Kis ország I

Bevettem én is a maszlagot, hogy a költészet mindenható. Nincs óceánunk? Képzelünk magunknak. A Duna zölden csillogott; Viki rajongva hallgatta legújabb kamaszkori versemet; vártam, hogy előttem is elússzék a dinnyehéj. De csak az idő okádta a lángot és a fémes kattogást, ahogy a megelőző korszakokban is. Sok év után a Lukács-uszodában találkoztunk össze újból; a börtönévek nem látszottak rajta. Jól van, mondta, férjhez ment, a priuszát is törlik… vagyis… megígérték. Egy életünk, egy halálunk, ez egy kis országban azt jelenti: egy uszoda, egy főhatóság és egy filmgyári vetítő, ahol a szakma összegyűlik. És a vásznon futó film egy családtörténet, melyben minden szereplő rokona mindenkinek, s a fent meg a lent csupán időleges, mert mindig jöhet egy kiszámíthatatlan fordulat, amitől minden fejre áll – hogy ismét kiderüljön, semmi változás… A taposókádban eközben persze bőven tocsog a vér… dehát szüretelünk. Egy-két fekete szegélyes fotó, emléktárgy, sírfölirat… Hamar elfelejtjük, s napozunk a vulkán tetején. – Szióka, jól vagy? – Szia, megvagyok. Mondtam volna, hogy semmi baj? Hogy van még idő mindent helyre hozni? Régóta nem olvasom föl nőknek a verseimet. És nem hiszem, hogy a költészet segélycsomag, melyet helikopterről dobnak le a bajba jutottnak. A verset, akár a vérebet, ösztöne űzi a sebzett préda nyomán, hanem az futtában formát s tartalmat cserél: érd csak tetten a Föld kis országában a kézzel fogható kínszenvedést, a valószínűségek csillagközi maffiája után nyomozol, a Fekete Kéz után, mely a Napból kiszakított gázfelhőt szerencsekerékként pörgette meg, hogy egymást érje benne tömegmészárlás és turistaút, logikus jövőképpel csalogatva a játékszenvedélyt.

[ Digitális Irodalmi Akadémia ]