Idézzünk szellemet, megjelenik*

A kiállhatatlan fiatal költő
kaméleon a terráriumban;
versei tükrében nemcsak őmaga látszik mindig másnak,
az olvasója is.
Versei tükrében? Hogy oda ne rohanjak!
Egy fülrepesztő, háborús tenoráriát cifráz,
kedvelt szavai a végső, a teljes, a végtelen
És mit akar azzal, hogy folyton azt ordítja: „Nyár!”?
Sokáig szégyelltem magam helyette;
azt hittem, a felnőtt tárgyilagosság a legtöbb,
amit költőként elérhetek.
Aztán az évek: szél a sivatagban.
Ma összefut a szabadság íze a számban,
ha elnézem a verseibe zsúfolt képek,
e korlátozott fölfogású lepkék
villámló piruettjeit.
Van egyenesebb út, mint az egyenes út…
Egy kéregkenuval a zuhatagos testben,
az erek dörgő örvényei közt:
kétoldalt a meredeken kanyargó sejtfalak,
fönn, az irdatlan magasban a szív sarkcsillaga –
e bizonytalan, selymes görbület mentén evezve
előzi meg a józan észt a sejtelem,
és ér a csontgyűrűk közt öblösödő tölcsértorkolathoz…
Vakító fényesség, sós szél, s köröskörül
a beláthatatlanul hullámzó agyvelő…
S az óceán péppé zúzza a papírcsónakot,
de gyászfelhőire föltűzi a szivárványt:
a rögeszmét, hogy túl a szemhatáron
pálmák képében zöldell a jövő – az új világ.
Magyarország, imbolygó lélekvesztő
a század ötvenes, hatvanas évein.
A fiatal vadember arca rá hasonlít,
a szegénységre, mely a remény korsóját emelgeti
a zsúfolt kocsmában, ahol a bádogpult csataterek fölött
mindig frissen csapolva habzik a vér…
Költészettől beszívott suttyó,
illene rá a micisapka meg a gumicsizma is,
ahogy a világfiasan viselt tucatzakóban
tántorogva vonul a föld alá, a múltba.
Csukladozó ordítozása:
„Szabadság, szehe-rehe-lem…”,
a magma fölsugárzó hangjaként vezet
a számítógépkorszak cirregő
drótözönén keresztül.
[ Digitális Irodalmi Akadémia ]