2. Az okok*

Mielőtt megkísérelnénk felvázolni miféle okok, elképzelések, érzelmek rejtőznek a jelenlegi szovjet–kínai feszültség mögött, úgy érezzük, kötelességünk legalább röviden utalni azokra az új tényekre, amelyek első cikkünk óta kerültek felszínre. Íme, a száraz felsorolás:

1. A szovjet sajtóban az utóbbi hetekben folytatódott, sőt még intenzívebbé is vált a harc a „dogmatikusok”, a „baloldali elhajlók” ellen.

A Pravda augusztus 26-i számában nagyobb cikk jelent meg E. Zsukov akadémikus tollából, amely a gyarmati népek felszabadulásával és az új államok sorozatos alakulásával foglalkozik. A cikk éles kirohanást intéz „a gyökértelen baloldali túlzók” és „a javíthatatlan dogmatikusok” ellen, akik nem akarják felismerni ennek a folyamatnak a jelentőségét, s azzal érvelnek, hogy ezeknek az új államoknak élén burzsoá politikusok állnak. Ez igaz – feleli Zsukov –, de a döntő mégis az, hogy az új államok az imperializmus frontjának a felbomlása mellett tanúskodnak.

A szovjet párt ideológiai folyóirata, a Kommunyiszt augusztusi második számában szigorúan megbírálja a dogmatikusokat és a szektariánusokat, akik nem tudják és nem akarják megérteni a történelmi fejlődés menetét és továbbra is a háború elkerülhetetlenségéről beszélnek. A Kommunyiszt felhívást intéz a „szocialista tábor egységének megerősítésére”.

A moszkvai Novij Mir című folyóirat hosszabb tanulmányt közöl Sztrumilin akadémikustól a kommunizmus jövőbeni, bőségben dúskáló hangyaközösségeiről, az úgynevezett kommunákról. Sztrumilin részletesen leírja ezeket az utópikus csodatelepüléseket, de mindjárt hozzéteszi, hogy megvalósításukhoz még több évtizedes munkára van szükség, s megbélyegzi azokat, akik visszaélnek a „kommunák” nevével.

Sem a Pravda, sem a Kommunyiszt nem mondja meg név szerint, kik azok a baloldali elhajlók, dogmatikusok, szektariánusok, akik ellen hadakoznak; a tudós Sztrumilin professzor sem árulja el: kik azok, akik már manapság visszaélnek a „kommunák” fogalmával. Nem lehet azonban sok kétségünk afelől, hogy még a leggyengébb ideológiai képzettségű szovjet olvasók is ki fogják találni: kikről szól a mese. S minthogy ilyenkor már nem egyszer megesett, most is egy „vidéki” lap az, amelynek „száján” kicsúszott a bűvös szó, még félreérthetetlenebbé téve az amúgy is félreérthetetlent. „Elképzelhető-e – veti fel a kérdést a Szovjet Litvánia című lap augusztus 16-i számában a dogmatikusokat támadó cikkében Sz. Titarenko újságíró –, hogy a jelenlegi feltételek közepette a szocializmus eredményesen építhető-e, még egy akkora országban is, mint például Kína, ha ez az ország elszigetelődik és nem támaszkodik a többi szocialista országgal való együttműködésre, a kölcsönös segítségre?”

2. Bizonyos nem hivatalos, de eléggé komoly és megbízható források szerint, a szovjet párt jelenleg két dokumentumot köröz a különböző kommunista pártok között, hogy informálja a „testvérpártokat” arról a vitáról, amely Moszkva és Peking között dúl. Az egyik, a hosszabbik dokumentum, állítólag 80 oldalas; a másik ennek rövidített változata: ezt a kevésbé fontos pártok és a Szovjetunió pártszervezetei kapják kézhez. Egyes értesülések szerint a 80 oldalas Kína-ellenes „manifesztum” nem egyéb, mint Hruscsovnak a legutóbbi, bukaresti pártkongresszus titkos ülésén mondott beszéde.

3. A kínai kommunista párt központi lapjának, a Renminribaonak augusztus 22-i számában a kínaiak élesen elítélték a Biztonsági Tanács Kongó ügyében hozott határozatát, azt a határozatot, amelyet a Szovjetunió megszavazott!

Ezek a legfrissebb tények. Meg kell említenünk, még a Pravda szeptember 2-án közölt cikkét, amely megtámadja Edvard Kardeljt és a „jugoszláv revizionistákat”, akik a szovjet pártlap szerint ki akarják használni a dogmatikusok ellen vívott harcot; minthogy azonban azzal a rendkívül érdekes magatartással, amelyet a jugoszlávok tanúsítanak a szovjet–kínai vita során, külön cikkben szeretnénk foglalkozni, ennél a pontnál most nem időzünk el hosszabban. Inkább rátérünk néhány olyan objektív és szubjektív tényező ismertetésére, amelyek a Moszkva–Peking tengely meglazulását előidézték.

 

Az iszonyat matematikája

Mindenekelőtt természetesen egy jövőbeli atom- és hidrogénháború következményeinek a megítéléséről van szó. A kínaiak szerint egy ilyen háborút, ha nem is kell keresni, de még kevésbé kell félni tőle; igaz ugyan, hogy szörnyű áldozatokkal járna, de ugyanakkor magával hozná az imperializmus pusztulását és a szocializmus végső győzelmét. Azokra tehát, akik túlélik, gyönyörűséges jövő várna. A kérdés persze „csak” az, hogy – kik élik túl. Itt – s éppen ez a bökkenő – a kínaiak és az oroszok véleménye megegyezik; ugyanis mind a ketten úgy vélik, hogy egy ilyen háborút sokkal, de sokkal több kínai élne túl, mint amennyi orosz.

Nem lehet túlságosan csodálni tehát, hogy Hruscsovéknak – bármily fanatikus kommunisták legyenek is – az olyan kommunizmus nincs túlságosan az ínyükre, amelyet a kínai elvtársak – türelmesen kivárva a radioaktív sugárzás felszívódását – az ő sírjaikon építenek majd fel. Amit egyáltalán csodálni lehet – amire csak borzadállyal lehet gondolni –, hogy akadnak egyáltalán olyan emberek, akik képesek a halottak százmillióival számoló, iszonyatos matematikára. Nem szabad azonban szem elől tévesztenünk azokat a roppant belső problémákat, amelyek végső soron meghatározzák a kínai kommunisták külpolitikai elképzeléseit: a különböző, tagadhatatlan eredmények mellett a „nagy ugrás” gazdaságpolitikai kudarcát, a szinte leküzdhetetlennek látszó éhínséget, áradásokat, szárazságokat (a hivatalos Renminribao szerint a tavalyi 130.000 négyzetmérfölddel szemben idén 156.000 négyzetmérföld termését pusztították el természeti csapások), s mindezek tetejében a hatalmas ütemű – évi 20-25 milliós! – népszaporulatot. Mint annyi kalandor és annyi diktátor az emberiség történelme során, ezekből a megoldhatatlannak tűnő ellentmondásokból a kínai vezetés is csak a háborúban látja a kiutat.

Ma idestova már ott tartunk, hogy egy háború provokálását illetően a szovjet politikusoknak jobban kell tartaniok kínai szövetségeseiktől, mint amerikai ellenségeiktől. Egy partraszállási kísérlet Tajvanon, egy komolyabb kínai támadás az indiai határon – s Moszkva és Washington akaratuk ellenére egyik napról a másikra belesodródhatnak egy világháborúba. Amiből logikusan adódik a kérdés: vajon a mostani vita Pekinggel, a Pravda sorozatos figyelmeztetései, a testvérpártokhoz intézett körlevelek nem éppen azt célozzák-e, hogy egy kínai provokáció esetében az oroszok – kezeiket mosva – távol tarthassák majd magukat a konfliktustól?! Mint ahogy erre vall az a tény is, hogy a Szovjetunió mindmáig nem volt hajlandó atomfegyvereket adni a népi Kínának, s inkább van egyedül az „atomklub”-ban, a kapitalista-imperialista Amerika, Anglia s most már Franciaország társaságában, mintsem hogy „szocialista magányát” – a Kínai Népköztársaság képviselőivel megossza.

 

Amikor a kínaiak hazamentek…

De ha az oroszok nem bíznak a kínaiakban, a kínaiak sem bíznak az oroszokban. S ha igazságosak akarunk lenni, meg kell mondanunk, hogy miként az egyik, úgy a másik oldalon sem indokolatlan ez a bizalmatlanság. Abban a kitűnő cikksorozatban, amelyet a szovjet–kínai viszony alakulásának szentelt a Le Monde-ban, André Fontaine emlékeztet arra: hányszor is hagyta cserben, vagy árulta el Sztálin és a Sztálint követő szovjet vezetés a kínai kommunistákat. Amikor 1927-ben Csang Kaj-sek a mozdonyok forró kazánjaiba dobatta azokat a kommunista vezetőket, akik nem sokkal korábban még szövetségesei voltak, Sztálin a kisujját sem mozdította érdekükben. Amikor 1941-ben a Szovjetunió elismerte a mandzsu bábállamot és megkötötte a japán–szovjet megnemtámadási szerződést, a kínai kommunisták ugyancsak nehezen érezhették azt, hogy a Kremlben különösképpen tekintettel vannak az ő érdekeikre. Tulajdonképpen, ha Sztálintól függött volna, maga a végső polgárháború és a kommunista hatalomátvétel sem következett volna be Kínában. Dedijer írja Tito életrajzában, hogy Sztálin a következőket mesélte a nála vendégségben járó Kardeljnek: „Mi nyersen megmondtuk a kínai elvtársaknak, hogy véleményünk szerint egy felkelésnek Kínában nincs jövője, s amit nekik tenniök kell, az, hogy modus vivendit keressenek Csang Kaj-sekkel, lépjenek be a kormányába és oszlassák fel a maguk hadseregét. A kínai elvtársak azt válaszolták, hogy egyetértenek a szovjet elvtársak véleményével. De amikor visszamentek Kínába, az ellenkezőjét cselekedték… Kína esetében tévedtünk és ezt el is ismerjük…”

Látható ebből is a „kölcsönös bizalomnak” e hagyományos és felemelő légköre: Sztálin rá akarja beszélni a kínai kommunistákat, hogy adják be a derekukat Csang Kaj-seknek, azok színleg mindennel egyetértenek (tudták jól, hogy Moszkvában nem tanácsos ellentmondani…), aztán hazamennek és az ellenkezőjét csinálják annak, amit megígértek.

De Maóéknak Hruscsov iránt sincs sokkal több okuk a bizalomra, mint amennyi a grúz diktátor irányában volt. Annak ellenére, hogy a pekingi vezetőknek rendkívüli szerepük volt Hruscsov hatalomra segítésében és többszöri megtámogatásában a Kreml-beli belvillongásokban – vajon nem Hruscsov-e az, aki több hetes körútra utazott az Egyesült Államokba –, abba az országba, amely még csak el sem ismeri a népi Kínát? Nem ment-e el már egyszer, s nem megy-e el most újra Hruscsov New Yorkba az ENSZ közgyűlésére, abba a gyülekezetbe, ahol Kínát – s ráadásul vétójoggal felruházva – Csang Kaj-sek delegátusa képviseli? Nem volt-e kész Hruscsov elvben és gyakorlatban olyan csúcstalálkozóról tárgyalni, amelyen a 600 milliós Kína nincsen képviselve? Nem Hruscsov volt-e az, aki a kínai–indiai határviszály idején nem volt hajlandó kiállni kínai elvtársai mellett, sőt rendkívül mértéktartó és „középutas” magatartást tanúsított?

Ha tehát a mostani éles konfliktus nem is következett volna be, látható, hogy a kínai és a szovjet vezetőknek egyébként sem volna sok okuk rajongani egymásért. A mostani helyzetben viszont, ami az érzelmi kapcsolatokat illeti, ott a gyűlölet az uralkodó.

Nyugati szakértők, a kommunista országok kapcsolatait vizsgálva, nem egyszer hajlamosak megfeledkezni az ilyesfajta érzelmi tényezőkről. Holott az egész mozgalom története azt mutatja, hogy ezeknek a személyi-érzelmi motívumoknak van egy különleges – majdnem azt mondhatnók: „pártos” – jellegzetessége: kérlelhetetlenek és kibékíthetetlenek. A bolsevik vezető csak igen ritkán törekszik arra, hogy vetélytársát megnyerje, szövetségesévé, barátjává tegye; akivel egyszer szembekerült, attól igyekszik végleg megszabadulni. Ha Moszkvában ma vannak – és bizonyára vannak – „maoisták” (Molotov eltávolítása Peking közeléből, Ulánbátorból, félreérthetetlenül erre utal), akkor Pekingben is vannak „hruscsovisták”, akiknek az a feladatuk, hogy adott pillanatban „megtisztítsák” a kínai pártot a „dogmatikusoktól”, a „szektariánusoktól”, a „baloldali elhajlóktól”.

 

Egymásrautaltság

Hogy ki győz majd ebben a küzdelemben, éppúgy bizonytalan, mint magának a küzdelemnek a további alakulása. Első cikkünkben is említettük, s nem győzzük eléggé hangsúlyozni: mindenekelőtt a tények ismertetését tartjuk fontosnak, és sem illúziókat kelteni, sem jóslatokat megkockáztatni nem kívánunk. A szovjet–kínai ellentétekről szólunk, de kell-e külön mondanunk, hogy a Szovjetunió és a Kínai Népköztársaság között nemcsak ellentétek, hanem hasonlóságok, érdekközösségek, egymásrautaltságok is szerepet játszanak. Túl a közös stratégiai célon: a kommunizmus világméretű győzelmén, nem lebecsülendő tény, hogy mind a két fél jól tudja: mit jelentene világpolitikai helyzetében egyiknek is, másiknak is a nyílt törés, a „szocialista tábor” felbomlása. Így aztán meglepő volna, ha nem követnének el mindent, hogy a szakadásokat, amennyire csak lehet, összefoldozzák, s a kedvező alkalomra lessenek, hogy külső szakítás helyett – belső eszközökkel juttassák győzelemre a saját, respektív irányzatukat. Hozzájárul ehhez, hogy Kínának életbevágóan fontos a szovjet gazdasági segítség: 1950-től kezdve a Szovjetunió mintegy 50 milliárd svájci frank hitelt nyújtott Pekingnek, s ezt a legújabb megállapodás értelmében még 1967-ig folytatni is fogja; mintegy 250 olyan iparvállalatot létesített, amelyek a kínai iparosítási program gerincét alkotják, s a felszerelési cikkek jelentős részét a világpiaci áraknál lényegesen olcsóbban szállítja. Nem lenne túlságosan meglepő, ha a vita során a kínaiak – alkalmasabb pillanatra várva – visszavonuló manőverbe kezdenének; bizonyos jelek utalnak is erre. Ilyen például a kínai külügyminiszter üdvözlő távirata a Kremlhez, amelyben feltűnő erővel hangsúlyozza a „békés együttélés” és a „megbonthatatlan barátság” gondolatát.

Az utóbbi napokban olyan hírek láttak napvilágot, amelyek szerint a Szovjetunió felszólította Kínát: tartsanak az orosz forradalom évfordulója alkalmából, november hetedikén, afféle „kommunista csúcstalálkozót” Moszkvában, amelyen a világ kommunista pártjai megvitatják és elrendezik ideológiai-gyakorlati ellentéteiket. Igaz-e a hír, nem tudjuk: ha igaz, elfogadja-e Kína a meghívást, ugyancsak nem tudjuk. De a legkevésbé azt tudjuk (s ebben nem vagyunk egyedül), hogy ha a hír igaz, ha Kína elfogadja a meghívást, ha részt vesz az értekezleten, s ha mindenben megegyezik az oroszokkal, mit csinálnak majd a kínai elvtársak, amikor – hazatérnek?!

 

1960. szeptember 15.

 

 

A hivatkozás helye
Jegyzetek

Kommunyiszt – Az SZKP elméleti jellegű folyóirata. 1924–52 között Bolsevik címmel jelent meg. 1915-ben alapították.

Novij Mir – szovjet folyóirat

Sztrumilin, Sztanyiszlav Gusztavovic (sz. 1877) szovjet közgazdász, statisztikus. 1897-től részt vett a forradalmi mozgalmakban. 1923-tól az SZKP tagja. A szocialista újratermelés, a munka szerinti elosztás és a népgazdaság tervezési problémáival, statisztikájával és a SZU gazdasági történetével foglalkozik.

Renminribao – Zsenmin Zsipao, Vörös Újság, a Kínai KP Pekingben megjelenő központi napilapja. 1948-tól jelenik meg.

Kongó ügyében – 1960. június. 30-án nyeri el függetlenségét Belga-Kongó, későbbi, új nevén Zaire Köztársaság. A hónap elején megtartott választásokon a Patrice Lumumba vezette kongói Nemzeti Mozgalom kerül ki győztesként, de nem szerez döntő többséget. Az új kormányfő beiktatása után felkelések, törzsi viszálykodások törnek ki. Az ország ásványi anyagokban gazdag tartománya Katanga néven független állam kíván lenni, Moise Csombe vezetésével. Ez utóbbi ENSZ békefenntartó erőket hív be Kongóba (július. 13.) Lumumba szovjet segítséget kér az ENSZ csapatok megérkezésekor (július. 15.) és felveszi a harcot az ENSZ egységek ellen. 1960. szept. 14-én Joseph Mobutu ezredes katonai puccsal átveszi a hatalmat. Moise Csombe elfogja és bebörtönzi Patrice Lumumbát, akit állítólagos szökése közben 1961. jan. 17-én agyonvernek. Az ENSZ csapatok 1962 végén ellenőrzésük alá vonják Katanga tartományát és Csombe a szomszédos Rhodesiába menekül.

Kardelj, Edvard (1910–1979) szlovén nemzetiségű jugoszláv politikus. A jugoszláv kommunista mozgalom vezető teoretikusa volt. 1928-tól a KP tagja. A PB tagja (1948), a KB VB titkára (1952). A jugoszláv kormány elnökhelyettese (1945), miniszter-elnökhelyettes (1953–63).

a „nagy ugrás” gazdaságpolitikája – 1958. aug. 30 -án bevezetett gazdasági program Kínában, amely az ipari és a mezőgazdasági fejlődés felgyorsítását, a „két lábon járást” tűzte ki céljául. A szovjet modell helyett, valódi kollektív rendszer felállítását tervezte. A program megbukott.

Fontaine, André (sz. 1921) francia külpolitikai újságíró, a Le Monde főszerkesztője.

Csang Kaj-sek (1889–1975) kínai, tajvani politikus, marsall. A Kuomintang (Kínai Nemzeti Párt) vezetője 1925 után. 1927-től szembefordult a KKP vezette forradalmi mozgalommal. 1928-tól az ún. Nemzeti Kormány, 1948-tól a Kínai Köztársaság elnöke. A Mao Ce-tung vezette Népi Felszabadító Hadsereggel vívott polgárháborúban (1945–49) a Kuomintang hadsereg vereséget szenvedett. Csang Kaj-sek híveivel Tajvan szigetére menekült, ahol az 1950-ben megalapított Kínai Nemzeti Kormány államelnöke volt haláláig.

mandzsu bábállam – A mandzsuk Kína észak-keleti részén élő nép. A mai Mandzsúria (a kínai Pohaj) területén a XVII. sz-ban a mongolokat legyőzve államot alapítottak. 1644-ben meghódították Kínát, amely élére a mandzsu Csing dinasztia került 1911-ig. Mandzsúria területét a japánok foglalják el és Mandzsukuo néven japán protektorátus alatt álló köztársaságot (1932–34), majd császárságot (1934–45) hoznak létre. A szovjet Vörös Hadsereg előrenyomulása következtében 1945-ben széthullott.

japán–szovjet megnemtámadási szerződés – 1941. ápr. 13.-án, Moszkvában a japán külügyminiszter és Sztálin megnemtámadási szerződést köt Japán és a SZU között. Ez a szerződés Japán számára Kelet-Ázsiában a szárazföldi veszély elhárulását jelenti. Minden állam elismeri egymás érdekszféráját Mandzsuriában és Külső-Mongóliában. A szerződést a SZU nyugati sürgetésre 1945. aug. 8-án felbontja és hadat üzen Japánnak.

Dedijer – jugoszláv politikus, Tito hivatalos életrajzírója.

modus vivendi – lat. megélhetési mód – olyan megoldás, amely az eltérő érdekeket próbálja egyeztetni vagy két ellentétes tényező egymás melletti létezését biztosítja.

Kínát… Csang Kaj-sek delegációja képviseli – Az ENSZ BT-nek állandó bizottságában 1945-ben történt megalakulásától 1971. okt. 26-ig a kínai népet Csang Kaj-sek Kínai Köztársasága képviselte. A Kínai Népköztársaság Albánia ENSZ-delegációjának javaslatára nyert felvételt a világszervezetbe.

Molotov eltávolítása – A hivatalos pártvonallal való szembefordulás következményeként a szovjet politikust 1957. jún.-ban leváltják tisztségeiből és kizárják a KB-ból, majd a SZU Mongol Népköztársaságbeli nagykövetévé (1957–60) nevezik ki.

Ulánbátor – Mongólia fővárosa 1911-től.

[ Digitális Irodalmi Akadémia ]