A jelenés*

Szólított angyal engem is,
ha nem is úgy, mint Blake-et vagy Weörest:
szabadkőműves csipkebokrot gyújtva a szobámban
vagy verseket diktálva a telefonba.
„Gyere”, mondta a hang, „nincsenek itthon”.
Az ódon bútorok között a silány diadal
élesen rajzolódott ki a cigarettafüstben:
úgy feküdtünk a világháborús családi ágyon,
mint egy vízszintes relief kiizzadt kő-alakjai.
Cserepes volt a szám, hiába ittam
vodkára bort.
A jelenésre várnom kellett reggelig.
A gyűrött arc és a fekete boglya-haj –
ezt láttam. Épp eleget ahhoz,
hogy valami névtelen és rejtett szorongás
fölnyitva pillátlan szemét a sejtjeimben
megsejtse a csapdáját álcázó, sugár-ragyás vadászt.
Nem mondhatom, hogy bármit is közölt volna velem,
előre, úgy értem, a metafizikai hírnök.
A kórház, a halál, a farkasréti csoportkép,
a borotvapenge-sírás, az „Orbán-apuka”,
a gyalogos Odüsszeia forinttól forintig,
a lyukas zoknik, a kinőtt cipők, a „köszönni ki fog?”,
egyszóval az egész pisi- és vérszagú regény,
amivé Közép-Európa dolgozza át
a veronai erkélyjelenetet,
de még az egyetemesebb balsors partizánakciói is,
a gyönyör talajába telepített
élettani aknák mind sűrűbb robbanása
szívben és gyomorban – mindez rejtve maradt.
Csak fölment a függöny és megláttam magunkat,
egy ősi bábjáték meztelen szereplőit,
s körülöttünk az úgynevezett sorsot:
a díszlet-Duna ipartól sebhelyes partjain
füstöt és szegénységet fújt az égre
az óriás-öntudatú Hüvelyk Matyi ország.
Tűz rémített vagy halálos hideg? – mit tudom én.
Valami öldöklő közegben föl-alá cikázva
a lepke-lény emberi ésszel rettegett;
kétségkívül vonzotta már a lámpa,
melynek köznapi neve: szerelem.
Cigarettáztam: modern mozi-hős.
De aztán, mert az ostrom és a nevelőintézet
csak elvadított, de nem tett humortalanná,
hogy vers-hárfát pengessek sorsom fordulóján:
„Ó kócos vadló, szilaj ifjúság!”,
Piccard professzor eleven búvárharangján
a mélytengeri szuszogásba lemerülve újból elaludtam.
[ Digitális Irodalmi Akadémia ]