Szép nyári nap, a párkák szótlanul figyelnek

 

 

 

 

A költő körülírja mesterségét*

az irodalom mint az irodalom tárgya
gondoljunk csak bele
egy pornóüzlet
a kuplerájvörös világításban
megáll az ész olyan hatékony műszerek
kétféle zárójel hogy mást ne mondjunk
s a főhelyen
egy garantáltan automatikus
hordozható és önkioldó
fölfújható és leereszthető
hastáncot járó mindamellett házias
jelentéstani költemény
e fülledt ipar engem elkedvetlenít
a vers az én szememben
egy darab élet
s tárgya a határtalannal körülhatárolt
szilárd bizonytalanság
a hétköznapi ember
a mindenség elemi része
a mindenség maga
két ölelkező test között a csillagközi tér
szél cibálja az idegsejtek fűcsomóit
egymásba átsugárzó méretek
s az önarckép egyben világértelmezés
egy buszról leszálló utas
egy darab élet
ez annyi mint a végtelen sötétbe nyíló
ideig-óráig világos ablak
mögötte gyönyörtől vacogva simogatják egymást
a telhetetlen szeretők
az igen és a nem

 

 

 

Jékely témájára*

A fénysebességgel járó, vak óra
és számlapja, a csillagközi katlan
rá se ránt egy-egy generációra,
mely alámerül a fekete habban,
ha víjjogó ölyvként lecsap a bóra,
s a víz rángó, ostorszíj szabta hát,
és szélütéstől béna nyáj a flotta,
és fölmerül ugyan egy Ararát,
de látni azt is, hogy mi várja ott a
túlélőt: újabb szívgörcs vagy a rák;
szóval, Zsoli, Catullus-lelkű Flaccus,
lenyel a nagy kígyó, a végtelen tér,
és hiába, hogy varázsszavakat tudsz,
sem ifjúság, sem édes nők, sem Erdély:
a napsugár is szúr, akár a kaktusz.
Halál, mindig halál a nóta vége.
Milyen szomorú! És milyen unalmas
a költészet e végső menedéke,
ha már a győztesek gyönyöre alma;
gyertyánkat lesni, hogy kihúny-e, ég-e?
Én nem tudom, valami lázadó faj
dühödt arcátlansága bújt belém,
hogy miközben óhaj marad az óhaj
és reumás rögeszme a remény,
megröhögtet ez a klasszikus „ó jaj!”.
Elkobozzák? Csak most érzem, hogy izzik,
mikor már hűlőben az itt, a most,
s a percek amit űznek, futva űzik,
mint lekésett utas a villamost;
egy korty vízben a világ íze ízlik.
Ez fönnakad, mikor a csepp lecsöppen,
és történik minden szokás szerint:
megindul a menet, és egyre többen
haladnak el, s ki int, ki csak legyint,
mielőtt imbolyogva eltűnik a ködben.

 

 

 

A világszínház Amszterdamban*

a kezdő díszlet a fiatal Frans Hals modorában készül
harminc évvel Alba herceg után
fújnak a fényes szellők
selymesen lobog az öntelt gazdagság
miénk a világ
és a polgárőrség Szent György nevét viselő lövészosztaga épp
a sülthöz készülődik
a gyarmatok érett fácánhúsa fölött
rugalmas istenfélelembe takart
mohó vigyorgás
mármost ami a cselekményt illeti
hát istenem
a föl-alá rohangáló évszázadok versenyt üvöltik
az épp hivatalban lévő Legfelsőbb Kegyúr nevét
ugathat a költészet a pénz beszél
és egyre választékosabban
míg háborgó vizen halad a szajréval megrakott hajókaraván
s a körülmények alkonyi megvilágításában
az indítóok érthetően elhomályosul
a mélybarna háttérből alig kiváló ember pedig
aki korábban egy eszme csillogó kardpengéje volt
a gomolygó titok s megalkuvás rembrandti képét ölti
és persze látni azt is hogy miért
az intenzív földművelés virágzó sakktáblája körül
a tenger hullámzó szájában habzó zablát
majd fölmegy a függöny és a szín Amszterdam kurvanegyede
vörös fényköd bikinis nők a kirakatban
a hanyatlás korának epilepsziája riadókocsi
cirkál a közönség között
egy jávai vendég éppen búcsúzik karján a kabátja
leheletnyit meghajol
a nő közönyös kereskedelmi mosoly NÉZZEN BE MÁSKOR IS
nemi barkácsbolt a sarkon műhímtag telepes kivitelben kapható
csak az eszme hiányzik és
a krónikus eszmehiánytól szédül a nagyra törő értelmiségi
TALÁN MERT EUROCENTRIKUS VAGYOK
vagy az új családmodell továbbfejlesztett változatában bízik
átható sötét
a Haarlemi Aggok Menhelye
a háromszáz éves matróna sakálpofáján
kacér remény
a végkifejlet légitámadás
a nézőket fölterelik a Földet jelképező dobogóra
a dobogó forogni kezd majd egyre gyorsul
dadogó villámfénynél
látni mi lett az ifjú sejtből
a pálinkásüvegként széttört városokat
a könyvlaponként izzó betűtengert
velőt rázó szirénasivítás
majd leszakad a mennyezet beáll a csönd
s egy hűvös kéz nyúl be a résen és kiválogatja
a túléléshez elég erős
vagy gyönge mutációt

 

 

 

Visszapillantva a fényes nyári tájra*

 

„Mi mások volnánk – öregedő beat-ek.”

Allen Ginsberg, zakósan, nyakkendősen

a budapesti Astoria szálló halljában.

 
kényelmesebb volna persze azt hinni hogy az egyetemes nyavalyatörésnek
 
képzeletünk a gyógyszere
és elég egy kínai írásjelet
 
egy reneszánsz herceggel összeaprítani
és máris kész a zenés csalamádé
 
költői filozófiánk
hogy a vasbetonképű farkas
 
szavakkal szelidíthető
és hogy leginkább a kultúrák magfúziója
 
szabadíthatja föl
az ösztönös madárfiókát
 
kinek torkából angyalok álombeszéde árad
és fiatal-költő korom
 
egyéb hangzatos hülyeségei
sajnálatos de tény hogy öregszem
 
únom a madárnyelvet
láttam a gyakorlatban
 
költészet és valóság viszonyát
a látomásoktól lázas gyereklány
 
kiszabadult a szűk provinciából
mezítláb járt a művészi szabadság talaján
 
fekete kosz a talpán
sugárzó szépségét ó olümposziak
 
erős izzadtságszag lengte körül
mert azon a nyáron hőség volt Franciaországban
 
és ő heveny mámorában keleteurópai káderdivatnak gondolhatta a zuhanyzást
VAN BENNED VALAMI SZERETNI VALÓ
 
ezt a mondatot én hoztam össze félig részegen
azt hitte meg akarom húzni
 
pedig csak hirtelen úgy éreztem
hogy az időtáblák süket zajlásában mondanom kell valamit
 
továbbítani a rám bízott üzenetet
a Körülmények nevű szobrász
 
hátrálva méricskélte mesterművét
az európai talapzaton álló két vidéki figurát
 
akik közül az egyik téglának nézi a másikat
az meg modern kotyvalékoktól berúgott tyúknak őt
 
semmi sem szilárdabb mint az örökségük
a nevesincs hazai bizonytalanság
 
ami mindig is alakítja a viselkedésüket
minthogy a valóság sárkány és ezer feje van
 
és a leghatékonyabb dárda a fű
bár ezt a hajlékony fegyvert csak a felnőtt kor tanulja meg becsülni
 
miközben magról szaporítja a lázadás szellemét
és versében keserves aprómunkával halad előre
 
mint életében is
napról napra víva egy megnyerhetetlen szabadságharc
 
mindig reményteljesen kezdődő ütközeteit
ha-nem-én-hát-más ragyogja évelő rögeszmeként
 
a halhatatlanság csalárd ígérete a nyár

 

 

 

A líra rossz korszaka*

a líra rossz korszakát éli
gondolja a líraszakértő és kéjesen nyújtózkodva egyet
körültekint a nyomor aszalta kontinenseken
csatahajók fűkunyhók felhőkarcolók
meg más effélék NEM IS CSODA
gondolja és elmegy a regényelmélet felé
mely naprakészen jelzi a világtőzsde árfolyamingadozásait
miközben Líra anyó
az érdemes madám
talányos mosollyal ül a kassza mögött
ő tudja amit tud
a puritánok jönnek és mennek
de az üzlet marad
a macskaköves kisvárosi utcán
mindig föltűnik egy-két sompolygó járókelő
aki izzadt tenyerét a kabátjába törülve
bekopog az ajtón
a közönség rossz korszakát éli
gondolom én
elfelejtette hogy honnan jött és miféle batyuval a hátán
a század első éveit
együgyűséget és reményt
azt hiszi hogy az újabb és újabb bonyodalmak
megkímélik a nagy egyszerűségtől
hogy a világ olyan híd mely a van és a nincs pillérén nyugszik
és hogy reménykedni gyereket nevelni kockáztatni
hiába ostobaság
ha ez az ostobaság egyben a sejtek legfőbb bölcsessége is
az ember koktél
és a bárpincér történelem legfőbb kérdése mindig is az
hogy hány rész megfejtéshez hány rész rejtvényt kever
öregszem nem vitás
a régi iskolához tartozom
mint a divatjamúlt
mert a maguk röhejes módján reneszánsz beatek
akiket így vagy úgy de a teljes ember érdekelt
és nem a nyelvtudomány cingár kísértete
mely a zárójelek kalitkájában röpköd
és folytonos csipogásával leginkább azt a tényt leplezi
hogy lényege odaátra kacsint
hol a sejthetőn túli közegben
felhőzet képében gomolyog
a kényelmes világértelmezés
hogy semmi sem úgy van ahogy
a legjobb tehát
ha megelégszünk a csillagok torokszorító látványával
vagy azzal
hogy pontosan vezessük valamilyen bajnokság eredményeit
legalább elütjük az időt
amit itt töltünk átmenetileg
egy perc tízezer év
a Föld forgása kihívás
és van úgy hogy a forradalom
arányérzékünk épségét jelenti
miközben mászunk lefelé a fáról
vagy egy láthatatlan ágon fölfelé az űrbe
és mögöttünk elhal az izgatott kiáltozás
de még a rohamkocsik szirénázása is
előttünk egy arc
vagy a napsütötte óceán
az örök fiatalság
mindegy minek mutatkozik
tőlünk fogan szörnyet vagy épkézláb utódot
bordélyházból kiváltott szerelmünk
Mademoiselle Jövő

 

 

 

Születésnapi vers*

 

„Ó, ifjú voltam, áldott szív…”

(Dylan Thomas – Nagy László)

 
Negyvenöt éves vagyok,
 
hivatásos költő,
akiből nem sugárzik az ártatlanság bája;
 
az ártatlanság különben is kimegy a divatból,
a korszak kobzosa a tévékommentátor,
 
aki csábmosollyal tudja eladni a bóvlit is:
háta mögött a világtérkép falánk amőbái.
 
A jövő biztos záloga… A szilárd körvonal…
a közízlésnek adott avantgard pofonoknál
 
nagyobbat csattantak a hagyományos ágyúk
s a verses élniakarás káromkodva és szédelegve,
 
csapattestétől elszakadt katonaként
botorkál a sötétben: ki és mi vagyok?
 
A líra nagy kérdése most épp nem kérdés neki.
Mit számít az, hogy van-e, nincs-e isten? És ha van…
 
A szerszámkészítő majom egy nagyot gondol
és héjatlan kókuszdiónak képzeli el a végtelent,
 
a föl-nem-foghatót egy fölfogható képnek,
ez rég bevált és biztos módszere;
 
a válasz ugyan korról korra változik,
és még inkább a kérdező személye,
 
de nem változik lényege, a kérdésföltevés:
örvénylő áramlás a fuldokló körül –
 
a nála bonyolultabb, amit meg sem érthet?
vagy épp saját makacssága, hogy mégsem adja föl?
 
Végül is egyre megy. Istenkép, anyagfogalom,
mindkettő föltalálójára vall. S az örvény feldob és leránt;
 
üres tölcsérében csírázó mag ragyog.

 

 

 

Haiku*

Negyvenhat éves vagyok.
„Bátyuska”, szólít meg
halott apám.

 

 

 

Idézzünk szellemet, megjelenik*

A kiállhatatlan fiatal költő
kaméleon a terráriumban;
versei tükrében nemcsak őmaga látszik mindig másnak,
az olvasója is.
Versei tükrében? Hogy oda ne rohanjak!
Egy fülrepesztő, háborús tenoráriát cifráz,
kedvelt szavai a végső, a teljes, a végtelen
És mit akar azzal, hogy folyton azt ordítja: „Nyár!”?
Sokáig szégyelltem magam helyette;
azt hittem, a felnőtt tárgyilagosság a legtöbb,
amit költőként elérhetek.
Aztán az évek: szél a sivatagban.
Ma összefut a szabadság íze a számban,
ha elnézem a verseibe zsúfolt képek,
e korlátozott fölfogású lepkék
villámló piruettjeit.
Van egyenesebb út, mint az egyenes út…
Egy kéregkenuval a zuhatagos testben,
az erek dörgő örvényei közt:
kétoldalt a meredeken kanyargó sejtfalak,
fönn, az irdatlan magasban a szív sarkcsillaga –
e bizonytalan, selymes görbület mentén evezve
előzi meg a józan észt a sejtelem,
és ér a csontgyűrűk közt öblösödő tölcsértorkolathoz…
Vakító fényesség, sós szél, s köröskörül
a beláthatatlanul hullámzó agyvelő…
S az óceán péppé zúzza a papírcsónakot,
de gyászfelhőire föltűzi a szivárványt:
a rögeszmét, hogy túl a szemhatáron
pálmák képében zöldell a jövő – az új világ.
Magyarország, imbolygó lélekvesztő
a század ötvenes, hatvanas évein.
A fiatal vadember arca rá hasonlít,
a szegénységre, mely a remény korsóját emelgeti
a zsúfolt kocsmában, ahol a bádogpult csataterek fölött
mindig frissen csapolva habzik a vér…
Költészettől beszívott suttyó,
illene rá a micisapka meg a gumicsizma is,
ahogy a világfiasan viselt tucatzakóban
tántorogva vonul a föld alá, a múltba.
Csukladozó ordítozása:
„Szabadság, szehe-rehe-lem…”,
a magma fölsugárzó hangjaként vezet
a számítógépkorszak cirregő
drótözönén keresztül.

 

 

 

A költő, a gondos gazda*

Szőlőhegynek képzeli életét: a teraszos művelés körívei
versről versre kúsznak fölfelé a vulkán oldalán; és körben
a romok, a lávagöcsörtök, a szétszórt lábszárcsontok, a
csákánnyal bevert koponyák – a szüreti táj.

 

 

 

Arany Jánoshoz*

Ég a sugaraktól sebhelyes föld arca,
elült az avantgard zajos kofa-harca.
„Századvég”, gondolja az értelmiségi,
„bár a szép remények nótája a régi”.
Mi hát a költészet, mesterek közt mester,
zúgó csillagok közt a lassan-a-testtel;
mire illik rá még ugyanúgy a mérték,
ahogy azt a régi mesterek kimérték,
hogyha egyszer nincs is vagy nem úgy van isten,
hogy emberi mérték szerint is segítsen?
Vagy épp ez a versben rejtőzködő lényeg,
amivel nem bírnak sem érvek sem tények,
mert mindent magához hasonlónak képzel,
hámozzon bár híg űrt távesővel és ésszel:
az a sejtjeinkbe örökített program,
mely a váltólázas gyönyörben is ott van,
és ott minden percben, ott a szenvedésben;
abban, hogy nem hajtom meg neki a térdem,
s hogyha meg is hajtom ellenkezve végül,
valami belőlem még akkor se békül?
Ez a buzgó téboly? Ez az oktalan dac?
Megfontolt Nagymester, te is csak rá hallgatsz.
Mert hiába minden bukás, gombafelhő,
minden kérdésével egy választ is fellő,
s amíg mi vergődünk, kell, hogy legyen ő is,
és hinnünk kell benne, hisz bennünk csak ő hisz –
a remény furfangja: „Nincs is olyan nagy vész.”
És üres markunkban csillog az aranypénz.

 

 

 

Dsida*

Vers hiszen az csak kár hogy túl sok a ríme zenéje parázna
mert mit számít hogy a haldoklót az egészség árama rázza
 
szegényt
legyalázza a híg prózától bűzlő botfülü nyikhaj
amit ír kopogó ritmust zakatolva a szívbaj
 
regényt
melyben ugyan csipkét ver a szó és csillog a lírai készlet
de habos vért hány a cselekmény s hiteles minden részlet
 
Erdély
meg a kortenger mely a népek nyelvét múltját elnyeli
miközben persze reményzuhatagtól habzik a mennyei
 
erkély
Így meg ez itt Szívforma levél arányos örökzöld
kit a nyelv kertjében a közbeszéd dudvái között költ
 
a Nap
továbbhullámzik a fényüzenet bár csillaga rég kilobbant
s a porszemek fején picikét megbillen az űr a roppant
 
kalap

 

 

 

Vas*

Túl sok különbség, túl sok egyezés
egy felületesen jó viszonyhoz.
Fiatalon kiröhögtem: – „A Vas? – Avas!”.
Majd fordult párat a Föld,
és láthattam magamat, mint csodálatos ifjút
csodálnivaló hülyének… egy évszázad
késéssel. A klasszikus közvetlenség költője
még bátran pillangózhatott a költemény medencéjében: „Testvér!” –
mi viszont a széles gesztuson gonoszul vigyorgunk.
Csak lassan, óvakodva, oldalazva,
mint mesterünk a kerülgetésben,
Eliot. Nem árt az elővigyázat a foghíjas lépcsőn,
melyen lefelé botorkálunk, félálomban, rá-rátaposva
valami elevenre. „Pardon”,
morogjuk; semmi felelet. Csak egy fakó
mikrofonhang, a Vergiliusé ismétli – szalagról? –
nevünk helyett lakáscímünket,
miközben körben görcsbe rándult
testek képében hánykódik valami szenvedés,
talán az idő. És nincs más fényforrás,
csak cinkosan összevillanó szemünk.

 

 

 

Z. Z., beteglátogatás és himnusz*

 

1.

Mikor a kórházban meglátogattam, ég felé csapta a karját:
„Orbán Ottó, te itt? De kedves tőled!”
A vérbeli jellemszínész eljátssza a valódi fájdalmat is.
„Olyan gonosz”, mondta a feszes fenekű, csinos képű
és mosolya mögött rendíthetetlen közönyű, fiatal ápolónőre,
majd amikor az a beteg térdére paskolt
– Na mi van, Zoli bácsi? – felhördült, mint Lear király:
„Megőrült, az operált lábamat üti?”
Könny és röhögés fojtogatott.
Majd a mélybe rántotta a fájdalom örvénye,
s a szeme elhomályosult. „Olyanokat tanultam én itt,
hogy nem is hinnéd. Már azt is tudom, hogy kell kocsit lopni!”
(A szomszéd ágyon egy darabokra tört, görög galeritag feküdt.)
Később megetettem. „Az a baj, hogy nem bírok enni”, mondta,
de úgy nyelte a rossz krumplifőzeléket, mint kacsa a nokedlit,
és én megértettem, hogy ugyanúgy,
ugyanazzal a mindenre elszánt dühvel,
ahogy most, azonnal, helyben meg akar halni,
mert annyira elege van már az egészből,
élni is akar, fájó lábbal, láb nélkül, akárhogy –
majd azt mondta: „Köszönöm, kedves Ottó”, majd:
„Mosd el kérlek a kanalat!”, és visszasüllyedt a kínba,
de búcsúzóul még fölnézett rám,
szemében gonoszkás fény, csillogó szeretet:
„Mondd, miért nem tart XY elég jó költőnek téged?”
 

2.

Repülj, öreg madár!
Az Isten maga vár,
a vívhatatlan vár,
ahol mindennap jár
a dupla honorár,
 
nem csonttörés, nem aggkor,
olyan lesz, mint egy bár,
zene: Rácz Aladár,
kis kurvákból egy pár,
másodosztályú ár,
és néha nyersz is már,
 
s boldog, boldog vagy akkor,
s bár az ajtóban áll,
figyelhet, nem talál
a detektív halál;
Szakíthatatlan Szál,
a versed visszaszáll,
 
mint keringő galambtoll.

 

 

 

Illyés, nyolcvanadik évében*

 
Amikor elejti a nagyvadat
 
– számtalan gennyedő seb pörkje rajta –,
 
látja a testtelen vadász,
 
hogy zsákmánya az a kiváltképp ritka fajta,
 
melyről kevés a meggyőző adat,
 
de volna bármennyi is, mégsem volna elég,
 
mert mihez adalék
 
s mit magyaráz
 
a gyerekkor, a cselédház, a pajta,
vagy egy sorsdöntő – mondjuk, hogy párizsi – virradat? –
 
a lényeg titok volt s titok marad.
 
Nem görög-római kalmárügyesség,
 
nem mindig jókor megkötött egyezség,
 
valami több,
 
valami más,
 
ahogy a semmivé lett menny dörög,
 
a zuhanás,
 
hol egyén és nemzet egyképp csak kezdő fokozat,
 
mert ördögibb az ok és okozat,
 
az egység,
 
amit végre is egybelát a Harpagon-öregség.
 
Füstszennyes ég alá hajítva ki
 
a Jelenések Könyvének iratlan lapjai,
 
a valósághű Képes Biblia
 
és főalakja,
ahogy a túlvilág nélküli létezést éppen örökbe kapja:
 
az ember célkeresztre szögezett fia.
 
S ajkára fagyva oly
 
konok vigyorgás, mely már-már mosoly.
 
Bevallom, kedvemre van őrült logikája,
 
a hideg mindenség e húsmeleg hibája:
 
más szavakkal: olyan ez, mint a tér,
 
hol fent és lent egymásba ér,
 
és dögszagból támad a fű szaga,
 
s az öregség az ifjúság maga,
 
s a meglőtt vad, miközben vérében hever,
 
sértetlenül fölpattan és továbbszökell.

 

 

 

Rapszódia egy hidegtál fölött*

Ahogy elnézem magunkat, meghíztunk, kedves Csukás,
arcunkra fénylő izzadtsággal írva a várható bukás,
és nemcsak a homályos társaság, az úgynevezett nemzedék,
a sistergő vízcsöpp, mely a platnin elég,
valami más és több is ellobban velünk,
miközben gömbölyödik hasunk és jellemünk,
a hideg fejű rémlátás, az átgondolt illúzió,
ahogy tanultuk, hogy mi a rossz, mi a jó,
a biztonságérzet, hogy bárhogy is megaláznak,
magatartásunkért jótáll majd a század,
mert nyavalygásainkon átüt a rejtelmes tanulság,
a forradalmak, a háborúk, a vér, a hullák,
és bennük a személyes szálka, a sorsszerű mozzanat,
amitől a verses luxus a közönség torkán akad;
mondom, nagy szájunk volt és haladtunk a korral,
szabad és kötött formában korgó gyomorral –
nehéz hát megszoknunk, hogy mégsincs igazunk,
bár még nem adtuk föl, s vagyunk, akik vagyunk;
csakhogy az idő is az, ami,
zúgását kamion-konvojnak hallani,
s ha mi ravaszkodunk, hát ő is ravasz,
évmilliók álarca mögött a robbanó kamasz,
kinek cáfolhatatlan bölcsessége, nem vitás,
az ordító naivitás,
a prófétáké, mely az őrület
útján mozdítja elő a fölvállalt ügyet,
s a kétségbeesést a reménnyel megkéseli;
ragyognak csillagképpé összeálló pörsenései.

 

 

 

A költő a költészet hatalmát dicséri*

 

1

közönybe fulladnak robbanékony verseim
leírok egy verssort nem történik semmi
csak a halk kuncogás hallatszik
na ugye megmondtuk
amitől persze teljesen kiborulok
és ordítani kezdek
AZ NEM LEHET HOGY ANNYI SZÍV
mire ismételt kuncogás hallatszik
már miért ne lehetne
nahát ez aztán végképp sok nekem
nyomorult kor nyomorult közösség
szikrázik egy prófétai átkot
a házilag barkácsolt verspetárda
aztán kialszik
 

2

nem történt semmi
és minden józan megfontolás ellenére
valami történt
úgy képzeljük a dolgot
mint a víz körtáncát
ég és föld között lebegünk
beleszivárgunk a talajba
sókat hozunk-viszünk
nem vagyunk sehol
hanem egyszercsak kitör a botrány
és gyógyíthatatlan izgágaságunk
népharag vagy tudományos fölfedezés képében
megrázza az idő félkész épületét
nicsak mondják az arra járók
már megint tavasz van

 

 

 

A mester átengedi műhelyét a démonoknak*

Mi tudható a mesterségünkről? És érdemes-e tudni minden tudhatót? Babits mindent tudott, utolsó jelentése mégis egy vereségbe foglalt győzelemről szól. Az élet mindig túltesz a költészeten, pázsitos hátoldalát mutogató kártyapaklijában a nyerő lapok: szerelem, téboly, gégerák. Szavak kristályrácsa a határtalan változatosság portyái ellen? A szellem soha le nem nyugvó napja? Naiv, értelmiségi utópia. Este a műhelyt birtokukba veszik a démonok. A fő démon halász; az éjszaka kásás taván körözve szigonyát a roppant haltestbe döfi: „Ha van isten, miért nincs; és ha nincs, mi az, hogy ésszel föl nem fogható, de élhető?” Súrlódó sejtek csikorgása tölti be az öregedő testet, s hősünk többé nem a rímelő izmok göndör szőrű ifja, e korlátolt, bár ruganyos diszkoszvető, hanem az élő és romlandó létanyag, a látomások látogatta hús; a sűrűsödő sötétben egy fényes rögeszme nyomában botorkáló öregúr… aztán az ólomágyba ájult szervezet makacs reflexei, a hihetetlen föltámadáshoz a bevált rejtekhelyen tárolt tartalék, a fehérjeszintézisben öröklődő, őrült remény; míg átvágott légcsövéből, az ezüstlap alól sípolva tör elő a levegő… vagy mit tudni… a lélek…

 

 

 

Sárkányvér*

 

 

 

 

A tűzfújó bika

A robbanékony és nehézkes bika jegyében születtem,
mindenem a testhez van kötve;
most, hogy a test kihűl, elbizonytalanodom.
A bika bikaistent képzel: gyulladt szemgolyót,
szaxofonhangon tűzfutamot fujó orrlikat –
a sejtet, melynek tanult mestersége élni,
a kezdet energiafölöslegét addig pazarolva,
míg nem marad más, csak a horpadás szívóhatása,
a túloldal, az örvénylő absztrakció;
mit kezdjen ott, ahol a légies közegben
csak az eszmék szűznemzése divatozik, semmi nemiség…
a kialvó vulkán a régi kitörések
bugyborgó lávafolyamára emlékezve didereg:
fölötte a régi áltatás, a lélek képe, szél görgette füst.

 

 

 

Tükrök

Nevekkel próbálkoztam: nyár; színekkel: kék-fehér;
utalásokkal a bársony gyönyör lángnyelveire…
Nem készen kapható istent akartam…
Valami arc sugárzott rám… vagy érme,
a vertarany menny illó domborműve,
igen és nem, én és nem én, mindig a másik,
a változékonyságba rejtett állandóság,
amiről elég annyit tudni, nem tudom,
s már megkísért a kocsonyás emberszem galaktikaképe –
benne az esztelen és tündöklő hiba,
ahogy a véges próbálja értelmezni a végtelent…
Van vagy nincs, ez a füstköpenyes keresztes kérdése,
a tűzköpő egyházaké. Igen és nem, mindig a másik;
egymás versét szikrázzuk, egymás tükrei.

 

 

 

A keresett személy

Föltehetőleg nem más, mint a kozmosz
rendje és rendetlensége, a végtelen
és ezért egészében áthatolhatatlan
hétköznapi méretűre zsugorított képe –
a szakállas gépkezelő a csillagpultnál kuporogva
atom- és génalkatrészeket programoz.
Hibásan, tehát megbetegszem; ez van.
De létezik-e egészség nélkül betegség?
Van és nincs az anyagelvű szerint is egymásba görbül
e görbület a tér, a térben szakadék
világ és világ, világ és magyarázat,
tegnapi és mai ismeret között;
a kézzelfogható indítóok lepkéje után nyomozva
e szakadékban töri össze magát minden, ami emberi.

 

 

 

Középkorú férfi

Középkorú? A középkor egy feudális poklot
képzelt a gótikus mennyutánzattal tüskés föld alá,
egy merev alárendeltségbe komponált világot,
hol az ördög vasvillával szedi a tizedet.
Én egy zúgó dobozban látom korunk jelenését:
a határtalan, képernyőkék levegőben
öngyilkos lepkeként csapongani a technikát…
A pokol mindig mi magunk vagyunk,
a mennyet dörzsölt prófétája jövő időbe teszi…
A valóság gömbfelület, egymásba játszó
világtájak, kétség, remény: parányi Föld-modell
egy gyerek kezében, aki leginkább golyózni szeret vele…
Élni, ez annyi, mint beletalálni egy parázzsal bélelt lyukba
és hinni azt, amit a párás csírasejt dadog, hogy miénk a jövő.

 

 

 

Számum

A cserfes ifjú, aki Indiát bejárta,
nem gondolt a halálra. Eb ura fakó!
Az élet harminckét évesen – India,
vasvörös föld szikrázó napsütésben,
hol még a levéltetű is azt énekli, hozsánna,
s a vérfa ága gyűrűs gyönyörtől remeg.
Szeretném tudni, mit látott apám, amikor meghalt
olyan idősen, amilyen idős most én vagyok!
A puskatus szaggatta kárpit hasítékán
benéző barokk világfit, akiben ő hitt?
Egy középosztálybeli istent vámpírfogakkal, kígyószakállal?
Vagy mást? A Föld zsellérábrázatát? Hogy az van, ami volt?
A süketnéma számum kvarcfény homokját, ahogy lassan befutja
a szfinx mellét, a tömegsírt, óceánhab-foltos gyerekkorunkat?

 

 

 

Éjfél

Jöhet, ha akar, a szellem. Hideg hold süt
görög bronzbőrünk római márványmásolatára;
mindennap vesztünk egy háborút, elromlik valamink.
Az ifjúság vak és fuldokló csók,
a fullasztó közelség testi deleje;
ez a dermedés lenne az, amire vágyott, a távlat?
Egyre többet értek meg az életemből,
mert egyre több belőle az, ami messze van;
nagy ár az ingatag tanulságért, egy balkonon ülök,
a didergő mezőn, a szétszórt csontok, húsfoszlányok közt
egy leples nőalak, a halál spanyolul…
semmi egy karate-ütéssel kettészelni füstderekát,
gomolyog egy kicsit, majd újból összeforr…
a tanulatlan, erőszakos, szépnek mondott özvegy, az anyám.

 

 

 

Arckép az ókorból

A provincia nyakatekert logikáját
szívből utálja minden egyenes római;
ő ha ellentmondást tapasztal, a kardjába dől,
én szívóskodom, megpróbálok élni…
Hála az isteneknek, görögnek születtem,
a rabszolgasor és a filozófia közé,
a káderjellemzések „egyéb” kategóriájának,
minden többségben lázas kisebbséginek…
Költészet? Nem hiszem, hogy az
a márványportrék és a szaros valóság közötti összefüggés,
e billenékeny, könnyen robbanó arány,
amit vidékiként tanultam itt és ami elvezet
a porszem bolygóról a csillagokon túlra;
épp csak, hogy tüdőmből versben szakad a vér…

 

 

 

Földanyánk

A technikát, mint nászt a szűz menyasszony,
kívántuk is meg féltük is. Hatvanas évek.
Vonzó rögeszme, hogy a birtoklás mindent megold.
Keserves megtanulni, hogy a nincsek történelme is
történelem: a rozmárforma kontinens
fölmerül az időből, tátott szájából kiáll
a szegénység roppant agyara, bőrén
sós vízként lecsorgó faluk. És reng a partvidék,
és beomlik az aládúcolt templomboltozat.
Küldözhetjük alóla lírai üzeneteinket.
Kinek? Mindenki vágya a jövő.
Csak legyen módja visszaemlékezni,
„Kigömbölyödtem”, mondja majd a Föld
a csodavárás és a rettegés e tobzódó koráról.

 

 

 

Magyarság

Csoóri Sándornak

 
Magyarnak lenni annyi, mint bárminek lenni.
A kulcsszó a lenni, és a kérdés a hogyan.
Melyik fának nem természetes közege az erdő,
de melyik fa mondja magáról: „erdő vagyok!”?
Az életfa alá hullva avarnak
úgy vagyok magyar, ahogy az erdő fája fa,
a vérmocskos altalajt feldolgozva levegőnek,
melyet tüdőre szívhat, ha lesz hol, a jövő.
Negyvenhat éves koromra már kiütközik csupasz gyökérzetem,
a mindig és mindenütt rászedett szegények csontjai;
túl sok mész és hamu, hogy családi emlékké oldjam.
Egy nép, mint a többi, s mind, mint Ó-Egyiptom…
Ágaim közt vérlázító madárcsirregés,
míg macskatalpon surran ölni az idő.

 

 

 

Az utolsó nyár

Az utolsó nyaram még egészségesen;
zöld habzás; semmi keresztkérdés: kié? mié? –
a tenger van, mert van, mert tenger,
örökmozgó, szuszogó, mennydörgő leviatán;
halszag és fény áradt a Balaton felől.
Bárki is intézte az ügyeimet,
a sejttörvény vagy a látónak képzelt vaksors,
egy napfényes arc fordult felém,
a mennykék tükör, hol az éden tükröződik,
a fiatalság titka, a nemtörődömség,
mely az öregségről szállongó hírt rémhírnek veszi;
a lombhullató test torzonborz fái között
szakadt ruhában hempereg az örök szerelem,
a világszép de rövidlátó nyoszolyólány.

 

 

 

Catullushoz

Nagy gáz, de mi is szeretjük Lesbiát, Catullus…
Az ifjúság az ifjúság jogán határtalannak
képzeli lehetőségeit, istennek magát.
Most van isten, most nincs, ahogy akarja;
ha elalszik, gazdátlanul forog a Föld.
Korlátja épp az egészsége. Az az igazság,
hogy nehéz fölfogásúak vagyunk:
még mindig a csillagtengerből fognánk ki a kozmikus halat,
holott már sejtjeinkből vicsorog felénk kékcápa-csókja.
Ajaj, megcsal a testünk, megcsal az ordas kurva,
azt hazudja, minden megmarad, épp csak átlényegülve
egy üstökös csóvájaként suhanó fátyol fényredőiben:
az élő tűz, az őrület, a tejszínhabot verő combok…
Van-e jobb választásunk, mint hinnünk neki?

 

 

 

Betegségemre

Lassan vonul hadaival a zsibbadás
félálomban derengő testem terepén.
Képzeljük úgy, hogy a vaksors Kutuzov,
a stratégia hercege, egy lompos öregember,
aki ha visszavonul is, mindig a magáéba,
mert minden az övé, mint istené.
Képzeljük akárhogy, a csóva végül fölrepül a házra,
s az égő falu serceg, mint a zsír…
Nem okulok a bajban, hiába a baljós tünetek –
a prófétát a rögeszméje teszi prófétává,
verset verssé a logikánál rendezettebb zűrzavar,
az élet örvénye a pocsolyavíz sejtben,
miközben ép balkezünkkel fölemelt béna jobbunk
az újrakezdés izzó délibábjára mutat.

 

 

 

Egyéniség

Fiatal fejjel egyéniség akartam lenni,
ezért aztán kiraboltam Ginsberget és Pilinszkyt;
megvártam, amíg befordulnak a sarkon, és zutty…
Ma már fütyülök az antológiákba zsúfolt lehetőségekre;
képek, képek, és az egész mit ér?
Lowellt nem a mohóságom kívánta meg;
öt évig fordítottam a „szonettjeit”,
és eszembe sem jutott hasonlókat írni –
csak amikor nem tudtam végiggépelni egy oldalt,
és szorultságomban egy fejben is belátható távot kerestem,
mint aki a szájába vett filctollal tanul festeni…
Költő vagyok, olyan, amilyen, nem épp szívderítő felnőtt;
mindenen, amit csinálok, bénuló jobbkezemnek
a hieroglifák megfejtőjét váró macskakaparás-védjegye.

 

 

 

Élet

A fáraók és hadseregeik, a birodalmak?
A végtelennel az a baj, hogy fölfoghatatlan;
isten az ember metaforája a fölfoghatatlanra,
a valóságon túli valóság helyett egy kép,
emberformájú, emberméretű. Az élet emberésszel
leginkább egy kis országra hasonlít,
pár évtizednyi rögtönzés az öröknek mutatkozó
határok közt, a túlélés ábrándja,
egy látószög a teljes horizont helyett…
Minden új világkép a fordulóról fordulóra
vezető lépcső szükségképp leszakadó foka;
ezen a lépcsőn jártam én is, háború volt, bombáztak,
egy fűszál hegyén egyensúlyozott a közönyös Tejút;
túléljük, mártott sárkányvérbe az őrült föltámadás.

 

 

 

Bizonyosság

Biztos igen vagy nem helyett itt ez a nyár…
A pillanat nem biztos, csak magában,
de mi egy pillanat a többi nélkül?
Minden nyár „ez a nyár”, csak mindig másnak.
A létige csapdája: mondd, hogy „nincs”,
és ez a nincs máris szilárdan van,
és szilárdan áll rajta gyárvárosaival Babilon…
Nincs ragyogó megoldás az ember hibája,
ember az emberen túli képzete nélkül –
vedd úgy, hogy máris ott vagy, abban a pontban,
ahol tudás és nem tudás találkozik,
zúgnak a részecskék, a végtelen szél…
innen már csak az ösztön visz tovább,
halálba surrogó, csupasz költöző madarat.

 

 

 

A szikla*

Reismann János fényképei

A huszas évek. A harmincas évek. A nyugtalan század fiatal arca. A helyszínek brómezüstjéből előhívott eszmekép. Párizs és Berlin kávéháztükörből. Egy kolhozelnök nagy bajusszal. A népi kollégisták gyerekmosolya. Mindig az itt és most, a döntő ütközet… A végső harc füstrongyai közül kivillanó jövő… Az apák nemzedéke. A lángoló naivitás. A hideg logika. A kattogó gépszem nem érzékeli az időfolyót. A határtalan test uszonya moccan egyet, elfut ötven év, és látni azt, amit a csillogó negatív eltakart: a világháborút, a megroppant üdvtanokat, az ötven millió halottat… A tökéletesített öt érzék helyett az agyvelő sárkánykölykét, az elektronikát. Az őrült vagy-vagy káprázó kérdőjelét. A nyitott sírgödröt, hová a szebb jövőt ígérő szavalóművész hamuja hull. Valami mégis megmarad. Valami fényesség nem akar kialudni és tovább sugárzik. A szaratovi traktoroslány? Szardínia vízfaragta sziklaszobrai? Vagy nem is ők, a modellek, hanem maga az örökmozgó, kiszámíthatatlan gomolygás, aminek egész életünkkel próbálunk meg nevet adni? Bármi is az, valami átüt a fotón. S a látható valóság sívó homokjából kimered egy vézna váll, a sebezhető szegénység sarokköve, melyre a történelem városfala épül – a szikla, melyen újból és újból kicsorbul minden együgyű és irgalmatlan világhódítás.

 

 

 

Két párka beszélget, a harmadik hallgat*

Két év alatt kétszer kerültem közel a halálhoz.
Kórház, egy húsüzem, a test nyüszít –
míg a holdbeli műszerek ki nem kattogják a választ,
NÉGYESKE, MEHETÜNK HAZA.
Megúsztam.
Mint előtte az ostromot és a fiatalság csonttörő örvényeit is.
Kezemben egy sportszatyorral szédelgek a fényben.
Tanulság nincs.
A vers-visszhang néma.
Csak egy szóbukfencet remeklek a kapuban:
 
– Mi újság. Megvan a szövettan?
 
– Ó igen, nagyon pozitív

 

 

 

A madár, költői elveiről*

Ülök a tar fa korhadó ágán és azt fütyülöm: élni, élni!

 

 

 

Szép nyári nap, a párkák szótlanul figyelnek*

Jól megnézem, amit csak egyszer láthatok –
az anyagóceánt egy közönséges utcaképben.
És fülelek, hogy hallom-e a Föld ágyát betöltő morajlást,
 
a bálnaszív hatalmas dobbanásait?
Mindig az itt és most a kulcs sehol-soha zárhoz.
S a kulcslyukon át látni a világfény ritkuló haját,
a göcsörtös bazalt-tarkót, melyet a párkák hallgatása süt.

 

 

 

Aphrodité születése*

A Limasszolból Paphoszba vivő úton
egyszerre félreállt velünk a busz.
Láttuk a két árokba csúszott
és harmonikává gyűrődött kamion alatt
Uranosz heréitől habzani a tengert.
Majd meghasadt a háborgó azúr
s kilépett belőle a magazincímlapra illő
csupasz fotómodell. „Az ifjúság tigrismozgása”,
gondoltam, ahogy föllépett a vízből kimeredő szirtre.
„A tébolyult remény, akivel szerelembe esni,
félig bénán is úgy képzeljük, sose késő.”
De már dudált is értünk a sofőr.
A rendőr széles mozdulatokkal integetett: gyerünk!
Gomolygó világfény az üres szirt fölött.
Lépésben húztunk el a roncsok közt, nyomunkba
az Episzkopi alatt fekvő angol támaszpont felől
tenger és szőlőszagot zúdított a szél.

 

 

 

A mindenség, mint görög vázakép*

mondjuk hogy mégiscsak vannak istenek
duhaj egy banda annyi biztos
ülnek a nagy felhőasztal körül
a nemzetségi társadalom primitív
de az adott körülmények közt modern rétegződése szerint
CSESZD MEG mondják az emberi fajra AZ IS VALAMI majd
a nagy hadonászásban
kidöntenek egy kancsó pancsolatlan jó vörösbort
és végigömlik az égen az alkonyat

 

 

 

Szellemek*

Egy reggel anyám néz vissza rám a borotválkozótükörből
Majd hirtelen kinyúl a műanyagkeretből és megérinti a
 
hajam.
„Egész olyan vagy, mint szegény Misánk”, mondja és elrepül.
A szellem meg, aki arra buzdított, hogy ne legyek olyan
 
mint ők, fölvonja a vállát: – Hát ugye… ifjúság,
 
bolondság…
És víz képében továbbcsal a betonsivatagban.

 

 

 

Ginsberg Budapesten*

az az igazság hogy nem villanyozott föl a találkozás gondolata
valaha sokat vártam a költői képtől
de hol vannak már a fiatalság őrült és villámló évei
amikor egy halkszavú de indulatos államhivatalnok megesküdött arra
hogy amíg ő él az Üvöltés nem jelenik meg magyarul
költő és költészet a helyükre kerültek
a világkemence és a végtelen fal közé a sutba
ott gurigázhatnak szivárványos szakmájuk üveggolyóival
az idegenvezetéshez viszont semmi kedvem sem volt
Ginsberg látszólag aludt a halálülésen
de ahogy megálltunk azt kérdezte
MILYEN KOCSI EZ HOGY ILYEN FEHÉR FÜSTÖT EREGET
kétütemű feleltem és elvigyorodtam
én is így játszom meg a szellemlabdát
altató oldalpasszok után egy váratlan lefutás
a végén még beszélgetni fogunk vagy mi a fene
két rozzant ragadozó
mi a költő dolga miszter ginszberg
legyünk-e New Yorkban buddhisták vagy harcias homokosok
és lovagoljunk-e rögeszméink seprűnyelén
angyali álombeszédünk boszorkányszombatjára
vagy éppen ellenkezőleg
ujjunkat az események ütőerén tartva
nagyjából tudjuk-e mire gondol meghatározott körülmények között
az átlagos állampolgár
és végezzünk-e magunk is apróbb javításokat a ház körül
a költészet Blake tigrise
sárga lángtesttel kurrog a fák közt
és miért ne venné a hátára azt aki odakívánkozik
a bársonyos nyeregbe
ha a végén úgyis ő mosolyog
gyomrában fennkölt érzelmeinkkel
a szabadságról beszélek mi másról beszélnék
de nem mint az ifjú hősszerelmes
aki országát kínálja egy meglovagolható jelszóért
hanem mintha Dante elvehette volna Beatricét
és most kéz a kézben süllyednének a földbe
a mindennapok kútja ez
nem költött pokol de a bizonytalan egyensúly örvénylő özöne
a felejthetetlen percet elsodorja számtalan felejthető
és mit kezdjünk az oltárképek arany jövőidejével
ha madonnánk kissé házsártos mert túlhajszolja magát
hallgassuk inkább mit huhog a kéményben a lélek
a bölcsesség a lázadásba szerelmes
a lázadás meg a bölcsességbe
s reménytelen szerelmük a remény
ami ott világít hűlt helyünk fölött
ha majd sugártól viszkető sárrá lényegülünk
viszlát Allen viszlát zavaros üdvösségünk
fiatalságom nagyhangú versétől búcsúzom
a hatvanas évek illúzióitól amikor az értelmiségit
reformtervei páncéljában pompázó lovagnak láttuk
aki szíve helyén egy kézzel rajzolt virágot visel
semmi közünk egymáshoz
de jó tudni hogy lényegünk közös
mert ugyanazt kérdeztük a másfelé néző úrvezetőtől
MILYEN KOCSI EZ HOGY ILYEN VADUL VÁGTAT A NAP KÖRÜL
és milyen gyerekkor és milyen szerelem és milyen világ
mert minden válasz röntgenképén
egy újabb kérdőjel dereng
emberségünk címere
míg a Föld maradék haja hol megőszül
hol meg égnek áll a tavaszi áramütéstől

 

 

 

Vogelweide dallamára*

Ó jaj, hogy eltűnt minden, a Lukács-uszoda,
nem a két kis medence, de az élő csoda,
a napimádó lányok arcán a barna tűz,
a megjátszott lezserség, ahogy egy csajt befűz
az elnagyolt világkép, a hosszú verssorok,
melyekben szél süvöltöz és cukros must csorog,
s a húsevő kísértés, a halálos veszély,
mely ravasz szeretőként csábít, hogy vele élj,
a siker rúzsos ajka, hová a légy ragad,
hogy a bársony malomban többé ne légy magad,
szóval a végletek vad, nyilalló évszaka,
hol sistereg a napfény és fojt a fű szaga
s a napozó betonján időtlen és örök,
bíbor motollaként egy részeg bogár pörög,
hogy zúgását még most is hallom, bár messze van,
és halhatatlanságunk birtoka veszve van:
a fénykapun lakat.
Ó jaj, hogy így lelassult a villámló futás,
amiért nem kárpótol a kései tudás,
a tigrispuha testért a meszes csigolya
csapágyba hullt homokként karcoló sikolya,
a gitárforma csípő lazuló húrjai,
melyeken az öt érzék elunt már játszani,
s főképp a kóbor elme, e hírhedett kalóz,
ahogy a sekély emlék hínárjában hajóz,
nem az örvényes eszmék és a jövő között,
hol egy versben beszélő delfinrajt üldözött;
mindenen zsibbadás ül, ólomfehérű tél,
hogy a családi tűznél melegszik, aki él,
és szokásból melenget egy hűlő mániát,
míg megy a maga útján a görgeteg világ,
a tárgyak lavinája, fölötte üres ég,
s nincs más remény, csak az, hogy talán a szakadék
peremén fönnakad.
Ó jaj, hogy eltűnt minden… micsoda közhely ez:
a gyászoló közönség jajkoszorút helyez
az élő ravatalra… fordítsunk a dalon,
mert meg-megmoccan itt egy rejtélyes hatalom,
és magmás hőt sugárzik s vakon is tündököl,
valami, ami isten nevét találta föl,
talán a sürgő sejtek, talán csak mi magunk,
ahogy e Földön egymás hegyén-hátán vagyunk,
az együttlét talánya, életünk lényege,
eleven hússötétbe hasító fényeke,
kiáltó ellentmondás, reménytelen remény:
az őrült fák között is teremtéskori fény,
mert fény siklik a magban, borzongó március,
amíg él, örökké él a test, a csont, a hús,
és fennhangon tagadja a hallgatag halált –
vers és madár úgy fújja a vesztesek dalát,
hogy majd belészakad.

 

 

 

Rembrandt*

ki nem állhatom a költőt akinek orrán-száján dől a költészet
a szó szűznemzéséből szörny születik
ha költészetről beszélünk beszéljünk az iparosságról
mely szárnyakat adott a szélmalmoknak
és csatornák csapdájába csalta az évszázadokat
mi lenne inkább vers mint egy sejtcsomóként lüktető város
benne a múlt félálom-kódjele
amitől minden babavárosba illő németalföldi ház
egy-egy vörös téglából épült kajüt
és az isten egy gyorsjáratú gótikus fregatton lakik
a tenyérnyi főtér kikötőjében
hol a szárazföldön kísértő hajós a tajtékozva zúgó időt kémleli
tenger az is tehát hajózható
az ő arcára vagyok kíváncsi
a művészetre mint olyanra
már elnézést
köpök
nem úgy a megrendült utókor
az amszterdami Rembrandt téren a mester bronzba öntött szobra áll
a tagbaszakadt dobóatléta mindkét kezével
egy reuma ellen rendelt bronzdrapériát fog bronzderekához
az ecsetet nyilván az orrával fogja
a hülye is látja hogy itt egy lángészről van szó
aki mélán bámul a róla elnevezett mozi üvegtárlójában
egy szívdöglesztő szuperkémként csillogó angol színészt
huszadik század
a tér túloldalán a Schiller vendéglőben Rembrandt-szeletet kapni
eszmesültet valóságkörettel
míg hisztérikusan csörög a sínfa ágán mászó villamos
mire a hörgő munkagép arrébb araszol
szabad az út
a harmonikaajtó és az olajos beton fölött
gyulladt szemmel hunyorgó lángbetűk
REMBRANDT GARÁZS
negyven fölött a halál
nem több és nem kevesebb mint háttér
előtte lobog a nyár tűzpantomimje
a szerelmes akt
s a lombhullató fán termő kérdőjelek
hogy hol miben s ki előtt tanúskodunk
vagy nincs-e az almakukacnak is egy jól átgondolt képe
a mindenségről melynek ehető héja van
semmi sem jellemzőbb ránk a korlátainknál
ez minden laza világmagyarázat szilárd magja
ez az arcátlan vagyunk akik vagyunk
amitől a patricius Rembrandt ájtatos rézkarcán
a templomból hazatérő gyermek-Krisztust
egy holland parasztcsalád húzkodja haza
átszellemült arcuk hirdeti hogy nagy az isten
vaskos kezük-lábuk
hogy nem ártana most egy krigli sör
jelentés a magányosan hánykolódó csillagcsónakból
mi várható
a hágai Maurits-házban Rembrandt válasza talányos
három önarcképén háromféle
az elsőn egy gyalulatlan fiatal arc
rajta a még minden megeshet bája butasága
a másodikon a világhódító holland ficsúr
a siker pestises tollbóbitáját
kacéran lobogtatja a divat
a harmadikon
egy alkoholtól puffadt öregember réveteg tekintetével
isten bámulja gyilkolódzó és parázna teremtményeit
szájában füstölgő parázsgombócként
két őrült szó forog
a mégis és a talán

 

 

 

A mesterségről*

Sokat beszélek a mesterségről.
Egy szavam sincs a mesterségről.
Ha a mesterségről beszélek, nem a mesterséget értem rajta.
A mesterség a kulcs a zárhoz.
Kinyitom az ajtót, beömlik a szobába az ég.
S határtalan világoskékjében, amilyennek az egyszer-élő látja,
egy izgága madár csapong.
A mesterség kit érdekel?

 

 

 

Öreg szerelmesek*

Az idő, a titkos ügynök már rég beépült szervezetünkbe;
házasságunk annyi veszélyen átcsempészett mikrofilmjén
meszes gerincünk röntgenképét látni.
Húsz év – sok is egy átlagos, értelmiségi párnak.
Van bennünk valami vérlázító.
Romeo és Júlia egy újabb reformnemzedékből,
őszen, mérsékelt súlyfölösleggel –
inkább egy burleszkfilmbe illenénk,
mint a szűk világváros zsúfolt kriptájába,
ahol most már csak egymás szemébe nyílik a titkos alagút…
imbolygó fény… a hatvanas évek…
a testünk éppolyan átlátszó, mint a tervünk,
melyet kínjában ötlött ki a méregkeverő, kontár barát…
A fiatalság lebukik, ha túl soká él; ez a sorsa.
Kispárnánkat a fejünk alá gyűrve lassan süllyedünk.
De ha gyülemlő ráncaink harisnyaálarcát lehúznánk,
előragyogna mögüle az ifjú koponya,
s kézfejünkön az őrült tetoválás: VAN FÖLTÁMADÁS!

 

 

 

A teljes élet*

A barátaim között egyre több a szellem,
éjfélkor távolsági hívásuktól csörög a telefonom,
hangjuk kesernyés füstje megkönnyeztet:
„két agyműtét után most tanulom az élet jóízét”;
az élet lényege szerint őrült reménykedés
az örök folytatásban, hogy a találékony sejt
kifog a számítógép-agyú végzeten,
a kézzelfogható gyönyör a híg absztrakción;
nem hittem volna, hogy a teljesség ez is:
a menny borzolta sivatag hullámzó közönye.
Ablakunkból a Római Birodalomra látni,
az amfiteátrumban diákok tornáznak;
mosástól fakult zöld trikójuk lenne a jövő?
Két rugalmas helyzetmagyarázat közt
a nagy koreszme kifulladva fujtat,
s a zöldfülű lomb ismét lefitymálja az avart –
ő nem fog elhervadni, kompromittálódni…
Így tavaszodik korra kor, villog a kardvirág,
aztán a csontmezőn tallózó szél kupacba söpri
a lyukas sisakot formázó koponyákat.
Nemzedékem, a délibábos évek
lángoló hajú szabadcsapata
rokkantan süllyed a kórházszagú sötétbe;
töredék életművek, önpusztító mániák,
s a világminta, melyet a művészetek
bizonytalan szövőszékén próbáltunk újraszőni,
maradt a régi, háborús keresztöltés…
A megbízható, múlt századi kézimunka:
tarkóra tett, fölemelt, hátrakötözött kezek.
S méregfelhő az űr csapágyán forgó Föld körül.
Hiába: most, hogy lassan elúszik előlem
e halottak és élők lakta partszakasz,
egy világnagy szőlőszem édességét
érzem hullámzani a nyelvemen –
a fényes körcikk kerekebb a körnél!
Eszelős logika ez, hiszen emberi…
A forradalmak rendítik meg eszerint
a rendíthetetlen törvény talapzatát;
s a repedésből füstölgő, kénsárga vér bugyog,
az izzó kaptár ismerős méze, az új esély.

 

 

 

[ Digitális Irodalmi Akadémia ]