A viccelemzés mint kisegítő tudományNéhány lehetséges címszó a témához:
immanens tartalmuk és változó szövetük; a csattanók kompenzáló, szublimáló, el- és áthárító szerepe; a sűrítés, kihagyás, részletezés technikája; az elemek jelrendszere; elemek és jelzések kódértéke; szimbólumaik egy- és többértelműsége; a szimbólum-fedettség és felfedés fokozatai; a célzás és utalás mechanizmusa, gazdaságossága a különböző érzelmi, értelmi hierarchia-szinteken; sznobizmusuk, arisztokratizmusuk és popularizmusuk; az adott szimbólum és allegória valóságos és abszurd elemeinek viszonya, aránya egymáshoz, s jelentőségük a hangsúlyozott jelentés szempontjából; a valóságos elemekből épülő struktúrák torzítási mechanizmusa; a valóságos elemek egymásmellettiségének konkrét, irreális, irracionális és abszurd kombinatorikája; epikájuk és költőiségük; összefüggésük a kor történelmével, nosztalgiáival, perverzióival, hitével, sérüléseivel, ízlésével, tudatalattijával, információs szintjével, manipulált és rendhagyó, intim és tömegneurózisból származó ismeretkörével; a vicc mint népmese-pótlék, cselekvés-pótlék, társas „érintkezési” forma; mint pszichológiai ösztönző és szabályozó; mint faji-társadalmi önbüntetés, kritikai kihívás, nyílt vagy burkolt nárcizmus; mint erkölcsi, politikai, történelmi, szociológiai szájhagyomány-marginália; mint személytelen, kollektív szellemi termék, ami nevetségesbe uniformizál, s éppen a túlzással biztosít játékteret a szükséges komolyság személyességének; mint banalizált védekező mechanizmus az egzisztencia banalizálhatatlan követelményeivel és következményeivel szemben; mint szövete a mindenkori közérzet-elemzésnek; mint banalizált élet és létezés-magyarázat, kollektív filozófia; mint az egyetemes áttekinthetetlenség atomizált, mikro-megszégyenítése; mint burkolt bosszú a metafizikummal szemben; mint szájaló-mazochista értelmetlenség a szfinxértelmesség előtt; mint agresszív remény. |