anyja: „Küldjenek orvost!”; föl se nézett,
talán mert ő is megvakult. India malma
lassan őrölte az őrületet. A görög nő kirohant
s reszketve hányt. Az Egyesült Karbid Művek tartályain
szikrázva tört meg a fényözön. Egy nap a sok közül.
A háború, a színtelen ideggáz kiégette a szemem,
hiába kezelt utána negyven évig az idő
évente cserélt csöppentőjéből csöppentett hétköznapjaival;
a fekete-fehérből belém égett a fehér is,
a kétségbeesés visszája, az őrült remény –
versről versre próbálom körülírni, hogy miben,
mert nincs rá pontos meghatározás, hiába érzem
napfénybe mártott arcomon babráló, selymes ujjait
(ha vannak egyáltalán ujjai, s nem a szél az,
vagy maga a végtelen sárkánymozgás, az élet állapota).
Nagy eszmékkel kereskedve egy rövidáru-boltban
nevetségessé teszi magát az ember, de mit számít ez?
Belső látásom ép és fütyül az észérvekre;
itt repülök, még nem poralakban, mint később, még csak repülőn
és fehér gondolatjelet húzok a kék papírra:
a tömör páraoszlop hosszú percekig kitart, mielőtt eloszlik.
[ Digitális Irodalmi Akadémia ]