Rembrandt*

ki nem állhatom a költőt akinek orrán-száján dől a költészet
a szó szűznemzéséből szörny születik
ha költészetről beszélünk beszéljünk az iparosságról
mely szárnyakat adott a szélmalmoknak
és csatornák csapdájába csalta az évszázadokat
mi lenne inkább vers mint egy sejtcsomóként lüktető város
benne a múlt félálom-kódjele
amitől minden babavárosba illő németalföldi ház
egy-egy vörös téglából épült kajüt
és az isten egy gyorsjáratú gótikus fregatton lakik
a tenyérnyi főtér kikötőjében
hol a szárazföldön kísértő hajós a tajtékozva zúgó időt kémleli
tenger az is tehát hajózható
az ő arcára vagyok kíváncsi
a művészetre mint olyanra
már elnézést
köpök
nem úgy a megrendült utókor
az amszterdami Rembrandt téren a mester bronzba öntött szobra áll
a tagbaszakadt dobóatléta mindkét kezével
egy reuma ellen rendelt bronzdrapériát fog bronzderekához
az ecsetet nyilván az orrával fogja
a hülye is látja hogy itt egy lángészről van szó
aki mélán bámul a róla elnevezett mozi üvegtárlójában
egy szívdöglesztő szuperkémként csillogó angol színészt
huszadik század
a tér túloldalán a Schiller vendéglőben Rembrandt-szeletet kapni
eszmesültet valóságkörettel
míg hisztérikusan csörög a sínfa ágán mászó villamos
mire a hörgő munkagép arrébb araszol
szabad az út
a harmonikaajtó és az olajos beton fölött
gyulladt szemmel hunyorgó lángbetűk
REMBRANDT GARÁZS
negyven fölött a halál
nem több és nem kevesebb mint háttér
előtte lobog a nyár tűzpantomimje
a szerelmes akt
s a lombhullató fán termő kérdőjelek
hogy hol miben s ki előtt tanúskodunk
vagy nincs-e az almakukacnak is egy jól átgondolt képe
a mindenségről melynek ehető héja van
semmi sem jellemzőbb ránk a korlátainknál
ez minden laza világmagyarázat szilárd magja
ez az arcátlan vagyunk akik vagyunk
amitől a patricius Rembrandt ájtatos rézkarcán
a templomból hazatérő gyermek-Krisztust
egy holland parasztcsalád húzkodja haza
átszellemült arcuk hirdeti hogy nagy az isten
vaskos kezük-lábuk
hogy nem ártana most egy krigli sör
jelentés a magányosan hánykolódó csillagcsónakból
mi várható
a hágai Maurits-házban Rembrandt válasza talányos
három önarcképén háromféle
az elsőn egy gyalulatlan fiatal arc
rajta a még minden megeshet bája butasága
a másodikon a világhódító holland ficsúr
a siker pestises tollbóbitáját
kacéran lobogtatja a divat
a harmadikon
egy alkoholtól puffadt öregember réveteg tekintetével
isten bámulja gyilkolódzó és parázna teremtményeit
szájában füstölgő parázsgombócként
két őrült szó forog
a mégis és a talán
[ Digitális Irodalmi Akadémia ]