A harmincas évek költői*

Ó
az a mindig a helyén szóló szó,
azok a sor végén csüngő diszek,
amitől még a viviszek-
ció,
a pusztulás is élvezetes – íme
nem számít, nő-e, hím-e,
kéjesen lebunkóz a ríme!
Őszintén szólva kiröhögtem őket,
a profi nyelv- és szívbillegtetőket…
De most, hogy éveim mélyállomását
mind sötétebb s fojtóbb anyagba ássák,
s a napok mind vakabb vágatba visznek,
más fénytörése van már ott az észnek;
s a költők, akik rímeikben hisznek,
a dal-redőny mögül dúltan kinéznek.
Hol van már stílusuk, a báj, az álság?
Fölsüt a nap, a gazdasági válság,
s a földet átütő, pénzügyi fények
tüzében élve szenesedő lények,
a régi és az új szegények –
látszik a lényeg.
Hanem épp így, a jelmezét levetve
milyen világfias még itt a század,
ahogy szabad s kötött vers közt lebegve
zenés névjegyét küldi az egekbe
(s hangját a mennybolt visszazengeti,
mint oroszlánét a Serengeti),
ahogy még mindig fiatalon lázad.
Mennyi rögeszme, téboly, elfogultság
forgatná meg a jövő-kapu kulcsát!
Mennyi szabadság az országok üszkén,
mely földkörüli útra indul büszkén!
Romló és romlatlan hogy egyberóva!
Ganéjalapzatán a régi Róma!
S egy percre, mintha a bakon a végzet
nem ostorozná a gebe időt,
fény koszorúzza meg ezt az egészet,
ami itt vérből és szennyből kinőtt,
s a vers mintha félrebeszélne halkan,
míg lázasan hánykolódik a dallam,
mert megszólal a dalban
a hiányába haló halhatatlan…
Aztán új divat, új vers: tábori ima,
jön Auschwitz és Hirosima.
[ Digitális Irodalmi Akadémia ]