Költő a hetvenes években*

a hatvanas évek költője
lángbetűkkel írta a kor falára
MINDENKI HÜJE CSAK ÉN NEM
mások meg nem kevesebbet vártak a Beatles-együttestől
mint új világvallást békét jövőt
aztán jöttek a hetvenes évek
a Beatles örökzöld slágerek fenyőillata lett
és a költők áttértek a gépelt betűkre
nem is szólva az elidegenítő célzattal használt
írásjelekről
mellesleg közben az is kiderült
hogy a valóságanyag
csak korlátozottan hasznosítható a költészetben
amire vegyünk egy egyszerű példát
a lírai ént vagyis
ha nekem például
mint egy adott ország állampolgárának
három fülem nőtt volna az elnyomástól
és a tekintetemből kiolvashatók lettek volna bizonyos szörnyűségek
vagy épp ellenkezőleg a homlokomon
egy csillag világított volna
az ugye a világértelmiségit
nyaralójának valamelyik óceánra vagy egy hegyi patakra nyíló tágas teraszán
töprengésre csábította volna
mely töprengés mint köztudomású
ketyegő gyümölcsöt érlel a repülőtéri csomagmegőrzőkben
vagy ágyúcsőbe tölthető
míg viszont a
szegénység kisszerű tempózása a cápák közt
a sikoltozás a vér
nyíltan szólva
unalmas
a hétköznapi elem a versben
nem más mint kihívás
és semmi esetre sem arra való
hogy eltussolja a földrengető botrányt
melybe szédítő ígéreteivel
századunk rántott bele minket
hetvenes évek
a költő egy szemetes kukában idézi a teljes embert
és röhögnénk is rajta
ha éppen nem azt hallanánk
hogy az autók szökőárja fölött köröző madarak
a Marseillaise-t fütyülik
azaz azt hogy nincs vesztett csata
ami nyilvánvaló képtelenség
és egyben az ember legfőbb bölcsessége
halálreumás csontunkban a nyár
az esetlegesben sajgó lényeg
a másodperc merev burkában osztódó suhanás
[ Digitális Irodalmi Akadémia ]