Provokáció*

Ezt is megértük!

A párizsi Champs-Elysées-n Franciaország legnagyobb és legpatinásabb kiállítási termeiben, a Grand Palais-ban tíz- és tízezrek csodálják meg a magyar festészet klasszikusainak, M. S. mesternek, Bogdány Jakabnak, idősebb Markó Károlynak, Mednyánszky Lászlónak a remekműveit.

Tévedés ne essék: nem magyar kiállítás van Párizsban.

Csehszlovák kiállítás!

A Nagy Palotába belépő látogatót Gustav Husaknak, a Csehszlovák Kommunista Párt főtitkárának üdvözlő szavai fogadják, a kiállítást a hivatalos francia–csehszlovák kultúregyezmény keretében rendezték, és ezt a címet viseli: „A cseh és szlovák művészet tíz évszázada”.

Meg kellett hát érnünk, hogy 1975 novemberére Bogdány Jakabból Jakub Bohdan, Markó Károlyból Karol Marko, Mednyánszky Lászlóból Ladislav Mednansky lett – csak M. S. mester monogrammját nem szlovákosították el, úgy látszik, ezt nem tartották szükségesnek. Ha művel nem is szerepel a kiállításon, a katalógus a szlovák festészet nagyjai között sorolja fel Adam Manucky-Manyokit, azaz Mányoki Ádámot, Rákóczi Ferenc arcképfestőjét.

A kisajátítások alapja az, hogy az említett művészek a mai Szlovákia területén születtek vagy rövidebb-hosszabb ideig ott is tevékenykedtek. Mintha a mai Szlovákia akkor nem a magyar királysághoz tartozott volna (mintha nem siránkoznék ezen éppen eleget a kiállítás katalógusa), s mintha egy művésznél csak az számítana, hol született, s elsősorban nem az: minek vallja magát.

M. S. mesterről, a későközépkori Magyarország legnagyobb festőjéről nem érdemes hosszan vitatkozni. Valójában senki sem tudja milyen nemzetiségű volt – tény az, hogy az akkori magyar Selmecbánya őrizte meg legtöbb művét, s a magyar Genthon István volt az, aki kiásta őt a feledésből.

Bogdány Jakab Eperjesen született és Londonban halt meg – sárosi magyar nemesek sarja volt. Markó Károly Lőcséről indult el Kolozsvárra, Pestre, Kismartonba, Rómába, világéletében magyar volt, 1840-től a Magyar Tudományos Akadémia tagja – a kommunista Magyarországon megjelent Magyar Képzőművészeti Lexikon szerint „a magyar tájképfestészet első nagy hatású, iskolát teremtő mestere”. A magyaré és nem a szlováké.

A legcifrább Mednyánszky (bocsánat: Mednansky) esete. Igaz, a mai Szlovákiához tartozó Beckón született és a neve is szláv hangzású. Szláv, de nem szlovák! Ősei ugyanis lengyelek voltak, akik a XIII. század elején telepedtek át Magyarországra, és II. Endrétől (közismerten szlovák király volt…) kaptak birtokot. P. Brestyánszky Ilona Budapesten 1963-ban megjelent könyve szerint a festő édesanyja a középkori Rák-nemzetség késői utóda, Szirmai és szirma-besnyői Szirmay Mária Anna volt, édesapja és két nagybátyja pedig „vitézül harcolt az 1848–49-es magyar (azóta nyilván: szlovák) szabadságharcban az osztrák elnyomók ellen, a szabadságharc leverése után az idősebbet a császári kormány Magyarországra kinevezett hóhérlelkű főparancsnoka, Haynau, felakasztatta, a legfiatalabb pedig száműzetésben halt meg”. A zseniális, hányatott életű művésznek soha eszébe nem jutott, hogy másnak vallja magát, mint magyarnak, magyarul írta naplóját, képeit kivétel nélkül Mednyánszky-nak szignálta – de mit számít mindez, 1975-re mégiscsak Ladislav Mednansky lett belőle.

A pálinkagőzös szlovák nacionál-kommunistáknak azonban ez sem elég. A kiállítási katalógus bevezetőjének szövege úgy habzik a magyarellenes gyűlölettől, mintha a Kisantant legszebb éveiben írták volna. Hadd idézzünk csak egyet a sok közül: minekutána elpanaszolják, hogy a IX. században Szlovákiát bekebelezte a magyar állam, a következő megjegyzést fűzik hozzá: „Ne tévesszük szem elől, hogy éppenséggel a szlovák környezet magas színvonala jelentette azt a valóságos élesztőt, amelyik arra ösztönözte a magyarokat, hogy felhagyjanak primitív és nomád életmódjukkal, a szilárdabb életforma kedvéért, s így döntő hatást gyakorolt Magyarország belső megszervezésére.” Ha tehát eddig nem tudtuk volna, most megtanulhattuk: valójában mindent a szlovákoknak köszönhetünk. Fölöslegesnek érezzük, hogy megjegyzéseket fűzzünk a megállapítás történelmi hitelességéhez – csak azt kérdeznénk meg halkan és szerényen: mi szükség volt erre a mondatra egy képzőművészeti kiállítás francia közönsége számára készült katalógusban?

Ez a kérdés annál is jogosultabb, mert a katalógus bevezetőjének írói a saját történelmüket illetően furcsa amnéziában szenvednek. Mikor Csehszlovákia 1918–19-es megalapításáról szólnak, csak Liptovsky Mikulas neve jut eszükbe. – Masarykról és Benesről mintha sosem hallottak volna. S mikor a II. világháború eseményeit ismertetik, csak szlovák partizánokról és ellenállókról beszélnek – Tisó József és a Hlinka-gárda mintha sohasem létezett volna. Mit szólnának a magyar kommunisták egy olyan történelmi összefoglalóhoz, amelyik kifelejtené Horthy vagy Szálasi nevét? Még jó, hogy a „prágai tavaszról” nem feledkeznek meg a katalógusírók. Persze, nem Dubček és Smrkovky 1968-as tavaszáról, hanem a „zenélő prágai tavasznak” nevezett hangversenyekről!

Átlátszó történelmi hamisításokra, s még néhány nagy művészünk „elzabrálására” sem volna érdemes sok szót vesztegetni (nem szűkölködünk tehetségekben, adhatunk kölcsön is belőlük a szegényebbeknek) – ha 30 éve nem tömnék teli a fejünket azzal, hogy a kommunista rendszerek véget vetnek az olcsó és hitvány nacionalizmusnak, s a népi demokráciák olyan szerelmesen-szeretőn turbékolnak egymás szomszédságában, mint a galambok. Éppen ezért kíváncsian várjuk: hogyan fognak, hogyan mernek reagálni a budapesti kommunisták prágai és pozsonyi elvtársaik nacionalista provokációjára?! Fognak-e, mernek-e nyilvánosan válaszolni a magyarellenes kirohanásokra, a magyar művészet megcsonkítására – hiszen a kihívás egész Franciaország, az egész világ nyilvánossága előtt történt? Avagy megelégednek-e majd azzal, hogy köszönő levelet írnak a hatalmas és testvéri Szovjetunióhoz, örök hálájukról biztosítva, amiért Kárpát-Ukrajnát magához csatolta, s így elejét vette annak, hogy a Munkácson született Munkácsy Mihályt is a szlovák festészet büszkeségei között mutogassák Párizsban.

 

1975. november – december

 

 

A hivatkozás helye
Jegyzetek

Champs–Élysées – Párizs belvárosának 1880 m. hosszú híres sugárútja, a júl. 14-i felvonulások színhelye.

Grand Palais – nagy kiállítócsarnok a Champs–Élysées-n.

M. S. Mester – az 1506 körül működő művész a késő gótikus magyar festészet legjelentősebb, európai rangú alkotója.

Bogdány Jakab (1660 k. – 1724) magyar származású, Angliában működő festő. 1690 körül Londonban telepedett le, ahol az angol királyi udvar és arisztokrácia kedvelt festője lett.

id. Markó Károly (1791–1860) festő, a MTA tagja (1840). A magyar tájképfestészet iskolateremtő, európai hírű mestere. 1832-ben Itáliában telepedett le.

Mednyánszky László, báró (1852–1919) festő. A XIX–XX. század fordulójának jelentős magyar mestere. 1911-től haláláig Bécsben élt.

Gustav Husák (1913–1991) csehszlovák politikus. A CSKP KB első titkára (1969), államelnök (1975–89 dec.).

Mányoki Ádám (1673–1757), a barokk portréfestészet európai rangú mestere. 1707–1709 között II. Rákóczi Ferenc udvari festője volt. A lengyelországi emigrációban festette meg (1712) a fejedelem arcképét.

Selmecbánya – Banská Stiavnica, Schemnitz, város Közép-Szlovákiában, Magyarország legrégibb bányavárosa volt.

Genthon István (1903–1969) művelődéstörténész, a MTA tagja (1945). A római Magyar Akadémia igazgatója (1940–43), a Szépművészeti Múzeum főigazgatója (1945–48).

Eperjes – Presov, város Kelet-Szlovákiában, ruszin szellemi központ. 1919. jún. 16-án itt kiáltották ki a Szlovák Tanácsköztársaságot.

Lőcse – Levoca, Lentschau, város Szlovákiában, II. Géza magyar király korában a szászok alapították (13. század).

II. Endre – András (1176 k.–1235) Árpád-házi magyar király (1205–35).

P.(Patakyné) Brestyánszky Ilona – (1922) Mednyánszky László-monográfia, Budapest, 1963.

Haynau, Julius, br. (1786–1853) osztrák katonatiszt. 1849. májusától a magyarországi haderők parancsnoka (1850 júliusáig). Mint Magyarország teljhatalmú katonai parancsnoka, véresen megtorolta az 1848–49-es szabadságharcot. Mintegy 120 embert végeztetett ki, ezreket bebörtönzött.

Kisantant – Csehszlovákia, Jugoszlávia és Románia katonai, politikai szövetségi rendszere (1920–38). 1921-től Franciaország támogatását bírta. A szövetség célja volt a közép-európai erőviszonyok fenntartása a párizsi békeszerződések alapján, a Habsburg-monarchia helyreállításának, Ausztria és Németország egyesülésének, Magyarország esetleges revíziós terveinek a megakadályozása. Az 1929-es gazdasági világválság következtében fellazult, a müncheni egyezmény (1938) aláírása után felbomlott.

a IX. sz.-ban bekebelezte a magyar állam – a IX. században Szlovákia területének egy része a Nagy-Morva fejedelemséghez tartozott, a XI. sz.-tól a Magyar Királyság része lett.

Csehszlovákia – A Cseh Nemzeti Tanács 1918. okt. 28-án Prágában kikiáltja a Csehszlovák Köztársaságot és fölveszi a kapcsolatot Tomaš Masaryk Párizsban székelő ideiglenes kormányával. Decemberben Masaryk hazatér Prágába, ahol az ideiglenes nemzetgyűlés a Csehszlovák Köztársaság első elnökévé kiáltja ki.

Liptovsky Mikulas – Liptószentmiklós, város a Vág völgyében, Szlovákiában. A 18. századtól Liptó megye székhelye volt.

Masaryk, Tomaš Garrigue (1850–1937) cseh filozófus, államférfi. A prágai egyetemen a filozófia tanára (1882–1914), a Cseh Néppárt (realisták) alapítója (1900), amellyel Csehországnak a Monarchián belüli autonómiájáért harcolt. 1914-ben emigrált, 1916-tól a párizsi Csehszlovák Nemzeti Tanács vezetőjeként fellépett az önálló csehszlovák államért. A független Csehszlovákia első köztársasági elnöke (1918–35).

Benes, Eduard (1884–1948) csehszlovák politikus. T. Masaryk mellett a cseh emigráció meghatározó alakja. Miniszterelnökként (1921–22) a Kisantant egyik létrehozója volt. Mint köztársasági elnök (1935–38, 1945–48), jelentős szerepe volt a csehszlovák államiság létrejöttében, a polgári demokratikus rendszer megszilárdításában. 1940–45 között a londoni cseh emigráció vezetője volt.

Tiso, Josef (1887–1947) római katolikus főpap, szlovák fasiszta politikus. A Szlovák Néppárt elnöke (1938–45), a német támogatással létrejött Szlovák Állam miniszterelnöke (1938–39), majd elnöke (1939–45). Mint háborús bűnöst kivégezték.

Hlinka gárda – Hlinka, Andrej szlovák katolikus papról és politikusról (1864–1938), a szlovák nacionalizmus ismert képviselőjéről elnevezett, a II. vh. alatt nagyszámú terrorcselekedetet, gyilkosságot elkövető, nácibarát fegyveres alakulat.

Smrkovky, Josef (1911–1974) csehszlovák politikus. A CSKP tagja (1936–70), a KB tagja (1945–51, 1966–69), majd elnökségi tag (1968–69), a Nemzetgyűlés elnöke (1969). 1970-ben kizárták a pártból. Az 1968-as „prágai tavasz” kiemelkedő egyénisége.

Munkácsy Mihály (1844–1900) a XIX. századi magyar festőművészet klasszikus alakja.

[ Digitális Irodalmi Akadémia ]