Bölénytelenül
A közepén kezdem: szerintem a fikcióról van szó. Mármint a 20. század művészetében.
Ebben az örökös rontás-bontásban és újjáépítésben, ami századunk művészetében folyik, aminek
mindannyian résztvevői, cselekvői vagy eltűrői vagyunk – mintha folyamatos födémcserében
élnénk –, az eddig jól bevált fikciók hiteléről van szó. A művészi elhitetés eszközeinek megingása,
szétdöntése vagy újracementezése látszik egyik alaptémánknak, ilyen vagy olyan néven, kisebb-nagyobb mértékben, új meg új hullámokban.
A 20. század – amely körülbelül a 19. század közepén kezdődött – úgy indult, mint
annyi más periódus vagy művészeti irányzat előtte is: a tagadással. Azzal a gesztussal, hogy
mindent elölről kell kezdeni. Voltaképpen meglepő, hogy ez ilyen fokig sikerült is neki. Többek
között az is szándéka volt, hogy megnézze végre: mi is a művészetben a művészet? Mitől hat, ami
hat? Érvényesek-e a régi fikciók? És megkezdődött a kutatás-bontás: formabontás, színbontás,
tartalom- és tudatszeletelés, szavak, idomok, hangok részekké trancsírozása. Úgy látszik –
elkerülhetetlenül – a művészet alapvető összetevői érdekelnek minket ma, a végső elemeket
keressük, a lényeget, de lényegképzetünk nem szintetikus, hanem analitikus.
Ha pedig analízis a javallott módszer, akkor mégis a kezdetekhez kell
visszakanyarodnom. Nem messze, csak ide a kőkorszakba.
Sokat beszélünk mai napság például a költészet szerepének szűküléséről. Úgy érzem,
panaszainkkal némileg elkéstünk. Hiszen körülbelül a felső paleolitba kellene visszamennünk, ha
a vers, a dal, a varázslás igazi fénykorát keressük. Akkor volt csak jó dolga a költőnek, a
varázslónak, a mindennapi hús előbűvölőjének vagy a szellem sáfárának. Azóta ez a szerep
szembetűnően megcsökkent. Amióta nem kívánjuk, hogy az ének-vers, a szertartás, a tánc
bölénycsordákat legyen képes elénk terelni, attól fogva a művészet glóriája mindjárt kopni
kezdett. A költészet néhány ezer év óta bölénytelen.
A kérdés csak az: képes-e a vers, akár minden társművészetével együtt, bölényt
varázsolni, vagy nem képes? És ha nem képes, csodálatos paleolitkori hatalma, föl egészen a
Periklész-korig, tévedés volt-e, vagy nem volt tévedés? Úgy tekintsük-e a művészeteket, mint egy
laicizálódott, tudományos társadalom dekadens korcsait, amelyek kőkori emlékekből tengetik
árnyékéletüket? Vélt hasznukat vesztve – a kenyéradót, a fognivalót, az életvédőt – nem olyanok-e, mint a házőrző kutyából nevelt ölebek, s minden szerepük nem luxus és pótlék-e csupán?
Nyugodtan mondok igent. Igenis kénytelenek vagyunk kételkedni a vers bölényhajtási
képességeiben, igenis téves volt valamikori hatalma, igenis, ha úgy vesszük, luxus és pótlék.
Természetesen olyan értelemben luxus, ahogy fényűzés volna a szellemi élet egy tőkehalnak, és
olyan értelemben pótlék, ahogyan pótlék a második jelzőrendszer – az emberi beszéd – az első
jelzőrendszerhez, a mutogatáshoz képest.
Éppen azért megkérdezhetjük, nem tévedünk-e, ha a mágikus ősszertartások lukratív
bűvölő igéit puszta tévedésnek tartjuk? Nem volt-e valamiféle fordított viszony a vers haszna és
hatalma között? Azt állítjuk ma: azért vált nagy hatásúvá, mondjuk a sámánizmus, mert bűvölő
igéinek tévesen hasznot tulajdonítottak. Nem fordított-e a helyzet? Nem azért tulajdonítottak-e
hasznot a samanisztikus igéknek, mert a hatásuk nagy volt? Persze nem a rénszarvascsordákra.
De mindazokra, akik a szertartásban részt vettek, akik kitalálták, csinálták, látták a ceremóniát.
Talán már a mágikus világszemlélet alig született művészeteinek csecsemőarcán is ott volt a jegy,
amely egyéb emberi cselekvéstől oly élesen megkülönbözteti őket. Az tudniillik, hogy nagy
hatással vannak az emberi tudatra, anélkül hogy életfontosságú funkciókkal szoros kapcsolatban
volnának.
Ezt alapjában véve nehéz megemészteni. A művészet elvégre sem nem étel-ital, sem nem
fegyver avagy szerelem, sem fogpaszta, sem kardántengely. Teljesen érthető, ha bozontos
rokonunk ott, az altamirai barlang környékén idegesen utasította el magától azt az agyafúrt
gondolatot, amely a saját agyában támadt, hogy ő csak „fikciót teremt”. Hogy ő most dalaival,
táncaival, festményeivel úgy tesz, mintha csakugyan vadászatról, halálról, feltámadásról volna szó.
Hiszen ez az „úgy, mintha” (vagyis a művészet egyik alapelve) oly mélységesen rázta meg tetőtől
talpig, hogy tízezer évekig tartó életszemléletet, vallást, a mai napig ható filozófiákat,
művészeteket alapozott rá. Azt, amit a ceremónián érzett, létfontosságúnak érezte. Ebben
valószínűleg nem tévedett. Sürgősen és gyakorlatiasan össze is kapcsolta megrendülését azzal,
amit létszükségletének ismert, vagyis a közeledő bölénnyel, esővel, földöntúli hatalommal. Az
oksági kapcsolatot eltévesztette. Ha azonban végigtekintünk a művészetek történetén, s látjuk a
különféle korok művészeteket illető közvetlen és gyors haszonigényeit, akkor talán elnézőbbek
leszünk ősatyáink iránt.
Egyáltalán: hogyan élhette túl a művészet eredeti, szakrális környezetéből való
kiszakadását, a belé vetett mágikus hitek lassú, de biztos megsemmisülését, a művészetek
történetének e legnagyobb megrázkódtatását; hogyan élhette túl, hogy a hasznosságát illető e
legtermékenyebb félreértés eloszlott? Gondolom, egy másik félreértés segítségével.
Az imitáció elve meg a harmónia elve már pusztán a szavak hangzásával más világba
visz. Az antikba természetesen. Persze ha az arisztotelészi szavak érvényét némileg kitágítjuk,
mondjuk a 19. század közepéig, ha úgy használjuk őket, ahogyan a közszokás használja (és nem az eredeti értelemben), s ha belenyugszunk abba a föltételezésbe,
hogy az irodalom és a képzőművészetek értéke a valósághűségen alapszik, a zenéé, az építészeté
pedig matematikai viszonyokon – akkor máris elérkeztünk a mai legszélesebb közfelfogásig.
Kortársaink, olvasóközönségünk túlnyomó többsége arisztotelista, akkor is, ha nem tudja. Amivel
korántsem kívánom azt mondani, hogy nem volt közben néhány szellemi kanyar az európai
történelem során, de a művészeteket illető köztudatban, az irántuk támasztott kívánalmakban még
mindig mintha Arisztotelész göndör szakállas, görög koponyája volna a vetített háttér. És ezen
nem is lehet csodálkozni. 2300 év – mi az, ha az előtte letelt húszezerre vagy százezerre
gondolunk!
Ami tehát a képzőművészeteket és az irodalmat illeti, a paleolitkori „úgy, mintha”
mágikus, művészi gyakorlata és hasznossági elve mintegy észrevétlenül tolódott át az „olyan,
mintha élne” értékrendszerére, a természethűségre, az alázatos utánzás fenséges praxisára.
Értékes az, ami a természethez hasonlít – mennyire görög megoldás ez, megszabadítva már a
mágikus „közvetlen visszacsatolás” rögtönös haszonképzetétől (vagy csak titokban, itt-ott
visszhangozva rá); hány ragyogó évszázadot, hány reneszánszot, a látvány mennyi, de mennyi
örömét köszönhetjük kigondolóinak. És fogunk is még köszönni nekik egyet-mást. A
reneszánszok – úgy érzem – végtelenek. Mégis valahogy kényelmetlen, a görögös
művészetelveket feszegetve, hogy lám, egyes művészeteknek szükségük van a mai értelemben vett
mimézisre, másoknak pedig nincsen. Régi, ám mindmáig kellemetlen kérdés ez. Hogy tudniillik
a zene meg az építészet mimézis nélkül üdvözül.
A félreértés – ez a magával ragadó félreértés – ott van, hogy ahol lehet utánozni a természetet (képzőművészetben, irodalomban), ott kell utánozni, vagyis a lehetőség kritériummá lép elő; ahol meg nem lehet utánozni az
anyag természeténél fogva, ott hát… ott mit is tegyünk? Ott kisegít bennünket egy másik
mélységesen görög idea, a matematikai és geometriai harmóniában való gyönyörködés. A logikai
csúsztatás nyilvánvaló. Vagy az egyik a „szép” kritériuma, vagy a másik.
Hogy mi volna a megoldás? Sokféle. Amennyi a kiindulás. Nekem kétségtelenül a
„rendezettség elve” tetszik, annál is inkább, mert igazi Kolumbusz tojása. Ha például azt állítjuk
– ahogyan oly sokszor állítottuk már –, hogy minden művészet alapja bizonyos ritmus és arány, a
dolgok térbeli vagy időbeli rendezettsége, ezzel belülre helyeztük a művészet elvét,
embertörvényűvé tettük: ezek szerint elménk adottságai, pszichénk (biológiailag meghatározott)
sajátságai, ritmusokra és arányokra adott válaszai döntik el, mi a művészi – és az imitáció csak
anyag, amin a lélektani alaptörvények megmutatkoznak. Ott van például ez a csodálatos
aranymetszés, ez a Leonardo kodifikálta őstapasztalat, amely geometriai gyönyörűséggel hat
(tehát úgynevezett művészi harmóniával) tudatunkra avagy ösztönünkre, nyilvánuljon bár egy
ablakkeret, egy templomalaprajz vagy egy képkompozíció akármilyen tárgyú aktualitásában. A
tudományban már rég nyilvánvaló, hogy elménk ritka háló, amellyel a világot úgy-ahogy befogjuk,
és nem is foghatjuk be másként, mert elménk olyan, amilyen. A művészetben viszont még mindig
– hiába – többé-kevésbé értékkritérium az imitáció elve – vagyis a művészet hatóanyagának összetévesztése a művészet tartalmaival. Olyan nehezen levethető
naivitásunk ez, mint az érzékeinkkel felfogható világ szembeszegülése tudatunkban az
érzékelhetetlennel – mondjuk, az atom alatti univerzumokkal.
Itt azonban meg kell állnom egy percre. Hogy a művészi hatás törvényei lélektaniak-biológiaiak, az igen kevéssé vitatható. S mindez milyen jól magyarázza éppen a 20. századot. Jól
magyarázza képeink és verseink absztrakcióját, sok-sok irányzatunk kézzel-lábbal való
tiltakozását a természetelvűség, a pusztán racionális „mondanivaló” ellen, amellyel századunk
művészete ki akarja nyilvánítani, hogy a művészi hatóanyag másban és másképp keresendő. Jól
magyarázza tehát az adott századot – de titokzatossá teszi a magától értetődőt: a képzőművészet
és az irodalom évezredeken át tartó, csak itt-ott megingó, ma is sok helyütt gyakorolt
valósághűségét (amely mindezidáig a „fejlettség” ismérveként szerepelt). Úgy értem: a valóságnak
azt a gyönyörű fikcióját kérdőjelezi meg, amelybe belemerülve senki sem hiszi ugyan, hogy a
festményen látható távlat igazi távlat, de mégis századokon át indultunk el a vászonra festett
jegenyefasorban a természetelvűség vászon mögötti, imaginárius pontja felé. Nem tagadom, nem
tudok én sem meghatottság nélkül nézni a trecento-hátterek festett kockaköveire, amint
édesdeden szűkülő soraikon egy új, egy frissen született idea gyereklábnyomait hordozzák. S
mintha még a kép sarkán álló zenélő angyalok is azt trombitálnák (skurcban): perspektíva!
Ez volna hát, ami félrevezető. A valóság látszata mint értékkritérium. Ezt támadjuk mi
itt és most, vagy száz esztendeje már, egymás mellé rakott, semmihez sem hasonlítható
színfoltokkal, jelentéstől szabadított szövegekkel (szélső esetekről szólván), hogy a művészi hatás
lélektani törvényeit a hordozó közegtől elválasszuk. (S ezenkívül sok okból – de maradjunk meg
a saját juhainknál.) Mégis: ilyen egyszerű-e a dolog? Ha sikerült megszabadulnunk a natúrától,
eljutottunk-e a lényegig? A Nap ugyanis felkel – szemünk,
nyelvhasználatunk és képzeletünk szerint – akkor is, ha pontosan tudjuk, hogy a Föld forog a Nap
körül, és nem megfordítva.
Tévedés-e ez? Tévedés-e, hogy a Nap felkel? Tévedés-e vagy fölösleges-e az
érzékeinkkel felfogott világot belerakni, beleteremteni a képbe, a szövegbe, azzal a hátránnyal
együtt, hogy hamis képzeteket kelthetünk a művészi hatóanyag felől?
Több világban élünk. Atom alatt és atom fölött, csillagméretekben és Kiskunlacházán.
Nem sérthetjük meg a 20. század realitásigényét azzal, hogy bármelyik világunkat hallatlanná
tesszük. Már csak azért sem, mert nem érzékelhető világaink, a napkitörések vagy az atommagok
egyre sürgetőbben, egyre nagyobb helyet kérnek tudatunkban, hiszen – mint arról kényelmetlenül
növekvő tudásanyagunk felvilágosít – egyszerűen az életünk függ tőlük. Mégsem vitathatja senki,
hogy fenyegetett életünk legnagyobb részét az emberi nagyságrendű világ teszi; természetben,
társadalomban, kavicsok, villanyszámlák, juharfák és indulatok közt élünk. Ez a művészet
elsődleges közege.
S ha megpróbáljuk elválasztani a művészi hatáskvantumokat, a sávot, a színt, a hangot,
a puszta arányt és iramot a hordozó közegtől, eljutni kívánva a hatás elemi részecskéiig, ahogyan
azt a század erősen analitikus tendenciái teszik, akkor nyilvánvalóan a látszatot kívánjuk lehántani
a lényegről, mintegy párhuzamosan a tudomány új meg új világokat feltáró mozdulataival. De
azért senki sem hiszi, hogy az einsteini, a plancki világkép megsemmisíti a newtonit. Csak – ahogy
mondani szokták – „kijelöli a határait”.
És hát éppen erről van szó a század művészetében. A hasonló és a nem-hasonló, a
natúra és a hatóanyag határairól, egy új fikció kiküzdendő hiteléről, az „úgy, mintha” kérdés újabb
fellazulásáról. Akárcsak a valódi és nem-valódi bölénycsordák mindmáig nyugtalanító esetében.
A határok tehát újra eltolódtak. Hogy megsemmisültek-e? Vajon.
Ha egyáltalán fenn akarjuk tartani a „művészet” és az „érték” fogalmát (mert elvégre
szét is lehet foszlatni őket; nem egy irányzat meg is teszi), akkor nem árt észben tartanunk, hogy
minden mű csatatér. A tudat és a látvány, az absztrakt és a konkrét, a művészi (lélektani) törvény
és az adott közeg csatatere. Közegellenállás nélkül nem volna küzdelem, s küzdelem nélkül, úgy
érzem, nem volna művészet. Vagy legalábbis emberi művészet. Hiszen akkor nem volna esendő.
Akár el is vághatnám itt a fonalat. De fölmerül itt még két csekélység. (Kettőt mondok,
hogy száz ne legyen belőlük.) Az egyik: melyek azok a lélektani-biológiai törvények, amelyeken
a művészi hatás alapszik?
Fogalmam sincs róla. Mentségemre szolgáljon: nagyon kevés ember meri csak állítani,
hogy ismeri őket. Néhány tényezőt, amely kétségtelennek látszik, azért előhozhatunk. Mondjuk:
különféle aránytörvények (a fent említett aranymetszés például), kontraszthatások és
megfelelések, eltérések és összecsengések, a hangsorok matematikai viszonyai vagy az ismétlés
vagy a szimmetria vagy a „strukturáltság” foka – és így tovább. Valamint mindezek ellentétei.
Kávéskanalanként hordták össze őket tudományokból, pszichológiai kísérletekből, és
nyilvánvalóan rengeteg az ismeretlen tényező. Ám értékmeghatározásra az eddigiek nem
alkalmasak. A negatív példa számos: lehet mű, amelyben minden eddig felderített hatáskvantum
megvan – és mégis csapnivaló. Ez persze nem szól további kutatásuk ellen. Sőt! Mért is
mondanánk le gyermekes ábrándunkról, a kvantitással mérhető kvalitásról?
A másik csekélység: a kifejezés ügye. A művészeknek az a
megrögzött szokásuk, hogy mondani akarnak valamit, közölni, elregélni egyet-mást, legfőképpen
önmagukat óhajtják belülről ki-fejezni (ez utóbbi nagyon is újmódi dolog, programszerűen csak
a romantika óta cselekszik), és teljességgel valószínűtlen, hogy a jövőben erről lemondjanak.
Hogy ne akarjanak ilyen módon is kapcsolatba kerülni embertársaikkal, hogy ne óhajtsák őket
befolyásolni, meglepni, káromolni, felvilágosítani. Milyen is volna az a művészet, amely az esetleg
valóban feltérképezett hatástényezők sorát in se ipso használná? Az a
művészet, amely rezgésekből, számokból, viszonylatokból állna? Amelynek nem volna (vagy alig
volna) közege? Utópia ez nyilván; de nem bizonyos, hogy terméketlen utópia. El lehet képzelni
egy sci-fi-beli bolygót, ahol a művészet nem bugyolálja magát jelenségekbe: érzelmekbe,
tájképekbe, történetekbe, hanem olyan egyenesen hat tudattól tudatig, mint egy jól választott
elektromos rezgéscsoport, mint egy bizonyosan kiváltódó kémiai folyamat, mondjuk, fotoszintézis
egy nappali tölgyfalevélen.
Azt hiszem, mégsem kell attól tartanunk, hogy a művészet, törvénykeresési lázunk
folytán, sürgősen rezgésekké finomul. Mert mi – ceterum censeo – ki akarjuk fejezni magunkat;
tartalmainkkal legalább annyira akarunk hatni, mint eszközeinkkel; egész emberi hóbelevancunkat
szeretjük belehurcolni a művészetekbe. És talán jól is van így.
|