Tájkép csülökpörkölttel*

Vasárnap este, egy a sok közül.
Köröttem hazám és korom előkelői.
„Amíg az Alagút utcában dollárod van, apukám,
nem kapsz turista-devizát.” Ó-vodka, szamorodni, sör;
zsírosan leng a pörkölt-menyasszony vérszínű fátyla.
„Azt mondtam neki: nézze, én eddig semmit sem kértem öntől,
csak pénzt meg útlevelet, de most arra kérem,
állítsa le ezt a glossza-ügyet; és leállította.”
A rágóizmok mikroszkópikus földrengése az arcokon.
„Most, hogy a Fischer, a Suhrkamp meg a Berthelsman fuzionált,
piti kis cég lesz a Hanser.” Kintről benéz szülővárosom sötétje:
lámpafény aranyában étkezik tágabb családom.
Tizenhárom éve egy budai lakásban
a Hanser szerzője verseket olvasott föl.
„Hű”, mondta a későbbi drámaíró, „hű, micsoda képek!”
Mellre szíva a költészetet és a füstöt
ki hinné az időről,
hogy kézigránát helyett vodkásüveget hajít
a könyv-bunker betükkel beton falai közé?
Karthágó sóval beszórt romjain
a csülökpörkölt illatát?
Lefelé menet Gyuri lekísér kinyitni a kaput.
A két kocsi közül az egyik haza hoz.
Fényszórója a sötétből kivágja sorsom képeit:
a Lánchidat, a Dunapartot és az utcát,
ahol lakom és ahol hosszú másodpercekig
az ablak-tekerőt piszkálom az autó-kilincs helyett.
„Az ablakon akarsz kiszállni?” – néz rám Rubljov-arccal
a kocsi vezetője, majd kinyitja a Renault 16-os
diszkrét várkapuját. A kerti útnak álcázott aknamezőn,
arasznyira a föld felett, hogy ne érjek a gyújtószerkezethez,
kabát-szárnyon szállok az öröklakás-ház felé.
[ Digitális Irodalmi Akadémia ]