Sárkányvér*

 

 

 

 

A tűzfújó bika

A robbanékony és nehézkes bika jegyében születtem,
mindenem a testhez van kötve;
most, hogy a test kihűl, elbizonytalanodom.
A bika bikaistent képzel: gyulladt szemgolyót,
szaxofonhangon tűzfutamot fujó orrlikat –
a sejtet, melynek tanult mestersége élni,
a kezdet energiafölöslegét addig pazarolva,
míg nem marad más, csak a horpadás szívóhatása,
a túloldal, az örvénylő absztrakció;
mit kezdjen ott, ahol a légies közegben
csak az eszmék szűznemzése divatozik, semmi nemiség…
a kialvó vulkán a régi kitörések
bugyborgó lávafolyamára emlékezve didereg:
fölötte a régi áltatás, a lélek képe, szél görgette füst.

 

 

 

Tükrök

Nevekkel próbálkoztam: nyár; színekkel: kék-fehér;
utalásokkal a bársony gyönyör lángnyelveire…
Nem készen kapható istent akartam…
Valami arc sugárzott rám… vagy érme,
a vertarany menny illó domborműve,
igen és nem, én és nem én, mindig a másik,
a változékonyságba rejtett állandóság,
amiről elég annyit tudni, nem tudom,
s már megkísért a kocsonyás emberszem galaktikaképe –
benne az esztelen és tündöklő hiba,
ahogy a véges próbálja értelmezni a végtelent…
Van vagy nincs, ez a füstköpenyes keresztes kérdése,
a tűzköpő egyházaké. Igen és nem, mindig a másik;
egymás versét szikrázzuk, egymás tükrei.

 

 

 

A keresett személy

Föltehetőleg nem más, mint a kozmosz
rendje és rendetlensége, a végtelen
és ezért egészében áthatolhatatlan
hétköznapi méretűre zsugorított képe –
a szakállas gépkezelő a csillagpultnál kuporogva
atom- és génalkatrészeket programoz.
Hibásan, tehát megbetegszem; ez van.
De létezik-e egészség nélkül betegség?
Van és nincs az anyagelvű szerint is egymásba görbül
e görbület a tér, a térben szakadék
világ és világ, világ és magyarázat,
tegnapi és mai ismeret között;
a kézzelfogható indítóok lepkéje után nyomozva
e szakadékban töri össze magát minden, ami emberi.

 

 

 

Középkorú férfi

Középkorú? A középkor egy feudális poklot
képzelt a gótikus mennyutánzattal tüskés föld alá,
egy merev alárendeltségbe komponált világot,
hol az ördög vasvillával szedi a tizedet.
Én egy zúgó dobozban látom korunk jelenését:
a határtalan, képernyőkék levegőben
öngyilkos lepkeként csapongani a technikát…
A pokol mindig mi magunk vagyunk,
a mennyet dörzsölt prófétája jövő időbe teszi…
A valóság gömbfelület, egymásba játszó
világtájak, kétség, remény: parányi Föld-modell
egy gyerek kezében, aki leginkább golyózni szeret vele…
Élni, ez annyi, mint beletalálni egy parázzsal bélelt lyukba
és hinni azt, amit a párás csírasejt dadog, hogy miénk a jövő.

 

 

 

Számum

A cserfes ifjú, aki Indiát bejárta,
nem gondolt a halálra. Eb ura fakó!
Az élet harminckét évesen – India,
vasvörös föld szikrázó napsütésben,
hol még a levéltetű is azt énekli, hozsánna,
s a vérfa ága gyűrűs gyönyörtől remeg.
Szeretném tudni, mit látott apám, amikor meghalt
olyan idősen, amilyen idős most én vagyok!
A puskatus szaggatta kárpit hasítékán
benéző barokk világfit, akiben ő hitt?
Egy középosztálybeli istent vámpírfogakkal, kígyószakállal?
Vagy mást? A Föld zsellérábrázatát? Hogy az van, ami volt?
A süketnéma számum kvarcfény homokját, ahogy lassan befutja
a szfinx mellét, a tömegsírt, óceánhab-foltos gyerekkorunkat?

 

 

 

Éjfél

Jöhet, ha akar, a szellem. Hideg hold süt
görög bronzbőrünk római márványmásolatára;
mindennap vesztünk egy háborút, elromlik valamink.
Az ifjúság vak és fuldokló csók,
a fullasztó közelség testi deleje;
ez a dermedés lenne az, amire vágyott, a távlat?
Egyre többet értek meg az életemből,
mert egyre több belőle az, ami messze van;
nagy ár az ingatag tanulságért, egy balkonon ülök,
a didergő mezőn, a szétszórt csontok, húsfoszlányok közt
egy leples nőalak, a halál spanyolul…
semmi egy karate-ütéssel kettészelni füstderekát,
gomolyog egy kicsit, majd újból összeforr…
a tanulatlan, erőszakos, szépnek mondott özvegy, az anyám.

 

 

 

Arckép az ókorból

A provincia nyakatekert logikáját
szívből utálja minden egyenes római;
ő ha ellentmondást tapasztal, a kardjába dől,
én szívóskodom, megpróbálok élni…
Hála az isteneknek, görögnek születtem,
a rabszolgasor és a filozófia közé,
a káderjellemzések „egyéb” kategóriájának,
minden többségben lázas kisebbséginek…
Költészet? Nem hiszem, hogy az
a márványportrék és a szaros valóság közötti összefüggés,
e billenékeny, könnyen robbanó arány,
amit vidékiként tanultam itt és ami elvezet
a porszem bolygóról a csillagokon túlra;
épp csak, hogy tüdőmből versben szakad a vér…

 

 

 

Földanyánk

A technikát, mint nászt a szűz menyasszony,
kívántuk is meg féltük is. Hatvanas évek.
Vonzó rögeszme, hogy a birtoklás mindent megold.
Keserves megtanulni, hogy a nincsek történelme is
történelem: a rozmárforma kontinens
fölmerül az időből, tátott szájából kiáll
a szegénység roppant agyara, bőrén
sós vízként lecsorgó faluk. És reng a partvidék,
és beomlik az aládúcolt templomboltozat.
Küldözhetjük alóla lírai üzeneteinket.
Kinek? Mindenki vágya a jövő.
Csak legyen módja visszaemlékezni,
„Kigömbölyödtem”, mondja majd a Föld
a csodavárás és a rettegés e tobzódó koráról.

 

 

 

Magyarság

Csoóri Sándornak

 
Magyarnak lenni annyi, mint bárminek lenni.
A kulcsszó a lenni, és a kérdés a hogyan.
Melyik fának nem természetes közege az erdő,
de melyik fa mondja magáról: „erdő vagyok!”?
Az életfa alá hullva avarnak
úgy vagyok magyar, ahogy az erdő fája fa,
a vérmocskos altalajt feldolgozva levegőnek,
melyet tüdőre szívhat, ha lesz hol, a jövő.
Negyvenhat éves koromra már kiütközik csupasz gyökérzetem,
a mindig és mindenütt rászedett szegények csontjai;
túl sok mész és hamu, hogy családi emlékké oldjam.
Egy nép, mint a többi, s mind, mint Ó-Egyiptom…
Ágaim közt vérlázító madárcsirregés,
míg macskatalpon surran ölni az idő.

 

 

 

Az utolsó nyár

Az utolsó nyaram még egészségesen;
zöld habzás; semmi keresztkérdés: kié? mié? –
a tenger van, mert van, mert tenger,
örökmozgó, szuszogó, mennydörgő leviatán;
halszag és fény áradt a Balaton felől.
Bárki is intézte az ügyeimet,
a sejttörvény vagy a látónak képzelt vaksors,
egy napfényes arc fordult felém,
a mennykék tükör, hol az éden tükröződik,
a fiatalság titka, a nemtörődömség,
mely az öregségről szállongó hírt rémhírnek veszi;
a lombhullató test torzonborz fái között
szakadt ruhában hempereg az örök szerelem,
a világszép de rövidlátó nyoszolyólány.

 

 

 

Catullushoz

Nagy gáz, de mi is szeretjük Lesbiát, Catullus…
Az ifjúság az ifjúság jogán határtalannak
képzeli lehetőségeit, istennek magát.
Most van isten, most nincs, ahogy akarja;
ha elalszik, gazdátlanul forog a Föld.
Korlátja épp az egészsége. Az az igazság,
hogy nehéz fölfogásúak vagyunk:
még mindig a csillagtengerből fognánk ki a kozmikus halat,
holott már sejtjeinkből vicsorog felénk kékcápa-csókja.
Ajaj, megcsal a testünk, megcsal az ordas kurva,
azt hazudja, minden megmarad, épp csak átlényegülve
egy üstökös csóvájaként suhanó fátyol fényredőiben:
az élő tűz, az őrület, a tejszínhabot verő combok…
Van-e jobb választásunk, mint hinnünk neki?

 

 

 

Betegségemre

Lassan vonul hadaival a zsibbadás
félálomban derengő testem terepén.
Képzeljük úgy, hogy a vaksors Kutuzov,
a stratégia hercege, egy lompos öregember,
aki ha visszavonul is, mindig a magáéba,
mert minden az övé, mint istené.
Képzeljük akárhogy, a csóva végül fölrepül a házra,
s az égő falu serceg, mint a zsír…
Nem okulok a bajban, hiába a baljós tünetek –
a prófétát a rögeszméje teszi prófétává,
verset verssé a logikánál rendezettebb zűrzavar,
az élet örvénye a pocsolyavíz sejtben,
miközben ép balkezünkkel fölemelt béna jobbunk
az újrakezdés izzó délibábjára mutat.

 

 

 

Egyéniség

Fiatal fejjel egyéniség akartam lenni,
ezért aztán kiraboltam Ginsberget és Pilinszkyt;
megvártam, amíg befordulnak a sarkon, és zutty…
Ma már fütyülök az antológiákba zsúfolt lehetőségekre;
képek, képek, és az egész mit ér?
Lowellt nem a mohóságom kívánta meg;
öt évig fordítottam a „szonettjeit”,
és eszembe sem jutott hasonlókat írni –
csak amikor nem tudtam végiggépelni egy oldalt,
és szorultságomban egy fejben is belátható távot kerestem,
mint aki a szájába vett filctollal tanul festeni…
Költő vagyok, olyan, amilyen, nem épp szívderítő felnőtt;
mindenen, amit csinálok, bénuló jobbkezemnek
a hieroglifák megfejtőjét váró macskakaparás-védjegye.

 

 

 

Élet

A fáraók és hadseregeik, a birodalmak?
A végtelennel az a baj, hogy fölfoghatatlan;
isten az ember metaforája a fölfoghatatlanra,
a valóságon túli valóság helyett egy kép,
emberformájú, emberméretű. Az élet emberésszel
leginkább egy kis országra hasonlít,
pár évtizednyi rögtönzés az öröknek mutatkozó
határok közt, a túlélés ábrándja,
egy látószög a teljes horizont helyett…
Minden új világkép a fordulóról fordulóra
vezető lépcső szükségképp leszakadó foka;
ezen a lépcsőn jártam én is, háború volt, bombáztak,
egy fűszál hegyén egyensúlyozott a közönyös Tejút;
túléljük, mártott sárkányvérbe az őrült föltámadás.

 

 

 

Bizonyosság

Biztos igen vagy nem helyett itt ez a nyár…
A pillanat nem biztos, csak magában,
de mi egy pillanat a többi nélkül?
Minden nyár „ez a nyár”, csak mindig másnak.
A létige csapdája: mondd, hogy „nincs”,
és ez a nincs máris szilárdan van,
és szilárdan áll rajta gyárvárosaival Babilon…
Nincs ragyogó megoldás az ember hibája,
ember az emberen túli képzete nélkül –
vedd úgy, hogy máris ott vagy, abban a pontban,
ahol tudás és nem tudás találkozik,
zúgnak a részecskék, a végtelen szél…
innen már csak az ösztön visz tovább,
halálba surrogó, csupasz költöző madarat.

 

 

 

[ Digitális Irodalmi Akadémia ]