A művész arcképe skorpió korában*

Végülis könnyel a szememben bámuljak-e a daliás ifjú után aki
 
hamisítatlanul múltszázadi költő-fejét dacosan fölszegve eltűnt az
 
idő vassal és füsttel szennyes azúr labirintusában
és egy Lenin-körúti konyhában megkérte J. E.-től leánya kezét a
 
glóriás marha egy hokkedlin ülve miközben a konyha a nagymosás
 
teremtés előtti gőzében úszott és a teknő peremén családi
 
címerállatként feküdt hanyatt a százláb súrolókefe
és egy dossziéban folyton magával cipelte összes költeményeit
elégiákat ódákat és balladákat teli kétségbeeséssel és kibírhatatlan
 
zűrzavarral
a flaszter Rimbaud-ja a lángész akit nem vettek föl az egyetemre
és élete mérgét teste ruhával leplezett rejtelmes fullánkjában hordta
 
mint valami két lábon járó civilizált skorpió
de a szerelemről vajmi keveset tudott
noha egyszer egy örök időkig tartó csókkal egymás szájához
 
bilincselve ő meg a szeretője órákon át botorkáltak a Várhegyről
 
lefelé
és görcsösen lehúnyt szemük mögül szenvedélyük radarja úgy
 
tapogatta ki a lépcsőfokokat hogy csodálatosképpen egyszer sem
 
estek hasra
de első napjukra nem jött második
és mindig ugyanazt a napot élték és mind színpadiasabb szenvedéllyel
 
míg egyszer csak ott ültek a nyikorgó rugókon és látták egymás
 
arcán a közösen szerzett ráncokat
a tárgyilagos fénnyel megvilágított időben ahol felnő gyerek és
 
megítéli szüleit
és a szívszakasztó versek tengeréből elektrosokkjaival és lelki
 
masszázsaival fölmerült a Hajótöröttek Szigete a klinika
Végülis ki ez a siralmas trubadúr aki tragikusan hosszú verseit
 
szavalva soros szerelme mellkivágásába sandít a Dunapart
 
nyárvégi kőlépcsőjén
és harminc forintért padlót vikszel hogy megőrizze írói függetlenségét
 
a gyári segédmunka hólyagos tenyerű veszélyétől
és a kórház folyosóján csíkos pizsamában tántorog faltól falig
 
miközben homloka belső falán egy háborús némafilm kockái
 
peregnek visszafelé a gyerekkor főcíméig
mennyi önsajnálat a valódi szenvedés mellett
és milyen szívdöglesztő bájjal csüng a Zord Egyéniség szája
 
szögletében a vadnyugati csikk
1955 telének akváriumában Hóseás átkai a költői mélabú és a kopj-
 
le-öregem titkos násza a vers és az ölelés rejtelmei
de halálos magját ravaszul őrzi a keserű gyümölcs
és a vers csak a képzelet porhanyós fölszínét boronálja tüskés képeivel
 
és nem bolond beletörni a fogát a sivár tényekbe
hogy az elégikus zűrzavar délceg költőjét dagadtra pofozták egy
 
evangélikus nevelőintézetben és krónikus szeretethiány rángatja
 
dróton hamleti bábuját
látomás-szárnyán hát suhog az eleven csőd és világot hódít
 
könnyelműsége
míg halhatatlannak hitt lázát elfújják a huzatos hétköznapok
és gyöngyöző gerincét megtöri a helyi időszámítás vasbeton mozsara
és szájából vékony sugárban folyik a vinnyogás
Dicsőség rügyező arcának mutáló hangjának a világ bohóca ő
ő az elefánt a felejtés lobogódíszes porcelánboltjában
ő az aki kézzel nyúl a kozmikus levesestálba és sziszegve szopogatja
 
összeégett ujjait
benne karambolozik eszme és szenvedély hogy darabokra törik a föld
 
karosszériája és sivítva repülnek össze-vissza a négy égtáj
 
szilánkjai
ő az aki nem elég intelligens ahhoz hogy napirendre térjen a dolgok
 
állása fölött
és ő az aki szűznek nézi a föld éltes közhelyeit és hódító szemét a
 
mindenség formás idomaira meresztve a végső kérdésekre óhajt
 
választ találni
miközben verse percenként elhasal és nem tud magyarul
bukása korai és szükségszerű
és semmi kedvem egy nagyképű szamarat siratni
de láza a költészet kenyere és dühe mint dadogó emlékmű hirdeti
hogy nincs mentség mert a bűn büntetést szül és a mesés jövő a
 
jelenben kezdődik
ő az aki eltűnt akiért nem kár akit szégyellek
ő az aki itt ül bennem akinek arca életem tüzétől kormos
míg vérrel fűti a csont- és hús-kazánt
[ Digitális Irodalmi Akadémia ]