Hegy, folyó, város
Azt hiszem, sokan játszottuk gyerekkorunkban azt a társasjátékot – és talán
nemcsak gyerekkorunkban játszottuk –, amelynek az volt a neve: hegy-folyó-város. Felírtuk ezt
a három fogalmat a magunk nagy ákombákomaival a papír tetejébe, hogy csak úgy világított a
három szó már messziről, aztán választott betűkezdettel összezsúfoltunk a papírlapon annyi hegy-
és folyó- és városnevet, amennyi csak eszünkbe jutott.
Minél többet forgatom Kassák verseskönyveit, minél több képét nézem, s
valahányszor rágondolok nekem olyannyira eleven személyére, annál erősebben, annál
kísértőbben rémlik föl bennem az a gyerekkori játék. Mintha magam előtt látnám a régi papírlapot,
az emberiség három ilyen ősfogalmával megjelölten, s úgy érzem, Kassák művéből messzire
világítanak gondolkodásunk alapképzetei, messzire világít néhány nagy, összefoglaló kép és
jelkép, amelyekkel mintha ő maga is némileg azonosult volna. Mintha benne is ott lett volna valami
abból, amit úgy hívunk: hegy, amit úgy hívunk: folyó, vagy amit úgy hívunk: város. Akármilyen
részletekkel töltötte is ki ő maga vagy a történelem a benne élő kategóriákat, úgy érzem, Kassák
gondolkodásában van valami tömbszerű.
Persze nagyot tévednénk, ha ennyiben maradnánk. Ha megmaradnánk Kassák
jellemzésében annál, hogy: hegy-folyó-város. Ahogyan annak idején gyerekkorunkban is
igyekeztünk idővel egyre több és több, egyre nehezebb és nehezebb fogalmat összegyűjteni arra
a papírlapra, ugyanúgy, ha Kassákról van szó, meg kell mozdítanunk ezeket a statikus
ősfogalmakat, és föl kell írnunk kategóriái közé a tett, a küzdelem, a mozgalom, az építés szavait
is. Hiszen éppen ez az, ami benne eltéveszthetetlen. Az alapanyag, amivel költészetében dolgozik,
az ősvers, sőt azt merném mondani, a népdal vagy a népmese anyaga: madár és rózsa, piros és kék,
nap és hold, anya és szerelem – és ezekhez szövi hozzá elválaszthatatlanul, ugyanolyan
mozdulattal egyénisége, eszméi és százada képeit: utca, gyár, gép, munka, hirdetőoszlop. Az
összeszövés módja csakis az övé, izmusokat formáló, széles kezének
jellegzetes mozdulata. Ha tehát annyira-amennyire népmeseinek mertem nevezni költészetét, sőt
talán életének formálódását is az időben, akkor gyorsan hozzá kell fűznöm: ez 20. századi,
betonból öntött népmese. A népmese nem idill; ha nem tudnánk, a néprajzosok kíméletlenül
felvilágosítanak regéink irtózatairól, arról, hogy az őstörténetek sora csupa harc, élet-halál,
gyötrelem, erőfeszítés, csak éppen minden nép száján hasonló ősképekké sűrűsödve. Kassák
tömbökbe, kockákba, síkokba foglalta össze, vissza-visszatérő csomózással, érdes felületű költői
textúrává szőtte mindazt, ami élete anyaga volt. Semmi köze a mesék népi bájához, speciális
ízeihez vagy pláne bármiféle díszítő stilizációjukhoz. De van köze az ősversek, az őstörténetek
építőeszközeihez, ősi-modern összerakásuk módjához, 20. századian fogalmazott, nagy
színfoltjaihoz.
És még valamihez van köze: a mesék meglepetéseihez. A váratlan Kassák, a
képtelen Kassák, a tipikusan avantgárd-képzeletű Kassák nemegyszer úgy lepi meg olvasóit egy-egy versbeli mozdulatával, ahogyan a mesék szokták a valószínűtlent természetessé tenni. Nem
a motívumok népmesei hasonlósága a döntő itt, az, hogy a halott lónak „négy rút lába négy
rózsaszál”, hanem a magától értetődés gesztusa. Ahogyan 50 év napjainak számával játszik,
ahogyan az ősiség, a nagyság távlatát, a számok mesebeli jelentőségét borítja rá a kesernyésen
pontos adatra: „…Lobogjátok világgá – hogy 18 250 agyontaposott lépcsőjét másztuk meg a
hegynek.” Vagy ahogyan jellemez, prózai szürrealizmussal: „Tíz éve láttalak utoljára – olyan
aránytalan voltál – s mégis szép – akár egy zsiráf.” Kassák meglepetéseiben van valami
archaikusan indokolt.
Születésének kilencvenedik, halálának tizedik évfordulója alkalom arra, hogy újra
meg újra szembenézzünk életművének egy-egy részletével, ismertekkel és ismeretlenekkel
egyaránt. Hogy találkozzunk könyveivel, képeivel, hogy fölmérjük egyre növő hatását. Mégis, úgy
érzem, ha róla van szó, a részletek is elsősorban arra valók, hogy figyelmeztessenek minket azokra
a költői és emberi alapfogalmakra, amelyek fölbukkannak (nem véletlenül) már a
gyerekjátékokban is, s amelyeket ő foglalt össze a maga módján a 20. századi magyar irodalom
számára. Ne feledkezzünk meg Kassákot idézve a nagy ősképekről: hegy, folyó, város.