Új szabályok

– Mély tisztelettel köszöntöm a megjelent újságíró hölgyeket és urakat – kezdte a rendőrségi szóvivő –, engedjék meg, hogy minden különösebb bevezetés vagy fontoskodó mellébeszélés helyett, mely csak rontaná a szó valódi értelmében vett tájékoztatás hatékonyságát, mellékes vagy oda nem illő tartalmi vagy formai elemek szükségtelen felvetésével, vagy bármely olyan módszer alkalmazásával, mely ezt ugyan nem teszi, de mégis eltereli a figyelmet a dolgok reális lényegéről, nem ritkán azt a benyomást keltve, hogy az adott tematika csak esetleges fontosságú, netalán többféle felfogásban is értelmezhető, ide számítva a szándéktalan félremagyarázás esetét, mely lényegét tekintve különbözik ugyan a szándékos félremagyarázástól, de hatását tekintve mégis egybeesik azzal, egyszóval szeretném bejelenteni: egy olyan javaslatot kívánok tenni, melyet joggal nevezhetünk rendkívüli fontosságúnak, súlyúnak és horderejűnek.

Nem kevesebbről van szó, bár nem is többről, ha ezt a mértékjelzőt a maga konkrét ontológiai értelmében használjuk, mint hogy egy régóta létező joghézag megszüntetésére teszünk kísérletet: a szakadékba zuhanó gépjárművekre vonatkozó közlekedési szabályok meghatározásával és esetleges kodifikációjával. Eme rövid és talán kissé szűkszavú bevezető után, bár én úgy érzem, hogy legfeljebb többet mondhattam volna, de mást aligha, ismertetném Önökkel a tervezet szövegét.

A szóvivő egy gépelt papírlapot vett elő:

 

I. Alapfogalmak

1. Gépjárműnek nevezünk minden olyan legalább kétkerekű közlekedési eszközt, melyre rendőrközegek által helyszíni bírság vethető ki.

2. Szakadéknak nevezzük a terepszint hirtelen esésével létrejövő meredek, mély és viszonylag szűk völgyet, mely megkülönböztetendő a terepszint hirtelen emelkedésével kialakuló térformától, melyet dombnak vagy hegynek nevezünk.

2/A Nem számítandó ebbe az utóbbi kategóriába a ceruzahegy és az ujjhegy.

 

II. Általános rendelkezések

1. A szakadékba történő zuhanás lehetőség szerint három nappal előbb bejelentendő, egyes kivételes és méltánylást érdemlő esetekben a rendőrkapitányság utólagos közlést is elfogad. A bejelentés minden formájában illetékköteles.

2. Erre a közlekedési cselekményre is vonatkoznak az általánosan előírt sebességhatárok. A 80 kilométer per óra sebességet meghaladó zuhanás közlekedési vétségnek, 100 kilométer per óra fölött pedig közlekedési bűncselekménynek minősül.

3. A zuhanásnál intézkedő rendőrközeg nem adhat írásbeli igazolást arról a sebességről, melyet a kocsi zuhanás közben elért, mert ezt egy esetleges eladásnál a tulajdonos a kocsi teljesítményével kapcsolatos megtévesztésre használhatná fel.

4. Mivel a zuhanás nem jár üzemanyag-fogyasztással, így nem érvényesülhet az üzemanyag árába beépített útadó, ezért szakadékhasználati díj fizetendő, melynek mértéke megfelel az ugyanakkora sík területen megtett útszakaszra kivetített üzemanyag átlagár 75 százalékának.

 

A szóvivő felemelte tekintetét a gépelt szövegről:

– A szakadékba való zuhanás körülményeinek tisztázásánál különleges gondossággal kell eljárni, mivel fennáll a veszély, hogy a belföldi és a határokon túli közvélemény messzemenő általánosításokat tesz a magyar közlekedéssel, sőt a Magyar Köztársaság jelenlegi államberendezkedésével kapcsolatban. Ezt a veszélyt kívánják elkerülni a hármas pontban felsorolt „Vegyes határozmányok”.

 

1. A szakadékba zuhanó gépkocsi vezetőjének mindent meg kell tenni a katasztrófa következményeinek enyhítéséért. Zuhanás közben meg kell kísérelnie a kocsi külső átfestését, feltételezéseink szerint a nemzeti színű bevonat csökkenteni szokta a zuhanás sebességét. A hűtővízbe előírt arányban szenteltvíz keverendő.

2. Zuhanás közben is tilos a kormány szidalmazása és nem megengedhető az a kísérlet sem, hogy a kormányt balra forgassák.

3. A vezetőnek jogában áll a zuhanást úgy feltüntetni, hogy a kocsi reciprok módon már kifelé tart a szakadékból. Módja nyílik annak közlésére is, hogy a zuhanás sebessége relatíve csökken – ez különösen a szakadék fenekének elérésénél következik be nagy valószínűséggel.

4. A vezetőnek jogában áll a zuhanásért felelősségre vonni a kocsi régi tulajdonosát, a baloldali közlekedés híveit és a liberális sajtót.

 

A szóvivő letette a gépelt lapot:

– A felsorolt intézkedések érvenyessége és hatékonysága természetesen csak a gyakorlati praktikumban kerülhet majd eldöntésre, nem utolsó sorban az emberi humanizmus vetületének függvényében.

[ Digitális Irodalmi Akadémia ]