Függelék
Az atléta halálá-val a kritika egy részét sikerült félrevezetnem. Nem
sportregény. Legföljebb olyan megtévesztő módon, ahogy korunk is a sport műszavaival és
szenvedélyével igyekszik kifejezni és megvalósítani magát, noha keservesen másról van szó. A sport
és sportszerűség modern szuggesztiója elég erős ahhoz, hogy általános beidegzéseket rögzítsen. S
nagyon valószínű, hogy a különböző sportágak és teljesítmények – vonzó vagy riasztó módon –
ugyanannak a lelkesültségnek és tébolynak a változatai, mint aminek az élet egyéb területein áldozunk.
Mindez arra biztatott, hogy ne érezzem tematikus szűkítésnek és önkorlátozásnak a sport világát. Egy
mai regényhős, aki sportoló, s egy mai történet, amelyik javarészt sportkörnyezetben játszódik, már-már
olyan keret, ami érdemén felül alkalmas rá, hogy túlmutasson önmagán. S még arra sincs szükség, hogy
az író különösebben törekedjék szimbolikus vagy allegorikus áthallásra. Mintha ebben a vonatkozásban
(kissé) mindkettő értelmét vesztette volna. Amiről lényegében szó van, a létezés
rekordjának vágya minden területen és formában. Az a természetes ösztönünk azonban,
hogy legyűrjük, ami előttünk van, nemcsak az energiánk egészséges lendülete; menekülés is. S ma
fokozottabban az utóbbiról van szó. A menekülés motívumai közül két szálat szeretnék kiragadni: a
magányt s a rossz lelkiismeretet. Ha az egyedüllétbe a teljesség is beleférne, hiányozna a „magány”
szavunk. Egyéni elhatároltságunk közérzetét – így vagy úgy – valamilyen találkozás, azonosulás
élményére szeretnénk átváltani; az azonosulás pedig csak valami abszolútban teljesedhet ki vagy a
határvidékén. Rációnk azonban gondoskodik róla, hogy a megérkezés lehetőségét elhárítsuk; s épp
innét a skizofrén kettősség: az abszolútnak már nincs biztosítéka bennünk, de ez nem jelenti azért, hogy
a nosztalgiánkkal rá ne tapadhassunk. Azért menekülünk, mert szükségszerűen nincs nyugvásunk. A
szabadságunk lett nyomasztóbb. S valahol itt a rossz lelkiismeret gyökere is: a korlátlan szabadságban,
aminek a korlátozását a rációnk vállalta magára, s vele a felelősséget is, hogy a jót éppolyan ésszerűen
tudjuk indokolni, mint a rosszat. S minthogy a hiány és űr mégis korrekciót kíván, a maximális
teljesítmények hajszolása lett az abszolút pótlásának a görcsévé bennünk. Azt hiszem, ez a közérzet
az, ami egész létezésünk tónusát külsőségeiben (is) sportszerűvé tette; s magát a sportot mint
jelenséget, korkifejezővé. A regény mottója – „gyorsabban, magasabbra, távolabbra” – univerzális
bűvszó, ami nemcsak a technikai találékonyságunkat szuggerálja, hanem lelki-biológiai készségeinket
is. Meghódítani egy rekordot, a világűrt vagy egy népet – mint ösztöni magatartás – végső elemzésben
ugyanazt a tragikus feladat-félreismerést jelenti. S ebben még a szerelem se kivétel. Nincs is kivétel.
Csődjeinkben – egyéni, társadalmi, politikaiban egyaránt – a hódítás póza üt vissza. A természet persze
némább, s még beláthatatlanabbul hosszabb távon, mint az egyén, a nép; és ennek megfelelően a
„tiltakozása” is más. Nem forradalommal válaszol: saját magunkkal teperteti le saját magunkat. Ha a
civilizáció csakugyan fenyeget bennünket: csakis ezzel, és így.
Ha a regény sportvilága alkalmas arra, hogy általánosítva a „lét sportjára” is utaljon, egyúttal az
író kételyeire is utalhat, a saját „teljesítményét” illetően.
Naplójegyzet az Atlétá-hoz és Saulus-hoz
Tulajdonképpen az Atléta problematikáját szeretném a Saulus-ban „magasabb” szintre emelni.
„Atlétám” olyan alkat, amelyik képtelen engedni, megalkudni, s noha a céljai tiszták, éppen a
tiszta célok érdekében pusztít is maga körül, viszonylatokat, érzelmeket. Az élet sem „tiszta” – ez a
csődje. Abszolútra tör, de az eszmény-fogódzói mégiscsak innét vannak. Nem
békülhet a praktikummal, végül pedig már nincs is mivel béküljön, csak a végletekig fokozott igény
tüzel benne. Ráadásul, mindebben kompenzáció is van. Ami „gúzsba köti”, a múltból indul, a
neobarbarizmus kamaszkori játékaiból. De kísérlete-igénye, hogy kitörjön, később se sikerülhet, hiába
keres közvetlenebb, igazibb kapcsolatot a nézőivel, a drukkerekkel. Halálának sincs egy oka, csak száz;
talán éppen azért, mert célja görcsösen csak egy van. (K. elítélően pedzi, hogy egzisztencialista regény.
A szemével süket, a fülével vak. No persze, azért: a Közöny „kipedzhetetlenül”
remekmű.)[…]
(A tágasság iskolája, Szépirodalmi, 1977.197-199. o.)
A sport fogalma és gyakorlata a mi világunkban tönkrement, kiürült, meghamisítódott. Nem
csupán a sokszor emlegetett görög értelemben nincs már érzékünk hozzá, se igényünk rá, de még a mi
első „modern” Olimpiáink szelleméről és célkitűzéseiről is elfeledkeztünk. A sport archaikusabb
jelentősége és jelentése szinte nevetségesnek hatna, ha valaki szóba hozná a mai sportrajongók között.
Legeredetibb jelentésében és gyakorlatában a sport olyan vetélkedés volt – tudatosan és öntudatlanul
–, ami játékká lényegíti át azt a vetélkedést, ami az élet maga; csupán az vérre megy. Az élet kíméletlen
dinamizmusának, a felülkerekedés ősi ösztönének szublimált formája volt. Következésképp a lélek
iskolája is. Nos, erről mit se tudunk már. A görögök tisztában voltak vele. Sőt még arra is ügyeltek –
és később is jelképesen –, hogy a győztesben ne a megnevezhető személyt ünnepeljék, hanem a
győzelmet magát. Egy még élő rítus hasonlatával: az Úrfelmutatásban például ne a papot, aki a kelyhet
fölemeli, hanem azt, amit fölemel. Gyönyörűnek találom, hogy például a legrégibb olimpiai
vetélkedéseiknél csak egy egészen apró, majdnem torz, fölismerhetetlen arcú kis szobrocskát volt
szabad készíteni a győztesről és a díj is mindig szimbolikus volt, hangsúlyozottan tárgyi semmiség.
Később a szobrocska mérete növekedett, de az elrajzoltsága, a személytelensége nagyon sokáig
megmaradt. Mikor az engedélyezett szobor mérete kezdett a valóságos embermérethez közeledni, akkor
is szabály maradt, hogy a valóságos emberméretet nem, vagy alig haladhatja meg. És a
fölismerhetőséget csak a nagyon erős stilizáltság formájában engedték meg. Egyébként ez is hatással
volt a görög szobrászat alakábrázoló realizmusának sajátos alakulására – a személyesnek és
személytelennek ez a szép harmóniája. Ők még el tudtak képzelni olyan bajnokot, akinek nem a
személyes teljesítményét kell ünnepelni, hanem az ember teljesítményét őbenne. Az egyetemes
emberét. A mai helyzet majdnem beteges, skizofrén, gusztustalan. A szó közvetlen értelmében már
egyáltalán nem arról van szó, hogy mi magunk is tegyünk valamit a saját magunk játékká nemesített
vetélkedő képességéért – ehelyett kitenyésztjük a látványos, helyettünk cselekvő, helyettünk magukat
hajszoló sportolókat, akiket aztán bámulunk, ünnepelünk, mint a jól idomított gépeket. Test–lélek
harmóniájáról nincs szó, üzletről van szó, elvakult drukkról, jól fizető fogadásokról, hasonlókról.
Ismerjük ezt, minden botrányával együtt. Még az isteneket is közöttük akarjuk megtalálni – ha már az
egünkről lelőttük őket. Valahová csak föl kell ragasztani egyet. Hát legyen sampion. Egy sport-díva.
Kissé radikálisan fogalmazva, de lényege szerint ezt gondolom arról a sportról, ami ma dívik. Az Atléta halálában engem a sport archaikus értelme és jelentése vonzott, érdekelt,
azért választottam a főhőst és témát. Ha nagyon őszinte akarok lenni, a Saulus
regényemhez sem puszta tetszetős ötletből választottam olyan bibliai mottót, amely sportfogalmakban
és hasonlatokkal mond el egy nagy parabolát. Nem, nagyon is tudatosan. A sport lélek nélkül semmi.
És a lélek is az, sport nélkül. Csak helyére kell tenni a szavakat, a szavak értelmét és gyakorlatát.
(A pille magánya, Jelenkor, 1989. 221-222. o.)
|