Csillagöv*

 

 

 

 

Kristály

Világ kiserkent borostái, jégcsapok. Mintha az örök üresség borzalmai tartanák fogva a föld tekintetét, és rémületében minden szál ősz haja az ég felé meredne: megfagyott háború az erdő. Egy őrült stratégia névtelen katonájaként ág az ág ellen szegzi lándzsáját, kéreg a kéregnek feszül, fokozhatatlan szenvedéllyel, melynek nincs tárgya, sem célja, és nem is volt soha. A gyűlölet kristálya ez, meddő remekmű, melyet egy tócsából csiszolt ki szelek korongján a tél. Gondjaihoz aggott és zöld uzsorák helyén a hó bibliáját olvassa a táj. Sovány ösvényei ráncok az idő homlokán.

 

 

 

Bölcső

Itt születni éppolyan sorsszerű, mint másutt. Akárhol annyi, mint sehol. Én egy bérházban láttam a végzetet: kackiás bajusszal duzzadt ajkai fölött, a puskát, mestersége eszközét, úgy forgatta, mint paraszt az ásót vagy fodrász az ollót, nem hasonlított egy szörnyetegre. Inkább unott volt, kialvatlan és náthás. A tekintetében semmi emlékezetes. Bejött a szobába, gyakorlott mozdulattal mérte föl a terepet, a lavór félig vízzel, a vaskályhán egy lábos, repedt tükör, vetetlen ágy – háborús szobabelső. Éppen csak biccentett: kifelé! Innen számítható a kiszámíthatatlan. Az udvaron gyülekeztünk, csomagokkal, hogy legyen mit eldobálnunk. Huzat van, gondolta a lázas massza cseppje, aki voltam. A gangok koszorújában egy marék ég. Ki ettől gazdag, annak a tavasz arany együgyűség.

 

 

 

R. Z.

Apám, nem vére, szelleme szerint: országos őrült, dali féltehetség. Eszményi bohóc egy rettegéstől józan világban. Egyéniség egy mozgósított csillagon. Az élete valódi mondakör. Volt ösztöndíjas és cseregyerek. Kísért zsidó színészt feltűzött szuronnyal – pesti rejtekhelyről budaira. Többször lelőtték, megmaradt. Volt állástalan és óraadó. Műfordító és segédmunkás. Hontalan itthon és mindenütt, ahol élt. Megcsalták holland és olasz nők, egy némettől gyereke lett. A határon egy mozdonyfűtő vitte át – a szén között. Őt, a született rojtoskönyökű magyar-tanárt. Végül, hírek szerint, Európa indiánjaként Svájcban a krematóriumot látogatta: elnézte, hogy égnek a svájciak. Egy emigráns szemével, mesélik, azt mondta, és a szeme villogott, akár a szén. És a bajusza – az a csodálatos bajusz! – kunkorgott, mint egy hernyó.

 

 

 

Kulcs

Az idő láncán vicsorog szülőhelyem, a nyomor házőrzője. Egyszer mindenki eljátssza ezt: Kolumbuszt egy kapu alatt. Csont-bőr bútorok a szobákban, hullik a vakolat. Keramit-zátonyon félreismerhetetlen alakzat, egy poroló. És a háttér, a repedt falak, a rozsdás redőnyök, mint valami filmben. „Hányszor megmondtam, ne igyál!” – az ismerős szöveg. A sorsra ébred az is, kit egy városhoz köt az élete: a huzat mint újságpapírt fölmarkolja az éveket, és egy kórház szemétvödrébe a töretlen testet begyűri. A végzet kalitkája a ház, benne gubbaszt egy szürke papagáj, négy gyermek odaadó apja. A poklokon lakat a szív, a kulcsa szeretet.

 

 

 

Bogáncs

Egy szegény országban szegényedik a képzelet is. A megélhetés kalandját éli fogyó lelkesedéssel. Viseltes ingek közül kipislog az őszbe: hajók a tenger mellein, arany anarchia. Elélhet rajtuk, akinek kenyere a meghatottság. Csakhogy túlságosan is eszmei menü ez. Aludj el, erre ébredsz: mennydörgés renget ágyadban, korog a szépség gyomra. E klasszikus zörej fogékonyabbá tesz a bogáncs cinizmusa iránt.

 

 

 

Vaskor

Egy dögletes lény iránti könyörület betegít. Szavak, szavak, fölösleges játék, a hiúság katedrálisában a rím harangja, bim-bam, hipokrita ájtatosságokra szólít; ez a mesterség éppolyan gyűlöletes, mint a koporsókészítőé vagy a vágóhídi mészárosé. Csak rejtettebb a veszély, és a dögszag ízetlenebb. Egy ilyen kéz nem örülhet a jól kiszámított ütésnek; áhitat-vatták, ellágyult ujjak, meddő keresgélés – ez a tapintás életrajza. Ó selymek, ó szigetek, ó hajók! Hölgyeim, Uraim, a szavam elakad! Ó satöbbi, ó! Vassal kereszteltek meg minket a képzelet rabszolgaságára és egy felejthetetlen társasutazásra az eszmék lagunái közt, egy zátonyon, amit megkönnyez a megszokás és a tehetetlenség patriotizmusa. Ki hinne el itt egy valódi őserdőt? Sóhaj-liánt, örömfát, azt igen. Ha egyszer hazugságokon kotlik az ég, kikel a tojásból a kukacok tengere, beszédes árvíz, és a tévedések létráján sebesen kúszni kezd a vers.

 

 

 

Johanna-bár

Ravasz kornak kereskedő a hőse. Az orléans-i szűz, mi tagadás, belekóstolt a testi gyönyörökbe, és egy rossz házasság romjaival szivacsos arcán utazik azon a hajón a nap körül, ahol az érdem mindig is potyautas volt. Dauphinje királyi cím helyett könyvcímeket visel: „Líra és lendület… A mediterrán jellem…” Unatkoznak: silány történet az éhezőnek enni adni. Az iparosítás katonái nem viselnek sisakot, aranyhajukon nem szikrázik a nap; fegyverük gyári csavarhúzó és vonalzó. Számokba öltözve, a végzet csaták helyett konferenciákat látogat. Trillázhat a szárnyas szenvedély, csak díszmadár a tárgyilagosság kalitkájában. Íjászok, akik szőrén ülik meg a földet? Divatjamúlt csaták, ahol mell a mellen szikrázott, mint a köszörűkő? A korona a sublódban, a máglyát elmosta a víz. Egy püspök éppolyan turista, mint a többi. Ha van igazán üres kéz, az emlékezeté az. Minél telibb, annál üresebb.

 

 

 

Koncert

Ahogy a házat körülvették, sugárzott róluk a szakértelem. Sehol egy fölösleges mozdulat. Sehol egy elhibázott lépés. Klasszikus egyszerűséggel zajlott minden, akár egy barokk zeneműben vagy egy fogorvosi székben. Műtét volt ez, nem embervadászat. Fegyver a vállról, laza testtartás, lépések jobbra-balra, szükség szerint, akár egy tánciskolában. Parancsoljon, csak ön után – alig érzékelhető, mégis határozott taszítás a lapockák közé, semmi művészi kegyetlenség. A gépek menüettje: közlekedés, hibátlan forgalom. Diesel-rondók, ponyva-szonáták. Formátlan fájdalom után a megkönnyebbülés elégiája: a házakat kiöblíti a szél. A giz-gaz vércsomói, vályogfal-köpetek egy csésze faluban. Az őszi anarchiából kiváló görög eszme: a lépések oszlopsora. Menetelő remekmű. A mérték és arány alpesi tisztaságában nemzedékek gyakorlata ünnepli önmagát. Ó ecsetek! Ó vésők! Ó elkapott mozdulatok! Nem mindennapi pillanat: egy domb talapzatán vad és vadász. A végkifejlet prózaibb. A ház, mintha eszébe jutott volna valami, magasba lökte tetejét, majd gőzölögve ellapult a földön, mint a tehénganéj. A por még egy ideig lobogott fölötte, aztán eloszlott. Egy térképhibával bölcsebb a föld.

 

 

 

Költészet

A képzelet végül felnő feladatához, és göndör déltengereiről eltakarodva bevonja látomásait, mint a vitorlát. Lakása fűtetlen tárgyilagosság. Párnája kő, füst, forgalom. A jó vers, mint a szög úgy áll a dolgok lényegében, és rajta függ a komor faliszőnyeg, a csillagos ég.

 

 

 

Algíri csata

Milyen szenvedély kovácsol karddá egy népet a föld üllőjén? Nem a köznapi értelem, hiszen ahonnan a puszta belátás visszariadna, oda is elér az elszántság. Nem is a puszta vakmerés, hiszen nincs az a csavaros ösvény, mely a taktika rejtekútjaihoz fogható. Véletlen és számítás nászából egyszerre megszületik valami sejtelem; valami esztelen megfontolás elkezd terjedni, mint a pestis, hiába a drótakadály, a technika lenyűgöző trükkjei, a kifinomult módszerek, akármi. Minden ház a fertőzés erődje. Minden autó egy lehetséges csata tankja. Minden gyerek született stratéga. Minden írástudatlan paraszt orvos és költő. Minden tekintet tűzfészek, amit nem lokalizálhat a tűzoltóság. Sebesültjeit cipelve megindul egy nép, mint a hegy, és talpa alatt ropogva törnek össze a házak. Mondd neki, hogy szenvedés helyett talányt nyer, ami maga is szenvedés: a hatalom buktatóit, belviszályt és puccsokat, pátosztalan munkát. Keresztülnéz rajtad és mosolyog. A szerelem is halva halhatatlan.

 

 

 

Vegyeskereskedés

Blake láthatott ilyet: az Idő Angyalát körbeforogni egy fekete számlapon, honnét a számozott csillagokat lefújta az üresség szele, és helyükbe fejetlen árnyakat toborzott a kétségbeesés. A tenger-mellű szűzet elbukóban. A nagy szándék – mint annyiszor – újból megbotlott a részletekben. A hajdan kedves arc kialudt, mint a lámpa, és minden hazugság legelső árulója, a kéz összevissza röpdösött, mint a madarak. Ehhez járult a jellegzetes fejhang, a támadva-védekezés meg az a szánalmasan merész arcél – római pénz helyett hivatali íróasztalok lapjára és ablaküvegekre vésve. Mint akit halálos eszme csiklandoz, vagy a háború náthája gyötör, kormot és tüzet tüsszögött a föld, hogy ingott a mennyek felhős cégtáblája is. „Tél-és-Tavasz Vegyeskereskedés.” Lázkiütés-országait vakarva a világ a végső tanulságokon mereng. Az itt a jó kereskedő – mily sajnálatos ellentmondás! –, aki nem üzletel.

 

 

 

Szekéren

Szekéren hercegfalván ültem először, hol több volt a fenség a készpénznél, és a hercegek fehér ingben, fekete kalapjukat fejük búbjára billentve baktattak végig a tyúkpiszkos főutcán, szótlan főrendjei a harangzúgásnak meg a vasárnapnak. Honnét tudhattam volna, milyen az, ha egy tenger megnémul dühében? „Gyüjjék, fiatalúr!” – szólt le a bakról a szomszéd udvar koronás ura, ki tudja ki, nevezzük Pista bá-nak, föld röge arc, címere pipától rozsdás bajusz, egészében maga a személytelenség. Hanem a hangja – felejthetetlen. „Gyű-te, te-te, hóóó” – ez utóbbi olyan hosszú ó-val, mintha cilinderből húzná ki egy bűvész lelkem legigazibb gyönyörűségére. Hát még a ló! Azóta se láttam az ő mutatványánál lélegzetelállítóbbat, ahogy futtában fölemelve farkát, hatalmas gombócokat eresztett a porba. Csodák fészkén tollászkodó nap. Messziről tompa dübörgés hallatszik – Pestet bombázzák –, és a háborús föld rozzant bakjáról az ég sugárzó közönnyel bámulja, hogy a vízözön-faluból fölszáll egy négykerekű, szálkás, rozsdás, nyikorgó madár.

 

 

 

Szőlőhegy

Ennek a faros-kebles hegynek igazi évszaka a tél. Amit minden tollas nász vőfélye, a nyár gőgje virágjában figyelemre sem érdemesít, ő ismeri zordabb vonásait is e földtani hölgynek. A szőlőlevéllel takart dühöt. Paráznaságát, önzését és szeszélyeit. Csakhogy öreg már a keresztesháborúkhoz. Utálkozás helyett mosollyal nézi a bazalt ribancot: mellét a hónak feszítve, hogy áll ott bűneire büszkén, mint egy hatalmas kotlós, kinek csibéi a dombok, és udvara az idő. És feje fölött hogy ragyog az ég! Mint egy káromkodás. Kendője mennyei pálinkaszag. Habár fanyar, a sorsnak is van humora. Az országúton pufajkás lányok nyílt „e”-ikkel ültetik tele a városi argót. „Ne ám aztán valami gáz laegyen baelőle!” Széltől kimart arcuk eleven zászlóját háborúk helyett a vegyesboltban lobogtatják. Kenyeret vásárolnak és körömlakkot. Kendőben, tréningnadrágban, kezükben rádióval ők a föld szépségkirálynői.

 

 

 

Tej

Fölemeltem a síró csomagot, és megcsapott a maró tejszag. Fullasztó fehér felhőben én és hibáim egyetlen örököse: köznapi felvonásvég. Úgy álltunk ott, mondom, akár egy színdarabban. Szájában a sírás végszava, cigaretták szennye a nyelvemen. A kétséges szereposztás szerint magamhoz szorítottam, egy marék ösztön válaszolt ügyetlen öleléssel. „A szeretet bilincsei” – azonnal előhíva. De belül igazi hideg borzongatott. Szuszogása láncán az elporzó nyarat ugattam. A felelősség óljában lakunk, a remény fűcsomóin. Megszólítottam, hős a hősnőt: savanyú lehelete fehér tűkkel döfködte az arcom. Mint kötélen a párnahuzatok, számon meglebbent a mosoly. Így álltunk ott egy percig. Aztán letettem.

 

 

 

Pohár

Kiinni ezt a fényes poharat! Mintha a tél minden hajótöréséből egy sziget ébredne, és villámló csipákat dörgölne ki a szeméből. Mintha a világ minden varrótűje feltámadt volna, és szárnyasan és csőrében zöld cérnával röpdösne, és összeöltené a föld nyomorult rongyait. És egy hatalmas tüsszentés csiklandozná édes ujjaival a fák torkát. Vakító ingek vasárnapja. Az idő korsója tele a napsütés arany sörével. Szerszámait kirakja a fűre a tavasz, és fényesre köszörült szeleivel – megengedi kisasszony? – kivágja az ősz szálakat a világ hajából.

 

 

 

Tűzvonal*

Itt ez a magyarázat nélküli lángolás,
itt ez az égő arc e lomb-Szodomában, ahol
sikertelen éveit, mint nő a haját, kifésüli végzeted
vagy tenger-ölek tüzével hajszol a híg siker
örömébe rohadni: lucsokban zengjél himnuszt
képzelt szerencséhez, töri ének-zablájával szádat:
fújtass e paradicsomi bár seftelő szépei közt,
halálig lihegő lova, kitörj a szűkülő idő
zöld ostromgyűrűjéből szabadabb csillag felé,
kilépj e nyár és tél testvérháborújától koldus göröngy
nyomorult felhőkarcolói közül
a szűz üresség partjára, csupasz trónkövetelő,
hajadban a sós szél, éhséged lobogója –
itt van, ó sörényes állat, veríték kertjében ragyogó vad,
fényt bömbölő, húst hasogató, itt a csontig-égető rém,
öregség kürtöse, emberen dúló pestis, az unalom,
hízott pofájától retteg a szerelem és döglik a lélek
és fárad az éber szív örömét ugatni az éjszakába!
Itt a romlás, hogy szembenézz vele, suvickolt
hűtődísz-pofáján nikkel-dölyffel az ész középkora,
a nyelv megégettetése, a viszonylagosság inkvizíciója,
a Lehetőségeinkhez-Képest, a szörny, a hóhér, a pusztulás;
itt a kibékülés perce, göröngy a szándékok sírján,
a határok megvonása, a közmondások bordélya,
bölcsesség-halmok e csillag standján, a hányadék kofái,
hogy undorodva bámuld csillogó koporsójukban
fölényük delelő napját és sláger-Helénáik bájaitól
az utálat rázzon mint a nyavalyatörőst,
mert itt az idő, mikor az élő nap párás tekintete
sivatag éjszakánál dögletesebb sötétbe bámul,
hűsége eleven sírba dermed és páros kalandja
háborúvá zordul a gyönyör földrészein;
tépheti láncát a ragadozó vér,
mértéke egy perc, országa egy szoba.
Itt az arany züllés, a végleges ősz
rozsdás csapdákat állít a kopaszodó földön
és hallod a szomjas ég csikorgó kortyait;
itt állsz, aki vagy, veszély és kétség,
szerelmed ragályával a kutakat mérgezed,
társalgó dögvész, utazó halál, kereskedő nyomor,
aki egyedül ízlelsz édeset, ízetlen lények közt
egyetlen keserű, koronás szemétdombodon,
hol hajók rühét vakarja a vízről a nap
és aknákon sisakos barom legel:
izzadt homlokodon ráncok babérjától római,
itt a te országod, romokig csupasz lakása
gőgnek és fenségnek, kegyetlen logika ragyogja át
mint tavaszi röntgen a fák koponyáját.
Itt az öröklét vége. Kijózanodhatsz.
A varázslat a mozikba vonul ragyogni,
nem fátyol leng a menyasszony után, cigarettafüst.
Itt készül a végső mozdulat, mellyel a fuldokló
belemarkol a fénybe, itt a sejtek trónviszálya,
itt a vadászat a párnák karbol-tarlóján,
itt, kivesző vad, húsevő gyönyör, az a fájdalom,
mely nem tud mivé átlényegülni, mely csak önmaga,
itt az az őrült háború, hol nincs támadás és védekezés,
csak a láthatatlan bombáktól kigyulladt test
olthatatlan tűzvésze, tüdő és szív égő gettója,
hol a füstölgő csontok romja alól
egy kórház pincéjéből mászik elő a győző:
kezében penészes börönd, hajában mész és vakolat.

 

 

 

Zsákmány*

Vége a csevegés násztáncának a kikelet smaragd parkettjén,
tüzet fogott az elvarázsolt kastély, lángol a papundekli,
vége, hibátlan hanglejtés, a szívtől-szívig szaltónak,
halálos hibával terhesen feljön az esthajnalcsillag,
sarlós csőréből a tollas sötétnek víjjog a záróra, takarodó,
vége a táncnak, fekete csipkebugyik és illatos melltartók,
vége a zenének, kisasszony, csókoljuk a kezét, köszönjük,
mehetünk haza megöregedni, meghízni, elmosni a csetres edényt,
tömött szatyrokkal a golgotai vánkosra, a lázlapok közé, a földbe,
vége a dalfarsangnak, fosztják koponyád májusfáját, esztelen tavasz,
arcod avarát novemberi gereblye vonja halomba, fogaid szádból kisöprik,
jön a vacogó szellem, a szél, hogy csontjaidról a húst lefújja,
jön a kirúzsozott sakál, hogy leolvassa melled óráját,
vége az áriáknak, tisztelt közönség, a költői papagáj berekedt
és bilinccsel nyelvén bámulja a tar fák donkanyar ágait,
mert átüt a vér a virágok zubbonyán, a zöld bakancsról a talp leválik
és kikel a sárból a rovátkolt féreg, a szörny, a giliszta-idő.
Vége a mesék nyarának, jön a tél, a kályhában farkas vonít
és füstös kendőkbe törli könnyét az ablaküveg,
jönnek a karbantartók, hogy átmázolják a világ illúzióit,
de a festett mosoly alól kilátszik a szálkás deszka,
rugóra járt a legenda, a fecske-Nizsinszkijt drót rángatta; elég belőled,
takarodj, ifjúság, csodák elsőszülöttje, taposs a guruló fillérre,
lógj a villamos lépcsőjén, tolongj a boltban a pult előtt,
vér a véremből, gyalázatos és parázna, ki meghágtad a földet,
ki eleven bottal vadásztál ölében sikamlós halakra,
hülye és halhatatlan kölyke a tilalmas örömnek,
gyereksírás kürtöl a fülembe, a halál hírnöke,
elvesztem én mint tű a napok kazlában,
odavarrt sorsom a földhöz, gombot e kopár kabátra,
vége a paradicsomi öncsalásnak, sírom fogja a kezemet, gyerünk sétálni,
vége a tündéri balhiteknek, gazellára áhítozik a nyájas oroszlánkölyök,
és tejfogakkal szögezik a földhöz a napsütötte koporsó födelét
és édes, édes, döngi a kalapács, hogy mosolyból legyen a szemfödeled.
Vége a súlytalanság menyasszonyi állapotának, istenül újból az egyszeregy,
szögekkel veri át a nehézkedés a technika sisakos Krisztusát
és látni a határt a határtalanban, a boldogság csalétkét,
rúdrakötözött szénacsomót a tudós szamarak orra előtt,
látni az ősz kabinablakából a délkörökkel összevarrt labdát,
amit őrült kamaszok rugdalnak a csillagok kapui között,
látni a hús fáradt madarát, az ereszkedő keblet,
düreri ráncot a szoknyás csikó orcáján, eleven gyújtózsinórt,
hé, sima hasak Kolumbusza, vége a kirándulásnak, megyünk haza,
megyünk bele a földbe, megyünk a fekete foghíjba tömésnek,
megyünk e lombos kocsma mámorát kihányni a vasbeton latrinába,
mert féreg mászik a testünkön, számokkal tetovált süket és vak fonál,
mert a ragyogás számlapján körbeforog a sugaras mutató
és a megváltás lekési a mennyei csatlakozást
és kipukkad a beszentelt léggömb és napalm esőzik az égből manna helyett,
mert bosszú készül a szeretet műhelyében és az ember reménye
tigrisként ásít a sors rácsa mögött.
Vége a zenés toroköblögetésnek, elbocsátlak, hangzatos bohóc,
láttam a földet, az óceánba mosta bütykös lábát
és kőkori közönnyel nézte, hogy a gyufaszál-csónakon imbolygó halász
fakardot lengetve vív a tenger hullámzó fogaival,
láttam a nyomor faragványait tüzes ponyvába burkolva,
cigarettázott a közönség és repülőjegyekről értekezett,
vége a tündéri kornak, kancsít a sírból a furfanggal kipingált ribanc,
vége a pálmaág mítoszának, késik a galamb eljövetele,
hiénát melenget szívén a szükség, dögevő kitartást,
hogy kiássam a parázsló rögök alól eltemetett lázadásom,
szájamba fogjam életem, e nemes és egyedüli csontot
és szánnivaló gőggel ugassam: bár lábunkról lever a téli lehelet,
a nyár a mi zsákmányunk, a csókot a mi fogunk ropogtatja,
a kacér égitest derekát egy fordulón át mi szorongatjuk,
porból porba özönlő oktalanok.

 

 

 

Ugatás üdvösségért*

Elég, elég, elég. A csahos dög készülődik
a romantika torkát átharapni: elég belőled.
Elég a kéjes meghatottságból, még halálos gyászát is utálom,
még rettegése is csilingel, jaj, jaj, mint egy hangjába szerelmes karácsonyfa,
még a szája is undorít, e csókkal és nyelvvel népes, bársony súgólyuk,
honnét a szikár eszmény egy kövér énekesnőt bátorít áriázni:
kuss, rohadt csipogás, költészet, angyalok modora, a rosseb beléd,
eb-időm foga közt nadrágom szára, a halál foga közt törékeny csillagom,
és teli a szám foggal és dühvel, teli vérrel, csonttal, pincével, háborúval,
hú, hú, tör ki a torkomból a gyermeki vonítás, a fulladásig visszanyelt,
az apám csontjai ezek, ezerötszáz csontváz összekevert darabjai közül is kiválasztom őket,
ez a koponya ismerős, ez a szánalmas eszméktől illatos, ez a fekete hajjal híjas,
ez kísért reggel a tükörben, erre hasonlít, aki rámhasonlít,
hú, hú, hogy dögölne meg, aki ezt tette, hogy támadna föl, hogy csinálna akármit,
mert négy lábam kaparász a küszöbön, mert selymes szőröm eleven bunda,
mert vakargatnád a fülem tövét, de az ujjaid elvesztek a kihantoláskor, Kőszegen,
és kamatozhat könnyet a tragikus mutatvány, többé nem érdekel
sem a kicsinyes bosszú sem a fennkölt megértés, rühellek, szégyen szájkosara,
pórázzal kegyelt ez a nagylelkű csillag, árvának ölelt és árvának pofozott,
fogak, fogak a számban és királyi ugatás.
Mennék én emberségem csodáját elsiratni, ha tudnám, hogy hova,
ha nem ettem volna az aknával fejbevert ló húsából, ha nem láttam volna,
hogy bicskával metéli a táltos tomporát Darwin nercbundás lánya:
édes volt az a hús, mint az epe, nyelvemre öklendést tetovált,
hogy halálos mézzel hányjam teli a tavaszi köpőcsészét,
hogy megszőrösödjék csupasz testem, hogy szimatot kapjon esztergált orrom,
és fújjam a Csontodért Rendületlenült, a takaratlan önzés himnuszát
egy párnás furfanggal gyilkoló világban,
és ne simuljak a szerzés csavarmenetébe, de törjek bele,
és ne a zabálás üdvét zengjem, de fajtám korgó gyomrát,
a szabadság titkos hormonját egy földgömb formájú mirigyben,
mely dühvel és gyönyörrel kormányozza testem nedveit;
eldobált újsággal díszes vérpadon őrjöngjön vérért, ha akar, az ősz,
a kozmikus vegyesbolt érdemét tagadni jött el kuvasz-korom,
sugaras csontot dicsérni nem a szemétből kikotort pénz kicsinyített napját,
mely sakál-eszméket futtatva arannyal a szélvédő üvegre süt:
halálra morogni jött el a komondor ős-dühe,
a bogárzó bolygót összeterelni a vers.
Nem megyek sehova, a tűzvész dingó jár a szobámban
és vörös szőrétől tüzet fog az asztal, a polc meg az ágyhuzat,
a dekkáni dögletes hő fölárad az imával szavatolt mennybe
és olvad a repülő szárnya és tűzben pörög a légcsavar:
nincs több álmatag utazás, a nyomorral szembesít minden ismeret,
a gyászos magánügy gyászosabb közügyekre kancsít,
kész, vége, nem megyek sehova, undorít ez a könnyes ricsaj,
ez a ha-megérte-volna, ez az isten-nyugosztalja, ez a saját-halottja,
elég, elég, elég: gyere csak, zabáld a szőnyeget, edd a virágot,
dugd be perzselő orrod a pompadouri nejlonok közé,
halandó vérem és valóm, hasadt tudatom vörös remekműve,
ki kőszén-orral utálod egy-a-sok közül emberarcomat,
tátsd ki a szád, te néma, a mozdulatoddal ugasd,
hogy november borotvált arcán június vörös bélyege ragyog,
mert bennem a te mancsod, szemfogad, lángoló garatod lakik:
sejt a sejtnek, csont a csontnak jelentse,
nád-dárdájával a balekok balekja, Don Quijote eljött
a fekete szélmalommal vívni.
Elég a gyászos orrfújásból. Az ostrom mosollyal indul,
vége a kaszás mítosznak, a csont-végrehajtón az idő csak röhög,
itt sokkal ravaszabb módon készül a nagy leszámolás,
a hóhér ha csuklyát visel is, csak az anorákét,
és rámhasonlít, miközben húzkod, hogy játszunk „tötyi-pötyit”,
itt nem reneszánsz csatát pingál a falra a realista díszlettervező,
családi drámához két szoba összkomfort a díszlet, tisztelt igazgatóság:
itt utcai harc lesz, saroktól sarokig, széktől asztalig, minden pontért,
itt a fogam közül úgy kell kitördelni a csontot, a cigarettát, a mosolyt,
itt sejtenként kell agyonverni a testem, hogy többé ne rugdalódzék:
szellem-bokádra vágyik a fogam, idenézz, hülye kísértet,
és nappal gyere, ha jössz, ne éjszaka verje föl
a szomszédokat rekedt ugatásom!

 

 

 

Szegénynek lenni*

Szegénynek lenni, ha viszonylagosan is, annyit jelent, hogy az embernek egész egyszerűen nincs képe karácsonyfadíszekkel teliaggatni az emberi beszédet és ünnepi szónoklatot tartani egy háború katonáinak a rekettyebokor szárnysuhogásáról. Szegénynek lenni olthatatlan vonzódás aziránt, hogy igennel és nemmel válaszoljunk, ha valaki valamit kérdez tőlünk. Szegénynek lenni annyit tesz, mint mezítláb átkelni a technika üvegcserép-tengerén, és kézből etetni egy összkomfortos oroszlánt. Megtanulni egy fordított morált, kiismerni egy lefelé magasodó épület rejtett kazamatáit, visszafelé kúszni a történelmi barlang egyre szűkülő folyosóján a lényeg műhelyéig, ahol vérből és nyomorból készül az emberiesség tündéri látszata. Szegénynek lenni egy olyan világban, ahol Romeónak autót és Júliának kozmetikai cikkeket neveznek, kínos érdem, de szerencsés kín is, mert szegényen az ember a gondolkodás ostromlott erődjét lakja, és nem hisz a szabad elvonulás lehetőségében, de szőrén ülve meg a lobogó sörényű földet, megfontolt dühvel sarkantyúzza.

 

 

 

Foghíjas száj, lefittyedő ajak*

Foghíjas száj, lefittyedő ajak,
zengd azt a zöld és éretlen fejet,
a pattanás dicsét, kamasz-Apollót,
a két kovács tojást, eleven üllőt;
pislákoló szem, petyhüdő izom,
zengd hülye és nyomorult tavaszom,
Hamlet tahó-korát, lódenkabátom,
és Ofélia kéjét a vaságyon:
ők voltam én, veszély és élvezet,
ők megmaradnak, ha én elveszek,
butaságuk, gyönyörük halhatatlan,
föltámadnak majd száz és egy alakban,
ágyban, padon, füvön és sírkövön
rázza őket az őskori öröm,
öl és öl közt a kétfázisú áram;
zengd őket, föld, ők folytatják a vérem,
ők nyögdelik, hogy leégett a menny,
és megváltás, ha van, csak idelenn,
csak általuk, bennük, a pillanat,
mint légypapírhoz, csókjukhoz ragadt,
örömükben vereségem ragyog,
halálomban is életük vagyok,
vér a vérükből, kéjükkel rokon,
lihegésük süt át a csontomon.

 

 

 

[ Digitális Irodalmi Akadémia ]