Két tanmagyarázat

(Mitológiai szeminárium) – Tehát: Prométheusz először a titánok oldalán harcol az Olümposziak ellen. A titánok nem fogadják meg a tanácsát, hogy előrelátással, józanul dolgozzák ki a stratégiát; helyette a megfontolás nélküli erőszak mellett döntenek. Prométheusz ekkor áll át az Olümposziak oldalára. Tanácsára Zeusz kiengedi Tartarosz foglyait (Küklopszokat, Százkarú óriásokat) – s ez biztosítja a győzelmet. A Titánok lesznek a Tartarosz foglyai. De mi legyen Prométheusz jutalma? Zeusz jobbján ülni? Prométheusz nem fogadja el. Új világot teremt, amely majd – túl a meglevőn – átalakítja Zeusz birodalmát is. Elindul, és embert teremt a néptelen földnek; akinek a védtelenségét és gyengeségét az eszköz ellensúlyozza. Csak egyet titkol el Prométheusz: hogy mikor éri utol az embert a halál. Zeusz látja, hogy az istenek világa az ember világa lesz. Irigység fogja el, s megparancsolja, hogy legalább mutassanak be áldozatot az emberek. Prométheusz beleegyezik, és lakomát rendez: szarvasmarha a terítéken. Prométheusz osztja szét a darabokat. Zeusz választ. Egyik halom csupa jó falat, beborítva belekkel; a másik csupa csont, letakarva fehérlő zsírral. Zeusz az utóbbit választja. Megtörténik az első becsapás és csalás; az ember életrevaló. Stb.

 

(Népmesei szeminárium) – Mottó: „A termő fát aki ide hordta, / Ugyanazon ember a termését elhordja.”

 

Tehát: Árgirus királyfi, a nagy célok, a salaktalan és távoli boldogság megszállottja, vándorútja során három szegény ördöggel találkozik. Kezükben van a boldogság kulcsa: a bocskor, az ostor, a palást; s szét is osztanák egymás között numerikus igazságossággal, de azt tapasztalják, hogy a három varázseszköz külön-külön inkább káros, mint előnyös. A megoldás az lenne, hogy egy akarattal összefogjanak. De ezt már képtelenek felismerni és végrehajtani. Árgirus – ahelyett, hogy felvilágosítaná őket, mi az ő saját közvetlen boldogságuk feltétele – versenyt futtat velük a dombra: aki elsőnek odaér, azé mind a három varázseszköz. A három ördög rááll; ki ne akarna saját maga boldog lenni? Amíg a dombig futnak, Árgirus magához veszi a bocskort, az ostort, a palástot, hogy segítségükkel megtalálja a királylányt; ami neki is csak úgy sikerülhet, ha előbb kifosztja a három ördögöt. Mégis jó lelkiismerettel teszi meg, mert hisz benne, hogy ha a királylányt megtalálja, maga a Boldogság valósul meg. S ebben a hitében még az sem ingatja meg, hogy a három szegény ördög megátkozza.

[ Digitális Irodalmi Akadémia ]