A férfikor delén

 

1. Arckép

AZ EGYETLEN KÖRÜLÖTTEM AKIBŐL FÖLCSAPHAT A JÓZSEF ATTILAI LÁNG
(levélíró és címzett nyugállományban)
Fölcsaptak az évek
(lángjai?)
(sarat a kabátra?)
(a szemétláda fedelét?)
Bohóc aki a mellékmondatok korában
a főmondatot akarja kimondani
 

2. Prelúdium és fúga

„Hát ez fantasztikus (mosoly), hogy épp akkor (mosoly), amikor én (farkasmosoly), mármint rólad (egy szemfog magánmosolya), az ellentmondásos (»O sole mio«, a nyelv éneke, bíbor ingben, nápolyi dialektusban), úgy értem, az meg ez (a felső metszőfogak széles mosolya, üdvözlet a kedves vendégnek: »Egy jó kis vércserét esetleg?«), szóval, ha nem is nyíltan (»Hahaha«, röhögés, tömött basszushangon, a zápfogak, »még mit nem, majd nyíltan! «), ezesetben ugye (NAGY SZINTETIKUS FOGMOSOLY, érvényes oda és vissza, kétszeri megszakítással, az állomáshelyen lebélyegzendő), az erővonalat…”

 

(Meghosszabbítja)

 

DR. MITSCHÜTZKISCH-SZŰCS (tansz. vez. egyet. tan.) A költészet, mármint az izé, azaz a hogyishívják, vagyis a…

A HARMINCAS ÉVEK (a MABI-nál biztosítva) Marha!

MARHA (a réten, édes fű között, testtelen zúgás, Shelley méri a szélerősséget, nyugati, nyers szél, felhőket habzó ciklon, ősz sóhajja, növekvő páratartalom) Ember és polgár! A mi mindennapi kenyerünket add meg nekünk ma! Csak a láncaimat veszíthetem!

LÁNCOK (csörögnek) Egy Russzó! Ermenonvillében! Csacsacsa!

MARHA (folyt.) Hölgyeim és Uraim, Tisztelt Egybegyűltek, Kedves Bérmálkozók és Daliás Leventék, van nekem erről egy elméletem: „A fűség lényege”; szíves engedelmükkel most, hogy ilyen szépen összejöttünk, ismertetném, persze csak vázlatosan, fővonalaiban, a lényeg lényegét.

A NEGYVENES ÉVEK (füstkosztümben, bombaplisszírozással) Jó az Isten! Egy nap a világ! Csak az értékmegőrzőben elhelyezett tárgyakért vállalunk felelősséget!

MARHA (a lényeg, folyt.) Ó világ végtelen selyme, szálas suhogás, rugalmas pengék hullámverése, zöld tenger a szél mentén, az ég alatt; a hajós idő kibámult a mezőre, harmatbirodalmak trónján palástos almák, öklömnyi országok, tele áramlatokkal és titkos csatornákkal, múlandó mindez, mégis a szívem a torkomban, fulladok, édes, édes…

AZ ÖTVENES ÉVEK (sildes sapkában, bakancsban) Ez a harc lesz a végső! Az ellátás zavartalan! Aki a liftbe hány, az a nép ellensége!

MARHA (a lényeg lényege, folyt.) Pontban a végtelen, érzem, add a kezed, a szád, a melled, mintha ma lenne, mintha soha sem lett volna, minden porszem külön halhatatlan, minden mozdulat madár, ahogy köröz, lecsap, fölemelkedik, ég és ég, lebegés, a gyönyör prése, itt jártam én, itt voltak szárnyaim…

A BOLDOGSÁG Ujjujjuj!

MARHA (a lényeg leglényege, folyt.) Vattatalpon jöjj szerelmem, lágy idő!

IDŐ Khrr, brr, bamm, durr, szütty.

HANG (a fejhallgatóban) A francba! Kiégett. Megpróbálom áttekercselni. Vétel. VÉGE.

 

3. Tájleírás

Szoba. Ennyiszer ennyi. Végtelen.
Betűk-közt áramlás. Fúj az idő. Számum egy csillagon.
Körülhatárolt. Hangok a falon át. A helyszín.
Gyereksírás vagy villamoszörgés. Fék sivít. Zörgő bádogkannák.
Semmi sem utal a háborúra. Szegényes luxus.
Fémkancsó Indiából. Fölrajzszögezett újságkivágás. Szótár, lexikon.
Szabadságolt képzelet: egy hivatalnok körmöl.
Hajszál-egyszeregy. Délelőtt, délután. Hús-vér lendkerék.
De bent más hely, más látvány. Egyértelműbb.
Állókép idő. A füst eloszlott. Zeng a Nap.
Homokkupac a sarokban. Piramis. Széthordhatatlan.
Repesz a keramitkockán. A vasgyümölcs magja. Udvar.
Kitágult pupillák: fénykép. Egy mozdulat megmarad.
Fölszáll, nem is, csak készül; a lendület sugallata.
Ég és föld között a szabadság íze. Óceán, fény;
a Föld tűpárnájába döfött sugár.
 

4. A sorsangyal lebegése

Az ősök előtt? Az ősök ősei. Változatok,
s a mennytanokéinál korábban a földtanéi: a karbon páfrány
trópusi nyárban, zsurlófák dőzsölnek, arányaikkal
a föld túlozza el önnön öröklétét, noha csak tanul,
erejét próbálja az ősmocsárban, a zöld dzsungelben
a kőszénboltozatot, gyíkokkal a folytatást, a féltekékkel
a súlyelosztást; minden zár fölnyílik, minden nyílás
elfalazódik; sejtpáncéltól hízó kőzet, tenger a rozsföldön;
ki-beáramlik neve és tartalma nélkül a jó, a rossz;
egymást-falásból épül az egyensúly, a bukásból a túlélés,
a győztes változat, majd megbillenve leomlik; hol kezdődik
a kezdet, a táj, ahol egy merülő korszak reflexei
megterveztek? Nem mindegy? Az anyagfogalom
csikorogva szilárdul görnyedtében; sírközelben bízni
a versben nem kevesebb, mint bízni a változatokban,
s egy a magunké is közülük: régmúlt jövő
jelenében egy arc, tele röggel, szárnnyal, tűzzel, lombbal,
mielőtt széllé halványul a folytonos áttűnésben.
[ Digitális Irodalmi Akadémia ]